Gå til innhold

"Barne og omsorgsarbeider er høyere utdanning"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte en bekjent som alltid har vært veldig høyt på strå, og tror selv hun er veldig smart og velvitende. Hun er voldsomt aktiv i samfunnsdebatter på sosiale medier, ofte med elendige kilder og tullete argumenter. Uansett, i en diskusjon sa hun "Jeg er en høyt utdannet kvinne" i en bisetning, og da jeg spurte hvilken utdannelse hun hadde, svarte hun: "Barne og omsorgsarbeider". Måtte forklare dette "høyt intelligente menneske" at en utdannelse fra videregående ikke er i nærheten av høyere utdannelse.

Hvis det skulle være noen her, som tror det samme: Nei. Det er ikke høyere utdannelse. 

Utrolig nok, så er det ofte de lavt utdannede, som tror de er smartest. Hvordan i alle dager får de logikk i en sånn tankegang? Alltid de som skriker høyest i debatter, ofte med grunnløse argumenter. Jeg begynner å bli litt lei av det. 

Og for å betrygge de hårsåre: Nei, jeg ser absolutt ikke ned på barne og omsorgsarbeidere. Dere er like viktige som oss andre. Men det er ikke, og vil aldri bli, en høyere utdannelse.

Anonymkode: 1e82c...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Møtte en bekjent som alltid har vært veldig høyt på strå, og tror selv hun er veldig smart og velvitende. Hun er voldsomt aktiv i samfunnsdebatter på sosiale medier, ofte med elendige kilder og tullete argumenter. Uansett, i en diskusjon sa hun "Jeg er en høyt utdannet kvinne" i en bisetning, og da jeg spurte hvilken utdannelse hun hadde, svarte hun: "Barne og omsorgsarbeider". Måtte forklare dette "høyt intelligente menneske" at en utdannelse fra videregående ikke er i nærheten av høyere utdannelse.

Hvis det skulle være noen her, som tror det samme: Nei. Det er ikke høyere utdannelse. 

Utrolig nok, så er det ofte de lavt utdannede, som tror de er smartest. Hvordan i alle dager får de logikk i en sånn tankegang? Alltid de som skriker høyest i debatter, ofte med grunnløse argumenter. Jeg begynner å bli litt lei av det. 

Og for å betrygge de hårsåre: Nei, jeg ser absolutt ikke ned på barne og omsorgsarbeidere. Dere er like viktige som oss andre. Men det er ikke, og vil aldri bli, en høyere utdannelse.

Men hvorfor i alle dager følte du at du måtte belære denne personen om dette? Har du for vane å oppføre deg så uspiselig?

Anonymkode: f5817...c02

Skrevet

Og en opplysning til deg, så hete det barne-og ungdomsarbeider eller omsorgsarbeider. Dette er/var 2 ulike utdanninger på videregående. Nå tror jeg alt heter helsefagarbeider.

Anonymkode: 31980...af2

Skrevet

Jeg biter meg mest merke i at du sier, sitat: Utrolig nok, så er det ofte de lavt utdannede som tror de er smartest. 

Jeg har en svært sammensatt vennekrets, med folk som er alt fra folk med doktorgrad, sivilingeniører og leger via barnehagelærere og arkitekter til folk som ikke en gang har fullført videregående. Jeg kan fortelle deg så mye om at graden av intelligens ikke nødvendigvis korrelerer med graden av utdanning... 

Anonymkode: d27e2...70c

Skrevet

Jøyemeg. 

Anonymkode: cd516...b31

Skrevet

Så du mener at høyere utdanning er ensbetydende med at man er smart? 

Forøvrig virker du til å mangle sosiale antenner 

Anonymkode: 00bdb...9fa

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at høyere utdanning er ensbetydende med at man er smart? 

Forøvrig virker du til å mangle sosiale antenner 

Anonymkode: 00bdb...9fa

Selvfølgelig gir høyere utdannelse mer kunnskap, og høyere intelligens. Det sier seg selv?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor i alle dager følte du at du måtte belære denne personen om dette? Har du for vane å oppføre deg så uspiselig?

Vil du foretrekke å gi ukorrekte opplysninger, og aldri bli rettet på? Så forblir man jo kunnskapsløs. 

Skrevet

Det handler om et ganske veldokumentert fenomen, som egentlig er ganske logisk. 

Banalt sagt: De som ikke har så høy intelligens, eller er mindre smarte, forstår ikke at de ikke er så smarte. Dette fordi kognitiv funksjon også henger sammen med selvinnsikt. Ofte er det slik at blant dem som har under et visst nivå av IQ, er det veldig mange som overvurderer egne ferdigheter og kunnskaper. 

Anonymkode: c329a...5cd

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Banalt sagt: De som ikke har så høy intelligens, eller er mindre smarte, forstår ikke at de ikke er så smarte. Dette fordi kognitiv funksjon også henger sammen med selvinnsikt. Ofte er det slik at blant dem som har under et visst nivå av IQ, er det veldig mange som overvurderer egne ferdigheter og kunnskaper. 

Ganske velkjent, ja:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

Anonymkode: 84bc5...aa8

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig gir høyere utdannelse mer kunnskap, og høyere intelligens. Det sier seg selv?

Tydeligvis ikke..........

Skrevet

Det er vel ingen som tror og mener at videregående skole er høyere utdanning 

Anonymkode: 3cfe2...b8c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og en opplysning til deg, så hete det barne-og ungdomsarbeider eller omsorgsarbeider. Dette er/var 2 ulike utdanninger på videregående. Nå tror jeg alt heter helsefagarbeider.

Anonymkode: 31980...af2

Feil😉 Tror du tenker på hjelpepleier og omsorgsarbeider. Det har nå blitt helsefagarbeider. Men barn og ungdomsarbeider er fremdeles det samme.

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil du foretrekke å gi ukorrekte opplysninger, og aldri bli rettet på? Så forblir man jo kunnskapsløs. 

Foretrekker ikke å bli belært av en bekjent nei

Skrevet

Jo meir ein veit, jo meir oppdagar ein at ein ikkje veit.  Men intelligens heng ikkje nødvendigvis saman med utdanningsnivå.

Skrevet

Det gir høyere kunnskap, men altså... på ett område! Du blir jo ikke smart i alt av høyere utdanning. Og intelligensnivået blir vel strengt tatt ikke endret.

Anonymkode: f76cb...d3a

Skrevet

Barne og ungdomsarbeider er et fagbrev, enkelt og greit.

Høyere utdanning er minst 3 år på høyskole/universitet.

Men hvorfor du måtte belære henne om det skjønner jeg ikke, er hun så dum er det bedre å la hennes dumme påstander stå for seg selv. De forteller alt....

Anonymkode: e40af...545

Skrevet

Dette! Nemlig!

Skrevet

Det er vel ingen som tror og mener at videregående skole er høyere utdanning 

Anonymkode: 3cfe2...b8c

Nei jeg har heller ikke opplevd det før. Jeg trodde ikke det fantes et eneste menneske som ville si at det var høyere utdannelse. Men nå har jeg møtt en. Og har vellykket satt en stopper for misforståelsen! La oss håpe det ikke er flere 😉

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gir høyere kunnskap, men altså... på ett område! Du blir jo ikke smart i alt av høyere utdanning. Og intelligensnivået blir vel strengt tatt ikke endret.

Jo naturligvis blir det endret? Hjernetrim gir høyere IQ i flere former.  Den er i utvikling. Så utdannelse, vil gi høyere intelligensnivå, jo. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Hjernen er plastisk og utvikler seg i takt med mengden øvelse. Selvsagt er det genetiske betingelser og andre forutsetninger som spiller inn også (som myelinisering av nervebaner) men man kan øve opp intelligensnivå, ferdighetsnivå og prosesseringsfart. 

Skrevet

Selv om man ikke tar høyere utdannelse, betyr det ikke at man ikke lærer noe nytt. Kjenner da flere med høyere utdannelse, som ikke kan politikk, ikke følger med på hva som skjer i verden, bryr seg ikke om noe som skjer utenfor sitt eget liv. Ja, personen gikk på skole i 3-5 år, og kan sitt yrke. Men tror du de bare fortsetter å bli smarte. Mens andre er engasjerte i politikk og samfunn, leser mye, holder seg faglig oppdatert, lærer seg språk og nye ting. Og de har kanskje ikke høyere utdannelse. Hvem tror du er smartest?

Anonymkode: bf916...e30

Skrevet

Kan legge til at min mann har 150 i IQ, men har ikke høyere utdannelse. 

Skrevet

Det som er litt rart er at av de fire i denne tråden som har skrevet "barne- og ungdomsarbeider" er det bare én som har skrevet det riktig.

Man utdanner seg ikke til å bli "barne" og så "ungdomsarbeider" i tillegg. Bare nevner det.

Anonymkode: e5030...c3e

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan legge til at min mann har 150 i IQ, men har ikke høyere utdannelse. 

👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...