Gå til innhold

Folk som ikke gjør en dritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så provosert over folk som ikke bidrar til samfunnet, som min søster som bor i utlandet og lever utelukkende på barnetrygd fra Norge (og stønad i forbindelse med fødsel).  Trenger ikke jobbe hun, det er så billig å bo der.

Sier jeg noe om det kommer hun garantert ikke til å forstå en dritt. Moren min er likedan.  

Jeg jobber hardt,  og det er vi som jobber her i landet som finansierer livene til slike som min søster. Det er jo noe som er riv ruskende galt når enkelte bare kan tappe penger fra felleskassa uten å bidra med en dritt tilbake. Søsteren min er frisk og rask, ingenting som feiler henne.

Blir også så sjokkert over hvor mange andre som ikke trenger å bidra pga div. sykdommer.  Nesten alle har da en restevne som bør utnyttes.  F.eks kjenner ei som har vedvarende bekkenløsning som aldri går over sier hun.  Ung dame. Skal tydeligvis ikke jobbe mer i livet sitt. Dette er ikke ei som hopper rundt på krykker akkurat. Hvorfor har vi et samfunn som ikke stiller krav til sånne? Greit så har hun bekkenløsning,  men det har eg og hatt i mine svangerskap og det er da ikke slik at du da ikke kan bidra med en dritt, om så det er bare en arbeidsdag i uken eller en kontorjobb som du utfører sittende i en komfortabel stressless. Noe er da mulig å få til. 

Hører gjerne synspunkt fra andre.

Anonymkode: 67b5f...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen snyltere vil det alltid være i et velferdssamfunn, det tror jeg det er umulig å unngå.

Men det er færre enn du tror, og du vet ikke alt.

For å ta et eksempel, jeg har en svigerinne som er psykisk syk. Hun er bipolar og har noen andre diagnoser også, har selvmedisinert i ungdommen med div rusmidler, noe som satte henne i mange utsatte og farlige situasjoner så hun har opplevd å bli seksuelt misbrukt osv. Mange traumer, til tider dype depresjoner, og da denne bipolare diagnosen som de sliter med å medisinere. Hun forteller ingen om disse psykiske tingene, det hun sier er at hun er ufør pga skulderen sin... Plutselig har hun en hyper periode hvor hun spammer sosiale medier med oppdateringer og bilder av alle sine prosjekter, hun er som en duracellkanin 20 timer i døgnet, pusser opp møbler, pusser opp huset, lager ting, syr, jobber i hagen, vasker på loftet osv og folk tenker jo som deg, vondt i skulderen ja, særlig.

Så forsvinner hun fra radaren og folk tenker ikke noe særlig over henne, de vet ikke at hun har vært innlagt flere ganger, at hun i de tyngste periodene hadde psykiatrisk sykepleier hjemme hver dag for å i det hele tatt klare stå opp noen timer osv.

Folk vet ikke alt, og du vet ikke alt om denne dama du sier har bekkenløsning.

Man får ikke uføretrygd kastet etter seg i dette landet, du kan stole på at det står minst en fastlege, en spesialist på hennes sykdom og nav sine egne leger bak henne og mener hun er for syk til å jobbe.

Når det kommer til restarbeidsevne har vi en lang vei å gå, for mange har en viss restarbeidsevne, men ingen ønsker å ansette kronisk syke og ustabile medarbeidere. De får rett og slett ikke jobb.

Anonymkode: d2fd3...250

Skrevet

Helt enig med at eksporten av barnetrygd og kontantstøtte til utlandet bør stoppes, men da spesielt til de som ikke er norske statsborgere. Nå er det vel også grenser for hvor lenge man kan oppholde seg i utlandet uten å måtte melde seg ut av folketrygden.

Mange har også en restarbeidsevne, men problemet er å finne jobber som er egnet og arbeidsgivere som er villig til å ansette ustabil arbeidskraft. Det finnes ikke mange jobber der man kan komme og gå når det passer en. 

Anonymkode: 8c759...c6a

Skrevet (endret)

Arbeidsmarkedet for restarbeidsevne er forsvinnende lite. Det er mange som ville ønsket seg arbeid som ikke får. Forøvrig er jeg enig med deg ang snyltere, de bør dø.

Endret av sug lut
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange har også en restarbeidsevne, men problemet er å finne jobber som er egnet og arbeidsgivere som er villig til å ansette ustabil arbeidskraft. Det finnes ikke mange jobber der man kan komme og gå når det passer en. 

Les dette, HI, og lær. Hvor mange vil/kan ansette en person som kan jobbe 5-15 %, og der dagsformen bestemmer om han kommer eller ei i dag?

Anonymkode: 89d9f...86f

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les dette, HI, og lær. Hvor mange vil/kan ansette en person som kan jobbe 5-15 %, og der dagsformen bestemmer om han kommer eller ei i dag?

Dette ! 😊

Anonymkode: 4bc70...000

Skrevet

Det kan sikkert strammes inn når det gjelder trygd  og kontantstøtte når man bor i utlandet. Jeg har ikke nok kunnskap. 

Jeg vet ikke hvor mange som snylter, men det har vært et mareritt og tatt mange år får å få ufør gjennom nav. Av alle leger og spesialister har jeg vært ufør siden bilulykken inntraff. 0 restevne. Så jeg skjønner ikke at noen klarer å lure systemet. 

Anonymkode: 4bc70...000

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da bør jo nav organisere en aktivitet/ et opplegg for restarbeidsevnen da. Skal vi bare godta at folk ikke skal jobbe noe når de kan fordi det ikke er jobber tilgjengelig? Masse ting som må gjøres i samfunnet som denne gruppa kan bli satt til, plukke søppel,  være ekstraressurs på sykehjem, osv. Har en bror som har nav rundt lillefingeren og det er skremmende å se hvordan han får det som han vil i forhold til «sykdommen» sin. De tilrettelegger i huet og rævva, men han er for «syk» til alt de utdanner han til. Men å trene flere ganger om dagen og dyrke den fysiske hobbyen sin hver helg er han frisk nok til. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 37990...109

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da bør jo nav organisere en aktivitet/ et opplegg for restarbeidsevnen da. Skal vi bare godta at folk ikke skal jobbe noe når de kan fordi det ikke er jobber tilgjengelig? Masse ting som må gjøres i samfunnet som denne gruppa kan bli satt til, plukke søppel,  være ekstraressurs på sykehjem, osv. Har en bror som har nav rundt lillefingeren og det er skremmende å se hvordan han får det som han vil i forhold til «sykdommen» sin. De tilrettelegger i huet og rævva, men han er for «syk» til alt de utdanner han til. Men å trene flere ganger om dagen og dyrke den fysiske hobbyen sin hver helg er han frisk nok til. Forstå det den som kan.

Igjen er det jo kostnadene som setter stopper, om nav skulle organisere noe sånt hadde det kostet mer enn å bare gi full trygd til de som har en liten restarbeidsevne.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Igjen er det jo kostnadene som setter stopper, om nav skulle organisere noe sånt hadde det kostet mer enn å bare gi full trygd til de som har en liten restarbeidsevne.

Jaja, så får det bare surre og gå sånn da. Men en dag er det slutt på gulltidene for alle når velferdssamfunnet drives på denne måten.

Skrevet

I min nære slekt har vi en familie der 3 av 4 er uføre. Dette er et fremragende eksempel på en snyltefamilie. De er fullt oppegående hele gjengen. Og ikke kom her med floskler om at «ingen kjenner hele historien bak», for det gjør vi! De er som sagt i nær familie og vi kjenner alt av detaljer, ned til hvert legebesøk eller GU-undersøkelse!

De har god råd og masse fritid. Reiser på lange utenlandsturer 4-5 ganger i året. Har mange hobbyer, alt fra intensiv oppussing til trening. Frisk som en fisk hele familien. 

Her på DIB er det jo som å banne i kirka når man nevner at det er flere snyltere blant oss. Skulle heller ønske dere som er reelle uføre ble forbanna på snylterne,for de ødelegger for dere!

Anonymkode: 1113c...3a6

Skrevet

Problemet starter hos arbeidsgiver, som ikke er villig til å ansette andre enn de som kan bidra maks, med høyere utdanning. 

Har du lav utdanning og er syk, vil INGEN ansette deg. Og NAV kan ikke hjelpe. 

Anonymkode: 50e34...898

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, så får det bare surre og gå sånn da. Men en dag er det slutt på gulltidene for alle når velferdssamfunnet drives på denne måten.

Hva med innvandrere som uføretrygdes fremfor å settes i arbeid? Det er tusenvis. Og det er en stor utgiftspost.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I min nære slekt har vi en familie der 3 av 4 er uføre. Dette er et fremragende eksempel på en snyltefamilie. De er fullt oppegående hele gjengen. Og ikke kom her med floskler om at «ingen kjenner hele historien bak», for det gjør vi! De er som sagt i nær familie og vi kjenner alt av detaljer, ned til hvert legebesøk eller GU-undersøkelse!

De har god råd og masse fritid. Reiser på lange utenlandsturer 4-5 ganger i året. Har mange hobbyer, alt fra intensiv oppussing til trening. Frisk som en fisk hele familien. 

Her på DIB er det jo som å banne i kirka når man nevner at det er flere snyltere blant oss. Skulle heller ønske dere som er reelle uføre ble forbanna på snylterne,for de ødelegger for dere!

Ingen sier at det ikke finnes snyltere, for det gjør det, men de er ikke i et så stort antall som noen tror.

Jeg tror heller ikke det er de få snylterne som ødelegger for de som virkelig er syke, det er det sladringa til "Fru Hansen som tittet bak gardinet" og andre som syns, mener og tror om en nabo, en mamma i barnehagen osv som gjør, de som sladrer uten å vite hele historien.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vet alt og du er så sikker, da har du et ansvar om å melde om trygdesvindel til Nav. Dette kan du gjøre anonymt.

Hvis du ikke melder slike saker sier du "Jeg godtar at disse svindler Nav, jeg synes det er helt greit". Da er du ikke noe bedre enn de som snylter, for du aksepterer det. Og folk som godtar slikt uten å melde fra ødelegger også for de som faktisk har behov for hjelp.

Anonymkode: 42396...82a

Skrevet

Problemet er at man ikke har jobber til de som har redusert evne til arbeid. Kjenner mange resurssterke, intelligente og flinke mennesker som pga. sykdommer og tilstander ikke får jobb. 

Synd men sant. 

Mtp. på kronisk bekkenløsning så kan ikke det sammenlignes med bekkenløsning i graviditet. Jeg hadde det i 3 år etter fødsel og det var noe av det jævligste jeg har opplevd. Her snakker vi at man tisser ut seg fordi man ikke har kontroll på nervene i bekkenet, og alt - absolutt ALT gjør vondt. 

Heldigvis gikk det over for meg, men er fremdeles invalid 2 -3 dager i måneden unden mensen. Beina virker nesten ikke.

Anonymkode: fb6df...523

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det ville jo ikke blitt noe annerledes om de uføre ble satt til plukke søppel eller være ekstraressurs på sykehjem

Anonymkode: 1446a...c58

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir så provosert over folk som ikke bidrar til samfunnet, som min søster som bor i utlandet og lever utelukkende på barnetrygd fra Norge (og stønad i forbindelse med fødsel).  Trenger ikke jobbe hun, det er så billig å bo der.

Sier jeg noe om det kommer hun garantert ikke til å forstå en dritt. Moren min er likedan.  

Jeg jobber hardt,  og det er vi som jobber her i landet som finansierer livene til slike som min søster. Det er jo noe som er riv ruskende galt når enkelte bare kan tappe penger fra felleskassa uten å bidra med en dritt tilbake. Søsteren min er frisk og rask, ingenting som feiler henne.

Blir også så sjokkert over hvor mange andre som ikke trenger å bidra pga div. sykdommer.  Nesten alle har da en restevne som bør utnyttes.  F.eks kjenner ei som har vedvarende bekkenløsning som aldri går over sier hun.  Ung dame. Skal tydeligvis ikke jobbe mer i livet sitt. Dette er ikke ei som hopper rundt på krykker akkurat. Hvorfor har vi et samfunn som ikke stiller krav til sånne? Greit så har hun bekkenløsning,  men det har eg og hatt i mine svangerskap og det er da ikke slik at du da ikke kan bidra med en dritt, om så det er bare en arbeidsdag i uken eller en kontorjobb som du utfører sittende i en komfortabel stressless. Noe er da mulig å få til. 

Hører gjerne synspunkt fra andre.

Din søster er kanskje bare noen mnd i utlandet nå i permisjonen sin?

For å få engangsstønad må hun være medlem av folketrygden og for å få foreldrepenger må hun ha jobbet og skattet til Norge minst 6 av de 10 siste mnd.

Har ungen en far som skatter til Norge får de beholde barnetrygden selv om de bor lengre enn 6 mnd i utlandet.

Anonymkode: 226ff...149

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din søster er kanskje bare noen mnd i utlandet nå i permisjonen sin?

For å få engangsstønad må hun være medlem av folketrygden og for å få foreldrepenger må hun ha jobbet og skattet til Norge minst 6 av de 10 siste mnd.

Har ungen en far som skatter til Norge får de beholde barnetrygden selv om de bor lengre enn 6 mnd i utlandet.

Hun får engangsstønad på rundt 40 000. Flyttet til utlandet for flere år siden men har norsk adresse og statsborgerskap 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun får engangsstønad på rundt 40 000. Flyttet til utlandet for flere år siden men har norsk adresse og statsborgerskap 

Da er det jo bare å melde henne, da! Som jeg skrev over...

Anonymkode: 42396...82a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet starter hos arbeidsgiver, som ikke er villig til å ansette andre enn de som kan bidra maks, med høyere utdanning. 

Har du lav utdanning og er syk, vil INGEN ansette deg. Og NAV kan ikke hjelpe. 

Nei selvsagt ikke. Tror du arbeidsgivere har råd til å oppføre seg som sosialkontor?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med at eksporten av barnetrygd og kontantstøtte til utlandet bør stoppes, men da spesielt til de som ikke er norske statsborgere. Nå er det vel også grenser for hvor lenge man kan oppholde seg i utlandet uten å måtte melde seg ut av folketrygden.

Når en melder flytting til folkeregisteret med adresse i utlandet så stopper barnetrygd/kontantstøtte etc automatisk. Det gjorde det vertfall for oss. 

Så synes det er litt rart at så mange mottar etter at se har flyttet. Melder de ikke adresseendring? 🤔

Anonymkode: 18dde...b50

Skrevet

Men det ville jo ikke blitt noe annerledes om de uføre ble satt til plukke søppel eller være ekstraressurs på sykehjem

Anonymkode: 1446a...c58

Det har ikke falt deg inn at det kanskje ikke blir så attraktivt å snylte på NAV med slike krav og at folk strekker seg lenger for å bli i arbeid generelt? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når en melder flytting til folkeregisteret med adresse i utlandet så stopper barnetrygd/kontantstøtte etc automatisk. Det gjorde det vertfall for oss. 

Så synes det er litt rart at så mange mottar etter at se har flyttet. Melder de ikke adresseendring? 🤔

Anonymkode: 18dde...b50

Jeg sikter til utenlandske statsborgere som jobber i Norge mens resten av familien sitter i hjemlandet og mottar barnetrygd og kontantstøtte. 

Skrevet

Da er hun frivillig medlem av folketrygden, betaler det privat og har rett på den stønaden.

Barnetrygd vil hun ikke ha rett på lengre om verken hun eller mannen skatter til Norge.

De vet nok langt fra alt om din søster og siden du er så negativ til henne har du grunnen for at dere ikke er nære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...