Gå til innhold

Hvorfor bruker barn bleie lenge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor bruker barn bleier så lenge som opp til 4-5år?

Noen slutter i 3års alder. 

Hvorfor bruker barn bleier så lenge no. 

Dette er noe jeg lure på 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi alle barn er ulike. De er små, unge mennesker med egne personligheter og utviklingsfart. De kan være raske på ett område, men trege på et annet. Noen barn føler sikkert skam når de har uhell og stress og press for å mestre. Kanskje barnet tåler dette dårlig på ett tidspunkt, men er blitt mer robust eller andre ting er på plass, etter noen måneder. Noen ting bare ER sånn. 

Anonymkode: ca1b7...ced

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi alle barn er ulike. De er små, unge mennesker med egne personligheter og utviklingsfart. De kan være raske på ett område, men trege på et annet. Noen barn føler sikkert skam når de har uhell og stress og press for å mestre. Kanskje barnet tåler dette dårlig på ett tidspunkt, men er blitt mer robust eller andre ting er på plass, etter noen måneder. Noen ting bare ER sånn. 

Anonymkode: ca1b7...ced

Så du mener dette er blitt litt normalt og må tas i barnets tempo dette med å få barnet tørr 

Skrevet

Det var da en voldsom hangup på bleier Anonym100000? Veldig mange tråder om det?? 

Anonymkode: bc226...851

Skrevet

Barn utvikler seg i forskjellig fart på ulike områder. Noen snakker rent når de er to år, noen ikke før de er fem år. Noen lærer å gå når de er ni måneder, noen når de er 18 måneder. 

 

Anonymkode: d3bc6...307

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn utvikler seg i forskjellig fart på ulike områder. Noen snakker rent når de er to år, noen ikke før de er fem år. Noen lærer å gå når de er ni måneder, noen når de er 18 måneder. 

 

Anonymkode: d3bc6...307

Ja du har et poeng 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da en voldsom hangup på bleier Anonym100000? Veldig mange tråder om det?? 

Anonymkode: bc226...851

Beklager om jeg støtter noen det er ikke meningen det 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da en voldsom hangup på bleier Anonym100000? Veldig mange tråder om det?? 

Anonymkode: bc226...851

Noe som skurrer med denne anonym100000.

Anonymkode: e2add...2cb

Skrevet

mange barn er usikre på do,min var en av dem, han var ca 4 og halvt når han sluttet,men man skal ikke presse dem for da blir ting verre

Anonymkode: f9285...3b8

Skrevet

Det er flere forklatmringer, både at barn er veldig forskjellige og mens noen har kontroll over blære og tarm fra de er 2,5 år er det andre som trenger mer tid. En annen ting er nå begynner de fleste barn i barnehage ved 1 års alder og foreldrene har ikke mer enn litt tid på ettermiddagen sammen, hektisk hverdag og ikke tid å følge med på barnas kroppsspråk og følge ørten ganger på potte etc. En tredje ting jeg tror er grunnen er at vi har lang høst og vinter her i Norge, tungvint med tisseuhell med 3 lag klær.

Anonymkode: a25c7...314

Skrevet

Her kom skilsmissen i veien.

Vi var i gang og han hadde ikke så mange uheld mer. Så flyttet faren hans ut og hele verden raste for den lille gutten. Da gikk det plutselig slett ikke å ha kontroll. Etterhvert begynte vi å trene igjen, men faren bare ignorerte det og lot ham gå med bleie når han var der, og barnehagen var underbemannet og hadde ikke kapasitet til å følge opp. Jeg følte meg bra hjelpesløs da. Resultatet var at det tok ytterligere 1,5 år før gutten var bleiefri. 

 

Anonymkode: b5c2a...416

Skrevet

Fordi norske foreldre er late. Bleier er billig i Norge og dermed trenger vi ikke å pushe barna til bleieslutt. 

Ser du i andre land hvor det er mye fattigdom så er barna mye tidligere ferdig med bleier enn i Norge.

Anonymkode: d9f64...80a

Skrevet

I Kambodsja, her jeg er, bruker de fleste ikke bleier. Grunn at det er kjempedyrt. De går ofte nakne når de er små for at det ikke skal så mye skifting. Kanskje ungene i Norge bruker bleier lenger fordi det er enklere (så mye klesskift og kaldt) og fordi det er billig med bleier. 

Anonymkode: 9c3d9...c2c

Skrevet

Mitt barn brukte bleie lenge rett og slett fordi han ikke ville slutte, og alle sa at man må vente til de er klare. Men jeg hadde sett at han hadde kontroll lenge, han gjorde seg klar og stilte seg opp og tisset/bæsjet, og han klarte fint å holde seg når han sa at han måtte tisse når han var naken etter bading f.eks.

Så til slutt (da han var 4) bare bestemte jeg at nå slutter vi, selv om han visstnok ikke var "klar". Han tilbrakte mye tid på do første dagen fordi han var redd for uhell (som nok var grunnen til at han ikke ville slutte, han er generelt lite glad i gris og søl), men så gikk det seg til og han var helt uten uhell fra første dag.

Om jeg skulle ventet til han ville slutte selv slik mange mente, så hadde han nok fortsatt med bleier i et par år til. :P

Anonymkode: dbdaa...6d0

Skrevet

Min sluttet når han var nesten 2.5 år. Da begynte Jeg å kunne se når han skulle på do og bleia var tørr om morgenen. Han tisset alltid i bleia 5 min etter vi sto opp, og gikk på en rar måte som om han holdt seg på dagen før bleia plutselig var full. Så vi startet med å gå uten bleie hjemme. Han fikk jubel og belønning når han gikk på do og aldri kjeft eller straff for uhell. 

Trodde "vente til di er klare" betydde å vente til man kunne se at di klarte å holde seg og man kunne se at di måtte på wc. Ikke vente til di selv hadde lyst. Ett barn som aldri har tisset på do, og som aldri har fått prøve vet jo ikke om noe annet enn bleie. Det er noe bare voksne bruker helt til vi voksne setter dem på do. Just som ett barn aldri vil på egenhånd lære å rydde av bordet, ta på seg sko osv uten å bli vist og lært av voksne. 

Venter seriøst folk med å ta av bleia til barna sier di vil slutte så KAN jo ungen bruke bleie til di skal på skolen!

Anonymkode: eb981...374

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sluttet når han var nesten 2.5 år. Da begynte Jeg å kunne se når han skulle på do og bleia var tørr om morgenen. Han tisset alltid i bleia 5 min etter vi sto opp, og gikk på en rar måte som om han holdt seg på dagen før bleia plutselig var full. Så vi startet med å gå uten bleie hjemme. Han fikk jubel og belønning når han gikk på do og aldri kjeft eller straff for uhell. 

Trodde "vente til di er klare" betydde å vente til man kunne se at di klarte å holde seg og man kunne se at di måtte på wc. Ikke vente til di selv hadde lyst. Ett barn som aldri har tisset på do, og som aldri har fått prøve vet jo ikke om noe annet enn bleie. Det er noe bare voksne bruker helt til vi voksne setter dem på do. Just som ett barn aldri vil på egenhånd lære å rydde av bordet, ta på seg sko osv uten å bli vist og lært av voksne. 

Venter seriøst folk med å ta av bleia til barna sier di vil slutte så KAN jo ungen bruke bleie til di skal på skolen!

Anonymkode: eb981...374

Det tror nok jeg også nå, men den gangen ble jeg fortalt av både helsesøster, barnehage og andre foreldre at man ikke skulle presse ungen hvis han ikke ville, for da var han ikke klar. Jeg trodde jo de visste bedre enn meg, helt til jeg så at nå er han faktisk overmoden og bestemte meg for å prøve likevel.

Anonymkode: dbdaa...6d0

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

mange barn er usikre på do,min var en av dem, han var ca 4 og halvt når han sluttet,men man skal ikke presse dem for da blir ting verre

Anonymkode: f9285...3b8

D er no sant det man skal ta det barnets tempo

Skrevet

Min sønn har en tarmsykdom. Går på store doser avføringsmiddel. Derfor har han diaré. Han er nå 3,5 år. Vil gå på do men har ikke sjans til å holde seg helt. Sykehuset har lovet oss at han skal bli 100% renslig til skolestart. Han tisser ikke i bleia lengre men må altså ha pga store bremsespor og fordi noen ganger kommer det så fort at det bare eksploderer. 

Kjenner jeg ble litt trist av måten du formulerte deg. Du fremsto som litt dømmende. Det er slike holdninger jeg er livredd min sønn skal møte. Hvorfor går du med bleie som er så stor. 

 

Anonymkode: 7a63e...821

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn har en tarmsykdom. Går på store doser avføringsmiddel. Derfor har han diaré. Han er nå 3,5 år. Vil gå på do men har ikke sjans til å holde seg helt. Sykehuset har lovet oss at han skal bli 100% renslig til skolestart. Han tisser ikke i bleia lengre men må altså ha pga store bremsespor og fordi noen ganger kommer det så fort at det bare eksploderer. 

Kjenner jeg ble litt trist av måten du formulerte deg. Du fremsto som litt dømmende. Det er slike holdninger jeg er livredd min sønn skal møte. Hvorfor går du med bleie som er så stor. 

 

Anonymkode: 7a63e...821

Å herregud, nå må du gi deg! Du forstår jo at hi mener friske barn uten sykdommer eller diagnoser.

Mitt barn var 5 år når hun sluttet, hun har en utviklingshemning og det kan man ikke se på henne. Og aldri fikk jeg spm om hvorfor hun gikk med bleie til hun var 5 år. Og får du spm så er det bare til å svare at han har en tarmsykdom. Verre er det faktisk ikke.

Anonymkode: d9f64...80a

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud, nå må du gi deg! Du forstår jo at hi mener friske barn uten sykdommer eller diagnoser.

Mitt barn var 5 år når hun sluttet, hun har en utviklingshemning og det kan man ikke se på henne. Og aldri fikk jeg spm om hvorfor hun gikk med bleie til hun var 5 år. Og får du spm så er det bare til å svare at han har en tarmsykdom. Verre er det faktisk ikke.

Anonymkode: d9f64...80a

Så du mener oppriktig at jeg og mitt barn skal finne oss i å måtte forklare dette? At min sønn ikke har rett på ett privatliv? At min sønn skal måtte føle at "jeg er unormal og må forklare meg?"

Er virkelig du som er helt bak mål som mener at man skal finne seg i slike spørsmål Godt mulig du synes det er helt normalt at folk spør hva som feiler ungen din. Jeg synes ikke noe om det. 

Anonymkode: 7a63e...821

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener oppriktig at jeg og mitt barn skal finne oss i å måtte forklare dette? At min sønn ikke har rett på ett privatliv? At min sønn skal måtte føle at "jeg er unormal og må forklare meg?"

Er virkelig du som er helt bak mål som mener at man skal finne seg i slike spørsmål Godt mulig du synes det er helt normalt at folk spør hva som feiler ungen din. Jeg synes ikke noe om det. 

Anonymkode: 7a63e...821

Du som ikke finner deg i slike spm, hva svarer du hvis noen spør? 

 

Skrevet
29 minutter siden, Evablaum skrev:

Du som ikke finner deg i slike spm, hva svarer du hvis noen spør? 

 

Takk og lov har ingen spurt. De fleste har vett nok til å forstå at det er en årsak til at store barn fortsatt bruker bleie. 

Men hi's spørsmål får meg til å forstå at det finnes idioter også. 

Om noen hadde spurt hadde jeg spurt hvorfor de lurer, og om de egentlig har noe med min sønns helseutfordringer å gjøre. Hadde de spurt foran sønnen min hadde jeg blitt rimelig forbanna. 

 

 

Anonymkode: 7a63e...821

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk og lov har ingen spurt. De fleste har vett nok til å forstå at det er en årsak til at store barn fortsatt bruker bleie. 

Men hi's spørsmål får meg til å forstå at det finnes idioter også. 

Om noen hadde spurt hadde jeg spurt hvorfor de lurer, og om de egentlig har noe med min sønns helseutfordringer å gjøre. Hadde de spurt foran sønnen min hadde jeg blitt rimelig forbanna. 

 

 

Anonymkode: 7a63e...821

Så hvis jeg spør foran din sønn, så blir du rimelig forbanna og sier at jeg ikke har noe med hans helseutfordringer å gjøre?

Såpass.. Stakkars barn. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk og lov har ingen spurt. De fleste har vett nok til å forstå at det er en årsak til at store barn fortsatt bruker bleie. 

Men hi's spørsmål får meg til å forstå at det finnes idioter også. 

Om noen hadde spurt hadde jeg spurt hvorfor de lurer, og om de egentlig har noe med min sønns helseutfordringer å gjøre. Hadde de spurt foran sønnen min hadde jeg blitt rimelig forbanna. 

 

 

Anonymkode: 7a63e...821

Nå fikk jeg vondt av sønnen din. Ikke bare fordi han har en tarmsykdom, men pga måten du svarer. Du virker flau over sykdommen hans.

Det er forskjell på friske barn og syke barn. Kunne han ikke gå langt pga cp og hadde sittet i vogn ville du helt ærlig brydd deg like mye? 

Håper du informerer foreldrene til vennene hans om han skal på overnatting osv. For sånn som du svarer her virker det som om dette er noe  dere aldri snakker om. Tenk hvor mye lettere for din sønn videre på skole osv. Hvis han hadde fått inntrykk av at dette var ok pga. Sykdommen? At det ikke var flaut å snakke om. 

Jeg håper at du virker kvassere her enn hva du er, og at om noen spør deg "bruker han bleie enda?" At du da forran sønnen din står med en avslappet holdning og sier normalt : "ja. Han har en tarmsykdom(evt navnet på sykdommen), sånn at din sønn ser at mamma er stolt av meg uansett og dette er ok, det er ikke noe feil med meg osv. 

Måtte bare blåse ut, for svarene dine her er bare provoserende, og får meg til å tenke på alle med utviklingshemninger som ble gjemt bort på loft før i tiden. 

Tarmsykdommer er ok. Bleie fordi foreldrene ikke spør ungene om å gå på do ofte nok og som syns uhell er kjedelig er ikke. 

Anonymkode: eb981...374

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå fikk jeg vondt av sønnen din. Ikke bare fordi han har en tarmsykdom, men pga måten du svarer. Du virker flau over sykdommen hans.

Det er forskjell på friske barn og syke barn. Kunne han ikke gå langt pga cp og hadde sittet i vogn ville du helt ærlig brydd deg like mye? 

Håper du informerer foreldrene til vennene hans om han skal på overnatting osv. For sånn som du svarer her virker det som om dette er noe  dere aldri snakker om. Tenk hvor mye lettere for din sønn videre på skole osv. Hvis han hadde fått inntrykk av at dette var ok pga. Sykdommen? At det ikke var flaut å snakke om. 

Jeg håper at du virker kvassere her enn hva du er, og at om noen spør deg "bruker han bleie enda?" At du da forran sønnen din står med en avslappet holdning og sier normalt : "ja. Han har en tarmsykdom(evt navnet på sykdommen), sånn at din sønn ser at mamma er stolt av meg uansett og dette er ok, det er ikke noe feil med meg osv. 

Måtte bare blåse ut, for svarene dine her er bare provoserende, og får meg til å tenke på alle med utviklingshemninger som ble gjemt bort på loft før i tiden. 

Tarmsykdommer er ok. Bleie fordi foreldrene ikke spør ungene om å gå på do ofte nok og som syns uhell er kjedelig er ikke. 

Anonymkode: eb981...374

Jeg er ikke flau. Og vi har informert foreldregruppa i barnehagen og er fullstendig åpen. Jeg er derimot livredd han skal bli mobbet og falle utenfor pga sitt handikapp. Barnehagen har takk og lov et samarbeid med fagpersoner for å eventuelt forebygge utestengelse og mobbing om det skulle oppstå. Dette er min største frykt da jeg kjenner flere foreldre med barn med samme diagnose som har opplevd dette med sine barn.

Når jeg snakker om å få kommentarer på bleiebruk så snakker jeg om fremmede som mener noe om hans dette. Hi lurer på hvorfor store barn bruker bleier. Åpenbart kjenner hun ikke disse barna, da hadde hun jo visst hvorfor. Og jeg blir faktisk trist over at dette skal være noe voldsomt å bry seg med. Og jeg lurer også på om hi sier til sine barn, det barnet det var da for stor til å bruke bleie. Det er slike kommentarer fra voksne som skaper grobunn for mobbing.

Selvsagt er det en årsak til at feks en fireåring bruker bleier. Og min sønn skal aldri måtte oppleve skam over dette. Han kan ikke noe for det. Barn vil gjerne være som sine venner. Og de er spesielt følsomme på å være anderledes, ikke få til ting som venner får til. 

Du kan selv tenke deg hva en tankeløs kommentar fra en fremmed gjør med en femåring som fortsatt går med bleier. Jeg håper han aldri blir utsatt for noe slikt. 

 

Anonymkode: 7a63e...821

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...