Gå til innhold

Kjøper dere snus til 14-15åringen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Det er din jobb å sørge for at ungen din ikke står utenfor butikker og tigger etter nikotin. 

2. Det er grenseløst og bare tenke tanken på å kjøpe snus til en mindreårig. Du er mor ikke bestevenn.

Her må du være voksen og vise autoritet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe sånt til mine barn. 

Anonymkode: ca7b9...72f

Skrevet

Min tenåring hadde aldri turt å spør meg engang! Så nei, absolutt ikke! Og jeg hadde muligens fjernet ukepenger til hun kutter ut jævelskapet. Tatt henne med til både lege og helsesøster. Hun er jo bare ett barn. 

Skrevet

Nei, og med den enkle forklaring at det er ulovlig å kjøpe snus, røyk og alkohol til mindreårige.

Skal de absolutt snuse eller drikke må ungene slite med å få tak i det og de må skaffe seg en jobb slik at de kan finansiere det selv. Det hadde ikke blitt mye lommepenger her i huset. Eldste jobber selv, men gjerrigknarken henne bruker det hvettfall ikke på slikt enda. Pengebunken bare vokser.

Skal ungene diskutere veldig på at jeg ikke kjøper slikt for de så har jeg en forklaring til på lur. Jeg kan miste jobben om noen får vite jeg gjør det, jobben kan miste alkohol og tobakkssalg pga det jeg har gjort. Det samme kan skje om jeg smugler med meg ekstra inn i Norge. 

Jeg skal aldri kjøpe ellerr gi ungene mine slikt, så enkelt er det bare. 

Anonymkode: d2bb8...32f

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun må lufte hunden hver kveld, dra på butikken 2 x i uka , lage middag de gangene jeg jobber overtid. Rydde og vaske badet og støvsuge 1 x i uka.

De 400kr er pga hun var villig å billigere tlf abonnement og det inkluderer at hun må betale egen kino og aktiviteter. 

Anonymkode: 81b59...b2c

Da må jeg si hun får jævlig godt betalt,  rett og slett. Og jeg holder på at du er helt ute å kjøre på grenser og gjennomføringsevne. 

Skrevet

Det er på tide å gå i deg selv, Hi.

Du røyker selv. Din datter tar etter deg - selv om hun har valgt snus.

Hun har snust i bare noen få måneder. Ja, hun er så ung at hun allerede kan ha blitt avhengig, unge blir nemlig raskere avhengige enn det voksne blir.

Nå er det på tide å gå i deg selv, ta tak i det du vet du selv må gjøre og det du må gjøre for å hjelpe din datter.

Hvis din datter hadde kommet og bedt deg kjøpe narkotika for henne, fordi hun var avhengig, hadde du gjort det også... hun var jo avhengig?

Ta en ordentlig snakk med henne, snakk om avhengighet, finn ut hvorfor hun snuser (ofte har det vært gruppepress om å "bare prøv da, du trenger ikke begynne"). Den meldingen hun skrev til deg er jo egentlig et rop om hjelp. Hun føler hun er avhengig, og hun trenger hjelp til å bli kvitt sin egen avhengighet.

Du har en fantastisk mulighet til å hjelpe henne med dette, nå før hun lovlig kan kjøpe snus selv. Den dagen hun lovlig kan gjøre det, da er i hvert fall løpet kjørt. Samme om hun får eldre venner/kjærester som er villige til å kjøpe for henne.

Inngå en avtale med henne, dere skal begge slutte å røyke/snuse, dere skal gjøre det sammen. Og så setter dere dere et mål til f.eks. neste sommer eller når det har gått et år uten røyk og snus. Sett opp et regnskap over hvor mye du bruker på røyk og hvor mye hun bruker på snus, sett de pengene på en egen konto (husk da at snusbeløpet trekkes fra hennes lommepenger), og følg med måned for måned hvor mye penger som står på kontoen, regn ut hvor mye dere vil ha om et år. Og bestem dere for hva du og hun kan gjøre sammen for de pengene om et år, en storbyweekend, en helg på fjellet, tur til spa... hva som helst. Sett gjerne opp et regnskap som viser hva hun f.eks. vil bruke på snus hvis hun snuser som nå, legg inn en økning i forbruket også, for det skjer som regel, og se hvor mye penger hun vil ha snust bort før hun er 25 og ferdig med utdannelse. Kanskje hun vil få litt perspektiver på hva det koster, kanskje hun også stimuleres til å opprette en sparekonto mtp. egenandel på boligmarkedet, sette penger på BSU eller for å spare opp til sertifikat.

Du har gått foran som et dårlig eksempel med røykingen din - det er opp til deg å snu dette og vise din datter at du ikke bare kommer med tomt prat, men at du er villig til å gå gjennom ev. ubehag for å slutte å røyke. Det er vel datteren din verdt?

Anonymkode: cf6ce...b82

Skrevet

Nei nei nei!

Anonymkode: 22041...5f1

Skrevet

Kjøp i vei ... samtidig kan du jo skaffe henne en sixpack eller to ... kjekt å ha hvis det blir litt festivitas.

Skrevet

Forbruket øker om noe er lett tilgjengelig. Det er en grunn til at det ikke er lov for 14-åringer å kjøpe snus.

All ære til datteren din for at hun er ærlig med deg. Det tyder på at dere har et godt forhold. Det betyr likevel ikke at du skal si ja til alt hun ber om. Si til henne at du ikke kan være med på å støtte at hun snuser. 

Har selv ikke tenåringer ennå, eldste er 11. Men blir litt nysgjerrig på hvor det er så vanlig at ungdommen snuser? Er dette by eller på landet? Sør eller nord i landet? 

Anonymkode: d3501...f1d

Skrevet

Slutt å røyk og få henne til å slutte med snus. Bare tapere som driver med sånt !!!!!!

Anonymkode: 58a8d...f21

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forbruket øker om noe er lett tilgjengelig. Det er en grunn til at det ikke er lov for 14-åringer å kjøpe snus.

All ære til datteren din for at hun er ærlig med deg. Det tyder på at dere har et godt forhold. Det betyr likevel ikke at du skal si ja til alt hun ber om. Si til henne at du ikke kan være med på å støtte at hun snuser. 

Har selv ikke tenåringer ennå, eldste er 11. Men blir litt nysgjerrig på hvor det er så vanlig at ungdommen snuser? Er dette by eller på landet? Sør eller nord i landet? 

Anonymkode: d3501...f1d

Jeg bor i en liten by i sør og har en sønn på 16 år, første året på videregående. I hans omgangskrets er det ingen som hverken røyker eller snuser. Men her er det ikke vanlig med så mye lommpenger som det datteren til HI får, og da er det rett og slett ikke rom for å snuse heller.

Her vil også ungdommene gjerne gå på kino, ta en pizza på peppes innimellom, kjøpe seg noen småting og ikke minst ha til bensin på moped/lett motorsykkel. Når de da får 1000 kr i måneden i lommepenger er det ikke rom for mer enn en tur på kino i måneden, kansje en middag på peppes e.l., litt snop i helgene når de besøker hverandre og ser på film osv, et par lunsjer i kantina på skolen i løpet av en måned og bensin. Da er pengene brukt opp og det er ikke rom for noe snusing.

Jeg har også en 8.klassing, han får 500 kr i måneden, så ingen rom for snusing der heller.

Jeg opplever ungdommen her som veldig fornuftig, snusing er det samme som å kaste penger ut av vinduet, så det gidder de rett og slett ikke 

Anonymkode: 960ca...6a9

Skrevet

Snusing er «in» for tiden. Akkurat som røyk var da jeg var ungdom på begynnelsen av 2000-tallet. Ungdommen finner alltid en eller annen som kan kjøpe snus for de, og du skriver at hun får 400kr i uken i ukepenger så da har jo hun råd til å kjøpe 4 bokser med snus i uken. 

Skal du få henne til å slutte må du stenge pengekranen. Jeg begynte å røyke i 8.klasse for det var det de kule gjorde. Jeg ble tatt av mine foreldre i å røyke og jeg fikk ikke en krone i ukepenger lengre. Ingen penger, ingen røyk. Takknemlig for at mine foreldre gjorde det den dag idag.

Du har et ansvar her. Det er du som gjør det mulig for henne å snuse ved å gi henne ukepenger. 

Anonymkode: 4e382...dc2

Skrevet

jeg hadde ikke gjort det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...