Gå til innhold

Operasjon fot, sykemelding, hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå høres vel ikke hi sin arbeidsgiver ut som han er den mest rimelige eller mest logiske heller da.

"eller at arbeidet kan tilrettelegges"

Hi si arbeidsgiver mener jo at det kan tilrettelegges med hjemmekontor

Jeg sier bare at arbeidsgiver kan, hva som er logisk, smart, rimelig eller reelt nok for arbeidsgiver er jo en annen sak

Anonymkode: b20dc...171

Det er jeg helt enig i!

Viktig å merke seg at arbeidsgiver ikke kan tvinge en tilbake i arbeid heller. Dette må vurderes av NAV først, og går vel egentlig også på sykepenger.

Anonymkode: 06bf1...41e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble operert for Hallux Rigidus, og ja, du trenger sykemelding ei uke eller to. Det er veldig vondt de første dagene og foten skal være hevet. Du  kommer mest sannsynlig til å få utskrevet smertestillende med varseltrekant. Snakk med HR eller HMS-ansvarlig hos dere, dersom sjefen ikke gir seg. For en tulling...

Anonymkode: 26e57...e08

Skrevet

Sjefen din er en dust. Jeg vil tro at du de første par ukene går på høyeste dose sterke smertestillende, som paralgin forte. De tar jo også bare toppen av smertene den første tiden. Nå vet jeg ikke hvor lenge du skal være innlagt, men operasjonsdagen får du vel narkose og sikkert ketorax eller lignende etter operasjon. Det sitter i en stund. Ofte føler man seg syk etter operasjon. Det er en tøff påkjenning for kroppen.

Flott at du har mulighet for hjemmekontor. Det betyr at du sannsynligvis kommer deg raskere tilbake til jobb enn hvis du jobber i barnehage eller butikk. Hjemme kan du jo jobbe i ditt eget tempo. Kanskje du er klar 2 uker etter operasjon, kanskje det tar 6 uker. Det vet hverken du eller sjefen din. Du må ta en dag av gangen, og det må sjefen forstå.

Anonymkode: cd536...f91

Skrevet

Jeg skal ta den operasjonen om ikke så lenge og regner med at selv om jeg jobber på kontor så blir det nok noe sykemelding. Har operert i beinet før og vet av erfaring at det fungerer dårlig Å sitte med beinet høyt mens man sitter ved data pga det belaster ryggen så feil. For min del som gjerne ønsker å komme tidligst mulig tilbake til jobben så regner jeg med at det innebærer i hvertfall 1 uke sykemelding, så får vi ta det som det kommer etter det. Om jeg har det ok med smerter og hevelse så kan jeg sikkert jobbe igjen når det har gått noen dager. Men jeg har lest endel om den operasjonen og vet at det kan ta lengre tid også. Hallux valgus operasjon utføres på forskjellige måter og det kommer også an på om det må meisles av mye eller bare rettes opp. Noen får beskjed om at de kan belaste (med gips) med en gang og andre skal ikke belaste i det hele tatt før en viss tid. Et annet spørsmål jeg ikke har tenkt på før her og nå er hvordan man egentlig kommer seg til og fra jobb med gips på beinet? Kan man kjøre bil med gips? Jeg har lang og kronglete reisevei og hvis jeg tar buss er det et stykke å gå fra bussholdeplass. Får man i såfall taxi da?

Anonymkode: c20f4...34c

Skrevet

At man i perioder ikke har energi til jobb OG husarbeid er normalt. Gravide må for eksempel gå på jobb, og la mannen ta middag og klesvask på ettermiddag mens en selv ligger på sofaen. 

På samme måte er det helt greit at du har hjemmekontor etter operasjon, mens mannen din tar seg av det praktiske med hus og barn. Sjekke lekser, lese bøker for- og se TV med barna klarer du fint mens du ligger på sofaen med beinet høyt....

Her tenker jeg arbeidsgiver har rett. Om enn ikke fra dagen etter operasjon, så i løpet av få dager. 

Anonymkode: a4d81...ce2

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ta den operasjonen om ikke så lenge og regner med at selv om jeg jobber på kontor så blir det nok noe sykemelding. Har operert i beinet før og vet av erfaring at det fungerer dårlig Å sitte med beinet høyt mens man sitter ved data pga det belaster ryggen så feil. For min del som gjerne ønsker å komme tidligst mulig tilbake til jobben så regner jeg med at det innebærer i hvertfall 1 uke sykemelding, så får vi ta det som det kommer etter det. Om jeg har det ok med smerter og hevelse så kan jeg sikkert jobbe igjen når det har gått noen dager. Men jeg har lest endel om den operasjonen og vet at det kan ta lengre tid også. Hallux valgus operasjon utføres på forskjellige måter og det kommer også an på om det må meisles av mye eller bare rettes opp. Noen får beskjed om at de kan belaste (med gips) med en gang og andre skal ikke belaste i det hele tatt før en viss tid. Et annet spørsmål jeg ikke har tenkt på før her og nå er hvordan man egentlig kommer seg til og fra jobb med gips på beinet? Kan man kjøre bil med gips? Jeg har lang og kronglete reisevei og hvis jeg tar buss er det et stykke å gå fra bussholdeplass. Får man i såfall taxi da?

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne kjøre bil med gips. Derfor min sjef mener jeg skal ha hjemmekontor etter operasjonen. 

Anonymkode: 80f6c...21b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At man i perioder ikke har energi til jobb OG husarbeid er normalt. Gravide må for eksempel gå på jobb, og la mannen ta middag og klesvask på ettermiddag mens en selv ligger på sofaen. 

På samme måte er det helt greit at du har hjemmekontor etter operasjon, mens mannen din tar seg av det praktiske med hus og barn. Sjekke lekser, lese bøker for- og se TV med barna klarer du fint mens du ligger på sofaen med beinet høyt....

Her tenker jeg arbeidsgiver har rett. Om enn ikke fra dagen etter operasjon, så i løpet av få dager. 

Så hva da når min mann blir sykemeldt fordi han går på veggen? Det har altså blitt sykt i samfunnet. Må ikke finne på å være en dag eller to hjemme. Jobbe hva det koste vil. Jeg tenker det må være bedre å ta det helt med ro i noen dager, komme seg raskt enn å prøve å stå på hele tiden uansett. I det lange løp fører nok det til dårligere jobb utført og mere fravær. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hva da når min mann blir sykemeldt fordi han går på veggen? Det har altså blitt sykt i samfunnet. Må ikke finne på å være en dag eller to hjemme. Jobbe hva det koste vil. Jeg tenker det må være bedre å ta det helt med ro i noen dager, komme seg raskt enn å prøve å stå på hele tiden uansett. I det lange løp fører nok det til dårligere jobb utført og mere fravær. 

Din mann blir sykemeldt av å styre skuta uten særlig støtte fra deg i et par uker? Ærlig talt, nå både sutrer og svartmaler du situasjonen. 

At du ligger i sofa og jobber med laptop og telefon mens familien er på jobb/skole/barnehage, og på ettermiddagen gjør mannen det som krever at man er på beina, mens du sjekker lekser, prater med barna, bretter kanskje litt tøy og bidrar med det du kan mens beinet er hevet. Det klarer dere fint. 

Hvordan går det med velferdsstaten om alle som må fungere som enslige forsørgere i begrensede perioder blir sykemeldte av belastningen? Og alle som opereres ikke engang kan jobbe fra egen sofa...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din mann blir sykemeldt av å styre skuta uten særlig støtte fra deg i et par uker? Ærlig talt, nå både sutrer og svartmaler du situasjonen. 

At du ligger i sofa og jobber med laptop og telefon mens familien er på jobb/skole/barnehage, og på ettermiddagen gjør mannen det som krever at man er på beina, mens du sjekker lekser, prater med barna, bretter kanskje litt tøy og bidrar med det du kan mens beinet er hevet. Det klarer dere fint. 

Hvordan går det med velferdsstaten om alle som må fungere som enslige forsørgere i begrensede perioder blir sykemeldte av belastningen? Og alle som opereres ikke engang kan jobbe fra egen sofa...

Poenget mitt var jo at det er for ille at man ikke engang etter en ganske vond operasjon ikke kan "unne" seg noen dager "fri" for å komme gjennom smertene og starte tilheling. Nei, man må jobbe det man kan da også, selv om det selvsagt medfører stress for en selv og de rundt (siden en da ikke orker noe annet). At dette er bedre enn noen dager sykemelding tror jeg rett og slett ikke på. Du synes selv det er ok å sitte med laptop på fanget i en sofa med beina opp å jobbe en hel dag? Ideell stilling det for armer, nakke og rygg...? Og "dopet" på smertestillende? Eller er det ikke lov å ta det heller kanskje?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er den holdningen du bruker vise, så skjønner jeg kanskje hvorfor arbeidsgiver pusher på for hjemmekontor. Ikke sikkert at det er arbeidsgiver som er så urimelig her

Anonymkode: b20dc...171

Skrevet

Man kan miste jobben hvis man møter ruspåvirket på jobb, men mener sjefen det er greit at du er "ruset" på nødvendige smertestillende og jobber? Han kan jo ikke nekte deg å ta medisiner foreskrevet av lege.

ville sagt at du selvfølgelig kan ha hjemmekontor når du ikke lengre har behov for smertestillende med varseltrekant på.

Anonymkode: 56e25...9c6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mannen din går på veggen og må ha en sykemelding fordi han må ta ansvaret for hus, hjem og barn en uke eller fire, da har du:

- enten skjemt ham bort så mye at du har ødelagt ham

- eller han er umåtelig lite oppegående

- eller han er veldig, veldig svakelig

- eller kanskje han er litt tilbakestående

- eller du har kontrollproblemer som gjør at du ikke greier å gi fra deg ansvaret

- eller du har støv på hjernen

- eller dere har lagt lista for høyt mtp. å ha alt 100 % i orden til enhver tid

- eller en kombinasjon av en eller flere av ovenstående punkter...

Jeg har svart deg tidligere i tråden på en ordentlig måte, men dette svaret viser at det er noe alvorlig galt med holdningene dine. Hvorfor i all verden skulle mannen din gå på veggen og bli sykemeldt fordi han måtte ta ansvar for hus og hjem noen dager eller uker. Å velge å få barn med en så udugelig mann er heller ikke særlig smart.

Som sagt, jeg har svart deg ordentlig tidligere i tråden, men med dette svaret mister du all min sympati og forståelse. Det svaret du skriver her gir meg nå et inntrykk av at sjefen din (selv om han er aldri så urimelig akkurat i dette tilfellet) kanskje har grunn til å være misfornøyd med måten du har brukt egenmeldinger før.

Det er på tide å slutte å sutre og krisemaksimere! Du forholder deg til det ortopeden sier og gjør mtp. en sykemelding, og du begynner selvfølgelig å jobbe med hjemmekontor så fort det er mulig. Videre forbereder du og mannen din hus, hjem og unger (og ikke minst dere selv) på at det blir unntakstilstand (og innse det - dette er bare en bitte liten og kortvarig unntakstilstand!) noen dager og kanskje uker. Forbered mannen på at han må ta alt med barna og hus og hjem - det burde faktisk være helt uproblematisk om mannen din er en voksen mann som selv har valgt å få barn...

Anonymkode: aa828...106

Skrevet

Ikke vits i å bry seg om den argumenterende kranglefanten som driver og svarer her, selvsagt skal du ha mulighet til å være sykemeldt den tiden som er nødvendig etter å ha operert foten, det er noe legen og du kommer fram til sammen. Det er ikke sånn at man skal/bør presse seg tilbake på jobb så fort som overhodet mulig. Men at du etterhvert har mulighet til å jobbe hjemmefra er jo et pluss og vil gjøre at du kan starte tidligere enn om du måtte reise til arbeidsplassen. Kanskje klarer du å jobbe litt hjemmefra allerede etter 2-3 uker og slipper å vente helt til gipsen fjernes f.eks. Prøv å ha en god og åpen dialog med sjefen din, så kanskje det løser seg. Hvis ikke kan du be sykehuset om et skriv som forklarer hva du har behov for etter operasjonen. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hva da når min mann blir sykemeldt fordi han går på veggen? Det har altså blitt sykt i samfunnet. Må ikke finne på å være en dag eller to hjemme. Jobbe hva det koste vil. Jeg tenker det må være bedre å ta det helt med ro i noen dager, komme seg raskt enn å prøve å stå på hele tiden uansett. I det lange løp fører nok det til dårligere jobb utført og mere fravær. Anonymkode: 80f6c...21b

Oi, du har ikke fulgt med noe på skolen, hverken i norsk, historie eller samfunnsfag? Du vet at det du kaller "sykt" - at man får fri MED lønn for en ikke-livsnødvendig operasjon, men skal bidra etter evne/plikter til å bidra til tilrettelegging - er rettigheter som mennesker i store deler av verden ikke har? Som historisk sett er helt uten sidestykke? Det er ikke mange tiår siden dette var en utopi. Eller mange tiår siden et slikt fravær ville ført til at man mistet jobben, gården, huset, levebrødet, eller at man ikke fikk mat til vinteren, eller, rettere sagt, i store deler av verden er det slik fremdeles!

Ha en dialog med sjefen. Se hvordan det går. Gjør din PLIKT - bidra til tilrettelegging, når du er i form til det, og ikke se så mye på hva sykemeldingen sier om uker. Samtidig, krev din RETT til å ikke jobbe når du ikke er i form til det. Du har mulighet til hjemmekontor, noe som vil si at du nok kan tilbake før mange andre.

Arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, som flere har påpekt, hvis den mener du saboterer og ikke fyller din lovpålagte PLIKT. 

Anonymkode: 42fae...37d

Skrevet

Sjefen din mener nok ikke at du skal ha hjemmekontor fra dag 1 etter  operasjonen men han tenker nok friskhetsnærvær etter noen dager, han mener sikkert heller ikke at du skal jobbe 7.5t men svare på noen mailer etc, dette har med innstilling og gjøre, sjefen din tilrettelegger slik at du ikke mister kontakten med jobben mens du kommer deg etter operasjonen. 

Jeg hadde en sjef som fikk kreft, hun jobbet hjemmefra i tiden hun var sykemeldt, det gjorde at det var lettere for henne og komme tilbake når hun ble frisk.

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk høre at arb.giver i så fall (eller nav?) må gå med på dekke taxi. Jeg hadde ikke mulighet for hjemmekontor, men slet sånn med smerter at det var aldri snakk om å tilrettelegge for meg i form av å dekke taxi til/fra jobb heller. Jeg var sykemeldt 10 uker pga komplikasjoner etter hallux valgus-operasjon.

Anonymkode: 183e7...d9b

Skrevet

Hvis mannen din blir sykmeldt av å jobbe litt ekstra hjemme i to uker (noe han må uansett etter at du er operert, om du jobber litt hjemmefra eller ikke), så har du faen meg stukket av med årets neandertal, HI.

Skrevet

Det er snakk om at en lege (som har sju års utdannelse i "hva gjør jeg med syke folk") har tenkt å skrive under en sykemelding der han eller hun signerer på at arbeidstaker ikke kan jobbe (i det hele tatt faktisk) i en gitt periode. Dette skal og kan og bør ikke en sjef (med tre års utdannelse fra BI/nettkurs i ledelse/styreleder er pappaen min) overprøve. Ei heller skal man la kjerringer på et nettforum synse så voldsomt mye om det. 

Når du kjenner at du kan jobbe  igjen og ikke er ding-dong på smertestillende medisiner så gjør du selvsagt det. Enkelt. 

Anonymkode: 26e57...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...