Gå til innhold

Hvorfor bruker barn bleie lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke flau. Og vi har informert foreldregruppa i barnehagen og er fullstendig åpen. Jeg er derimot livredd han skal bli mobbet og falle utenfor pga sitt handikapp. Barnehagen har takk og lov et samarbeid med fagpersoner for å eventuelt forebygge utestengelse og mobbing om det skulle oppstå. Dette er min største frykt da jeg kjenner flere foreldre med barn med samme diagnose som har opplevd dette med sine barn.

Når jeg snakker om å få kommentarer på bleiebruk så snakker jeg om fremmede som mener noe om hans dette. Hi lurer på hvorfor store barn bruker bleier. Åpenbart kjenner hun ikke disse barna, da hadde hun jo visst hvorfor. Og jeg blir faktisk trist over at dette skal være noe voldsomt å bry seg med. Og jeg lurer også på om hi sier til sine barn, det barnet det var da for stor til å bruke bleie. Det er slike kommentarer fra voksne som skaper grobunn for mobbing.

Selvsagt er det en årsak til at feks en fireåring bruker bleier. Og min sønn skal aldri måtte oppleve skam over dette. Han kan ikke noe for det. Barn vil gjerne være som sine venner. Og de er spesielt følsomme på å være anderledes, ikke få til ting som venner får til. 

Du kan selv tenke deg hva en tankeløs kommentar fra en fremmed gjør med en femåring som fortsatt går med bleier. Jeg håper han aldri blir utsatt for noe slikt. 

Anonymkode: 7a63e...821

Når du klikker i vinkel og sier at den som spør ikke har noe med hans helseutfordringer å gjøre, det at da du påfører ham skam. 

Og skjønner du virkelig ikke at de fleste 3-4 åringer som bruker bleie, faktisk ikke gjør dette fordi de har en tarmsykdom, men fordi foreldrene er for late til å ta tak i bleieavvenning. Barn i «gamledager» og i andre land blir avvent mye tidligere, enn barn avvennes i dag. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 11/3/2017 den 0.45, Anonym bruker skrev:

Fordi norske foreldre er late. Bleier er billig i Norge og dermed trenger vi ikke å pushe barna til bleieslutt. 

Ser du i andre land hvor det er mye fattigdom så er barna mye tidligere ferdig med bleier enn i Norge.

Anonymkode: d9f64...80a

Jeg må si meg enig i dette. Tror ikke norske barn i seg selv er tregere enn barn i andre land, men at norske foreldre er latere. Alle mine sluttet da de var 2 år. Ingen prolem bare man gidder å hjelpe barna sine.

Anonymkode: 1fcf1...3c6

Skrevet
49 minutter siden, Evablaum skrev:

Når du klikker i vinkel og sier at den som spør ikke har noe med hans helseutfordringer å gjøre, det at da du påfører ham skam. 

Og skjønner du virkelig ikke at de fleste 3-4 åringer som bruker bleie, faktisk ikke gjør dette fordi de har en tarmsykdom, men fordi foreldrene er for late til å ta tak i bleieavvenning. Barn i «gamledager» og i andre land blir avvent mye tidligere, enn barn avvennes i dag. 

Klikke i vinkel? 

Og hvor sier jeg at jeg reagerer slik foran han? Jeg sier bare at jeg blir forbanna om noen spør foran han, jeg sier ingenting om at jeg agerer foran han. 

Å svare at de ikke har noe med hans helse å gjøre er ikke å påføre han skam. 

Og vi er åpen til de som trenger å vite. Det vil likevel være situasjoner der det ikke er naturlig å informere alle og enhver. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klikke i vinkel? 

Og hvor sier jeg at jeg reagerer slik foran han? Jeg sier bare at jeg blir forbanna om noen spør foran han, jeg sier ingenting om at jeg agerer foran han. 

Å svare at de ikke har noe med hans helse å gjøre er ikke å påføre han skam. 

Og vi er åpen til de som trenger å vite. Det vil likevel være situasjoner der det ikke er naturlig å informere alle og enhver. 

«Hadde de spurt foran sønnen min hadde jeg blitt rimelig forbanna. «

Din sønn vil se det på deg om du blir «rimelig forbanna»

Uansett, hovedinnlegget handlet ikke om din tarmsyke sønn, men friske barn. 

Skrevet
På 3. november 2017 den 7.13, Anonym bruker skrev:

Mitt barn brukte bleie lenge rett og slett fordi han ikke ville slutte, og alle sa at man må vente til de er klare. Men jeg hadde sett at han hadde kontroll lenge, han gjorde seg klar og stilte seg opp og tisset/bæsjet, og han klarte fint å holde seg når han sa at han måtte tisse når han var naken etter bading f.eks.

Så til slutt (da han var 4) bare bestemte jeg at nå slutter vi, selv om han visstnok ikke var "klar". Han tilbrakte mye tid på do første dagen fordi han var redd for uhell (som nok var grunnen til at han ikke ville slutte, han er generelt lite glad i gris og søl), men så gikk det seg til og han var helt uten uhell fra første dag.

Om jeg skulle ventet til han ville slutte selv slik mange mente, så hadde han nok fortsatt med bleier i et par år til. :P

Anonymkode: dbdaa...6d0

Kjære, man venter jo ikke til ungen sier han vil slutte selv 😂 man ser etter tegn, akkurat som du gjorde, til at de har kontroll på tiss og bæsj, og så tilrettelegger man for at de kan bli tørre. 

Noen barn gir beskjed selv, men stort sett må de hjelpes litt på vei. 

Anonymkode: 38760...e3d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke flau. Og vi har informert foreldregruppa i barnehagen og er fullstendig åpen. Jeg er derimot livredd han skal bli mobbet og falle utenfor pga sitt handikapp. Barnehagen har takk og lov et samarbeid med fagpersoner for å eventuelt forebygge utestengelse og mobbing om det skulle oppstå. Dette er min største frykt da jeg kjenner flere foreldre med barn med samme diagnose som har opplevd dette med sine barn.

Når jeg snakker om å få kommentarer på bleiebruk så snakker jeg om fremmede som mener noe om hans dette. Hi lurer på hvorfor store barn bruker bleier. Åpenbart kjenner hun ikke disse barna, da hadde hun jo visst hvorfor. Og jeg blir faktisk trist over at dette skal være noe voldsomt å bry seg med. Og jeg lurer også på om hi sier til sine barn, det barnet det var da for stor til å bruke bleie. Det er slike kommentarer fra voksne som skaper grobunn for mobbing.

Selvsagt er det en årsak til at feks en fireåring bruker bleier. Og min sønn skal aldri måtte oppleve skam over dette. Han kan ikke noe for det. Barn vil gjerne være som sine venner. Og de er spesielt følsomme på å være anderledes, ikke få til ting som venner får til. 

Du kan selv tenke deg hva en tankeløs kommentar fra en fremmed gjør med en femåring som fortsatt går med bleier. Jeg håper han aldri blir utsatt for noe slikt. 

Bra det da. Mulig dette var en overreaksjon på innlegget og håper det er som du sier. Men for å prøve å få deg til å forstå så til hi. 

Folk stusser når di ser en 4 åring i vogn, for en 4 åring trenger normalt sett ikke vogn. Har ungen cp forstår alle vogna alikevell. 

Folk stusser når di ser en 14 åring som brøler på moren, men har ungen en psykisk sykdom er det ok. 

Det er derfor det er viktig å stå frem med sykdommer, alt alle ser at alle er fordkjellige. Men hører barn at noen blir sinte eller flaue pga en sykdom eller ett handicap er ikke det å forebygge mobbing. For å forebygge mobbing må man forklare og informere. 

Anonymkode: eb981...374

Skrevet

Jeg kjenner en som snart er 4 år som fremdeles bruker bleie, og der handler det om latskap fra mor og stefar.. Jeg syns det er unødvendig at et så stort barn skal bæsje i bleien, det er nesten litt ekkelt.

Og nå snakker jeg om friske barn😉Jeg har selv en tarmsykdom og vet hvordan det er å ikke alltid ha kontroll.

Anonymkode: 2d22e...81f

Skrevet
3 timer siden, Evablaum skrev:

«Hadde de spurt foran sønnen min hadde jeg blitt rimelig forbanna. «

Din sønn vil se det på deg om du blir «rimelig forbanna»

Uansett, hovedinnlegget handlet ikke om din tarmsyke sønn, men friske barn. 

Haha. Du er jo bare teit. Ja jeg blir forbanna, men det er ikke ensbetydende med å "klikke i vinkel" noen har faktisk selvbeherskelse. Jeg blir ofte forbanna uten å gjøre noe med det. At DU ikke klarer å styre deg når du blir forbanna er ditt problem. Ikke konkluder med at jeg er lik deg og går berserkgang hver gang jeg blir forbanna. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bra det da. Mulig dette var en overreaksjon på innlegget og håper det er som du sier. Men for å prøve å få deg til å forstå så til hi. 

Folk stusser når di ser en 4 åring i vogn, for en 4 åring trenger normalt sett ikke vogn. Har ungen cp forstår alle vogna alikevell. 

Folk stusser når di ser en 14 åring som brøler på moren, men har ungen en psykisk sykdom er det ok. 

Det er derfor det er viktig å stå frem med sykdommer, alt alle ser at alle er fordkjellige. Men hører barn at noen blir sinte eller flaue pga en sykdom eller ett handicap er ikke det å forebygge mobbing. For å forebygge mobbing må man forklare og informere. 

Anonymkode: eb981...374

Og nærmiljøet er informert. Vi vil likevel møte folk vi ikke kjenner i svømmehallen, på ferie osv. Disse kan ikke informeres. Og for meg representerer hi disse. De vi støter på på vår vei, som muligens vil si noe til sine barn, komme med en kommentar min sønn hører osv. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Du er jo bare teit. Ja jeg blir forbanna, men det er ikke ensbetydende med å "klikke i vinkel" noen har faktisk selvbeherskelse. Jeg blir ofte forbanna uten å gjøre noe med det. At DU ikke klarer å styre deg når du blir forbanna er ditt problem. Ikke konkluder med at jeg er lik deg og går berserkgang hver gang jeg blir forbanna. 

Nå skrev jeg at din sønn vil merke deg på deg når du er forbannet. Uten at du går berserk. 

Men, når du nå ikke gir deg.. Hva vil du svare når noen spør hvorfor sin altfor store unge fortsatt bruker bleie, foran ungen din?

Skrevet
2 timer siden, Evablaum skrev:

Nå skrev jeg at din sønn vil merke deg på deg når du er forbannet. Uten at du går berserk. 

Men, når du nå ikke gir deg.. Hva vil du svare når noen spør hvorfor sin altfor store unge fortsatt bruker bleie, foran ungen din?

Nei, det var ikke det du mente. Klikke i vinkel er ikke stille vrede. 

Din konklusjon sier utrolig mye om deg som person. Kanskje du skulle jobbe litt med deg selv?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må si meg enig i dette. Tror ikke norske barn i seg selv er tregere enn barn i andre land, men at norske foreldre er latere. Alle mine sluttet da de var 2 år. Ingen prolem bare man gidder å hjelpe barna sine.

Anonymkode: 1fcf1...3c6

Min eldste sønn sluttet da han var nesten fire år, yngste da han var to. De fikk akkurat samme hjelpa fra de samme foreldrene. Ergo, hadde fu fått flere barn kan det hende "oppskrift" de ikke ville ha fungert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...