Gå til innhold

Nå må foreldre skjerpe seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter går på ridning. I år kræsjet Halloween med ridninga. Hun valgte Halloween. Jeg sa det var helt greit. Hun har ikke vært borte fra ridninga en eneste gang på tre år. I tillegg trengte hun det sosiale som Halloween fører med seg. Har null dårlig samvittighet.

Anonymkode: 0f258...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var borte fra gitar på kulturskolen i dag. På grunn av Halloween. Hvis hun går glipp av sosiale happeninger hele tiden fordi hun må på spilling/trening, kommer hun til å ikke ville mer til slutt. 

I dag praktiserte vi «gi og ta» og jentungen var strålende fornøyd, kommer til å øve ekstra denne uken... 

Anonymkode: 98409...530

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget her er mine barn feiret Halloween på lik linje med andre i klassen. Så nei de gikk ikke glipp av noenting. Det medførte for meg to minutter ekstra med kjøring til venner. Og nei mine barn for ikke droppe trening noe de faktisk ikke ønsket selv heller. 

Anonymkode: b118b...9f8

Vel, her bor vi ikke så tett på verken skole, venner eller aktiviteter. Så vi hadde neppe rukket "alt". Det er ikke bare en svipptur på to minutter verken til det ene eller det andre. 

Anonymkode: 89302...882

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men det blir noe annet for da utsettes det jo. Det var ikke tilfelle her. Men spørsmålet er jo om det er greit? Er det virkelig greit å lære barna å skulke «pliktene» sine bare fordi noe morsommere er oppstått?

De er barn og det er en fritidsaktivitet - en plikt bør det ikke være! Det er forøvrig en dag i året. Når bare 5 møter opp, så er det vel du som er i mindretall, så ta et hint.  Forøvrig så er det jo ypperlig for treneren og gi de 5 som kom ekstra oppmerksomhet og tips tilpasset de enkelte utøverne..

Anonymkode: 47385...c07

Skrevet

Vi rakk 40 minutter med Knask eller Knep i nabolaget før svømmekurs. 6-åringen fornøyd med det. På svømminga møtte 3 av normalt sett rundt 20 barn opp så de som var fikk 1-til-1 undervisning, luksus! 😊 Hadde ikke trodd det skulle være så stort frafall, men Halloween er tydelvis vokst seg stort... 

Anonymkode: a38f5...506

Skrevet

Men HI om det faller bursdager, avsluttninher på skole etc på treningadager skal barna dine ikke få være med på det da?

Treneren kunne hatt treningen i dag en annen dag.

Skrevet

Jeg mener at slike ting som skjer sjeldent kan de velge hva de vil gjøre akkurat den dagen. Vi betaler for det de går på, men ungene har også godt av å traske gatelangs med venner. Det er ikke ofte gatene fylles av unger lengre, så det syns jeg faktisk er veldig fint de kan oppleve. At jeg ikke er så glad i halloween er en ting, men jeg velger faktisk å se det positive i denne dagen. Idag har jeg kun sett og opplevd hyggelige ting.

Jeg har barn som er ute i gata med venner og noen ganger ukjente som de blir kjent med. Når de får kjeft av bilister pga at de slenger tau i gata har verden gått litt for lang, dette burde fortsatt være helt normalt og greit. I vår gata er det 30km og en rolig gate uten mye trafikk, men likevel fått høre hissieg billister. Det beste var når en bil stoppet og kjeftet på ungene som gikk ut i siden før bilen kom. Fyren kjeftet så jeg hørte han inn. Samtidig som dette skjedde kom en sivilpoliti forbi. De stoppet og skal si han fikk så hatten passet. Gata var like mye til å leke i som å kjøre i, de lekte tross alt ikke på E-18. Enden på visa var en mann som kjørte rolig i gata siden og to politimenn som hoppet tau med ungene. Jeg mener ungene faktisk har mer godt av å leke ute, bli kjent med nye barn i nærområdet, være ute både sommer som vinter, finne på ting sammen enn st de går på en aktivitet en gang i uka som tar en time og er inne resten av dagen. 

Ungene har ofte ting de vil gå på istede for trening noen ganger, trening går fremfor det meste, men treningen skal ikke styre livet deres når de er så små. Jeg er vokst opp med foreldre som har samme mening som meg ang dette og jeg har hatt en søster som har vært på landlaget i en idrett. Ikke den idretten hun forgudet når hun var liten, men idretten hun fant etter noen år der hun var lei og ikke gikk på noe. Hadde mine foreldre presset mer igjennom at hun skulle gå på slle treninger, ikke sluttet når hun sa hun ville slutte så tviler jeg på hun hadde startet på noe igjen. 

Også er jeg glad trenerene til mine unger mener ungene skal ha ett liv utenom trening og den er faktisk ikke dødsviktig når de er små. Gleden over å drive på med en idrett skal ikke bli ødelagt pga at de går glipp av alle andre ting de syns er gøy.

Anonymkode: a818d...c54

Skrevet

Her var det barneidretten SELV som avlyste i dag. 😃🥇🥇🥇👏👏

Anonymkode: a4ca5...592

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men det blir noe annet for da utsettes det jo. Det var ikke tilfelle her. Men spørsmålet er jo om det er greit? Er det virkelig greit å lære barna å skulke «pliktene» sine bare fordi noe morsommere er oppstått?

Det er da ikke det det er snakk om. Dette er en spesiell anledning, og neste år er den på en annen dag. Alt annet i livet kan ikke og bør ikke skyves til side på grunn av aktiviteter i ung alder.

Anonymkode: 42253...70c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Plikt? Det er da ingen plikt i å delta på fritidsaktivitet

Anonymkode: d87d4...46e

Skrevet

Mitt barn var på svømming i dag, han var den eneste som møtte opp på treninga. :ler:

Anonymkode: ac240...ee3

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fritidsaktiviteter er ikke plikter. Det er kos, glede og utfordringer med positivt fortegn.

Anonymkode: 4dc6c...a89

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Plikt? Det er da ingen plikt i å delta på fritidsaktivitet

Anonymkode: d87d4...46e

Man har jo til en viss grad en plikt til å følge opp det man har meldt seg på, særlig innen lagidrett. 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har jo til en viss grad en plikt til å følge opp det man har meldt seg på, særlig innen lagidrett. 

Veldig enig! Hos oss er det plikt! I den forstand at de selv har ønsket å melde seg på. Min datter gikk allerede glipp av det 4 ganger i år 2 pga skole tur og 2 pga sykdom det blir ganske mye tusen å kaste ut av vinduet om man ikke er der halvparten av tiden. Når man da har en trener som faktisk har ett opplegg og hun trener for å konkurere så er det hennes plikt å følge opp det! Hun er forresten 13 år så her begynner det faktisk å bli alvor, da kan man faktisk ikke være borte for alt mulig. 

Skrevet

Nei, nå må du skjerpe deg!

Dere valgte å gjøre dette på den måten du synes er best. Så valgte andre å gjøre det på en annen måte.

Om ikke trener/instruktør klarte å legge opp opplegg for de som dukket opp så burde du klage på denne, ikke på andre barn/foreldre.

Folk har lov å velge sjøl. Noen fokuserer på fritidsaktiviteter som plikter -kanskje har barna en tendens til å bli med på mye for å så gi seg? Da kan det være greit å være litt hard. Andre barn har kanskje godt av å være inkludert i Halloweenfeiring, og lov å kjenne på litt chill da hverdagen er en timeplan. 

Du har ingen rett, hverken moralsk eller ellers til å klage på at andre tar andre valg enn deg. Ta deg en chillpill og styr med ditt eget liv, og slutt å men så mye om hvordan andre skal legge opp sine liv!

Anonymkode: 73ae8...214

Skrevet

Det jeg syns er viktig er å si ifra på forhånd at man ikke kommer. Da kan treneren avlyse. Det er kjipt for dem, som kanskje også selv har barn de har lyst til å følge opp på Halloween, å komme til tomt lokale når det er trening.

Anonymkode: 54868...f51

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine begge barn går på aktiviteter på tirsdager han som er senest ferdig er ferdig 1800. Vel i dag dukket det opp 5!!! Barn av 35 fordi det var Halloween. Hva slags moral er det egentlig ? Hun andre hadde hele to!! Andre på timen sin. Hva lærer vi barna da? Mine fikk ikke liv til å skulke det vi betaler dyre dommer for bare fordi noe er mer spennende. Begge gikk Halloween etter treningen. 

"Gikk" Halloween? 

Anonymkode: 73a51...692

Skrevet

Blir mest opprørt over å lese om fritidsaktiviteter som koster 7.000 i halvåret. 

Anonymkode: ced1d...896

Skrevet

Om en ikke kommer på trening pga halloween, så husk i det minste å si fra til treneren at barna ikke kommer.

Skrevet

Hmmmm ... det er trening og aktiviteter. Det er valgfrie ting. 

Selvfølgelig dropper barna  aktiviteter for bursdag, klassefest, og Halloween, familiegrupper etc.

Anonymkode: 1cc79...535

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmmmm ... det er trening og aktiviteter. Det er valgfrie ting. 

Selvfølgelig dropper barna  aktiviteter for bursdag, klassefest, og Halloween, familiegrupper etc.

Anonymkode: 1cc79...535

Nei, vet du hva, hvis man skal droppe trening for hver minste lille andre ting så kan man i grunnen la være å begynne på trening. Her trener begge to tre ganger pr uke. En til to treninger pr sesong er greit å droppe, men ikke mer. Å skulke trening pga Halloween, bursdager og klassefest er uaktuelt for våre unger. 

Anonymkode: 9d6d9...ac5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vet du hva, hvis man skal droppe trening for hver minste lille andre ting så kan man i grunnen la være å begynne på trening. Her trener begge to tre ganger pr uke. En til to treninger pr sesong er greit å droppe, men ikke mer. Å skulke trening pga Halloween, bursdager og klassefest er uaktuelt for våre unger. 

Vel vi kan jo ikke forvente at alle foreldre besitter nok sosial kompetanse til å prioritere bursdag. Hadde ditt barn blitt lei seg om ingen prioriterte å komme i barnets bursdagsselskap? Eller er det kanskje bare ditt barns selskap som kvalifiserer til å "skulke"?

Anonymkode: 00715...6e0

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pliktene sine? 

Mine barn driver med ulike aktiviteter, og i våre øyne skal fritidsaktiviteter være lystbetont. 

Skole er plikt, men vi ønsker da helst at det skal være lystbetont det også. Nei, fritidsaktiviteter skal være gøy, og om en hår glipp av en trening en gang i blant så går man glipp av en trening.

Det angår da ingen andre om ungen min skipper treninga. Vi gir beskjed slik at trenere vet hva fremmøtet blir, og kan avlyse om de mener det blir for få. 

Anonymkode: 08ceb...d11

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel vi kan jo ikke forvente at alle foreldre besitter nok sosial kompetanse til å prioritere bursdag. Hadde ditt barn blitt lei seg om ingen prioriterte å komme i barnets bursdagsselskap? Eller er det kanskje bare ditt barns selskap som kvalifiserer til å "skulke"?

Anonymkode: 00715...6e0

Vi arrangerer bursdagsfeiring en dag vi vet de fleste av barnets venner også har treningsfri. Lett å løse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...