sug lut Skrevet 25. oktober 2017 #26 Skrevet 25. oktober 2017 9 minutter siden, Darwinia:-) skrev: Jeg tror kanskje ikke Sug Lut er 100% seriøs i sine svar😊 I tilfelle hun er helt seriøs vil jeg benytte anledningen til å si beklager...... (og god bedring). Selvsagt er jeg seriøs om dette. Bibelen og kristendommen står sammen med Ibsen for 90% av våre språklige bilder. Selvsagt skal man kunne det.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #27 Skrevet 25. oktober 2017 19 minutter siden, sug lut skrev: Pissprat. Det handler om kulturelle referanser, ikke religion. Selvsagt må man kunne sin bibel, sine salmer, sitt Fadervår og trosbekjennelsen. Ja, og det er kulturelle referanser å plyndre og voldta hvus vi drar det langt nok tilbake. Hvorfor ikke fjerne stemmeretten for kvinner? Allmennheten? Gjøre skilsmisser ulovlig osv.? Verden endres. Norge endres. Tror du bare må godta det. Min familie er ateister, og jeg nekter å synge salmer og dra trosbekjennelsen før søndagsfrokosten fordi jeg skal bevare en kultur som er døende, tuftet på utspekulerte historier skapt for å kue folk til underdanighet og fromhet. Ja, det er viktig å kjenne til Norges historie, men det betyr ikke at man krampaktig må pugge undertrykkende tekster. Anonymkode: d032c...d30
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #28 Skrevet 25. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, og det er kulturelle referanser å plyndre og voldta hvus vi drar det langt nok tilbake. Hvorfor ikke fjerne stemmeretten for kvinner? Allmennheten? Gjøre skilsmisser ulovlig osv.? Verden endres. Norge endres. Tror du bare må godta det. Min familie er ateister, og jeg nekter å synge salmer og dra trosbekjennelsen før søndagsfrokosten fordi jeg skal bevare en kultur som er døende, tuftet på utspekulerte historier skapt for å kue folk til underdanighet og fromhet. Ja, det er viktig å kjenne til Norges historie, men det betyr ikke at man krampaktig må pugge undertrykkende tekster. Anonymkode: d032c...d30 Så slitsom! Anonymkode: 32ca1...300
sug lut Skrevet 25. oktober 2017 #29 Skrevet 25. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, og det er kulturelle referanser å plyndre og voldta hvus vi drar det langt nok tilbake. Hvorfor ikke fjerne stemmeretten for kvinner? Allmennheten? Gjøre skilsmisser ulovlig osv.? Verden endres. Norge endres. Tror du bare må godta det. Min familie er ateister, og jeg nekter å synge salmer og dra trosbekjennelsen før søndagsfrokosten fordi jeg skal bevare en kultur som er døende, tuftet på utspekulerte historier skapt for å kue folk til underdanighet og fromhet. Ja, det er viktig å kjenne til Norges historie, men det betyr ikke at man krampaktig må pugge undertrykkende tekster. Anonymkode: d032c...d30 Du har misforstått totalt. Jeg snakker om referanser, tekst, språk. Du snakker som du har vett til.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 25. oktober 2017 #30 Skrevet 25. oktober 2017 23 minutter siden, sug lut skrev: Selvsagt er jeg seriøs om dette. Bibelen og kristendommen står sammen med Ibsen for 90% av våre språklige bilder. Selvsagt skal man kunne det. Nå VET jeg at du tuller. Ikke søren om Bjørnson, Kielland og Lie kan reduseres til en tiendedel av Bibel-Ibsen.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #31 Skrevet 25. oktober 2017 Kunne den vel en gang, ingen sjangs å huske den nå. Anonymkode: 7fee1...c1f
Modesty Blaise. Skrevet 25. oktober 2017 #32 Skrevet 25. oktober 2017 Ja selvfølgelig, det er noen ting man bare kan. Selv som hardbarket ateist. Men det er den gamle versjonen jeg kan. Er enig i at det er noen ting man bare bør kunne, og Fader vår er en av de tingene.
sug lut Skrevet 25. oktober 2017 #33 Skrevet 25. oktober 2017 7 minutter siden, Darwinia:-) skrev: Nå VET jeg at du tuller. Ikke søren om Bjørnson, Kielland og Lie kan reduseres til en tiendedel av Bibel-Ibsen. Akkurat det gidder jeg ikke diskutere. Bare tenk gjennom hvilken tekst vi hadde først - og for hvor mange hundre år.
tante grusom master of law Skrevet 25. oktober 2017 #34 Skrevet 25. oktober 2017 Ja, jeg kan den på norsk, svensk og latin. Er ateist to the bone, men kan den lel.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #35 Skrevet 25. oktober 2017 1 time siden, Darwinia:-) skrev: Fritt etter hukommelsen🙈: Fader Vår, du som er i himmelen. La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød. Forlat oss vår skyld, slik vi og forlater våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse, Men frels oss fra det onde. For riket er ditt, og makten og æren. I evighet. Amen. Mens jeg er i gang kan jeg se om jeg husker trosbekjennelsen -Jeg tror på Gud Fader, Den allmektige. Himmelens og Jorden skaper. -Jeg tror på Jesus Kristus. Guds enbårne sønn, vår herre. Unnfanget ved den hellige ånd. Født av Jomfru Maria. Pint av Pontius Pilatus. Korsfestet, død og begravet. Fór ned til dødsriket. Sto opp fra de døde tredje dag. Fór opp til himmelen. Sitter ved Gud, den allmektige faders høyre hånd. Skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde. -Jeg tror på den Hellige Ånd En hellig allmenn kirke. De helliges samfunn. Synderes forlatelse. Legemet oppstandelse og det evige liv. Amen Helt uten å jukse😀 Nei, Jeg er ikke kristen. Ja, Jeg er født og oppvokst i bibelbelte. Men jeg kan en enda eldre versjon, der den andre delen er lik den du siterer, mens den første er sånn: Fader vår, du som er i himmelen Helliget vorde ditt navn Komme ditt rike Skje din vilje, som i himmelen så og på jorden (og resten er likt, altså).. Sier ikke hvor gammel jeg er ;-) Anonymkode: bd57c...c8f
Gjest Darwinia:-) Skrevet 25. oktober 2017 #36 Skrevet 25. oktober 2017 11 minutter siden, sug lut skrev: Akkurat det gidder jeg ikke diskutere. Bare tenk gjennom hvilken tekst vi hadde først - og for hvor mange hundre år. Jeg skjønner nå at du IKKE tuller 🙈 Er enig at man bør kunne litt om kristendommen, den er en viktig del av kulturarven vår. Men at barn i 2017 skal sitte å pugge Fader Vår det blir så sært for meg at jeg var hellig overbevisst om at du tullet. Jeg mener det finnes langt bedre måter å ivareta kultur- og språkarv enn å pugge deler av bibelen på rams. Ettersom barn ikke lengre tvinges til å sitere Fader Vår, går jeg ut fra at Skolevesenet er enig med meg. Men du har selvfølgelig rett til å være uenig.
sug lut Skrevet 25. oktober 2017 #37 Skrevet 25. oktober 2017 7 minutter siden, Darwinia:-) skrev: Jeg skjønner nå at du IKKE tuller 🙈 Er enig at man bør kunne litt om kristendommen, den er en viktig del av kulturarven vår. Men at barn i 2017 skal sitte å pugge Fader Vår det blir så sært for meg at jeg var hellig overbevisst om at du tullet. Jeg mener det finnes langt bedre måter å ivareta kultur- og språkarv enn å pugge deler av bibelen på rams. Ettersom barn ikke lengre tvinges til å sitere Fader Vår, går jeg ut fra at Skolevesenet er enig med meg. Men du har selvfølgelig rett til å være uenig. Pugg er undervurdert. Enten det er salmevers, tysk grammatikk eller kongerekker. Du blir hverken kristen, tysker eller konge av det, men du har enkelte fakta sortert ut.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 25. oktober 2017 #38 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, sug lut skrev: Pugg er undervurdert. Enten det er salmevers, tysk grammatikk eller kongerekker. Du blir hverken kristen, tysker eller konge av det, men du har enkelte fakta sortert ut. Pugging er fint det. Men man kan pugge ting man faktisk har bruk for (tysk grammatikk, nødnummer, nasjonalsangen osv). Istedenfor å påprakkes en religion man ikke identifiserer seg med. Som voksen kan jeg ETT vers av nasjonalsangen. Og hver 17.mai står jeg og nynner/mumler de andre versene. Men Fader Vår, Trosbekjennelsen og uttallige salmer.....DET kan jeg. Helt meningsløst.
KellyTaylor Skrevet 25. oktober 2017 #39 Skrevet 25. oktober 2017 JA den kan jeg utenat Det var hver dag før skolelunsjen på 70/80 tallet og mener vi også hadde en kort salme ved skoleslutt?
Englenemine Skrevet 25. oktober 2017 #40 Skrevet 25. oktober 2017 Ja selvfølgelig. Kan den " gamle" . Hvorfor har de forandret på den forresten?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #41 Skrevet 25. oktober 2017 46 minutter siden, Englenemine skrev: Ja selvfølgelig. Kan den " gamle" . Hvorfor har de forandret på den forresten? Ja, DET lurer jeg også på! Anonymkode: 9a38e...2dd
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #42 Skrevet 25. oktober 2017 46 minutter siden, Englenemine skrev: Ja selvfølgelig. Kan den " gamle" . Hvorfor har de forandret på den forresten? Det er ikke bare den som ble endret, hele bibelen ble endret. Var det ikke i 2011 eller noe sånt tro, de laget en helt ny oversettelse av bibelen, så den ble norsk som vi prater i dag. Det er vel i hovedsak for at den skal bli lettere å lese for nye generasjoner. https://www.bibel.no/Bibelselskapet/Bibel2011/En__ny__oversettelse/Hvorfor-ny-oversettelse/Hvorfor Anonymkode: 45ee0...18a
MamsenMedToSmå Skrevet 25. oktober 2017 #43 Skrevet 25. oktober 2017 Nei. Den har jeg aldri kunnet. Har aldri vært i situasjoner hvor det har vært aktuelt.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #44 Skrevet 25. oktober 2017 Kan den på 3 språk - men holder meg til gammel versjon. Kommer fra en ikke-kristen familie, men sang i kor. Og det var selvfølgelig i kirken. Det kom veldig bra med da jeg en del år studerte i utlandet og gjestet folk hvor dette ble sett på som en selvfølge. Anonymkode: 4276c...abc
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #45 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg er 73-modell. Så jeg kan den gamle versjonen. Hele barneskolen sa vi Fader vår hver morgen. Og sang "O du som metter liten fugl" til lunsj. Anonymkode: 2004e...c02
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #46 Skrevet 25. oktober 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, den gamle oversettelsen. Jeg er født i 74 og da jeg begynte på skolen startet vi hver eneste skoledag med å be fader vår og vi startet hver time med å synge en salme. Midt på østlandet, så ikke noe utpreget kristent miljø heller. Anonymkode: 45ee0...18a Hæ??? Jeg er også født i 1974, men vi holdt aldri på sånn på skolen. Sang aldri samler el, for uten om når vi hadde kristendom og kanskje før jul. Er fra nordland. Anonymkode: 0698e...cff
Superdolly Skrevet 25. oktober 2017 #47 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg kan den med "helliget vorde ditt navn". Og så kan jeg trosbekjennelsen og en haug med salmer. Da jeg gikk på barneskolen på midten av 1970-tallet begynte og avsluttet vi hver dag med en salme. Den samme hver dag til den satt, så ble det en ny.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 25. oktober 2017 #48 Skrevet 25. oktober 2017 Fader vår, du som er i himmelen. Helliget vorde ditt navn Komme ditt rike Skje din vilje, som i himmelen så og på jorden. Osv ... Men så er jeg gammel også jeg, da.
KellyTaylor Skrevet 25. oktober 2017 #49 Skrevet 25. oktober 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er 73-modell. Så jeg kan den gamle versjonen. Hele barneskolen sa vi Fader vår hver morgen. Og sang "O du som metter liten fugl" til lunsj. Anonymkode: 2004e...c02 Det var det ja... til lunsjen .
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #50 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg kan også den versjonen, og har sett meg nødt til å be den et par ganger når jeg har vært skikkelig mørkeredd. Det har hjulpet, men er ikke like sikker på om det hadde hjulpet om jeg hadde bedt " vår får i himmelen" osv;). Er liksom mer swung og tyngde over den gamle versjonen. Salme 23 fra salmenes bok måtte vi også lære: Herren er min hyrde, mig fattes intet osv. , den er heller ikke like bra på nymåten:D! vi slapp dog å synge Salmer og be utover obligatorisk kristendoms undervisning. På barneskolen sang vi kua og vi takker deg, før lunch. Anonymkode: 0698e...cff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå