Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Barna trenger feks nye pysjer, og de får sjelden det de trenger til jul av andre. Vi har kjøpt en stor ting til hver til jul. Er det greit å legge pysj i kalenderen selv om det er en "dyrere" ting? Slår liksom flere fluer da de får ting de trenger og vi bruker opp noen luker så vi slipper å kjøpe så mange småpakker... Anonymkode: b3c34...df8
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Helt greit etter min mening. Hvorfor skal kalenderen bare inneholde "ræl" som blir liggende i en skuff? Her blir det både hådkle, reflexvest, pysj, kule sokker og annet nyttig Anonymkode: 11cdc...7d4
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Jaa... mine barn får ting di trenger i ukedagene i des (pysj, truser, vannflaske, sokker). På lørdager er det lørdagsgodt, og først på søndager kommer det en litt gøy leke. Innimellom blir det kakemenn baking, pepperkakehus pynting osv. Vi har årskort i dyreparken i kr.sand så dyreparken dag kommer også i pakkene 🖒 I fjor lagg jeg hele vintergarderoben i pakkekalenderen. Nye sko og vinterdress, votter og luer. Mye bedre enn masse billig fjas som bare forsvinner i den store mengden av leker 😂 Anonymkode: 96d57...b6f
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Ve har alltid pysj 23 desember. Da er det stor stas å sove i den, og å surre rundt på morgenen på julaften i ny pysj 😊 Anonymkode: b052e...13e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaa... mine barn får ting di trenger i ukedagene i des (pysj, truser, vannflaske, sokker). På lørdager er det lørdagsgodt, og først på søndager kommer det en litt gøy leke. Innimellom blir det kakemenn baking, pepperkakehus pynting osv. Vi har årskort i dyreparken i kr.sand så dyreparken dag kommer også i pakkene 🖒 I fjor lagg jeg hele vintergarderoben i pakkekalenderen. Nye sko og vinterdress, votter og luer. Mye bedre enn masse billig fjas som bare forsvinner i den store mengden av leker 😂 Anonymkode: 96d57...b6f Lagg? Virkelig? Og vintersko og klær er virkelig ikke gaver fra foreldrene. Anonymkode: 0f963...627
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lagg? Virkelig? Og vintersko og klær er virkelig ikke gaver fra foreldrene. Anonymkode: 0f963...627 Må jo være mer stas med nye vintersko og klær i kalenderen enn det rælet og juggelet mange tyr til for å fylle opp lukene. Anonymkode: 5e169...add
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Ja, hvorfor ikke.. Når man først skal kaste bort pengene på å gjøre barna til bortskjemte drittunger, kan man like gjerne gi dem noe de trenger, men som de synes er skikkelig kjipt å få Anonymkode: 16005...37a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lagg? Virkelig? Og vintersko og klær er virkelig ikke gaver fra foreldrene. Anonymkode: 0f963...627 Vintersko og klær er da helt utmerkede gaver, også til jul. Dersom man har økonomi til det, kan dette selvsagt suppleres med leker etc, men det er det slett ikke alle som kan. Anonymkode: f4814...4ed
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Vi har ingen pakkekalender. Kun billig sjokoladekalender. Derimot får de alt i julegaver. Pysj, klær, hårstrikker, leker, skiutstyr, skøyter osv osv. Har ikke sansen for gaver hver dag i 24 dager. Anonymkode: 4ac74...327
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 mån får ca for 1500. mest leker, men lørdager godis, en pysj og en klesett vet ikke hva bestemor kjøper til han, hun skal kjøpe resten Anonymkode: a64c2...ab3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvorfor ikke.. Når man først skal kaste bort pengene på å gjøre barna til bortskjemte drittunger, kan man like gjerne gi dem noe de trenger, men som de synes er skikkelig kjipt å få Anonymkode: 16005...37a Datteren min er enebarn. Hun har alltid fått pakkekalender og vasser i julegaver. Hun sparer alle ukepengene sine og kjøper gaver til barneavdelingen på sykehuset to ganger i året Syns ikke hun er en bortskjemt drittunge. Anonymkode: f1e0f...78d
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 Min har fått helgetur til Stockholm i kalenderen en gang, det var supermoro! Jeg syns det er en god idé å gi ting de trenger, opplevelser og bruksting. Bra for miljøet (ikke å fly, da 😂) og bra for moralen. Baksiden er jo at det kan bli et voldsomt kjøpepress blant barna, for de ser jo bare at noen får ny jakke mens andre får en sjokoladebit. Tenker derfor det er viktig å snakke med barna både om kjøpepress, miljø og økonomi. Anonymkode: 82f61...a7c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvorfor ikke.. Når man først skal kaste bort pengene på å gjøre barna til bortskjemte drittunger, kan man like gjerne gi dem noe de trenger, men som de synes er skikkelig kjipt å få Anonymkode: 16005...37a De synes ikke det er kjipt å få pysjer, tvert imot. Så har nok dessverre ikke lykkes i å gjøre dem til bortskjemte drittunger. Kanskje du som er ekspert på den forvandlingen kan si hvordan du gjorde det? Grunnen til at jeg spør var jo nettopp fordi jeg ikke ville risikere at forventningen skulle bli en så flott gave hver dag. Anonymkode: b3c34...df8
Nebbdyret Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 Eg har gitt alt frå truser/sokker til aktivtetar (tur på biblioteket, kakebaking i helga etc). Det eg ikje forstår er kvar det står at det er krise å gi skikkelige gåver, men må vere småting ein ikkje brukar. Ein lagar sine eigne tradisjonar, så får folk gjere som dei sjølv vil. I år tenkte eg å ta med figurar til adventskrubba som dei kan få plassere. Men eg er kristen, så forstår godt det ikkje er for alle.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 5 minutter siden, Nebbdyret skrev: Eg har gitt alt frå truser/sokker til aktivtetar (tur på biblioteket, kakebaking i helga etc). Det eg ikje forstår er kvar det står at det er krise å gi skikkelige gåver, men må vere småting ein ikkje brukar. Ein lagar sine eigne tradisjonar, så får folk gjere som dei sjølv vil. I år tenkte eg å ta med figurar til adventskrubba som dei kan få plassere. Men eg er kristen, så forstår godt det ikkje er for alle. Det er ikke det at det andre ikke er skikkelige gaver som ikke blir brukt. Det har mer med verdi å gjøre. En pysj koster relativt mye mer enn de andre tingene, og det vet jo ungene også. Mine får aldri "ræl" i kalenderen, alt de har fått har vært stas og mye brukt. Aktiviteter synes jeg liksom ikke er en gave i seg, man gjør jo ting sammen uansett. Men de kan feks få pepperkakeformer den dagen vi skal bake, og reflekser/lommelykter den dagen vi går på kveldstur og griller i skogen. Anonymkode: b3c34...df8
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 Mine barn får alltid hansker, lue, buff, reflekser, ulltøy, sokker, undertøy, tannbørste og tannkrem osv... De får også en innpakket lapp med aktiviteter som bowling, pepperkakehus, lage karameller, gå i badeland, lage julepynt, hugge juletre osv... Da er det ikke så mange dager igjen, de siste dagene får de godteri, og litt tull og tøys fra eBay, søstrene greene eller lignende. På julaften får de et brettspill i den siste pakken, og pysj og godteri i julestrømpen. Det koster en del å handle inn, men mesteparten er ting de ville trengt og fått uansett. Anonymkode: be320...fb4
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvorfor ikke.. Når man først skal kaste bort pengene på å gjøre barna til bortskjemte drittunger, kan man like gjerne gi dem noe de trenger, men som de synes er skikkelig kjipt å få Anonymkode: 16005...37a Er det slik du ser på å gjøre noe for barna dine? Gi de noe kjipt sånn at de ikke skal bli glade er liksom målet? Anonymkode: 0f963...627
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Lagg? Virkelig? Og vintersko og klær er virkelig ikke gaver fra foreldrene. Anonymkode: 0f963...627 Nei, vintersko og klær er noe dem hadde fått uansett, men jeg syns det er koseligere å pakke dem inn å la dem få dem i gave istedenfor at di skal pakke opp lekebil eller neglelakk nr 300 i rekka. Det er også stor stas når noen spør om di har fått ny lue, og dem stolt sier att di fikk dem i pakkekalender. Det er stort kjøpepress rundt om i hjemmene til folk, og det blir vare verre og verre for hvert år. Derfor får mine barn ting dem trenger. Nye truser er ikke noe di roper hurra for i lange tider. Di skal bruke de den dagen så er di glemt. Men det er sannelig armbåndet fra glitter og øyelappen fra kaptein Sabeltann også. Jeg sparer noen få kroner, og di er glade for å ha fått en pakke. Jeg gjør det samme med bursdager. Ting jeg ser dem trenger blir pakket inn, så venter jeg med å gi dem det til bursdagen. Snuppa som er født i juni får noen ekstra sommerkjoler og ett plaskebasseng osv. Di setter utrolig nok mer pris på ting di får i gave, enn ting di får fordi mamma har vært på butikken 🙈 Anonymkode: 96d57...b6f
Nebbdyret Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke det at det andre ikke er skikkelige gaver som ikke blir brukt. Det har mer med verdi å gjøre. En pysj koster relativt mye mer enn de andre tingene, og det vet jo ungene også. Mine får aldri "ræl" i kalenderen, alt de har fått har vært stas og mye brukt. Aktiviteter synes jeg liksom ikke er en gave i seg, man gjør jo ting sammen uansett. Men de kan feks få pepperkakeformer den dagen vi skal bake, og reflekser/lommelykter den dagen vi går på kveldstur og griller i skogen. Anonymkode: b3c34...df8 Ja vi har også kopla små gåver opp mot ein aktivitet. Nokre gonger pakker eg t.o.m. inn bakeformene dei har frå før også, og ungane gler seg til å få bruke yndlingsbakeforma si. Og meinte ikkje ein skal gi pysj og vintertøy kvar dag, vi gir t.d. pysj på lillejulafta, så går ungane med dei i romjula. Trur eigentleg vi er einige, eg berre forklarte meg litt klønete. Poenget var dei som blir heilt forskrekka over ein vel å gi fornuftige gåver, og meiner det er bedre å gi plastikkdill frå Nille istadenfor noko ungane treng. For gåver skal IKKJE vere fornuftig.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #20 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg pakker inn aktiviteter og ting til barna. Skal vi lage pepperkaker så ligger det en form i pakken, og ja det er en form jeg har fra før. Når vi skal pynte pepperkakehuset så ligger det en liten pose med nonstop og seigmenn inni( 3-4 av hver i en pose jeg lager) kakepynt ( som jeg har fra før ) ligger i en pakke- da skal vi bake bursdagskake til pappa'n deres. Jeg kan feks. Kjøpe 3 pk med boxer eller sokker og fordeler på 3 dager. Kinderegg på lørdager. Lille juleaften får de en nisse hver som de kan pynte med på rommet sitt. Julaften er det sokk med et blad og litt godt. Og en liten gave på kalenderen. Har aldri dyre ting i kalenderen, men kan godt finne på å gi vinterdress som de trenger i julegave til guttene mine. Anonymkode: 2e309...c02
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #21 Skrevet 30. oktober 2017 Min fikk pysj i fjor og da ble den fordelt på to pakker i kalenderen Anonymkode: 2e309...c02
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #22 Skrevet 30. oktober 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren min er enebarn. Hun har alltid fått pakkekalender og vasser i julegaver. Hun sparer alle ukepengene sine og kjøper gaver til barneavdelingen på sykehuset to ganger i året Syns ikke hun er en bortskjemt drittunge. Anonymkode: f1e0f...78d Kanskje ikke så vanskelig å spare ukepengene og gi bort dersom hun får alt hun ønsker i både kalender og en haug med julegaver? vi har sluttet med pakkekalender. Jeg skjønner ikke vitsen med 24 gaver pr barn FØR jul. Hva er vits med å pakke inn vinterdress/sokker/refleks/lørdagsgodt?? Barna får det jo uansett, hvorfor må det være pakket inn? her har vi en rampenisse som gjør sprø ting i huset på natta! (Elf on the shelf). Ungene elsker det! Vi får i gang mange samtaler. I fjor kom flere barn i barnehagen løpende på morgenen og lurte på hva rampenissen vår hadde gjort i løpet av natta! Vinterklær og lørdagsgodt osv får de jo uansett, men som sagt ikke pakket inn. lille julaften legger rampenissen ny pysj på senga, ny tannkost med et godteri hengende på inne på badet og under juletreet ligger et nytt spill og en liten legoeske slik at vi har noe gøy å gjøre. Anonymkode: 490db...08a
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #23 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg er oppvokst med at julekalender og påskeegg innholder en god mix av fornuftieg og ufornuftige ting, og sjeldent en rød tråd mellom hvert år. Jeg har fått 24par sokker i julekalenderen når jeg var tennåring, fortsatt det året jeg husker kalenderen best. Jeg var veldig fornøyd, mamma ergrer seg enda over at hun ikke hadde bedre fantasi. Mine unger får en veldig varierende kalder de også, det er ting de trenger, ufornuftieg ting, godteri og ting vi trenger påfyll av. Tegnesaker, perler osv som vi trenger påfyll av kommer i kalenderen. Ikke alltid ungene mener vi trenger det der og da, men merkelignok så tegner de mer når det har kommet påfyll. Ett nytt perlebrett så finnes perlene ferm igjen. Det er veldig greit at ungene finner på ting de ofte glemmer i hverdagen, for mobil og pc er ofte det enkleste. Anonymkode: 4fec3...def
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #24 Skrevet 30. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kanskje ikke så vanskelig å spare ukepengene og gi bort dersom hun får alt hun ønsker i både kalender og en haug med julegaver? vi har sluttet med pakkekalender. Jeg skjønner ikke vitsen med 24 gaver pr barn FØR jul. Hva er vits med å pakke inn vinterdress/sokker/refleks/lørdagsgodt?? Barna får det jo uansett, hvorfor må det være pakket inn? her har vi en rampenisse som gjør sprø ting i huset på natta! (Elf on the shelf). Ungene elsker det! Vi får i gang mange samtaler. I fjor kom flere barn i barnehagen løpende på morgenen og lurte på hva rampenissen vår hadde gjort i løpet av natta! Vinterklær og lørdagsgodt osv får de jo uansett, men som sagt ikke pakket inn. lille julaften legger rampenissen ny pysj på senga, ny tannkost med et godteri hengende på inne på badet og under juletreet ligger et nytt spill og en liten legoeske slik at vi har noe gøy å gjøre. Anonymkode: 490db...08a En bortskjemt drittunge finner helt sikkert mer de kan kjøpe til seg selv fremfor å gi bort til andre som har mindre.. Skjønner ikke resonnementet ditt.. Hun har mange ting hun ønsker seg som hun ikke får.. selvfølgelig. Poenget er at barn ikke blir ødelagt av å få både pakkekalender i desember og ønsker oppfylt den ene dagen i året som julaften er. Hun ønsker seg ting gjennom hele året, og får mye av det til jul. Men hun får ikke alt hun peker på i hverdagen. På eget initiativ ønsket hun å gi gaver til syke barn heller enn å kjøpe seg den Nintendoen hun ikke fikk til jul. Hun setter også av mynter til hver bytur slik at hun kan gi til de som sitter med koppen. Dette er ikke noe jeg har oppfordret henne til. Det er noe hun har bestemt seg for selv. Hun ser selv hvor godt hun har det, og vil dele med dem som har det vanskeligere. Så jeg er ikke det minste bekymret for å la det regne litt ekstra på julaften, nei.. Anonymkode: f1e0f...78d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #25 Skrevet 30. oktober 2017 Selvsagt er det greit:-) Her har det blitt både truser, sokker og til og gøye dusjsåper ol i kalenderen i årenes løp, og det syns ungene er like kjekt som en hvilken som helst liten plast-leketing for å si det sånn;-) Anonymkode: d69e9...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå