Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Samboer har ikke jobb nå grunnet han har sosial angst. Han går på AAP per tiden og venter på å få komme til psykolog, men det er opp mot 1 år ventetid. Hva om folk spør meg hva han driver med? Vil ikke brette ut privatlivet. Dessuten vet jeg at mange er dømmende ovenfor psykiske lidelser . Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Hva sa dere første året med sykemelding da? Er jo ikke noe annerledes nå, bortsett fra at det i teorien/praksis heter aap etter ett år? Kan man ikke si at legen ikke ønsker å la samboeren din være i jobb pga helsa inn til videre? Anonymkode: 5b5e3...124
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva sa dere første året med sykemelding da? Er jo ikke noe annerledes nå, bortsett fra at det i teorien/praksis heter aap etter ett år? Kan man ikke si at legen ikke ønsker å la samboeren din være i jobb pga helsa inn til videre? Anonymkode: 5b5e3...124 Han sa opp jobben for to uker siden grunnet sterk mistrivsel. Han jobbet kun 30 % da. Hvis folk spurte sa han bare at det varierte hvor mye han jobbet, men nå jobber han ingenting og kan ikke bruke den forklaringen. Jeg opplever det som nedverdigende hvis jeg må fortelle at samboer ikke er i jobb . Føler folk blir å se ned på meg/oss. HI Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 Jeg har ikke jobbet på 3 år pga helse og har ingen problemer med å si det. Hvis noen velger å se ned på meg pga dette så er det deres problem. Anonymkode: 285ad...be2
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke jobbet på 3 år pga helse og har ingen problemer med å si det. Hvis noen velger å se ned på meg pga dette så er det deres problem. Anonymkode: 285ad...be2 Ja, du har rett i at det er deres problem. Jeg ser aldri ned på folk som ikke jobber med mindre det er ren "unnasluntring", men har inntrykk av at mange gjør det. Sier du grunnen til helseproblemene eller sier du bare helseproblemer? HI Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Det er vel bare å si at han er syk og går på AAP, trenger jo ikke si noe om hvorfor. Hva andre måtte tenke om det, er jo de sitt problem. Anonymkode: 465d7...ff9
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du har rett i at det er deres problem. Jeg ser aldri ned på folk som ikke jobber med mindre det er ren "unnasluntring", men har inntrykk av at mange gjør det. Sier du grunnen til helseproblemene eller sier du bare helseproblemer? HI Anonymkode: f96e2...5f4 Jeg har ennå ikke opplevd at perifere bekjente ber meg forklare hva som feiler meg. De som kjenner meg det det naturligvis og kun en har reagert negativt og bedt meg "ta meg sammen", men vedkommende ble raskt degradert til perifer bekjent etter den episoden. Har kun opplevd støtte ellers. Jeg har stoffskifteproblematikk, noe som også påvirker psyken. Anonymkode: 285ad...be2
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #8 Skrevet 3. november 2017 Det er vel ikke så ofte man er i en situasjon hvor folk spør om jobb. Alle rundt dere , som familie og venner vet vel at han er syk? Naboene ser jo at han er hjemme? Om folk spør så svar at han er syk. Punktum. Det trenger ingen utdypende forklaring. Anonymkode: e51fd...182
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #9 Skrevet 3. november 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ikke så ofte man er i en situasjon hvor folk spør om jobb. Alle rundt dere , som familie og venner vet vel at han er syk? Naboene ser jo at han er hjemme? Om folk spør så svar at han er syk. Punktum. Det trenger ingen utdypende forklaring. Anonymkode: e51fd...182 Han trener 3-6 ganger i uka og føler det bidrar positivt mot angsten. Siden han har en psykisk lidelse vises det ikke på han at han er syk, er vel det som gjør det så utfordrende. Møter mange nye folk siden jeg studerer, er i praksis etc og folk er rask å spørre "Hva jobber mannen din med?". HI Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #10 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Han trener 3-6 ganger i uka og føler det bidrar positivt mot angsten. Siden han har en psykisk lidelse vises det ikke på han at han er syk, er vel det som gjør det så utfordrende. Møter mange nye folk siden jeg studerer, er i praksis etc og folk er rask å spørre "Hva jobber mannen din med?". HI Anonymkode: f96e2...5f4 Og da svarer du at han for tiden er syk. Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet Anonymkode: 465d7...ff9
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #11 Skrevet 3. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og da svarer du at han for tiden er syk. Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet Anonymkode: 465d7...ff9 Er vel bare jeg som tenker for komplisert. Samt at jeg er påvirket av samboer som kvier seg hvis folk spør hva han jobber med. Han vil ikke en gang at mine nære venner skal få vite hvorfor han ikke jobber og da må jeg holde det skjult. HI Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #12 Skrevet 3. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er vel bare jeg som tenker for komplisert. Samt at jeg er påvirket av samboer som kvier seg hvis folk spør hva han jobber med. Han vil ikke en gang at mine nære venner skal få vite hvorfor han ikke jobber og da må jeg holde det skjult. HI Anonymkode: f96e2...5f4 Dine venner trenger da heller ikke å vite hvorfor. Men hvorfor må dere skjule at han er syk? Anonymkode: 465d7...ff9
Pobie Skrevet 3. november 2017 #13 Skrevet 3. november 2017 Det er ingen som har "rett" til å vite noe som helst om jobbsituasjonen. Hvis du ikke vil fortelle hva som egentlig skjer, bare si at han jobber deltid eller hva du nå synes høres bedre ut.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #14 Skrevet 3. november 2017 Kan du ikke si hva slags kompetanse han har da? Samboeren min er elektriker. Du trenger jo ikke si han ikke jobber akkurat nå, bare bytte samtaleemne og snakke videre om noe annet. Anonymkode: 986d6...1df
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #15 Skrevet 3. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han trener 3-6 ganger i uka og føler det bidrar positivt mot angsten. Siden han har en psykisk lidelse vises det ikke på han at han er syk, er vel det som gjør det så utfordrende. Møter mange nye folk siden jeg studerer, er i praksis etc og folk er rask å spørre "Hva jobber mannen din med?". HI Anonymkode: f96e2...5f4 Til folk du bare møter sånn (studier, praksis osv) så sier du jo bare "han er rørlegger/elektriker/advokat" og ikke noe mer. Flyktige bekjentskaper som bare kommer med en høflighetsfraser "hva jobber mannen din med?" Trenger man ikke si noe mer til (enda). Mennesker du tilbringer tid med på privaten (familie, venner, gode naboer) er det mer naturlig å si syk/aap til. Anonymkode: 0d0ec...59e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #16 Skrevet 3. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dine venner trenger da heller ikke å vite hvorfor. Men hvorfor må dere skjule at han er syk? Anonymkode: 465d7...ff9 Vi må skjule det pga han er ikke komfortabel med at "alle" vet årsaken. Til venninnene mine har jeg bare sagt at han får AAP og ikke sagt grunnen. Kun søsteren min som vet "alt" samt mine og hans foreldre. Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #18 Skrevet 3. november 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi må skjule det pga han er ikke komfortabel med at "alle" vet årsaken. Til venninnene mine har jeg bare sagt at han får AAP og ikke sagt grunnen. Kun søsteren min som vet "alt" samt mine og hans foreldre. Anonymkode: f96e2...5f4 Men hvorfor tror dere at trenger å fortelle folk om årsaken? Anonymkode: 465d7...ff9
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #19 Skrevet 3. november 2017 Jeg er på aap pga psyken. Da jeg fortsatt hadde jobben min, så jeg an personen jeg snakket med. Iblant sa jeg at jeg "jobber der og der", iblant sa jeg at jeg var sykemeldt. Iblant har jeg sagt at jeg "nok møtte veggen" og iblant sier jeg at det er pga psyken, uten å legge ut om noe mer. Men det er vanskelig, jeg er enig. Nå har jeg ikke lenger jobben min å støtte meg på, så eneste alternativet jeg sitter igjen med er å si at jeg er syk. Det er egentlig veldig ubehagelig. Anonymkode: 9e6f1...475
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #20 Skrevet 3. november 2017 Kan man ikke bare si at han har møtt veggen da? Det er veldig mange som gjør det, og har på følelsen at det er en «legitim» grunn for sykmelding. Det viser liksom at man har jobbet hardt og til slutt gått på en smell. Anonymkode: c3135...70a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #21 Skrevet 3. november 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor tror dere at trenger å fortelle folk om årsaken? Anonymkode: 465d7...ff9 Fordi folk spør i hytt og pine. Hva man jobber med er ofte noen av det første folk spør om. Psykiske lidelser er utfordrende pga man ser ofte ikke på personen at den er syk. HI Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #22 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan man ikke bare si at han har møtt veggen da? Det er veldig mange som gjør det, og har på følelsen at det er en «legitim» grunn for sykmelding. Det viser liksom at man har jobbet hardt og til slutt gått på en smell. Anonymkode: c3135...70a Det er jo en mulighet, sikkert mange som blir å reagere når de da ser han på gymmet 3-6 ganger i uka 😅 HI Anonymkode: f96e2...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #23 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva man jobber med er ofte noen av det første folk spør om. Men det betyr jo ikke at de spør om hva han feiler. Det er jo bare å si at han er syk, ferdig med det. Det er mange sykdommer som ikke vises, ikke bare psykiske lidelser Anonymkode: 465d7...ff9
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #24 Skrevet 3. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er jo en mulighet, sikkert mange som blir å reagere når de da ser han på gymmet 3-6 ganger i uka 😅 HI Anonymkode: f96e2...5f4 Det tror jeg ikke. Kan være terapi for så mangt det. Mange måter å møte veggen på 😊 Anonymkode: c3135...70a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #25 Skrevet 3. november 2017 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg ikke. Kan være terapi for så mangt det. Mange måter å møte veggen på 😊 Anonymkode: c3135...70a Ja, det har du rett i 😊 Anonymkode: f96e2...5f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå