Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #26 Skrevet 6. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo. Hjernen er plastisk og utvikler seg i takt med mengden øvelse. Selvsagt er det genetiske betingelser og andre forutsetninger som spiller inn også (som myelinisering av nervebaner) men man kan øve opp intelligensnivå, ferdighetsnivå og prosesseringsfart. Anonymkode: c329a...5cd Da uttrykte jeg meg litt kjapt. Mente at høyere utdannelse ikke betyr at man automatisk har høyere intelligens enn en uten høyere utdannelse. Anonymkode: f76cb...d3a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #27 Skrevet 6. november 2017 Når det er sagt, så er det ofte en arroganse blant folk med høyere utdannelse mot dem uten. Det synes jeg er ulekkert. Anonymkode: f76cb...d3a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #28 Skrevet 6. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig gir høyere utdannelse mer kunnskap, og høyere intelligens. Det sier seg selv? Anonymkode: 1e82c...12a Fullstendig feil. IQ påvirkes ikke. Kunnskapen øker, men naturligvis ikke på alle områder. Anonymkode: 35534...4a8
Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #29 Skrevet 6. november 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da uttrykte jeg meg litt kjapt. Mente at høyere utdannelse ikke betyr at man automatisk har høyere intelligens enn en uten høyere utdannelse. Anonymkode: f76cb...d3a Nei, så klart ikke. Det er jo helt opplagt. Har ikke sett et eneste innlegg i denne tråden hvor det er sagt. Anonymkode: c329a...5cd
Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #30 Skrevet 6. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vil du foretrekke å gi ukorrekte opplysninger, og aldri bli rettet på? Så forblir man jo kunnskapsløs. Anonymkode: 1e82c...12a Enig i den. Anonymkode: 35534...4a8
Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #31 Skrevet 6. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Foretrekker ikke å bli belært av en bekjent nei Anonymkode: f5817...c02 Så du er mer opptatt av egoet ditt enn av å utvide kunnskapen din? HI kunne uansett ha fortalt dette på en bedre måte. Nedlatende "Nå skal du høre her lille venn"- tone får i hvert fall frem irritasjonen hos meg. Anonymkode: 35534...4a8
Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #32 Skrevet 6. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo naturligvis blir det endret? Hjernetrim gir høyere IQ i flere former. Den er i utvikling. Så utdannelse, vil gi høyere intelligensnivå, jo. Anonymkode: 1e82c...12a Kun hos barn og ungdom. Det er ikke påvist noen signifikant økning i IQ hos voksne før og etter utdanning på høyere nivå. Anonymkode: 35534...4a8
Hannasbananas Skrevet 6. november 2017 #33 Skrevet 6. november 2017 (endret) 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig gir høyere utdannelse mer kunnskap, og høyere intelligens. Det sier seg selv? Anonymkode: 1e82c...12a Nei, det er ikke riktig. Ingen høyere utdanning kan gi deg høyere intelligens. Mer kunnskap - ja. Intelligens - nei. Endret 6. november 2017 av Hannasbananas
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #34 Skrevet 7. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du er mer opptatt av egoet ditt enn av å utvide kunnskapen din? HI kunne uansett ha fortalt dette på en bedre måte. Nedlatende "Nå skal du høre her lille venn"- tone får i hvert fall frem irritasjonen hos meg. Anonymkode: 35534...4a8 Det er jo poenget mitt, man belærer ikke andre mennesker. Anonymkode: f5817...c02
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #35 Skrevet 7. november 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du er mer opptatt av egoet ditt enn av å utvide kunnskapen din? HI kunne uansett ha fortalt dette på en bedre måte. Nedlatende "Nå skal du høre her lille venn"- tone får i hvert fall frem irritasjonen hos meg. Anonymkode: 35534...4a8 Jeg har ikke sagt noe om hvordan jeg uttrykket meg 😉 Så at det var en "Hør her lille venn" tone, er noe dere har konkludert. Anonymkode: 1e82c...12a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #36 Skrevet 7. november 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Barne og ungdomsarbeider er et fagbrev, enkelt og greit. Høyere utdanning er minst 3 år på høyskole/universitet. Men hvorfor du måtte belære henne om det skjønner jeg ikke, er hun så dum er det bedre å la hennes dumme påstander stå for seg selv. De forteller alt.... Anonymkode: e40af...545 Høyere utdanning har ulike definisoner. Det er helt vanlig å kalle alt av universitets eller høyskoleutdanning for "høyere utdanning", men videregående er ikke vanlig å putte i den potten. Det venninnen kan ha ment er at hun har en utdanning akkurat på dette området som er høyere enn det hi har. Det er jo riktig. Anonymkode: 1d5ac...d0b
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #37 Skrevet 7. november 2017 Dere som sier hi ikke trengte å belære sin bekjent, er da vel på sin plass å informere henne om at hun faktisk tar grundig feil vel. Er det saken handler om, at akkurat denne dama forteller feil. Jeg hadde selvsagt gjort det samme som hi. Ville ikke hatt en hoverende tone da, for er jo lov å ta feil. Anonymkode: 44a77...7cc
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #38 Skrevet 7. november 2017 Du er sikker på at hun ikke har gått barne- og ungdomsarbeider på høyskolen..? Mener at det er en studieretning. Ellers er jeg enig i at det flaut når folk med videregående skryter på seg "høyere utdanning", men jeg hadde ikke rakket ned på noen i et kommentarfelt for det.. Hadde jeg vært en del av diskusjonen, hadde jeg syntes din kommentar var mer pinlig lesing enn hun som skryter på seg litt😉 En snekker har ganske peiling på det han jobber med, selv om han "bare" har fagbrev. Så å rakke ned på noen som jobber med barn og unge bare fordi de ikke har like lang utdannelse som deg selv, blir for dumt.. (og jeg har master selv, så føler meg på ingen måte truffet). Anonymkode: 73c28...357
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #39 Skrevet 7. november 2017 Å ta høyere utdanning sier ofte ikke stort mer om deg enn at du har ambisjoner og gjerne gode studieteknikker. Snakker vi doktorgrad kan du plusse på utholden og arbeidsom, samt trolig en stor interesse for faget. Minuset kan være at man risikerer å bli litt ensporet, da man gjerne i studietiden har mindre tid til å oppdatere og vedlikeholde allmennkunnskapen sin, avhengig av hvor krevende faget er. Anonymkode: 28895...0fe
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #40 Skrevet 7. november 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Og en opplysning til deg, så hete det barne-og ungdomsarbeider eller omsorgsarbeider. Dette er/var 2 ulike utdanninger på videregående. Nå tror jeg alt heter helsefagarbeider. Anonymkode: 31980...af2 Helsefagarbeider er slått sammen av omsorgsarbeider og hjelpepleier. Har ingenting med barne-tv og ungdomsarbeider å gjøre. Anonymkode: 85bc4...ab7
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #41 Skrevet 7. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ta høyere utdanning sier ofte ikke stort mer om deg enn at du har ambisjoner og gjerne gode studieteknikker. Snakker vi doktorgrad kan du plusse på utholden og arbeidsom, samt trolig en stor interesse for faget. Minuset kan være at man risikerer å bli litt ensporet, da man gjerne i studietiden har mindre tid til å oppdatere og vedlikeholde allmennkunnskapen sin, avhengig av hvor krevende faget er. Anonymkode: 28895...0fe Personer med "bare" fagbrev kan da også ha ambisjoner. Jeg kjenner flere stykker, bl.a naboen her som hadde en drøm om eget firma, ble tømrer og startet for seg selv. I dag har han vel 10 stykker på lønningslisten og gjør det veldig bra (han tjener mye mer enn mange med høyskoleutdanning). Jeg har også en bror som er elektriker og har en lederstilling i et stort elektrikerfirma selv om han bare har fagbrev pluss noen små kurs i tillegg. Har nå en sønn på 16 år og selv om flere av vennene hans går på yrkesfag har de ambisjoner altså, de har store drømmer for fremtiden selv om det ikke innebærer å gå på universitetet. Anonymkode: e40af...545
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #42 Skrevet 7. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Helsefagarbeider er slått sammen av omsorgsarbeider og hjelpepleier. Har ingenting med barne-tv og ungdomsarbeider å gjøre. Anonymkode: 85bc4...ab7 Barne-tv= barne- Anonymkode: 85bc4...ab7
Mrs. Kaizer Skrevet 7. november 2017 #43 Skrevet 7. november 2017 (endret) 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Møtte en bekjent som alltid har vært veldig høyt på strå, og tror selv hun er veldig smart og velvitende. Hun er voldsomt aktiv i samfunnsdebatter på sosiale medier, ofte med elendige kilder og tullete argumenter. Uansett, i en diskusjon sa hun "Jeg er en høyt utdannet kvinne" i en bisetning, og da jeg spurte hvilken utdannelse hun hadde, svarte hun: "Barne og omsorgsarbeider". Måtte forklare dette "høyt intelligente menneske" at en utdannelse fra videregående ikke er i nærheten av høyere utdannelse. Hvis det skulle være noen her, som tror det samme: Nei. Det er ikke høyere utdannelse. Utrolig nok, så er det ofte de lavt utdannede, som tror de er smartest. Hvordan i alle dager får de logikk i en sånn tankegang? Alltid de som skriker høyest i debatter, ofte med grunnløse argumenter. Jeg begynner å bli litt lei av det. Og for å betrygge de hårsåre: Nei, jeg ser absolutt ikke ned på barne og omsorgsarbeidere. Dere er like viktige som oss andre. Men det er ikke, og vil aldri bli, en høyere utdannelse. Anonymkode: 1e82c...12a Bare for å kverulere litt: det er ingen utdannelse som heter barne- og omsorgarbeider. Det er enten barne- og ungdomsarbeider eller omsorgsarbeider. Forøvrig så er hjelpepleier- utdannelsen og omsorgsarbeider- utdannelsen slått sammen, så nå heter det helsefagarbeider. Ellers er jeg enig i at fagbrevet ikke kan kvalifiseres som høyere utdannelse. Endret 7. november 2017 av Me and my monkey
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #44 Skrevet 7. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke sagt noe om hvordan jeg uttrykket meg 😉 Så at det var en "Hør her lille venn" tone, er noe dere har konkludert. Anonymkode: 1e82c...12a Det gjorde jeg, fordi det lyser lang vei av innlegget ditt Anonymkode: f5817...c02
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #45 Skrevet 7. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Personer med "bare" fagbrev kan da også ha ambisjoner. Jeg kjenner flere stykker, bl.a naboen her som hadde en drøm om eget firma, ble tømrer og startet for seg selv. I dag har han vel 10 stykker på lønningslisten og gjør det veldig bra (han tjener mye mer enn mange med høyskoleutdanning). Jeg har også en bror som er elektriker og har en lederstilling i et stort elektrikerfirma selv om han bare har fagbrev pluss noen små kurs i tillegg. Har nå en sønn på 16 år og selv om flere av vennene hans går på yrkesfag har de ambisjoner altså, de har store drømmer for fremtiden selv om det ikke innebærer å gå på universitetet. Anonymkode: e40af...545 Du har selvsagt helt rett i det men høyere utdanning sier også ofte litt om ambisjoner, siden det sjelden er «minste motstands vei». Anonymkode: 28895...0fe
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #46 Skrevet 7. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har selvsagt helt rett i det men høyere utdanning sier også ofte litt om ambisjoner, siden det sjelden er «minste motstands vei». Anonymkode: 28895...0fe Det er lettere å ta en utdanning enn å starte eget firma. Anonymkode: f76cb...d3a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #47 Skrevet 11. november 2017 På 6. november 2017 den 19.38, Anonym bruker skrev: Det gir høyere kunnskap, men altså... på ett område! Du blir jo ikke smart i alt av høyere utdanning. Og intelligensnivået blir vel strengt tatt ikke endret. Anonymkode: f76cb...d3a Intelligens utvikler seg, den også. Anonymkode: 3de84...f9b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #48 Skrevet 11. november 2017 På 7. november 2017 den 10.04, Anonym bruker skrev: Du er sikker på at hun ikke har gått barne- og ungdomsarbeider på høyskolen..? Mener at det er en studieretning. Ellers er jeg enig i at det flaut når folk med videregående skryter på seg "høyere utdanning", men jeg hadde ikke rakket ned på noen i et kommentarfelt for det.. Hadde jeg vært en del av diskusjonen, hadde jeg syntes din kommentar var mer pinlig lesing enn hun som skryter på seg litt😉 En snekker har ganske peiling på det han jobber med, selv om han "bare" har fagbrev. Så å rakke ned på noen som jobber med barn og unge bare fordi de ikke har like lang utdannelse som deg selv, blir for dumt.. (og jeg har master selv, så føler meg på ingen måte truffet). Anonymkode: 73c28...357 Nei, hvis du tar et høyskolestudium så heter det barnehagelærer. Og det er noe annet. Ellers er denne tråden typisk norsk i den forstand at folk seriøst mener det er bedre å drite seg ut ved å gå rundt og spre sin egen misoppfattelse, enn å faktisk ta til seg en korreksjon. (Glemmer aldri stormen da Sanna Saaromaa lurte på hvorfor nordmenn ikke tålte at man rettet i skrivefeilene deres - de burde jo bli glade for å slippe å framstå som idioter? Men neida. Bedre å få fremstå både som sta og som idiot...) Anonymkode: 3de84...f9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå