Gå til innhold

Inspirert av metoo; hva har DU opplevd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du lærer henne hva som er greit og ikke tror jeg du kommer langt altså. Noen sender litt ubevisst ut signaler tro jeg, og sier ikke tydelig nei selv om de kanskje føler det slik selv. Jeg sier på ingen måte at det er "offeret"s feil, for menn skal jo uansett ikke bare ta for seg. Men er nok litt slik at noen blir enklere offer enn andre. Spesielt de som ikke selv vet hvor grensa går for hva det er greit andre gjør med en. Dette må jo foreldrene lære dem. 

Anonymkode: e63e8...9df

Ingen av disse historiene kan unnskyldes med at jenta sender ut feil signaler.

Samtykke skal være der uavhengig av hvor "fristende" en kvinne har vært i forkant. Og når det gjelder barn og ungdom.. ja, da sier det seg selv at det ikke er til å unnskylde, uansett..

Det er ikke foreldre som skal måtte lære jentene å ikke sende ut feil signaler. Det er gutta som skal oppdras til å forstå at det ikke på noen måte er greit å gjøre uønskede tilnærmelser til andre mennesker.

Anonymkode: 9814c...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble klådd på av en gammel gris da jeg var liten (under skolealder)

Ble seksuelt misbrukt av en mann på ca 40 som jeg stolte på da jeg var 15 og hadde drukket for mye

Ble seksuelt trakassert av en gammel gris i min første jobb da jeg var i begynnelsen av 20-åra. Både verbale og fysiske tilnærmelser. 

Alle som har behandlet meg dårlig har vært fæle folk. Det finnes utrolig mange hyggelige og respektfulle menn som aldri ville drømme om å gjøre noe sånt. 

Anonymkode: 611fd...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du lærer henne hva som er greit og ikke tror jeg du kommer langt altså. Noen sender litt ubevisst ut signaler tro jeg, og sier ikke tydelig nei selv om de kanskje føler det slik selv. Jeg sier på ingen måte at det er "offeret"s feil, for menn skal jo uansett ikke bare ta for seg. Men er nok litt slik at noen blir enklere offer enn andre. Spesielt de som ikke selv vet hvor grensa går for hva det er greit andre gjør med en. Dette må jo foreldrene lære dem. 

Anonymkode: e63e8...9df

Samtidig som du gjør meg forbannet, så synes jeg synes det er så trist at sånne holdninger som du viser her, er med på at folk skal føle skyld og skam for å bli for å bli utsatt for overgrep. Du undergraver alt det #MeToo prøver å oppnå, og denne holdningen viser hvor viktig #MeToo er, å vise at man ikke er alene om det og ikke minst, at man aldri selv er skyld i overgrep

Anonymkode: 60cb4...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fy fader. Da var pokker meg ikke min feil at jeg ble miisbrukt som 12 åring. Akkurat som om jeg ikke sliter nok med det fra før, så skal sånne som du fortelle at jeg er skyld i det selv fordi jeg sendte ut ubevisste signaler. Det er på grunn av sånne som deg, som gjør at jeg aldri har fortalt om min opplevelse til noen.

Anonymkode: 60cb4...79d

Har jeg da heller ikke sagt? Og misbruk innad i familien synes jeg stiller seg i et helt annet lys. Jeg refererte til de som gjentatte ganger opplever noe rundt omkring av ulike personer "hele tiden". Det må jo være noe som gjør at det ofte er slik at enkelte opplever masse mens andre ingenting?

Har nok mye med selvbilde å gjøre. Noen er så nedbrutt at de tror det er greit for andre å gjøre som de vil med dem. Derfor er det superviktig å styrke selvbildet til barna våre!!

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke helt.

Jeg kommer til å ha mange samtaler om grenser til mine jenter. Men det hjelper så lite når gutte-foreldre ikke har samtaler med sine håpefulle. «Gutter er gutter» «du vet jo hvordan gutter er» «det er bare guttestreker».. 

Jeg har brølt nei, jeg har sagt nei på en hyggelig måte, jeg har grått nei, jeg har bedt på mine knær og sagt nei, ver så snill stopp! Nei nei nei nei nei nei nei!! 

Jeg gikk med store klær store deler av ungdomsårene og ute på byen, for å unngå klåing. Gikk ut uten sminke, håret i strikk.  Det hjalp ikke. Jeg har vært edru, full, frekk, hyggelig - det spiller ingen rolle. De tar for seg. Kanskje hjelper det ikke at jeg ser mye yngre ut enn jeg er. Jeg danser ikke på uteplasser, jeg finner den mest bortgjemte kroken når venninnene mine vil ut.. og passer jakker. Det har jeg gjort de siste 14årene. Samtidig kan jeg ikke la være å gå ut heller? Eller? 

Jeg har bodd på bygda, i storbyene, i små byer i Norge, føler ikke det er noe særlig forskjell. Kanskje det er min feil da? At jeg sender ut signal om at jeg vil bli tafsa på og få slengt trakasserende utsagn etter meg. I oversized strikkegenser med gulp og leverpostei på. I for stor boblejakke og støvler fra spar kjøp. Innerst i kroken på puben. Når jeg pynter meg. Når jeg ikke pynter meg. På overfylt buss, sliten etter en lang arbeidsdag. Gående for å treffe venninner, edru. Fordi jeg lo av en vits tidligere på kvelden. Eller sa hei når han sa hei til meg. Eller sovna på sofaen hos ei venninne, fordi noen hadde seg på det soverommet jeg skulle sove på, og jeg ikke klarte å holde meg våken. 

Anonymkode: 4971b...a04

Det høres jo ut som du har et dårlig selvbilde, start der! 

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av disse historiene kan unnskyldes med at jenta sender ut feil signaler.

Samtykke skal være der uavhengig av hvor "fristende" en kvinne har vært i forkant. Og når det gjelder barn og ungdom.. ja, da sier det seg selv at det ikke er til å unnskylde, uansett..

Det er ikke foreldre som skal måtte lære jentene å ikke sende ut feil signaler. Det er gutta som skal oppdras til å forstå at det ikke på noen måte er greit å gjøre uønskede tilnærmelser til andre mennesker.

Anonymkode: 9814c...573

Såklart gutta også skal oppdras. Men like viktig at jentene har godt selvbilde og ikke aksepterer at de blir tukla på. At de føler de er mer verdt enn det. 

Hvordan forklarer du at enkelte opplever å bli antastet hele tiden overalt usnsett, mens andre aldri opplever noe slikt? Det er jo ikke fordi de som blir antastet er "finere" enn de andre? Så hva gjør det da? Uflaks? 

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevd seksuell trakassering av to menn og en dame i jobbsammenheng. Første arbeidsplass, der jeg opplevde det med de to mennene, fikk jeg god støtte, de andre beskyttet meg, sørget for at jeg aldri var alene på jobb med de to andre. Det stedet hvor en dame gjorde mye verre fremstøt var ledelsen ekstremt konfliktsky og taklet det ikke.

Har blitt utsatt for noen mindre episoder på utesteder. Og en gang forsøkte en mann å dra meg med inn til seg, måtte sette meg fysisk kraftig i motverge og ble veldig høylydt. Eneste som fikk han til å stoppe var nok redselen for at noen av naboene skulle våkne.

Har et par-tre ganger opplevd seksuell trakassering av pasienter. De har ikke forblitt mine pasienter.

Har blitt utsatt for en stalker i syv år. Jeg vet fremdeles ikke hvem han var (er), ikke navn, vi har ikke felles kjente. Fikk ingen hjelp av politiet - det var skremmende. Måtte alltid se meg over skulderen, helst ikke gå alene. Brukte noen ganger timesvis på "katt og mus-lek" hvor jeg prøvde å komme meg unna. Heldigvis fant han pga. det aldri ut hvor jeg bodde eller hva jeg het. Men å ikke få hjelp av politiet i en slik situasjon, det var skremmende.

Jeg har blitt nesten overtydelig på mine grenser etter disse opplevelsene. Om noen ikke respekterer mine grenser blir jeg svært lite kjekk å ha med å gjøre. Jeg tror jeg har en personlighet som gjør at mange tror jeg har langt mindre selvtillit enn jeg faktisk har, men jeg er en ganske stille og rolig person. Noen feiltolker da at jeg er et lett bytte, lett lar meg manipulere, selv om det overhodet ikke stemmer.

Anonymkode: 4144e...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri opplevd noe alvorlig. Det eneste jeg kan komme på var at en gateselger i London (jeg var på klassetur), plutselig tok meg på rumpa.

Anonymkode: 514fe...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Såklart gutta også skal oppdras. Men like viktig at jentene har godt selvbilde og ikke aksepterer at de blir tukla på. At de føler de er mer verdt enn det. 

Hvordan forklarer du at enkelte opplever å bli antastet hele tiden overalt usnsett, mens andre aldri opplever noe slikt? Det er jo ikke fordi de som blir antastet er "finere" enn de andre? Så hva gjør det da? Uflaks? 

Anonymkode: e63e8...9df

Ja. Uflaks. Sånne kvalme kjerringer som deg, som insinuerer at jentene "sender ut signaler" for å bli voldtatt, burde ikke ha rett til å uttale deg. Skam deg. Synes jeg ser for meg at din datter blir antastet/voldtatt, og får beskjed av mora "du burde ha sendt andre signaler ut, jenta mi, og ha bedre selvbilde, så hadde det ikke skjedd". Du har altså sånn Darwin-tilnærming til alle - de sterkestes rett - de som har dårlig selvbilde og litt sosialt klønete kan skylde seg selv for å bli misbrukt. Æsj.

Anonymkode: 1ac57...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har jeg da heller ikke sagt? Og misbruk innad i familien synes jeg stiller seg i et helt annet lys. Jeg refererte til de som gjentatte ganger opplever noe rundt omkring av ulike personer "hele tiden". Det må jo være noe som gjør at det ofte er slik at enkelte opplever masse mens andre ingenting?

Har nok mye med selvbilde å gjøre. Noen er så nedbrutt at de tror det er greit for andre å gjøre som de vil med dem. Derfor er det superviktig å styrke selvbildet til barna våre!!

Anonymkode: e63e8...9df

For noen holdninger du har. Så det er min skyld da, at menn klår på meg, går over mine grenser? For jeg signaliserer det. Jeg er svært trygg på hvem jeg er, har god selvtillit. Er hun som går med høyt hevet hode, kler meg anstendig. Og aksepterer ikke å bli klådd på, men blir det fortsatt, og selvfølgelig sier jeg klart fra. Men det er min feil? Vil gjerne vite hva jeg gjør galt?

Skal du si det samme om dine døtre kommer hjem og har opplevd noe?

Anonymkode: b72d7...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For noen holdninger du har. Så det er min skyld da, at menn klår på meg, går over mine grenser? For jeg signaliserer det. Jeg er svært trygg på hvem jeg er, har god selvtillit. Er hun som går med høyt hevet hode, kler meg anstendig. Og aksepterer ikke å bli klådd på, men blir det fortsatt, og selvfølgelig sier jeg klart fra. Men det er min feil? Vil gjerne vite hva jeg gjør galt?

Skal du si det samme om dine døtre kommer hjem og har opplevd noe?

Anonymkode: b72d7...3c3

Jeg håper virkelig ikke hun har døtre (eller sønner for den saks skyld, som hun lærer at de kan klå på jenter som ikke sender ut "riktige" signaler). Jeg er en slik en som har svært lavt selvbilde, synes jeg er stygg og ikke fortjener noe, likevel har jeg etter fylte 25 år ikke opplevd å bli seksuelt trakassert. Ble likevel forsøkt misbrukt av en lærer da jeg gikk i 8. klasse, så ut som fotomodell og trodde jeg var verdensmester i alt. Jeg var også oppdratt på skikkelig puritansk måte og visste så vidt hva sex var - så noen "signaler" kunne jeg umulig sende til denne 50 år gamle læreren.

Anonymkode: 1ac57...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Uflaks. Sånne kvalme kjerringer som deg, som insinuerer at jentene "sender ut signaler" for å bli voldtatt, burde ikke ha rett til å uttale deg. Skam deg. Synes jeg ser for meg at din datter blir antastet/voldtatt, og får beskjed av mora "du burde ha sendt andre signaler ut, jenta mi, og ha bedre selvbilde, så hadde det ikke skjedd". Du har altså sånn Darwin-tilnærming til alle - de sterkestes rett - de som har dårlig selvbilde og litt sosialt klønete kan skylde seg selv for å bli misbrukt. Æsj.

Anonymkode: 1ac57...398

Jeg oppdrar jenta mi til å ikke la seg bli tråkket på, at hun er like mye verdt som alle andre. Hun kommer ikke til å være et lett offer. Og gutten min lærer jeg opp til det samme, og det å ta hensyn til andre, være snill mot andre, og at alle er like mye verdt. Han kommer ikke til å ta seg til rette.

Jeg vet jo at det ikke er populært å si at noen kanskje sender signaler, men det er nok noe i det. Tror bare ikke på at noen har så uflaks at de blir voldtatt flere ganger og antastet "hele tiden og overalt", mens andre aldri opplever noe. Du vet vel at folk som har blitt misbrukt ofte får/har lavt selvbilde og derfor tror det er greit at andre gjør som de vil med dem? Dette merker jo folk rundt dem. De greier nok ikke like godt verne om sine grenser, spesielt når de ikke engagn kanskje vet hvor grensa går.

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppdrar jenta mi til å ikke la seg bli tråkket på, at hun er like mye verdt som alle andre. Hun kommer ikke til å være et lett offer. Og gutten min lærer jeg opp til det samme, og det å ta hensyn til andre, være snill mot andre, og at alle er like mye verdt. Han kommer ikke til å ta seg til rette.

Jeg vet jo at det ikke er populært å si at noen kanskje sender signaler, men det er nok noe i det. Tror bare ikke på at noen har så uflaks at de blir voldtatt flere ganger og antastet "hele tiden og overalt", mens andre aldri opplever noe. Du vet vel at folk som har blitt misbrukt ofte får/har lavt selvbilde og derfor tror det er greit at andre gjør som de vil med dem? Dette merker jo folk rundt dem. De greier nok ikke like godt verne om sine grenser, spesielt når de ikke engagn kanskje vet hvor grensa går.

Anonymkode: e63e8...9df

Du har dessverre ingen garanti for at din godt oppdratte jenta som vet at hun er like mye verdt som alle andre, aldri blir offer for noe sånt. Vi håper at det aldri skjer, men du VET ikke det og kan heller ikke garantere for det. Og som sagt, jeg har utrolig dårlig selvbilde og tror at jeg ikke fortjener noen ting - likevel blir jeg aldri antastet. Har heller aldri opplevd at min nære venninne, som har prøvd å ta livet sitt flere ganger, hatt flere depresjoner og levd med en voldelig mann fordi hun ikke trodde hun kunne få noe bedre, har vært utsatt for seksuelle overgrep. Og vi deler så å si alt som har skjedd med oss, så jeg vil tro hun hadde fortalt om det. Uansett populært eller ikke, du legger skylda på offeret og offerets foreldre, og tror at du er så mye bedre forelder enn mange andre, og at din jente aldri vil bli utsatt for noe. Som sagt, jeg håper virkelig at ingen, verken din jente, du eller noen andre kvinner i verden, noen gang blir utsatt for seksuelle overgrep, men faktum er at svært mange blir det på daglig basis, og man har ingen garantier. Det du driver med er victim blaming i sin rene variant.

Anonymkode: 1ac57...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har dessverre ingen garanti for at din godt oppdratte jenta som vet at hun er like mye verdt som alle andre, aldri blir offer for noe sånt. Vi håper at det aldri skjer, men du VET ikke det og kan heller ikke garantere for det. Og som sagt, jeg har utrolig dårlig selvbilde og tror at jeg ikke fortjener noen ting - likevel blir jeg aldri antastet. Har heller aldri opplevd at min nære venninne, som har prøvd å ta livet sitt flere ganger, hatt flere depresjoner og levd med en voldelig mann fordi hun ikke trodde hun kunne få noe bedre, har vært utsatt for seksuelle overgrep. Og vi deler så å si alt som har skjedd med oss, så jeg vil tro hun hadde fortalt om det. Uansett populært eller ikke, du legger skylda på offeret og offerets foreldre, og tror at du er så mye bedre forelder enn mange andre, og at din jente aldri vil bli utsatt for noe. Som sagt, jeg håper virkelig at ingen, verken din jente, du eller noen andre kvinner i verden, noen gang blir utsatt for seksuelle overgrep, men faktum er at svært mange blir det på daglig basis, og man har ingen garantier. Det du driver med er victim blaming i sin rene variant.

Anonymkode: 1ac57...398

For øvrig tror gjerne mange foreldre at deres barn aldri skal gjøre ditt og datt fordi de er så godt oppdratt. Mange tror at deres tenåringer ikke har sex, for "her hjemme sier vi at det ikke er lov før du er 18". At deres barn aldri har vært fulle eller prøvd røyk. Aldri har deltatt i mobbing, skulket eller gjort noe annet som foreldre aldri får vite. Synes det er litt søtt med foreldre, særlig jenteforeldre, som tror at deres jenter forblir jomfruer til langt ut i 20-årene bare fordi mora har forbudt dem å ha sex. :D:D 

Anonymkode: 1ac57...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har dessverre ingen garanti for at din godt oppdratte jenta som vet at hun er like mye verdt som alle andre, aldri blir offer for noe sånt. Vi håper at det aldri skjer, men du VET ikke det og kan heller ikke garantere for det. Og som sagt, jeg har utrolig dårlig selvbilde og tror at jeg ikke fortjener noen ting - likevel blir jeg aldri antastet. Har heller aldri opplevd at min nære venninne, som har prøvd å ta livet sitt flere ganger, hatt flere depresjoner og levd med en voldelig mann fordi hun ikke trodde hun kunne få noe bedre, har vært utsatt for seksuelle overgrep. Og vi deler så å si alt som har skjedd med oss, så jeg vil tro hun hadde fortalt om det. Uansett populært eller ikke, du legger skylda på offeret og offerets foreldre, og tror at du er så mye bedre forelder enn mange andre, og at din jente aldri vil bli utsatt for noe. Som sagt, jeg håper virkelig at ingen, verken din jente, du eller noen andre kvinner i verden, noen gang blir utsatt for seksuelle overgrep, men faktum er at svært mange blir det på daglig basis, og man har ingen garantier. Det du driver med er victim blaming i sin rene variant.

Anonymkode: 1ac57...398

Nei, vet det, men alt ligger til rette for at hun ikke opplever dette gjentatte ganger hvertfall. Og at hun ikke bare godtar at folk gjør som de vil med henne. Såklart ikke alle som har dårlig selvbilde blir utsatt for slikt, eller at alle med godt selvbilde slipper unna. Men du må jo være enig i at det ofte er de samme personene som gjentatte ganger opplever drit, og det er jo litt rart?

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags miljø er det du ferdes i? Har ikke opplevd noe sånt whatsoever jeg. Og jeg satt ikke inne og sturet når jeg var ung, det var full fest. Men har ikke pleid å omgås den type folk da.

Anonymkode: e63e8...9df

Det der heter å skylde på offeret, og det er ikke helt umulig at det er en del av problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vet det, men alt ligger til rette for at hun ikke opplever dette gjentatte ganger hvertfall. Og at hun ikke bare godtar at folk gjør som de vil med henne. Såklart ikke alle som har dårlig selvbilde blir utsatt for slikt, eller at alle med godt selvbilde slipper unna. Men du må jo være enig i at det ofte er de samme personene som gjentatte ganger opplever drit, og det er jo litt rart?

Anonymkode: e63e8...9df

Det blir like dumt som å si at de som gjentatte ganger får kreft lever usunt eller gjøre noe annet som resulterer i kreft, og at de som bare spiser sunt, sover nok og trener aldri opplever kreft. Nei, alt ligger ikke til rette for at din datter ikke opplever det, selv om vi håper at hun ikke gjør det.

https://forskning.no/barn-og-ungdom-vold/2016/06/en-av-fire-unge-jenter-har-opplevd-seksuelle-overgrep

Her har vi forskningsartikkel om at 1 av 4 norske jenter opplever seksuelle overgrep. Mener du at 1/4 av norske jenter sliter med dårlig selvbilde og sender ut feil signaler?

https://www.nrk.no/norge/rapport_-hver-tiende-mann-utsatt-for-seksuelle-overgrep-1.13367492

I tillegg er 1 av 10 gutter og menn utsatt for seksuelle overgrep. Du har aldri skrevet om at gutter kan sende ut feil signaler. Eller er det bare damer som har skyld i overgrepene, for menn er det kun uflaks?

På verdensbasis er tallene mye høyere. I krig blir både gamle bestemødre, barn ned i spedbarnsalderen, syke og gravide utsatt for grove overgrep. Mener du at spedbarn og gamle syke damer sender ut signaler om "kom og ta meg, jeg er sååå villig"? Du er bare slem og kvalm, og jeg synes synd på datteren din. Hvis hun kommer hjem og forteller om overgrep hun har opplevd, vil du sikkert sette deg ned sammen med henne og diskutere grenser og jobbe med selvbildet hennes. Tragisk.

Anonymkode: 1ac57...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det blir like dumt som å si at de som gjentatte ganger får kreft lever usunt eller gjøre noe annet som resulterer i kreft, og at de som bare spiser sunt, sover nok og trener aldri opplever kreft. Nei, alt ligger ikke til rette for at din datter ikke opplever det, selv om vi håper at hun ikke gjør det.

https://forskning.no/barn-og-ungdom-vold/2016/06/en-av-fire-unge-jenter-har-opplevd-seksuelle-overgrep

Her har vi forskningsartikkel om at 1 av 4 norske jenter opplever seksuelle overgrep. Mener du at 1/4 av norske jenter sliter med dårlig selvbilde og sender ut feil signaler?

https://www.nrk.no/norge/rapport_-hver-tiende-mann-utsatt-for-seksuelle-overgrep-1.13367492

I tillegg er 1 av 10 gutter og menn utsatt for seksuelle overgrep. Du har aldri skrevet om at gutter kan sende ut feil signaler. Eller er det bare damer som har skyld i overgrepene, for menn er det kun uflaks?

På verdensbasis er tallene mye høyere. I krig blir både gamle bestemødre, barn ned i spedbarnsalderen, syke og gravide utsatt for grove overgrep. Mener du at spedbarn og gamle syke damer sender ut signaler om "kom og ta meg, jeg er sååå villig"? Du er bare slem og kvalm, og jeg synes synd på datteren din. Hvis hun kommer hjem og forteller om overgrep hun har opplevd, vil du sikkert sette deg ned sammen med henne og diskutere grenser og jobbe med selvbildet hennes. Tragisk.

Anonymkode: 1ac57...398

Igjen, jeg snakket om de som nesten daglig(?) opplever å bli tafset på og som blir antastet hele tiden. Det er langt fra normalt å oppleve det, så det må jo være et spesielt miljø med spesielle folk? Ellers er det bare de signalene igjen da...

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, jeg snakket om de som nesten daglig(?) opplever å bli tafset på og som blir antastet hele tiden. Det er langt fra normalt å oppleve det, så det må jo være et spesielt miljø med spesielle folk? Ellers er det bare de signalene igjen da...

Anonymkode: e63e8...9df

Du preker og preker om disse "signalene" uten å komme med eksempler. HVA er disse signalene? Hvordan sender man dem ut? Det er for øvrig forskjell på å bo på Grønland i Oslo og på Østre Toten. I storby med mye kriminalitet, innvandrerghettoer og lignende er det mye større sjanse for å oppleve overgrep, enn i en liten bygd med 2 000 innbyggere. I enkelte bygder er det for øvrig også store overgrepstall. Les saken om overgrep i Tysfjord og hvordan dette ble håndtert der. Du mener sikkert at over halvparten av jentene i bygda sender ut feil signaler?

Anonymkode: 1ac57...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har jeg da heller ikke sagt? Og misbruk innad i familien synes jeg stiller seg i et helt annet lys. Jeg refererte til de som gjentatte ganger opplever noe rundt omkring av ulike personer "hele tiden". Det må jo være noe som gjør at det ofte er slik at enkelte opplever masse mens andre ingenting?

Har nok mye med selvbilde å gjøre. Noen er så nedbrutt at de tror det er greit for andre å gjøre som de vil med dem. Derfor er det superviktig å styrke selvbildet til barna våre!!

Anonymkode: e63e8...9df

Jeg skjønner virkelig ikke din store trang til å legge skyld og skam på offeret, i stedet for der det skal legges, på overgriperen. Jeg blir kvalm av sånne som deg, som mener at offeret inviterer til overgrep.

Anonymkode: 60cb4...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har jeg da heller ikke sagt? Og misbruk innad i familien synes jeg stiller seg i et helt annet lys. Jeg refererte til de som gjentatte ganger opplever noe rundt omkring av ulike personer "hele tiden". Det må jo være noe som gjør at det ofte er slik at enkelte opplever masse mens andre ingenting?

Har nok mye med selvbilde å gjøre. Noen er så nedbrutt at de tror det er greit for andre å gjøre som de vil med dem. Derfor er det superviktig å styrke selvbildet til barna våre!!

Anonymkode: e63e8...9df

Jo, det er akkurat det du sier.

Anonymkode: 60cb4...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir like dumt som å si at de som gjentatte ganger får kreft lever usunt eller gjøre noe annet som resulterer i kreft, og at de som bare spiser sunt, sover nok og trener aldri opplever kreft. Nei, alt ligger ikke til rette for at din datter ikke opplever det, selv om vi håper at hun ikke gjør det.

https://forskning.no/barn-og-ungdom-vold/2016/06/en-av-fire-unge-jenter-har-opplevd-seksuelle-overgrep

Her har vi forskningsartikkel om at 1 av 4 norske jenter opplever seksuelle overgrep. Mener du at 1/4 av norske jenter sliter med dårlig selvbilde og sender ut feil signaler?

https://www.nrk.no/norge/rapport_-hver-tiende-mann-utsatt-for-seksuelle-overgrep-1.13367492

I tillegg er 1 av 10 gutter og menn utsatt for seksuelle overgrep. Du har aldri skrevet om at gutter kan sende ut feil signaler. Eller er det bare damer som har skyld i overgrepene, for menn er det kun uflaks?

På verdensbasis er tallene mye høyere. I krig blir både gamle bestemødre, barn ned i spedbarnsalderen, syke og gravide utsatt for grove overgrep. Mener du at spedbarn og gamle syke damer sender ut signaler om "kom og ta meg, jeg er sååå villig"? Du er bare slem og kvalm, og jeg synes synd på datteren din. Hvis hun kommer hjem og forteller om overgrep hun har opplevd, vil du sikkert sette deg ned sammen med henne og diskutere grenser og jobbe med selvbildet hennes. Tragisk.

Anonymkode: 1ac57...398

Omg, snakk om å misforstå med vilje. Vrangsida ut i dag?

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du preker og preker om disse "signalene" uten å komme med eksempler. HVA er disse signalene? Hvordan sender man dem ut? Det er for øvrig forskjell på å bo på Grønland i Oslo og på Østre Toten. I storby med mye kriminalitet, innvandrerghettoer og lignende er det mye større sjanse for å oppleve overgrep, enn i en liten bygd med 2 000 innbyggere. I enkelte bygder er det for øvrig også store overgrepstall. Les saken om overgrep i Tysfjord og hvordan dette ble håndtert der. Du mener sikkert at over halvparten av jentene i bygda sender ut feil signaler?

Anonymkode: 1ac57...398

Da kommer vi tilbake til miljø man vanker i som jeg nevnte før og som ble avblåst her...?

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, når jeg leser dette så er jeg nesten litt glad for at jeg er stygg (vet ikke om det er det som har hjulpet, men jeg har i alle fall vært så heldig å ikke oppleve noe sånt) og at barnet mitt er gutt.

Og jeg legger stor vekt på å lære gutten min å respektere andres grenser og at andre må respektere hans. Men det må virkelig gå begge veier. Han går i 1. klasse og har klaget over at noen jenter løper etter ham og kysser ham selv om han ikke vil, og mener de er kjæreste med ham. Jeg forklarer ham at det har de ikke lov til, at ingen har lov til å kysse noen som ikke vil, og at man bestemmer selv om man vil være kjæreste med noen. Men læreren og jentenes foreldre ler det bort og sier han er heldig som er så populær hos jentene, det vil han være glad for om noen år osv.

Det virker jo ikke som dette går veldig inn på ham nå, og jeg kommer selvsagt til å fortsette å lære ham å respektere andres grenser. Men det ville kanskje vært en større selvfølge for ham å ikke gjøre dette mot andre om f.eks. 10 år hvis andre ikke fikk lov til å gjøre det mot ham nå?

Anonymkode: cd51f...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da kommer vi tilbake til miljø man vanker i som jeg nevnte før og som ble avblåst her...?

Anonymkode: e63e8...9df

Hvorfor er du så opptatt av å legge skyld på offeret?

Anonymkode: 60cb4...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...