Gå til innhold

Operasjon fot, sykemelding, hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må operere en fot pga mye smerter, og operasjonen er også visstnok slik at det blir endel smerter etterpå, noe jeg ikke tåler godt. Jeg regner med jeg blir sykemeldt en stund, men min sjef mener jeg ikke trenger sykemelding, da jeg istedenfor kan jobbe hjemmefra. Er det innafor at sjefen krever dette? Vert ikke helt hva jeg skal svare ham. 

Anonymkode: 80f6c...21b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såfremt du ikke må belaste benet i jobben, så kan du fintjobbe selv om foten er operert. Men, du har jo bestemt deg for at du ikke ønsker å jobbe, du som ikke tåler smerter så godt, så du ordner deg nok en sykemelding. 

Skrevet

Hvis du fint kan jobbe hjemmefra uten problem, så er det jo greit.

Anonymkode: b20dc...171

Skrevet

Jeg synes du skal la lege/behandlingssted vurdere om du trenger sykemelding. Kjære vene, er sjefen din kirurg på si, eller? Smerter er ikke en spøk, det er en viktig del av helingsprosessen å være i ro, hvile, gi kroppen tid til å leges. Nei, koble ut jobben, konsentrer deg om å komme gjennom operasjonen, og kom tilbake på jobb når det er hensiktsmessig. Dette har ingenting med unnasluntring eller latskap å gjøre.

Skrevet

Nå har jo arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge arbeidet for arbeidstaker, også ved sykdom. Dersom du klarer å jobbe hjemmefra og arb.giver kan tilrettelegge for det, kan nok sjefen din kreve det ja.

Jeg hadde en operasjon i foten for et par år siden (hallux valgus) hvor jeg slet med store smerter etterpå (komplikasjon) samt at jeg jobber på politinettet, som jeg ikke kunne kobles opp mot hjemme + at papirer og mapper var på kontet - jeg var sm i 10 uker. Jeg slet som sagt mye med smerter pga et hematom i foten som gjorde at jeg nesten ikke sov om nettene, så jeg hadde aldri klar å fungere på dagtid med jobb. Man må nesten se det an. Kanskje det ikke blir så ille som du tror?

Anonymkode: 183e7...d9b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå har jo arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge arbeidet for arbeidstaker, også ved sykdom. Dersom du klarer å jobbe hjemmefra og arb.giver kan tilrettelegge for det, kan nok sjefen din kreve det ja.

Jeg hadde en operasjon i foten for et par år siden (hallux valgus) hvor jeg slet med store smerter etterpå (komplikasjon) samt at jeg jobber på politinettet, som jeg ikke kunne kobles opp mot hjemme + at papirer og mapper var på kontet - jeg var sm i 10 uker. Jeg slet som sagt mye med smerter pga et hematom i foten som gjorde at jeg nesten ikke sov om nettene, så jeg hadde aldri klar å fungere på dagtid med jobb. Man må nesten se det an. Kanskje det ikke blir så ille som du tror?

Da mener jeg ikke at han kan kreve det i den forstand at han går utover hva legen din mener, men at arb-giver og lege sammen har et ansvar om å finne den beste løsningen for deg, og hvis det er hjemmekontor må jo det være innafor.

Skrevet

Jeg kjenner noen som har hatt alvorlige benbrudd, samt noen med større ortopediske operasjoner. Pensjonist, skoleelev, og arbeidstakere. 

De har vært skikkelig syke etterpå. Varierende lengde. Det er ikke småplukk av operasjoner det alltid er snakk om. Mye smerter, mye fysioterapi. Særlig de par første månedene har det vært mye paralgin forte, kvalme etc pga smerter. 

Lykke til med operasjon 😊

Anonymkode: 5480e...23e

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da mener jeg ikke at han kan kreve det i den forstand at han går utover hva legen din mener, men at arb-giver og lege sammen har et ansvar om å finne den beste løsningen for deg, og hvis det er hjemmekontor må jo det være innafor.

Er samme operasjon jeg skal ta. Han mener jeg ikke trenger være sykemeldt noe da, på jobb dagen etter. Med hjemmekontor. Og det er så frustrerende at han nærmest mener jeg sluntrer unna om jeg ikke hører på ham. Jeg synes det blir feil at han krever at jeg bruker de timene per dag jeg kanskje greier være oppegående på jobben, slik at alt med hus og barn faller på mannen disse ukene. For det er jo slik det blir da.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er samme operasjon jeg skal ta. Han mener jeg ikke trenger være sykemeldt noe da, på jobb dagen etter. Med hjemmekontor. Og det er så frustrerende at han nærmest mener jeg sluntrer unna om jeg ikke hører på ham. Jeg synes det blir feil at han krever at jeg bruker de timene per dag jeg kanskje greier være oppegående på jobben, slik at alt med hus og barn faller på mannen disse ukene. For det er jo slik det blir da.

Hva sier legen om det da?

Skrevet

Hva sier legen om det da?

Har ikke noen løpende dialog med legen, da dette er en ortoped på sykehuset. Var bare på konsultasjon, og han sa bare jeg måtte regne med mye smerter og noen uker sykemelding. Også at jeg ikke kunne kjøre bil før gipsen var av. Ser ikke ham igjen før operasjonsdagen.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en merkelig sjef...dette er en vond operasjon, det er ikke til å stikke under en stol. Jeg var ekstra uheldig i og med at jeg fikk hematom i foten og dermed sterkere smerter over lengre tid, men uansett hadde det vært umulig å tenke på jobb de første ukene. Det er såpass mye smerter at du må regne med å tygge endel sterke smertestillende den første tiden, i hvert fall første uken.

Jeg fikk min første sykemelding fra operasjonslegen, og den videre fra fastlegen min da smertene bare tiltok. Han fulgte meg opp utover de kontrollene jeg var til på sykehuset og det var han som sykemeldte meg videre.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en merkelig sjef...dette er en vond operasjon, det er ikke til å stikke under en stol. Jeg var ekstra uheldig i og med at jeg fikk hematom i foten og dermed sterkere smerter over lengre tid, men uansett hadde det vært umulig å tenke på jobb de første ukene. Det er såpass mye smerter at du må regne med å tygge endel sterke smertestillende den første tiden, i hvert fall første uken.

Jeg fikk min første sykemelding fra operasjonslegen, og den videre fra fastlegen min da smertene bare tiltok. Han fulgte meg opp utover de kontrollene jeg var til på sykehuset og det var han som sykemeldte meg videre.

Ok, takk for ærlig svar. Så om jeg får en sykemelding fra ortopeden kan ikke min sjed "overstyre" den?

Skrevet

Sjefen din kan ikke kreve det nei. Det er legen som tar den avgjørelsen. Synes det er veldig rar oppførsel fra din sjef. Har ikke operert foten, men hadde en operasjon (ikke armer eller hodet), så ja - i teorien kunne jeg sikkert jobbet hjemmefra. Men jeg knasket maksimal dose paralgin forte og hadde smerter konstant. Var ikke i stand til å jobbe whatsoever - og det stilte da ikke sjefen min spm ved - hun er da vel ikke kompetent til å ta den vurderingen. Hun ønsket meg god bedring hun. Sjefen min hadde nok virkelig ikke ønsket at jeg satt hjemme i paralgin forte-rus og tok avgjørelser som kunne kostet selskapet masse penger i ettertid gitt...

Anonymkode: ecd38...71d

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen din er en bølle. Du får bare si at legen forespeiler smerter og et par ukers sykemelding, og at legen er fagpersonen. Burde være unødvendig å i det hele tatt måtte svare på dette. Ta vare på deg selv, du har tydeligvis en arbeidsgiver som faen.

Skrevet

Sjefen din gjør som han plikter ved å forsøke å legge til rette for at du er på jobb. Du plikter også å samarbeide for å kunne komme tilbake på jobb så raskt som mulig. Hjemmekontor er en fin mulighet til å komme tidligere tilbake selv om du ikke skulle kunne starte med en gang eller jobbe fult den første uka.

Du kan ikke forvente å kunne gjøre like mye på hjemmebane som normalt før du begynner å jobbe, men jeg synes du skal fortelle sjefen at legen har sakt at du sansynlig vis ikke kan jobbe noe på en uke, eller hva du nå har fått beskjed om, men at du vil forsøke med hjemmekontor og gradert sykmelding så snart det lar seg gjøre.

Anonymkode: b5418...f51

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, takk for ærlig svar. Så om jeg får en sykemelding fra ortopeden kan ikke min sjed "overstyre" den?

Det er jo legen din som sykemelder deg, ikke sjefen din - tror du virkelig at han vil overstyre den? Det høres veldig voldsomt ut. Sjefen din må jo bare stole på at legen din ikke gir deg en sykemelding uten at det er nødvendig. Det er helt normalt å bli sykemeldt endel uker pga denne operasjonen, da den er veldig smertefull. Har til gode å møte på noen som ikke har vært sykemeldt etter denne i minst et par-tre uker, selv om de har har vært "heldige" med smertene etterpå.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen din kan alltid bestride en sykemelding, uansett hvem som har skrevet den ut. Men det spørs om han er villig til å fremstå som en så dårlig sjef mot en nyoperert ansatt

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen din kan alltid bestride en sykemelding, uansett hvem som har skrevet den ut. Men det spørs om han er villig til å fremstå som en så dårlig sjef mot en nyoperert ansatt

Han kan det, men det er ulovlig. Man kan tvinge en som har hatt hjerteinfarkt til å jobbe, men det er ulovlig og vedkommende risikerer en tung straff om det havner i retten.

Anonymkode: 06bf1...41e

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan det, men det er ulovlig. Man kan tvinge en som har hatt hjerteinfarkt til å jobbe, men det er ulovlig og vedkommende risikerer en tung straff om det havner i retten.

Hvor står det at det er ulovlig?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står det at det er ulovlig?

Det er ugyldig. Du kan ikke tvinges på jobb når du er syk. Så enkelt er det! Dersom du utsetter ansatte for noe som kan gå utover liv og helse, stiller du dårlig dersom dette skulle havne i retten. Hva tenker du at arbeidsgiver skal true med?

Derimot kan arbeidsgiver kreve at man deltar på det man får til og vil sammen med den ansatte og legeerklæringen se hva som lar seg gjøre. For eksempel delta på møter på telefon, dersom man har vondt i kneet, eller liknende.

Skrevet

Det er ugyldig. Du kan ikke tvinges på jobb når du er syk. Så enkelt er det! Dersom du utsetter ansatte for noe som kan gå utover liv og helse, stiller du dårlig dersom dette skulle havne i retten. Hva tenker du at arbeidsgiver skal true med?

Derimot kan arbeidsgiver kreve at man deltar på det man får til og vil sammen med den ansatte og legeerklæringen se hva som lar seg gjøre. For eksempel delta på møter på telefon, dersom man har vondt i kneet, eller liknende.

Jeg sier bare at arbeidsgiver kan bestride, det er ikke det samme som at arbeidsgiver får gjennomslag for det. Men du kan ikke si at det er ulovelig eller ugyldig, for det stemmer ikke.

Skrevet

Det er ikke ugyldig/ulovlig å bestride en sykemelding. Skjer i blant der jeg jobber. Men leder skal selvfølgelig ha en god grunn til å bestride sykemeldingen (fx nå en som ikke får ønsket ferie tilfeldigvis levere sykemelding i samme tidsrom). Om man bestrider sykemeldingen skal man straks stoppe utbetalinge av lønn i sykemeldingsperioden. Så skal man melde fra til NAV om hvorfor man bestrider sykemeldingen. Det er da opp til NAV å avgjøre om sykemeldingen er relevant eller ikke.

Ingen som tvinger syke på jobb, men både arbeidsgiver og arbeidstaker har plikt til å sørge for at perioden med 100% sykemelding blir så kort som mulig. Her er da hjemmekontor en god mulighet. Og selvfølgelig skal man ikke på jobb dagen etter et hjerteinfarkt eller en operasjon, men når den verste smerten har lagt seg og man kan bestride sin jobb (ved fx hjemmekontro) plikter man til å jobbe. Husk en 50% sykemelding betyr nødvendigvis ikke at du kun skla være på jobbe halve tiden, men at man også kan være på jobb i full tid men bruke halvparten så lenge til jobben.....

Anonymkode: 6accb...791

Skrevet

At du skal være tilbake på jobb dagen etter operasjonen er helt urimelig av sjefen din, Hi.

Når det er sagt, det er forskjellig fra person til person hvor vond den operasjonen er. Noen kan ha store smerter, andre har lite smerter og kan fungere bra allerede et par dager etter operasjonen.

Si til sjefen din at du nesten bare må forholde deg til sykemeldingen ortopeden mener du trenger for å ta hensyn til operasjonen i etterkant. De fleste jeg kjenner som har tatt slike operasjoner har vært helt sykemeldt en ukes tid og så hatt hjemmekontor etter det og da jobbet det de har greid. De som har hatt jobber hvor de må stå og gå mer har hatt lengre sykemeldinger. Si til sjefen din at det er vanskelig å si akkurat hvordan du blir etter operasjonen, men at så snart du er i stand til det vil du selvfølgelig prøve deg på hjemmekontor.

Anonymkode: aa828...106

Skrevet

Jeg sier bare at arbeidsgiver kan bestride, det er ikke det samme som at arbeidsgiver får gjennomslag for det. Men du kan ikke si at det er ulovelig eller ugyldig, for det stemmer ikke.

Innen rimelighetens grenser.. En arbeidsgiver bestrider ikke en sykemelding som er reell. Det virker jo helt ulogisk. Man bestrider kun dersom man mistenker at sykemeldingen ikke er reell, eller at arbeidet kan tilrettelegges. 

Skrevet

Innen rimelighetens grenser.. En arbeidsgiver bestrider ikke en sykemelding som er reell. Det virker jo helt ulogisk. Man bestrider kun dersom man mistenker at sykemeldingen ikke er reell, eller at arbeidet kan tilrettelegges. 

Nå høres vel ikke hi sin arbeidsgiver ut som han er den mest rimelige eller mest logiske heller da.

"eller at arbeidet kan tilrettelegges"

Hi si arbeidsgiver mener jo at det kan tilrettelegges med hjemmekontor

Jeg sier bare at arbeidsgiver kan, hva som er logisk, smart, rimelig eller reelt nok for arbeidsgiver er jo en annen sak

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...