Gå til innhold

gir alle godter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva synes dere om det?

Selv synes jeg ingenting om halloween, og skulle gjerne hatt det avskaffet. Jeg har likevel innfunnet meg med at dette er noe som er kommet for å bli. Mine barn har gått og tigget om godteri så lenge de forstod hva det innebar, jeg har også gått sammen med dem og kompiser når de var 5-6 år, og jeg syntes de var for små til å gå helt alene. Synes det blir litt dumt å nekte dem, når jeg vet at dette blir en snakkis som alle har vært med på.
Nå er det bare minste på 12 som går, og regner med at det er en av de siste årene hun går.

Jeg hadde ikke kjøpt inn godteri til i dag, og har slukket utelyset. Litt fornøyd med det egentlig. Selv om min egen datter er ute på tiggerrunde.

Anonymkode: c99bc...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg synes om Halloweenkonseptet, og alt det med godteri osv. 

Men jeg synes det er storartet at der skjer noe midt på høsten når det enda er lenge til jul. Det er koselig å se lysa på trappene rundt omkring, og alle småungene som labber rundt i kostymer og refleksvester. 😊

Så jeg innfinner meg med det, og blir vel egentlig mer og mer glad i det. 

Anonymkode: b79cd...014

Skrevet

Så lenge vi sender ungene rundt til andre gir vi også ut godt her hos oss. 

Anonymkode: e0417...710

Skrevet

Det er utrolig frekt å sende eget barn ut på tiggertokt, samtidig som man ikke vil gi til barn som kommer på egen dør

Anonymkode: 60210...b72

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er utrolig frekt å sende eget barn ut på tiggertokt, samtidig som man ikke vil gi til barn som kommer på egen dør

Enig.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. 

Tar man så bør man også gi tilbake

Anonymkode: a9353...142

Skrevet

Er egentlig helt enig selv, men i dag/år har jeg faktisk ikke råd å kjøpe inn kilosvis med godterier nå. Derfor slo jeg av lyset.

Jeg har ikke sendt barnet ut på tiggertokt, dette er noe hun insisterer på. Jeg skulle oppriktig ønske at hun ikke gikk.

Vi har i alle år når ungene har gått pleid å ha både gresskarlykter ute, og gitt godteri til de som har kommet på døra. Første året at utelyset er av.

hi

Skrevet

Jeg er egentlig litt trist fordi det er tydelig at alle nabobarn er for store (minste her er 11 og går med noen kompiser) og det har faktisk ikke ringt et eneste barn. Jeg har ikke kjøpt så veldig mye, er vel 500 g men nå ser det ut som det blir lørdagsgodt for oss. Alle naboer har pyntet, så hadde noen barn funnet veien hit ville de vært velkommen å tømme skåler.

Anonymkode: 312a1...624

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er egentlig helt enig selv, men i dag/år har jeg faktisk ikke råd å kjøpe inn kilosvis med godterier nå. Derfor slo jeg av lyset.

Jeg har ikke sendt barnet ut på tiggertokt, dette er noe hun insisterer på. Jeg skulle oppriktig ønske at hun ikke gikk.

Vi har i alle år når ungene har gått pleid å ha både gresskarlykter ute, og gitt godteri til de som har kommet på døra. Første året at utelyset er av.

hi

Koster ikke mye å kjøpe en eske med pepperkaker å pakke inn i plast, eks 5 stk i pakken

Skrevet

Halloween er ikke innført av vår generasjon, men generasjonen under oss har trykket den til sitt bryst og gleder seg i ukesvis.

Jeg synes det blir for teit å si at siden vi ikke gjorde det når vi var barn liker vi det ikke og vil helst ikke at våre barn skal gå....

Dagens barn aner ikke hva en julebukk er, og jeg for min del synes det er vel så hyggelig med et sånt lyspunkt som halloween har blitt midt på høsten fremfor å gå julebukk midt i jula som er full av andre tradisjoner og snop.

Jeg hentet datteren min og en venninne på trening klokken halv seks og de satt nesten og hoppet i bilen hjem, helt elektriske, og gledet seg sånn til å komme hjem, kle seg ut og "gå halloween".

Hvem har hjerte til å si at dette er en uting siden vi ikke gjorde det selv da vi var små?

Her gikk jeg en runde med mine to barn og to venner av dem, mens mannen satt hjemme og delte ut snop til de som ringte på døra. Selvfølgelig deler vi ut til andre når vi selv har barn som går rundt og tigger. Ikke brukte jeg mye penger på det heller, Eurorpis hadde 40% avslag på sånne poser med halloweensjokolade i.

Anonymkode: 2ac24...6fb

Skrevet

Jeg er ikke noe glad i Halloween.. men barna koser seg, og jeg koser meg når jeg ser det.

Jeg hadde vært ganske flau om jeg lot barna delta, men selv ikke bidro tilbake. 

Anonymkode: c32ce...daa

Skrevet

Jeg gir ingenting og barna mine går ikke selv heller. De deltar på hallovenn arrangement istedet. Kjempeflott, mye enklere for meg. Jeg vet ikke hvorfor det feires Halloween, altså hva er det vi feirer? Nekter å feire noe bare fordi alle andre gjør det og fordi handelstanden presser oss til det. Så bilder på facebook og instagram, der folk hadde skrevet "hurra for Halloween" altså, hva??

Anonymkode: 37d36...bf1

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hva synes dere om det?

Selv synes jeg ingenting om halloween, og skulle gjerne hatt det avskaffet. Jeg har likevel innfunnet meg med at dette er noe som er kommet for å bli. Mine barn har gått og tigget om godteri så lenge de forstod hva det innebar, jeg har også gått sammen med dem og kompiser når de var 5-6 år, og jeg syntes de var for små til å gå helt alene. Synes det blir litt dumt å nekte dem, når jeg vet at dette blir en snakkis som alle har vært med på.
Nå er det bare minste på 12 som går, og regner med at det er en av de siste årene hun går.

Jeg hadde ikke kjøpt inn godteri til i dag, og har slukket utelyset. Litt fornøyd med det egentlig. Selv om min egen datter er ute på tiggerrunde.

Tror at dette må være et trollinnlegg. Jeg gikk forøvrig med en annen mor idag, som slukket lysene hjemme hos seg selv fordi hun var på Halloween. Ingen kan være to steder samtidig og det er helt forståelig. Jeg tror at trollemor ikke ser slike nyanser. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir ingenting og barna mine går ikke selv heller. De deltar på hallovenn arrangement istedet. Kjempeflott, mye enklere for meg. Jeg vet ikke hvorfor det feires Halloween, altså hva er det vi feirer? Nekter å feire noe bare fordi alle andre gjør det og fordi handelstanden presser oss til det. Så bilder på facebook og instagram, der folk hadde skrevet "hurra for Halloween" altså, hva??

Hva er forskjellen på å mislike Halloween og allikevel delta på Halloween arrangement?

Skrevet
29 minutter siden, koro51 skrev:

Hva er forskjellen på å mislike Halloween og allikevel delta på Halloween arrangement?

Hallovenn er et alternativt Halloween-arrangement... 

Anonymkode: f0f8a...004

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallovenn er et alternativt Halloween-arrangement... 

Anonymkode: f0f8a...004

Aha ja, akkurat som alternativ messe. Jeg forstår. 

Skrevet

Vi bor slikt til at ingen setter sine bein her på Halloween. Så vi reiser hele gjengen til nærmeste boligfelt og går runder der. Hadde uanset ikke kunnet være på to steder samtidig, så selv om vi hadde bodd mitt i klynga hadde vi ikke gitt noe.

Anonymkode: 9576f...40e

Skrevet

Vi feirer ikke Halloween. Det er en okkultisk inspirert fest hvor de døde blir feiret. Osv.... inspirert fra mellom- Amerika hvor de gjør så mye psycho at det egner seg ikke på trykk. Dumme nordmenn! 

Anonymkode: fcf53...af5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi feirer ikke Halloween. Det er en okkultisk inspirert fest hvor de døde blir feiret. Osv.... inspirert fra mellom- Amerika hvor de gjør så mye psycho at det egner seg ikke på trykk. Dumme nordmenn! 

Anonymkode: fcf53...af5

De døde blir feiret?

Skrevet

Til dere som lurer på hva Halloween er:

Hallows Eve, senere forkortet til Halloween stammer fra England, og var den dagen man trodde de døde (altså ånder) kom forbi sløret som skiller jord og dødsriket. Masker og skumle kostymer kommer av at man kledde seg ut/brukte skumle masker for å «lure» spøkelsene til å tro de også var døde, slik at man fikk gå i fred.

Man satte mat utenfor døren i håp om at spøkelsene ikke skulle komme inn i husene, og de fattige gikk tiggereunde og fikk såkalte «Soul Cakes» av folk i bytte mot at de fattige skulle be for dem og deres avdøde.

Anonymkode: ebd63...91d

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Synes i utgpkg at om ungane er ute og går, så bør ein og "servere" heime, men eg ser problemet.  Eg var ute med ein gjeng her, og vi gjekk mest til hus der vi visste at det bur barn. I nokon hus var det likevel ikkje nokon som åpna.  Nokon av dei trefte vi ute med sine eigne barn., og det er vanskeleg å vere fleire stader samtidig. Vårt hus var og mørkt ei stund, då mannen måtte hente minste frå party ein annan stad, så det kan vere mange grunnar til mørkt hus.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi handelsstanden presser oss er det teiteste argumentet jeg hører, for det er etterspørselen som styrer hva handelsstanden selger 

Jeg driver butikk og har gjort det i mange år. Første året vi hadde ha halloweenting hadde vi bittelitt innerst i butikken, det ble utsolgt. Året etter tok vi inn litt mer, og igjen ble vi utsolgt og hadde stor etterspørsel. Så året etter økte vi innkjøpet igjen... 

Sånn har det fortsatt og nå er halloween blitt stort. Ikke fordi handelsstanden presser det på deg, men fordi etterspørselen er stor 

Fordi alle andre gjør det er grunnen til at de fleste tradisjoner er innført, alt fra nisselue til juletre 

Anonymkode: 2ac24...6fb

Skrevet

Om man ønsker å være med å bidra så er det altså mulig selv om man ikke er hjemme (hvis problemet altså ikke er at man ikke har råd). Her hadde naboen satt ut en stor skål med godteri med en lapp om hvor mange de kunne ta hver. Vi kom dit ca 20:15, på slutten av runden, og det var masse igjen, så de fleste hadde nok respektert lappen selv om det var mange som kom hit. :)

Om man ikke vil/kan gi så er det også helt greit, men da setter vi stor pris på at utelyset er slukket, så vi slipper å bruke tid på å ringe på og vente og se om noen kommer. Med mindre du likevel vil åpne døra og skryte litt av barnas kostymer, det ble de gjerne enda mer glade for enn godteri. :)

Anonymkode: 765cd...b71

Skrevet
7 timer siden, koro51 skrev:

Tror at dette må være et trollinnlegg. Jeg gikk forøvrig med en annen mor idag, som slukket lysene hjemme hos seg selv fordi hun var på Halloween. Ingen kan være to steder samtidig og det er helt forståelig. Jeg tror at trollemor ikke ser slike nyanser. 

Vet ikke hvorfor dette skulle være et trolleinnlegg?

Jeg hadde sannsynligvis kjøpt inn litt slik som vi pleier dersom økonomien hadde tillatt det, og pepperkaker hadde jeg rett og slett ikke tenkt på. 

Vanligvis har vi ikke så dårlig råd, men dette har både med litt feilprioriteringer tidligere måneder som henger igjen,  bilen har nettopp vært på verksted, kjøleskapet sa takk for seg nettopp, og litt andre ting. Det har generelt vært unormalt mye utgifter de siste månedene.

Synes somsagt ikke noe om denne tradisjonen, men jeg har både gått med barna tidligere, og gitt hvert år.

hi

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Det finnes så mange hverdager, så jeg synes det er supert med en slik dag. Barna gleder seg sånn og det er litt mer bare deres dag enn noen andre merkedager! Jeg hadde kjøpt inn snop men det kom ingen barn på døren, inngangen er på baksiden av huset så antar det var derfor 😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...