Gå til innhold

Venninne med psykiatrisk diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror faktisk det er første gang jeg er svært uenig med deg. 

Jeg er heller ikke så sikker på at det er snakk om anoreksi. Selv om det er sjelden, så kan det også være depresjon/ selvmordsforsøk, mani eller psykose HI snakker om.

Anonymkode: e0556...f48

Det er kanskje geografiske forskjeller her, men der jeg bor er det stort sett ingen barn som er inneliggende over tid på grunn av depresjon eller psykose. Disse lidelsene er dessuten svært sjeldent forekommende hos et barn i 7. klasse. 

Hva er du uenig i forresten? At HI må passe på sitt eget barn? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er psykisk syke, ekstremt forskjellige. Alle er ikke som din venninne. Min datter som er psykisk syk, stiller opp som en superhelt for sine venner, dette ser jeg selv, og har fått telefon fra både lærere og foreldre, med skryt og ros av min datter, som stiller så opp for de rundt seg. Og dette er fordi hun vet selv, hvor vondt det er å slite, hun ønsker ikke at andre skal ha det vondt, og stiller derfor opp for de rundt seg. 

Anonymkode: 763f1...99f

Jeg har familiemedlemmer som jeg er glade i med både kroniske lette og alvorlige psykiske lidelser, og også en venninne (andre årsaker enn sykdommen til at vi ikke har kontakt akkurat nå).

Det er ikke slik at de psykisk syke er hjelpetrengende og jeg hjelperen, selv om det er perioder der de er ekstra syke som kan være tøffe og slitsomme. Det er tross alt en viss grad av gjensidighet og varme i relasjonen, selv om det er snakk om alvorlige lidelser.

Jeg kjenner meg likevel litt igjen i Isak med det han sa til Even i Skam før han visste om sykdommen hans; noe slikt som at han hadde nok psykisk sykdom i livet sitt (moren til Isak). Nære relasjoner til psykisk syke vil være tungt i perioder, og jeg tror nok man har en slags makskvote på hvor mange slike relasjoner man har krefter til å engasjere seg i. Men vi bør likevel ikke glemme at det er de syke selv den psykiske lidelsen er aller tyngst for, de må leve med den, vi som er friske har tross alt mulighet til å skjerme oss selv litt når det blir for tøft.

Anonymkode: e0556...f48

Skrevet

Det er nok nå synest jeg. De er mennesker noen har migrene noen noe alvorlig.

Jeg blir forbannet her.

Han jeg er gift med er schizophren trafikkskadet og har omfattende hodeskader og har MS. Jeg har stått ved han sin side i gode og vonde dager. Jeg elsker mannen min.

Du kan bli syk og jeg kan dø av slag.

Du kan velge å holde deg alene uten noen.

Hva menneske er du når du ikke viser at omtanke vennskap og kjærlighet overvinner sykdom. 

Anonymkode: df96a...758

Skrevet

Man får tenke at en psykisk sykdom er på lik linje med en fysisk. Som f.eks et brekt bein. Hun blir nok frisk etterhvert og hun trenger venner. Kunne åpnet en egen tråd.. men til du over her som skriver at det er sjelden at barn får psykisk sykdom/diagnoser utover adhd .. kan du forklare det nærmere? Har selv en datter.. men vi vet ikke ennå hva det er..så er bare nysgjerrig..siden vi begynner å bli litt desperate.

Anonymkode: 11bf1...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...