Gå til innhold

Er dette noe å gå videre med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ikke å si noe om min relasjon til «pasienten» i denne saken. 

«Pasienten» er voksen i alder, men har en lettere kognitiv svikt, i tillegg til å ha svært lite bevegelse i kroppen sin. Vedkommende er avhengig av pustehjelp, og klarer ikke å komme seg opp av seng uten hjelp. Det er derfor pleiepersonell 24/7 rundt pasienten. Bor hjemme. 

Denne pasienten er veldig glad i alt overnaturlig, ser på åndene makt etc på repeat. 2 av pleiepersonellet hadde funnet ut at de ville tulle litt med pasienten. De hadde avtalt at den ene skulle dra et laken over seg og komme litt før vaktskifte. Skulle gå rundt i rommet. Pleiepersonell som var på jobb skulle late som at vedkommende ikke så «spøkelset». Pasienten hadde blitt livredd. Pleiepersonell avslørte ikke hva de hadde gjort for pasienten. Den som kom på nattevakt hadde igjen dratt laken over seg og gått inn til pasient midt på natten. Da pasient ringte alarm, gikk «spøkelset» ut og inn kom pleiepersonell. Pasienten var livredd. 

Alt ble avslørt dagen etter. 

Hva hadde du gjort hvis du hadde kunnskap om dette?

Anonymkode: aab50...ff6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy fan så dårlig gjort!!! 

Jeg ville absolutt gått videre med det, synes ikke det er greit! (Med mindre pasienten syntes det var morsomt da han fikk "oppklart" saken) 

Eller ville nok tatt det opp med ledelsen uansett, brukeren skal slippe å være redd i eget hjem!! 

Anonymkode: 20788...c1b

Skrevet

😨😨😨😨😨

Anonymkode: d87f8...57a

Skrevet

Helt forkastelig av de på jobb! Disse menneskene burde ikke jobbe med mennesker!

Anonymkode: 46f46...3a2

Skrevet

Jeg er helt sjokkert. Fullstendig upassende. Hadde blitt fly forbanna...

Anonymkode: 3758e...611

Skrevet

Jeg hadde blitt rasende forbannet. Det er absolutt noe å gå videre med. Ikke nok med at de gjorde det en gang, men gjorde det enda en gang etter at de visste at pasienten ble livredd. Og dette er helsepersonell, skammelig. Det er et stort overtramp og tillitsbrudd mot en pasient, som attpåtil har kognitiv svikt og er låst til seng og har pustehjelp. Det er ren ondskap og ufattelig dumskap av voksne folk som har som jobb å ta seg av andre mennesker.

Håper virkelig at dette blir tatt videre, og at det får følger for de involverte

Anonymkode: 03370...d48

Skrevet

Dette er så utrolig slemt, og de jobber med mennesker. Dette hadde jeg gått videre med til ledelsen, dette er virkelig ikke greit.

Anonymkode: 3f446...669

Skrevet

Selvfølgelig du gå videre med dette! For pasienten er dette noen han/hun tror på og ble direkte skremt av. Ingen skal lide slik uten forklaring på spøken. Og dette er helt feil oppførsel av de ansatte. Hva slags holdninger, etikk og moral står de for? Er de helt uten utdanning?!

Anonymkode: 75ff4...dff

Skrevet

Feil folk til feil jobb tydeligvis! Ikke moro. Ville sagt fra

Anonymkode: 4e051...6f3

Skrevet

Hadde det vært lillebroren til pasienten som gjorde det hadde det vært en slem spøk, at helsepersonell gjør det er helt forkastelig, virkelig.

Dette hadde jeg meldt fra om ja.

Anonymkode: b3ffc...524

Skrevet

Hi her

Takk for tilbakemeldinger. Litt lettere å ta tak i det, når jeg skjønner at jeg ikke er helt hysterisk. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Takk for tilbakemeldinger. Litt lettere å ta tak i det, når jeg skjønner at jeg ikke er helt hysterisk. 

Du er definitivt ikke hysterisk.

Hva synes pasienten om det, nå i etterkant. Synes han/hun det var morsomt?

Skrevet

Dette kan du trygt ta videre,HI.

De to pleierene utførte (isolert sett) en liten spøk, men de viser total mangel på dømmekraft og empati for pasienten når de skremmer h*n på denne måten her.

Det er DET som bør stå i fokus- deres mangel på omsorg, empati for denne pasienten. Ikke hvorvidt spøken var "alvorlig" eller ei...

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er definitivt ikke hysterisk.

Hva synes pasienten om det, nå i etterkant. Synes han/hun det var morsomt?

Ikke morsomt. Fortsatt engstelig, noen dager senere.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke morsomt. Fortsatt engstelig, noen dager senere.

Uff, jeg får helt vondt i magen. Hva sier de ansatte som sto bak dette da, har de i det minste unnskyldt seg?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, jeg får helt vondt i magen. Hva sier de ansatte som sto bak dette da, har de i det minste unnskyldt seg?

Det har de. Den ene direkte, den andre via tekstmelding. Jeg tror ikke de mente å være slemme, selv om resultatet ble det. Det er derfor det sitter litt langt inne å ta det videre..

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det har de. Den ene direkte, den andre via tekstmelding. Jeg tror ikke de mente å være slemme, selv om resultatet ble det. Det er derfor det sitter litt langt inne å ta det videre..

Jeg synes ikke du skal la det hindre deg i å ta det videre. Tenk på at det faktisk gjorde det gang nr 2, selv om de visste at pasienten ble livredd etter gang nr 1, det synes jeg er et av de største overtrampene de har gjort.

Skrevet

Du må ta det videre. Når ansatte ikke har god nok dømmekraft, bør de ikke jobbe med mennesker. Dog ikke overraskende at helsepersonell holder på på den måten.

Anonymkode: e3647...362

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dog ikke overraskende at helsepersonell holder på på den måten.

Hva mener du med det, hva baserer du det på?

Skrevet

Som helsepersonell Syns jeg dette er helt uakseptabelt. Hadde du gjort seg til kjenne med en gang (gått opp p vist seg med laken, sett pas bli livredd, så tatt av laken og beklaget seg) så ok. Alle kan gjøre feil. Hadde tatt det videre.

Men så kom det frem at di hadde beklaget seg, og hvis den beklagelse er troverdig, at di skjønner at det var en feil ville jeg ikke ha gjort det. Vil tro at siden beklagelse kom etterpå, har dere faktisk allerede tatt det opp med di som gjorde det og godtatt at det kom en beklagelse? 

Føler det blir veldig feil å dra det opp igjen. Dere burde tatt det med leder med en gang å ikke godtatt unnskyldningen til personlaet. For dette er jo ikke oppsigelsesgrunn, mulig der kan føre til en advarsel? Så hva kan lederens gjøre da mener du?

Anonymkode: 3047b...057

Skrevet

Her er det noen som bør miste jobben. Meld fra.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som helsepersonell Syns jeg dette er helt uakseptabelt. Hadde du gjort seg til kjenne med en gang (gått opp p vist seg med laken, sett pas bli livredd, så tatt av laken og beklaget seg) så ok. Alle kan gjøre feil. Hadde tatt det videre.

Men så kom det frem at di hadde beklaget seg, og hvis den beklagelse er troverdig, at di skjønner at det var en feil ville jeg ikke ha gjort det. Vil tro at siden beklagelse kom etterpå, har dere faktisk allerede tatt det opp med di som gjorde det og godtatt at det kom en beklagelse? 

Føler det blir veldig feil å dra det opp igjen. Dere burde tatt det med leder med en gang å ikke godtatt unnskyldningen til personlaet. For dette er jo ikke oppsigelsesgrunn, mulig der kan føre til en advarsel? Så hva kan lederens gjøre da mener du?

Anonymkode: 3047b...057

At du som helsepersonell mener at dette skal overses gjør meg kvalm.

Det står ingenting om at unnskyldningene er godtatt, de burde absolutt få advarsel, selv om de har unnskyldt seg. Ærlig talt, det er voksne folk i et omsorgsyrke det er snakk om. Jeg har jobbet som helsepersonell selv, og synes at din goldning til det er forkastelig

Skrevet

På lang sikt er dette faktisk en mulig del i en oppsigelse. Det kvalifiserer absolutt til en skriftlig advarsel! Det kommer selvfølgelig an på hvordan disse menneskene skjøtter jobben sin ellers, jeg ville vel lurt veldig på om de er i stand til å la være å gjøre andre idiotiske ting når de er på jobb. Som leder ville jeg gitt den skriftlige advarselen, tatt en seriøs alvorsprat med dem, og startet en «oppsigelsesmappe» . De ville ikke hatt noen tabbekvote igjen, for å si det mildt. Dessuten ville de måtte unnskylde seg personlig til pasienten!

Anonymkode: 31c5a...05a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du som helsepersonell mener at dette skal overses gjør meg kvalm.

Det står ingenting om at unnskyldningene er godtatt, de burde absolutt få advarsel, selv om de har unnskyldt seg. Ærlig talt, det er voksne folk i et omsorgsyrke det er snakk om. Jeg har jobbet som helsepersonell selv, og synes at din goldning til det er forkastelig

*holdning*,  ikke goldning

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med det, hva baserer du det på?

Mine fem innleggelser og utallige sykehusopphold, og opplevelser med helsepersonell ;)

Anonymkode: e3647...362

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...