Iiiiik Skrevet 25. oktober 2017 #51 Skrevet 25. oktober 2017 15 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg kan den med "helliget vorde ditt navn". Og så kan jeg trosbekjennelsen og en haug med salmer. Da jeg gikk på barneskolen på midten av 1970-tallet begynte og avsluttet vi hver dag med en salme. Den samme hver dag til den satt, så ble det en ny. Sånn var det da jeg vokste opp også, omtrent samtidig. Sentrale Østland. Mine barn kan neppe Fader Vår, og selv som ateist tenker jeg det er litt dumt.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #52 Skrevet 25. oktober 2017 Forrige versjon på nynorsk. Jeg er ikke helt stø på «Vår far» Anonymkode: b884d...490
Superdolly Skrevet 25. oktober 2017 #53 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, Iiiiik skrev: Sånn var det da jeg vokste opp også, omtrent samtidig. Sentrale Østland. Mine barn kan neppe Fader Vår, og selv som ateist tenker jeg det er litt dumt. Østlandet her også. Vi pugget trosbekjennelsen også, husker jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #54 Skrevet 25. oktober 2017 Ja, den kan jeg. Vi måtte folde hendene og si «fader vår» hver morgen på skolen. Jeg er født i 1987 og gikk på skole i Bergen. Men visste ikke at det var en kristen trosbekjennelse, men jeg kan trosbekjennelsen til muslimene Anonymkode: 804b3...21b
Iiiiik Skrevet 25. oktober 2017 #55 Skrevet 25. oktober 2017 3 minutter siden, Superdolly skrev: Østlandet her også. Vi pugget trosbekjennelsen også, husker jeg. Vi også. Og nye salmer stadig vekk. Hadde en veldig kristen klasselærer på barneskolen.
beef sister Skrevet 25. oktober 2017 #56 Skrevet 25. oktober 2017 Ja, jeg kan fader vår og en hel haug med andre salmer og/eller bønner, både på engelsk, fransk, latin og norsk. De mest sentrale bønner og bibelhistorier viderefører jeg dessuten til mine egne barn. Ikke som sannheter, men som viktig kunnskap. Det er mange språklige bilder og litterære referanser som vil være vanskelig å forstå eller i det hele tatt se dersom man ikke har et minimum av kjennskap til kristendommens historie, tekster og lære.
Iiiiik Skrevet 25. oktober 2017 #57 Skrevet 25. oktober 2017 4 minutter siden, beef sister skrev: Ja, jeg kan fader vår og en hel haug med andre salmer og/eller bønner, både på engelsk, fransk, latin og norsk. De mest sentrale bønner og bibelhistorier viderefører jeg dessuten til mine egne barn. Ikke som sannheter, men som viktig kunnskap. Det er mange språklige bilder og litterære referanser som vil være vanskelig å forstå eller i det hele tatt se dersom man ikke har et minimum av kjennskap til kristendommens historie, tekster og lære. Apropos bilder; min yngste sønn har en kompis som tilhører en frikirkelig menighet. Der synges det til maten, litt fremmed for sønnen min, men jeg synes det er litt fint at han får kjennskap til "Å du som metter liten fugl". Da han hadde vært der for en ukes tid siden kom han hjem og spurte om jeg visste hva Jesus har i hjertet sitt. Det viste seg at kompisen hadde laget en hjerteformet eske på søndagsskolen, og inni der kunne man se hva Jesus har i hjertet sitt. Sønnen min var temmelig overrasket over at det var et speil i hjertet til Jesus. "Hvorfor det liksom, hva skal han med et speil?!" Det var da jeg skjønte at vi har snakket lite om bibelske metaforer her hjemme. Jeg foreslo at det kanskje kan bety at det er du som er i hjertet til Jesus, at alle som åpner hjertet til Jesus finner seg selv der. Min ellers oppegående 11-åring ble først veldig overrasket, og så skjønte han at denne esken egentlig var ganske fin.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #58 Skrevet 25. oktober 2017 Jepp. Eldgammel versjon på nynorsk. Noen ting glemmer man nok aldri. Anonymkode: 491ce...ff1
MerraSomGår Skrevet 25. oktober 2017 #59 Skrevet 25. oktober 2017 Jøss. Jeg er født i 76 men har aldri pugget fader vår på skolen. Jeg kan den på rams + alle annen liturgi fra den protestantiske kirken. Men det er fordi min mor dro oss med på gudstjeneste annenhver søndag hele barndommen. Nå skyr jeg kirken som pesten.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #61 Skrevet 25. oktober 2017 Ja, det kan jeg Anonymkode: 1a746...f1e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #62 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg er og 76 modell, og ser nå at jeg bare kan den gamle, Visste ikke at det fantes en nyere utgave engang. Overrasket over at så mange av dere sa den på skolen både på morgenen og til til lunsj. Det gjorde aldri vi, og jeg er til og med oppvokst på Sørlandet Anonymkode: 1a746...f1e
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #63 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg kan de to eldre versjonene nevnt her og noen salmer. Jeg viderefører dem ikke til mine barn. Å lese dem er en ting, å pugge dem noe annet. Det er et uendelig hav av kunnskap der ute og jeg velger å fokusere på det jeg synes er viktig at de lærer. Som språklig referanse har jeg ikke hatt bruk for disse vers fra barndommen. Visse bibelhistorier derimot, synes jeg er svært viktige å ha som referanser. Anonymkode: e3c1f...9a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå