Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Et stadig diskusjonstema i heimen her. Jeg mener at et hjem med barn (jeg har 2) er det helt normalt at ting ikke alltid ligger på rett plass. At ungene kan dra med seg litt sand, et høstløv eller litt gress når plenen har vært nyslått, og at man kan se spor av at huset er bebodd. Det trenger ikke være nedgrodd av rot, men om man har glemt å tørke av bordet en gang i blant når man har spist, at en tegning ungene har laget kan bli glemt i gangen før de rakk å bli gitt bort, at nettbrettene deres med tilhørende headsett og ørepropper ligger på bordet er helt innafor, og ikke noe å skamme seg over. Om folk kommer på besøk uten å varsle på forhånd får de se et hjem som er i bruk, og slik det egentlig er. Selv er han alene, dvs med oss, men ingen egne barn. Han er svært nøye på at ting skal legges på plass med en gang etter bruk, og at sand eller gris må tas umiddelbart for å unngå spredning innover i huset og ødelegge fliser og parkett. Jeg er ikke uenig i at hans måte å tenke på er kjempeflott, men jeg mener at den er helt urealistisk, selv om barna ikke er så små. Jeg synes selv at mitt hjem er ganske ryddig når jeg sammenligner med andres, ihvertfall ikke verre. Det er klart at man strigler huset mer når man venter besøk, men i det daglige ønsker jeg en mer avslappet hverdag enn at man skal gå å rydde og vaske hele tiden. Han mener at mitt hus er en svinesti og på grensen til krekslig sammenlignet med andres hus han påstår å ha vært i. Jeg sier påstår, fordi han ikke er særlig sosial, og jeg kan ikke forestille meg at han har vært en uvarslet gjest i mange hjem med barn. I hans hus er det bare han som bor, og jeg når jeg ikke har barna. Standarden der er selvsagt helt annerledes, fordi vi voksne griser og roter mindre. Hvordan har dere det hos dere? Sånn helt ærlig etter egen standard og når dere sammenligner med hva dere ser hos andre? Er det meg som er på jordet eller er det han som har en urealistisk forventning?
Serepta Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Å gå etter barn og gjester med støvsuger er ikke trivelig. Så lenge det ikke er inngrodd møkk, eller så rotete at det ikke går an å gjøre rent -er det helt greit. Men jeg tror også at om man ikke har egne barn, så kan man aldri forestille seg hvordan det faktisk er.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Med 100% turnusjobb, mann som jobber mye overtid og to barnehagebarn er det fullstendig urealistisk å skulle ha det prikkfritt. Men jeg passer på å gjøre skikkelig arbeid når jeg først tar et skippertak. Anonymkode: 9e49e...815
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Syntes nesten ditt hus hørtes upersonlig ryddig ut også jeg 😐 Anonymkode: c1e55...239
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, Serepta skrev: Å gå etter barn og gjester med støvsuger er ikke trivelig. Så lenge det ikke er inngrodd møkk, eller så rotete at det ikke går an å gjøre rent -er det helt greit. Men jeg tror også at om man ikke har egne barn, så kan man aldri forestille seg hvordan det faktisk er. Tull, man kan være normalt oppegående selv om man ikke har barn Hi, du har det helt normalt hjemme - og jeg har ikke en gang barn selv Jeg har vanskeligere for å forstå at du orker å forholde deg til en mann som tydeligvis ikke forstår hvordan det er å ha barn, en mann som sier til deg at han mener huset ditt er en svinesti han blir kvalm av. Du fortjener bedre! Og ikke minst fortjener ungene din å slippe å måtte leve med en slik mann i deres hjem! Jeg får inntrykk av at måten han snakker til deg på er en form for kontrollbehov og nesten manipulering. Ikke en mann jeg hadde kastet bort mer tid på! Anonymkode: b6acf...613
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg hadde ikke orket å leve med en sånn mann som du beskriver.. Anonymkode: dffa8...d4d
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Vi har tre små og ofte mye mer rotete og møkkete enn du beskriver! Et striglet hjem til en hver tid når man har små barn??? Utenkelig. Vi bruker tiden vår til daglig til å følge opp barna og hente oss inn. Rydde og vaske gjøres i helga. Synes det høres ut som mannen din ikke klarer å sette seg inn i hvordan det er å ha barn? Anonymkode: 34dcc...2d5
sug lut Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Hmmm... bor han med dere eller har han frtsatt et eget sted hvor han kan være komplett anal? For det hadde jeg aldri orket å ha i hus kontinuerlig. Du kan jo ikke gå på nåler i ditt eget hus.
Superdolly Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Sug lut har rett. Hans standard er så langt over det normale og det som er mulig å holde at man skulle tro han var klippet rett ut av 1950-tallets utearbeidende mann med hjemmeværende kone hvis ære lå i å ha renere og ryddigere hus enn nabokonene.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter #11 Skrevet 29. oktober 2017 Han bor med oss, og jeg bor med han. Jeg går ikke på nåler, for jeg mener at mitt hjem er helt normalt, og kommer ikke til å endre på standarden bare fordi han mener det. Han sier ikke noe til vanlig, det kommer helst om han er sur for ett eller annet. Jeg synes han da er urimelig, men jeg blir frustrert over at han etter min mening har urealistiske forventninger, og at jeg ikke føler jeg når inn når jeg prøver å forklare han det. Barna mine er ikke så små, så det er innafor å forvente noe av dem, men ikke en slik standard han ønsker seg. Det er urealistisk å forvente av voksne også synes jeg. Jeg spør her for å sondere litt, om det er meg og min omgangskrets som er rotete, eller om det er hans standard som er normal. Han har ellers en mengde fine sider, og at han har en viss ordenssans er jo i utgangspunktet ikke negativt. Det er bare omfanget av den som tar litt av 🙄
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 De neste månedene tar du han med deg på besøk til andre som har barn. Si gjerne i fra på forhånd om at de IKKE må rydde huset noe utover hverdagsnormalen, så får han se andres hjem og. Anonymkode: dd293...4a1
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 3 minutter siden, den perfekte mor skrev: Han bor med oss, og jeg bor med han. Jeg går ikke på nåler, for jeg mener at mitt hjem er helt normalt, og kommer ikke til å endre på standarden bare fordi han mener det. Han sier ikke noe til vanlig, det kommer helst om han er sur for ett eller annet. Jeg synes han da er urimelig, men jeg blir frustrert over at han etter min mening har urealistiske forventninger, og at jeg ikke føler jeg når inn når jeg prøver å forklare han det. Barna mine er ikke så små, så det er innafor å forvente noe av dem, men ikke en slik standard han ønsker seg. Det er urealistisk å forvente av voksne også synes jeg. Jeg spør her for å sondere litt, om det er meg og min omgangskrets som er rotete, eller om det er hans standard som er normal. Han har ellers en mengde fine sider, og at han har en viss ordenssans er jo i utgangspunktet ikke negativt. Det er bare omfanget av den som tar litt av 🙄 Men hvorfor vasker og rydder han ikke bare da? Anonymkode: f25b1...0d7
Twintipp Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 Nå vet jeg ikke hvor små/store dine barn er, men jeg får gå mot strømmen her jeg da. Jeg har heller aldri sand utover som kan bli dratt rundt, har et feiebrett i hver etasje. Har heller ikke mye ting strødd utover. Tar med oss når vi går og faste plasser til ting...
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter #15 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor vasker og rydder han ikke bare da? Anonymkode: f25b1...0d7 Jeg jobber full turnusjobb, han i full kontorjobb. Han er leder, og jobber derfor ofte lenger enn vanlige arbeidsdager, men slik er det bare. Han tar gjerne ekstravakter om jeg er på jobb, han sier han ikke trives hjemme uten meg. Jeg mener vi sånn ca har like mye fritid, som må fylles av søvn, måltid, oppfølging av barn, husarbeid og sosial omgang. Jeg har et vesentlig større søvnbehov en han, og følger naturligvis opp barna mine mer enn han, selv om han er veldig flink til å bidra med dem. Han velger også å bruke av fritiden sin til å ta ekstravakter (forsåvidt ikke fritid, men utover 100% jobb er et valg mener jeg), trene mer enn meg, besøke familien sin (jeg har mindre behov for å treffe dem ofte ). Med barn i hus så tar husarbeid en del av fritiden, men ettersom jeg ikke ønsker å bruke all ledig tid på det så lar jeg det være. Jeg lager de fleste middagene, i snitt 6,5 dag i uka vil jeg anslå. Han spør om han skal bidra om han er hjemme, men ofte er han sent hjemme og derfor ikke til hjelp. Jeg liker å lage mat, så det er helt uproblematisk at han deltar så lite med det. Han deltar alltid i opprydningsarbeidet etterpå. At den som jobber minst tar hoveddelen av husarbeidet synes jeg er rimelig, men at han bare ser hva som ikke blir gjort frustrerer meg. Pga dårlig arbeidsmiljø på jobb for tiden og endring av mine arbeidsoppgaver er jeg mye sliten etter jobb, og har ikke de siste ukene hatt noe videre overskudd til uviktige ting. Når han som et argument på at jeg ikke bidrar nok spør hvor lenge det er siden toalettet har blitt vasket blir jeg bare provosert og oppgitt, ettersom det de årene vi har vært sammen er noe han kanskje har gjort 4-5 ganger. Det føles håpløst og ingenting verdt å bidra med husarbeid i huset hans når det er så lite verdt.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter #16 Skrevet 29. oktober 2017 6 minutter siden, Twintipp skrev: Nå vet jeg ikke hvor små/store dine barn er, men jeg får gå mot strømmen her jeg da. Jeg har heller aldri sand utover som kan bli dratt rundt, har et feiebrett i hver etasje. Har heller ikke mye ting strødd utover. Tar med oss når vi går og faste plasser til ting... Er glad for dine tilbakemeldinger også👍🏻 Han har nesten litt tvangstanker rundt det med støvsuging, hele huset må tas samtidig, ellers drar man dritten med seg rundt, jeg mener at man fint kan ta bare ekstra utsatte rom ved behov, uten å måtte ta resten av huset også. Det er naturlig nok mer behov for å støvsuge yttergangen enn en loftstue som ikke er i bruk, men for han er ikke det naturlig. Trengs det i gangen trengs det i resten av huset også.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg har svart deg tidligere, også i de trådene du har hatt tidligere om denne mannen. Hver gang jeg eller andre har påpekt at dette ikke er sunt, da bagatelliserer du gjerne problemene - problemer som faktisk gjør deg så frustrert at du skriver tråder i flertall om dem. Om han mener hele huset må tas samtidig - vel, la ham ta hele huset ditt, da. Virker ikke som om han har veldig omtanke for deg, det har jeg også skrevet før. Når han vet du er så sliten og likevel kritiserer deg for å ikke gjøre nok i huset, da er han ikke en mann som er klar for et forhold. Kanskje han kan bli lykkelig med en dame som ikke jobber, bare går hjemme for å gjøre ting akkurat slik han vil det skal gjøres? Er det deg? Saken er at dette er en mann som ønsker at det aller meste skal skje slik han vil det, hvis ikke blir han sutrete og også nesten litt ondskapsfull i måten han argumenterer med deg, i hvert fall veldig negativ og tidvis manipulerende. Jeg forstår ikke at du lar ham fortsette, men det har jeg ikke forstått etter noen av trådene dine om ham heller... Anonymkode: b6acf...613
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 I forhold til ditt hørtes mitt hjem helt kaotisk ut 😂 Jeg er alene med en toåring og i full jobb. Når jeg sitter og ser meg rundt nå ligger duploen strødd utover stuegulvet, stuevinduene burde helt klar vært vasket, det står en eske med papp i gangen, en del sand i yttergangen og jeg har et stort tårn med klesvask på vaskerommet. Jeg syns hjemmet ditt høres normalt ut, og for min del litt ryddigere enn hva som er normalt hos meg. Pleier å ta en opprydding når toåringen sover, men det er stort sett aldri HELT plettfritt her (annet enn til jul). Vasker badet ene dagen, støvsuger en annen dag, rydder og vasker kjøleskap en annen dag igjen og innen jeg rekker å bli ferdig med alt må jeg bare begynne på ny runde 😄 Jeg ville vurdert om denne mannen er verdt å satse på, nå som dere enda ikke har barn sammen. En så "liten" ting kan fort bli det som ødelegger forholdet dersom dere går å gnager og irriterer dere over hverandre over lang tid. Har selv valgt bort en mann jeg var ekstremt betatt av, da vi begge innså at vi er helt forskjellige typer. Jeg er litt rotekopp og han var ekstrem i andre enden av skalaen. Dårlig match. Anonymkode: 511d7...61b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 11 minutter siden, den perfekte mor skrev: Jeg jobber full turnusjobb, han i full kontorjobb. Han er leder, og jobber derfor ofte lenger enn vanlige arbeidsdager, men slik er det bare. Han tar gjerne ekstravakter om jeg er på jobb, han sier han ikke trives hjemme uten meg. Jeg mener vi sånn ca har like mye fritid, som må fylles av søvn, måltid, oppfølging av barn, husarbeid og sosial omgang. Jeg har et vesentlig større søvnbehov en han, og følger naturligvis opp barna mine mer enn han, selv om han er veldig flink til å bidra med dem. Han velger også å bruke av fritiden sin til å ta ekstravakter (forsåvidt ikke fritid, men utover 100% jobb er et valg mener jeg), trene mer enn meg, besøke familien sin (jeg har mindre behov for å treffe dem ofte ). Med barn i hus så tar husarbeid en del av fritiden, men ettersom jeg ikke ønsker å bruke all ledig tid på det så lar jeg det være. Jeg lager de fleste middagene, i snitt 6,5 dag i uka vil jeg anslå. Han spør om han skal bidra om han er hjemme, men ofte er han sent hjemme og derfor ikke til hjelp. Jeg liker å lage mat, så det er helt uproblematisk at han deltar så lite med det. Han deltar alltid i opprydningsarbeidet etterpå. At den som jobber minst tar hoveddelen av husarbeidet synes jeg er rimelig, men at han bare ser hva som ikke blir gjort frustrerer meg. Pga dårlig arbeidsmiljø på jobb for tiden og endring av mine arbeidsoppgaver er jeg mye sliten etter jobb, og har ikke de siste ukene hatt noe videre overskudd til uviktige ting. Når han som et argument på at jeg ikke bidrar nok spør hvor lenge det er siden toalettet har blitt vasket blir jeg bare provosert og oppgitt, ettersom det de årene vi har vært sammen er noe han kanskje har gjort 4-5 ganger. Det føles håpløst og ingenting verdt å bidra med husarbeid i huset hans når det er så lite verdt. Jeg skjønte ikke helt, betyr det at han aldri vasker, støvsuger eller rydder i ditt hus, bare klager? Anonymkode: f25b1...0d7
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter #20 Skrevet 29. oktober 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har svart deg tidligere, også i de trådene du har hatt tidligere om denne mannen. Hver gang jeg eller andre har påpekt at dette ikke er sunt, da bagatelliserer du gjerne problemene - problemer som faktisk gjør deg så frustrert at du skriver tråder i flertall om dem. Om han mener hele huset må tas samtidig - vel, la ham ta hele huset ditt, da. Virker ikke som om han har veldig omtanke for deg, det har jeg også skrevet før. Når han vet du er så sliten og likevel kritiserer deg for å ikke gjøre nok i huset, da er han ikke en mann som er klar for et forhold. Kanskje han kan bli lykkelig med en dame som ikke jobber, bare går hjemme for å gjøre ting akkurat slik han vil det skal gjøres? Er det deg? Saken er at dette er en mann som ønsker at det aller meste skal skje slik han vil det, hvis ikke blir han sutrete og også nesten litt ondskapsfull i måten han argumenterer med deg, i hvert fall veldig negativ og tidvis manipulerende. Jeg forstår ikke at du lar ham fortsette, men det har jeg ikke forstått etter noen av trådene dine om ham heller... Anonymkode: b6acf...613 Jeg irriterer meg faktisk litt over svaret ditt, fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal argumentere mot deg. Du har helt rett, og det plager meg litt. Når det er sagt så er innleggene mine skrevet i frustrasjon, og jeg har brukt dere istedenfor venner. Alt jeg har skrevet er sant, men er selvfølgelig farget av min frustrasjon. Alle hans gode sider har jeg ikke skrevet så mye om, så det er naturlig at du bare ser disse sidene av han. Det kan godt hende at dette ikke vil fungere på sikt, men jeg håper i det lengste at vi vil klare å tilpasse oss hverandre, han er altfor god til å slippe tak i også😊
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter #21 Skrevet 29. oktober 2017 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønte ikke helt, betyr det at han aldri vasker, støvsuger eller rydder i ditt hus, bare klager? Anonymkode: f25b1...0d7 Han klager ikke til vanlig, bare påpeker ting når han er sur. Jeg forventer ikke at han skal ta så mye av husarbeidet i mitt hus, jeg setter mer pris på at han er tilstede for barna. Så lenge han bidrar på andre områder så tar jeg gjerne alt husarbeid jeg, men da skal det settes pris på. Når han velger å jobbe ekstra så kan jeg likegodt vaske som å gjøre andre ting, men jeg ser at jeg har skjemt han litt bort. Heretter får han bidra nøyaktig like mye, og når han jobber ekstra betyr det ekstra fritid på meg, ikke ekstra tid til husarbeid.
*Miss Marple* Skrevet 29. oktober 2017 #22 Skrevet 29. oktober 2017 Han høres veldig slitsom ut. Jeg har også en mann som er over snittet opptatt av å ha det rent og ryddig over alt og som kan kritisere helt alminnelig hverdagsrot - men det er faktisk ikke mitt problem. Jeg har det så rent og ryddig som jeg føler er ok, litt på linje med deg tror jeg, så får han ta ansvar for å ha det etter sin standard. De fleste familier har det ikke strøkent til enhver tid altså. Uansett alder på barna.
Nyttårs barn Skrevet 29. oktober 2017 #23 Skrevet 29. oktober 2017 Vi har det nok vesentlig mer rotete enn hos deg helt strøkent er det kun til jul. Jeg mener at han må bidra mer om han ikke er fornøyd. Dere er sikkert mest hjemme hos deg siden du har barn.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #24 Skrevet 29. oktober 2017 2 timer siden, Twintipp skrev: Nå vet jeg ikke hvor små/store dine barn er, men jeg får gå mot strømmen her jeg da. Jeg har heller aldri sand utover som kan bli dratt rundt, har et feiebrett i hver etasje. Har heller ikke mye ting strødd utover. Tar med oss når vi går og faste plasser til ting... Du har bare ett barn hvis jeg husker riktig? Kanskje verdt å nevne i innlegget ditt, det er stor forskjell på ett eller tre barn. Og stor forskjell på én eller to foreldre. Anonymkode: 34dcc...2d5
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #25 Skrevet 29. oktober 2017 Vi har tre barn på under 6 år og er to voksne med full jobb. Huset vårt er aldri i nærheten av å være i den standarden du beskriver. Kanskje unntatt når da vi feks hadde dåp hjemme. Det flyter alltid i flere rom. Vi har hushjelp som vasker hver 14 dag og da ryddes det nok til at hun får støvsugd og vasket "det meste". Dvs når vi har "ryddet" til vask er leker og ting stablet oppå stuebord og sofa osv. Til vanlig er dette pent spredd utover i stua. Finner nok alltid smuler på kjøkkenet, men de er jo aldri så veldig gamle. Vi har mye ting og leker og tilsvarende mye rot, men vi har jo tre små barn. Jeg har bedre og viktigere ting å bruke tid på enn å holde huset striglet altså. Hadde det slik før vi fikk barn, men det nytter ikke lengre nå. Tenker det blir mindre og mindre rot igjen når de blir større. Mindre leker da og de kan hjelpe til mer. Anonymkode: 55ddb...06e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå