Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #1 Skrevet 2. november 2017 Har ei som blir 15 i februar. Hun var ærlig om at hun snuser. Sendte en tekstmelding for par uker siden der hun ville fortelle meg noe og at jeg måtte love å ikke bli sint. Hun sa hun hadde begynt med snus og snuset fast siden sommer. Hun var avhengi og lurte på om jeg kunne kjøpe snus for henne. Jeg ble paff, irritert at hun kunne spørre om noe slikt respektløst men samtidig glad for ærligheten og åpenheten hennes. Jeg ble skuffet over valget men røyker selv så jeg "er ikke så mye likere ". Har til nå lukket den diskusjonen og sagt nei. Så ble jeg litt forbauset over at flertallet av foreldrene til min datters venner kjøper snus til dem. Det er ikke pga det jeg begynner å tvile , men min datter må drive å tigge , bytte til deg div ting osv for å skaffe snus. Er jeg idiot som gir etter nå og kjøper snus til henne ? Anonymkode: 81b59...b2c
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #2 Skrevet 2. november 2017 Ja. Ikke kjøp snus til en på 14 år. Bare tanken er jo helt horribel. Høres ut som hun er i et veldig dårlig miljø dersom dette er vanlig. Anonymkode: e0423...739
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #3 Skrevet 2. november 2017 Jeg ville svart så enkelt som at "Jeg setter veldig stor pris på ærligheten din, men som du vet er det altså 18-årsgrense på å kjøpe snus og jeg kommer derfor selvfølgelig ikke til å kjøpe det til deg" Tenker det også er på plass med en prat om hvorfor hun snuser, hva godt som kommer ut av det og hvilke konsekvenser det kan få. Anonymkode: 1e696...2fd
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #4 Skrevet 2. november 2017 Det ville jeg aldri gjort. Anonymkode: eb36c...193
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #5 Skrevet 2. november 2017 Ikke om havet brant! Hvordan skulle det vært finansiert da, jobber hun og tjener penger så hun kan betale deg for den snuse, eller skal det trekkes fra lommepengene? Har barn på 14 og 16 år selv, så jeg har barn i samme aldersgruppe, men aldri verden om jeg hadde fiansiert eller på noen måte hjulpet til med å organisere et sånt misbruk. Anonymkode: 960ca...6a9
Mandala Skrevet 2. november 2017 #6 Skrevet 2. november 2017 Jeg har barn på 14 og 15 år. Hadde aldri i verden kjøpt snus til dem! 😮
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #7 Skrevet 2. november 2017 Nei selvfølgelig kjøper man ikke snus til en 15-åring, og hun er heller ikke avhengig. Hun tror nok bare hun er stilig. Hun klarer å stoppe uten problem! Anonymkode: 58f08...a49
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #8 Skrevet 2. november 2017 Øh selvsagt ikke. Anonymkode: 70490...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #9 Skrevet 2. november 2017 De kunne prøvd seg! Nei. Kjøper hverken alkohol eller snus til mine barn! Om hun reelt føler seg avhengig hadde jeg nok sendt henne på en ukes avvenning hos mine foreldre. De bor på en liten flekker uten lokalbutikk, så der hadde hun når greid å komme seg ut av vanen. Anonymkode: ca474...eaf
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #10 Skrevet 2. november 2017 Det hadde jeg ikke gjort. Har en 16 åring, som fortalte meg at hun drakk litt på sist fest. Veldig glad for at hun er åpen og ærlig med meg. Men jeg vil ikke kjøpe alkohol til henne. Ikke ville hun spurt heller, da hun vet at det ville jeg aldri gjort. Men fetteren til min datter, vokser opp ett sted, hvor alt for mange foreldre kjøper snus og alkohol til sine tenåringer, fra de er 14-15 år gamle. Og da store mengder alkohol. Anonymkode: bbf08...b90
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #12 Skrevet 2. november 2017 Nå har du sjansen, HI! Lag en avtale med henne om at dere skal slutte sammen - så slutter du med røyk og hun med snus, og så lager dere et felles opplegg med små belønninger og oppmuntringer underveis. Å kjøpe noe hadde vært helt uaktuelt for meg. Det samme hadde det vært å godta bruk. Slutting er eneste alternativ. Anonymkode: 1873f...425
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #13 Skrevet 2. november 2017 Hvis mitt barn har lyst å være høkkert fra ung alder må det ordne det selv! Anonymkode: 7080a...7ee
*Miss Marple* Skrevet 2. november 2017 #14 Skrevet 2. november 2017 Herre - nei, det kunne ikke falt meg inn. Ungene hadde ikke kommet på å spør meg om det engang.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #15 Skrevet 2. november 2017 I all verden - SELVFØLGELIG ville jeg ikke det! Hadde fått henne til å slutte. Anonymkode: 56317...85e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #16 Skrevet 2. november 2017 Selvfølgelig ikke Bare et lite spørsmål, er du sikker på at de andre foreldrene kjøper til dem? Er ikke unormalt å dra den løgnen for å få foreldrene sien til å kjøpe til seg (eller andre ting "jammen *** får jo...) Foreslår du snakker med de andre foreldrene og ikke bare hører på datteren din av 2 årsaker: 1. Finne ut om de andre foreldrene kjøper til barna sine og hvorfor, kan hende de har blitt lurt av "Jammen *** får jo" 2. Slik du skriver det snuser alle vennene hennes, er det helt normalt å snue i en gjeng med 14-15 åringer bør noen ta tak i det og prøve å sette en stopper for det, viser det seg å være veldig utbredt kan man kanskje få skolen til å lagen en informasjonskampanje mot barna Anonymkode: d480c...9dc
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #17 Skrevet 2. november 2017 Må være tull dette. Ingen normalt oppegående foreldre er så dumme. Anonymkode: 2510c...da3
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #18 Skrevet 2. november 2017 Når du i det heletatt vurderer om du bør eller ikke bør kjøpe snus til dattera di på 14/15 år, så bør du virkelig gå i deg selv. Anonymkode: 009ac...760
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #19 Skrevet 2. november 2017 Rimelig sikker på at ihvertfall en av de 4 hun nevner kjøper snus til ungdommen sin. Har tett dialog med mor til bestevenninnen og hun sa det rett ut til meg. Jeg har ikke fått meg til å spørre direkte. Mine tanker er at det er litt ubehagelig at hun skal drive å tigge og be andre utenfor butikken kjøpe til henne og bytte til seg x antall snus posjoner mot ditt å datt. Men jeg vet også at jeg støtter hennes bruk hvis jeg begynner å kjøpe. Hun får 400kr i uka og hun måtte ha betalt for det selv som hun gjør nå. HI Anonymkode: 81b59...b2c
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #20 Skrevet 2. november 2017 Ja, det hadde jeg kunnet vurdert. Faktum er at hun kommer, og hun vil klare å skaffe seg snus på egenhånd samme f.. hva du foretar deg eller ikke. Forøvrig syns jeg hun skal ha for ærligheten - det er altså ikke alle som innrømmer noe sånt for foreldrene sine. Så ville jeg iherdig prøvd å fått henne til å slutte på et eller annet vis. Da jeg bikket 14 begynte jeg å røyke, og det holdt jeg skjult i to år (fikk vilkårlige til å kjøpe for meg på butikken etc) da jeg innrømte det for mine foreldre kjøpte moren min røyk til meg. Da jeg begynte å drikke øl som 16-17 åring var det min egen pappa som kjøpte meg to (etterhvert) tre øl som jeg fikk ha med ut med streng beskjed om å ikke drikke mer, isåfall var det bare å glemme at jeg fikk dra ut mer. Det samme gjaldt om jeg ikke møtte opp på avtalt sted til riktig tidspunkt. Jeg er idag røykfri og avholds til tross for at mine foreldre "støttet" meg den gang. Anonymkode: 536ac...b61
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #21 Skrevet 2. november 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rimelig sikker på at ihvertfall en av de 4 hun nevner kjøper snus til ungdommen sin. Har tett dialog med mor til bestevenninnen og hun sa det rett ut til meg. Jeg har ikke fått meg til å spørre direkte. Mine tanker er at det er litt ubehagelig at hun skal drive å tigge og be andre utenfor butikken kjøpe til henne og bytte til seg x antall snus posjoner mot ditt å datt. Men jeg vet også at jeg støtter hennes bruk hvis jeg begynner å kjøpe. Hun får 400kr i uka og hun måtte ha betalt for det selv som hun gjør nå. HI Anonymkode: 81b59...b2c Det er jo bare flott at det er ubehagelig, for da er det kanskje ikke så stas å fortsette. Selvfølgelig kan du ikke kjøpe til henne. Anonymkode: b9adc...54c
amandine Skrevet 2. november 2017 #22 Skrevet 2. november 2017 Du gir henne 400 kroner i uken i ukepenger? Hva gjør hun for det? Og hva må det dekke? Bare av ren nysgjerrighet, det syntes jeg var mye..jeg med tre tenåringer måtte da ut med 4800 i mnd i lommepenger😱😱 Ellers må jeg si at snus hadde vært helt uaktuelt. Helt. Og at du overhodet vil vurdere å bidra til at hun gjør noe som er direkte helseskadelig er utrolig, synes jeg. At du som voksen er dum nok til å røyke får nå stå for din egen regning, men at du vil tilrettelegge for datteren din er noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #23 Skrevet 2. november 2017 Gir du henne 1600 i mnd? Burde dekke en del snus det. Over 20.000 i året i lommepenger. Som hun kan putte rett under overleppa Anonymkode: 1e758...dd8
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #24 Skrevet 2. november 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rimelig sikker på at ihvertfall en av de 4 hun nevner kjøper snus til ungdommen sin. Har tett dialog med mor til bestevenninnen og hun sa det rett ut til meg. Jeg har ikke fått meg til å spørre direkte. Mine tanker er at det er litt ubehagelig at hun skal drive å tigge og be andre utenfor butikken kjøpe til henne og bytte til seg x antall snus posjoner mot ditt å datt. Men jeg vet også at jeg støtter hennes bruk hvis jeg begynner å kjøpe. Hun får 400kr i uka og hun måtte ha betalt for det selv som hun gjør nå. HI Anonymkode: 81b59...b2c Fy flate. Du er jo helt ute å kjøre! Dersom ungen din får 400kr i uken og du vurderer å kjøpe snus for henne, har du jo helt mistet grep om voksenroller du er ment å ha. Hadde det vært min datter, hadde hun ikke fått ett rødt øre til før hun sluttet med snus. Aldri i livet om jeg sponser min egen unges kreftkarriere. Datteren min kom for øvrig månebedotten til meg og sa at moren til en venninne kjøpte snus til henne. Hun syns det var så uansvarlig av moren. Hehe Anonymkode: 77625...65e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #25 Skrevet 2. november 2017 7 minutter siden, amandine skrev: Du gir henne 400 kroner i uken i ukepenger? Hva gjør hun for det? Og hva må det dekke? Bare av ren nysgjerrighet, det syntes jeg var mye..jeg med tre tenåringer måtte da ut med 4800 i mnd i lommepenger😱😱 Ellers må jeg si at snus hadde vært helt uaktuelt. Helt. Og at du overhodet vil vurdere å bidra til at hun gjør noe som er direkte helseskadelig er utrolig, synes jeg. At du som voksen er dum nok til å røyke får nå stå for din egen regning, men at du vil tilrettelegge for datteren din er noe helt annet. Hun må lufte hunden hver kveld, dra på butikken 2 x i uka , lage middag de gangene jeg jobber overtid. Rydde og vaske badet og støvsuge 1 x i uka. De 400kr er pga hun var villig å billigere tlf abonnement og det inkluderer at hun må betale egen kino og aktiviteter. Anonymkode: 81b59...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå