Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg er sykepleier i 90%. Rimelig hektisk på jobb til tider. Det er greit nok. De siste 3 årene har vært tøffe. Jeg har vært syk, mannen min har endra seg ganske mye. Har vurdert skilsmisse. Det viser seg nå at han har vært og er deprimert. I tillegg har jeg et barn som har strevd med mye. Det har vært stort behov for psykisk støtte for barnet. Jeg har vært mer og mindre tilgjengelig 24/7. De siste ukene også vært behov for mye praktisk hjelp. Jeg er nå så sliten i kroppen og psyken, forsåvidt, at jeg har mest lyst til å bare sove, men ikke enkelt det heller, med det tankekjøret jeg har. Derfor er jeg også skeptisk til sykemelding. Samtidig merker de på jobb at jeg ikke er som jeg pleier og jeg er livredd for å gjøre feil. Kan ikke snakke med noen om alt jeg har på meg. Kan ikke dele bekymringene mine med mannen da han viser liten forståelse og samtidig vil jeg ikke belaste han mer da han har nok med sitt. Ene hans forelder er i tillegg blitt alvorlig syk og det er noe praktisk hjelp som behøves hos de. Både jeg og mannen stiller opp der. I går var det såvidt jeg virkelig greide komme meg ut av senga for å dra på jobb. ALT her hjemme faller på meg. Vasker ikke jeg klær blir de ikke vasket, derfor er det sikkert en uke siden sist noe ble vasket, bortsett fra den maskina jeg vasket i går. Jeg kan ikke sette på ei maskin og stole på at noen andre fikser resten. Lager ikke jeg middag blir det ikke middag. Jeg er så utslitt at jeg er redd jeg møter den berømte veggen om jeg skal gå sånn mye lengre😔 Siden alt er så nært meg er det ikke bare å legge det fra meg heller. Det er bare meg, av oss to, som stiller opp for vårt barn. Vi har 2 barn. Nå går jeg inn i en tung arbeidsperiode med arbeidshelg. Jeg vet ikke om jeg greier😢😢 Har så lyst til å ringe legen. Men er det nok liksom. Konstant sliten, trøtt og stressa. Samtidig greier jeg tidvis å glemme problemene på jobb. Så vet faktisk ikke om sm er helt optimalt. Anonymkode: dd21b...229
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Det er helt klart nok til å ringe legen, for dere begge to. Det er ikke dermed sakt at sykmelding vil være løsningen. Det vet jeg ikke, men det finnes andre former for hjelp å få også. Anonymkode: 276d6...cef
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er helt klart nok til å ringe legen, for dere begge to. Det er ikke dermed sakt at sykmelding vil være løsningen. Det vet jeg ikke, men det finnes andre former for hjelp å få også. Anonymkode: 276d6...cef Han har bestillt time til legen, heldigvis. Hva slags annen hjelp tenker du? Akkurat nå hadde bare vært godt med en ukes pause fra jobb og frykt for å gjøre feil og ikke strekke til. Få puste. Kanskje... Avviser ikke det du skriver altså, for er ikke sikker selv heller, på at sm er det beste. Redd andre forventninger om tilgjengelighet vil ta over da. Må lære meg å sette ned foten, men samtidig... å stille opp for barna er ikke et valg? Anonymkode: dd21b...229
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg har møtt den kjente veggen som mange snakker om, og det er virkelig ikke gøy Jeg har en tendens til å gjøre alt selv, og ikke stille krav til de rundt meg. Jeg sier bare ; Ja, jeg gjør det ; automatisk. Jeg synes det verste med dette er at jeg vil så gjerne gjøre mye nå, men jeg orker rett og slett ikke. Bruker mye tid på å lære meg til å roe meg ned, og ta en pust ut. Jeg er av den typen som skal ha ting gjprt aller helst i går. Jeg har vært igjennom mye forskjellig, og det er ikke bare en ting som har gjort slik at jeg har møtt denne usynlige veggen, men mange småting som utgjør en stor del. Jeg fikk først influensa, og var utrolig dårlig i flere dager og gikk på en real knekk. Klarte ikke å stoppe å gråte, og når jeg kom til legen til slutt, og ba om hjelp så knakk jeg fullstendig sammen. Jeg ber aldri om hjelp, og sier aldri at jeg er sliten. Jeg biter tennene stort sett sammen pg kommer meg igjennom tøffe peripder uten like. Mange som er overrasket over hvor stor pågangsmot jeg har, men nå sa det stopp for til og med meg. Hvis du føler at alt flyter, og du ikke helt vet dine arme råd lenger og føler det vanskelig for å stå opp så anbefaler jeg deg å dra til legen, og få en sykemelding. Om ikke 100 % men 50%. Få litt overskudd igjen og finn ut hvor overskuddet ditt blir slukt og still krav. Selvom din mann er deprimert, og situasjonen er som den er hos hans foreldre så skal ikke du måtte være han også i hverdagen. Han vet hvorfor han er som han er, da må han gjøre noe med det. Du er bare en person, og du trenger også hjelp i hverdagen. Anonymkode: 8da64...8eb
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg er også redd for å bli enda mere sliten så jeg holder tilbake 50% av meg selv hver dag for vil ikke bli så sliten igjen 😢 Anonymkode: 8da64...8eb
Mamma-til-3-jenter Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 Snakk med legen! Du har en VELDIG god grunn til sykmelding!!!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg gjorde det ifjor. Hadde det som deg og fikk uten problemer ei sykemelding. Vær ærlig og si at du ikke klarer mer akkurat nå. Klem til deg❤️ Anonymkode: 1d3cc...612
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg fikk det mye bedre i livet og på jobben av å innføre "mental sykedag" Dvs. å gi meg selv rom for at hodet også kan være "sykt" innimellom. Tar ut to slike dager nå selv. Lykke til! <3 Anonymkode: 7947d...117
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 Du har uten tvil god grunn til å få sykemelding. Når du hver dag er redd for å gjøre feil på jobb, så gjør du rett i å ta en pause. Mange flere burde nok sykemeldt seg når de ikke klarer å være skjerpet når man jobber med mennesker og medisiner. Anonymkode: 7caae...dac
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 Det er bedre for alle at du blir sykemeldt ei uke eller to enn at du går på en smell og blir borte et år... Gå til legen og snakk med ham/henne. 😊 Anonymkode: 3489c...8ae
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #11 Skrevet 19. oktober 2017 Ja, dette er grunn nok til sykemelding! Har vært farlig nær veggen selv noen ganger, har da fått både 100% sykmelding og delvis om jeg følte det var best 🙂 Men du bør helt klart ta grep om livet ditt ellers også etterhvert, sette litt krav. Mannen din bør også få hjelp.. Anonymkode: 176fe...f46
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #12 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg går mot strømmen her og mener det er hverdagen din som er problemet, ikke jobb. En uke sykmelding fikser vel ingneting på sikt. Her må du ta tak i hverdagen din og få ting til å endres slik at familielivet fungerer. Jeg var også utslitt og gjorde det meste hjemme. Men det er jo fordi jeg lot det bli sånn. Jobben var det ikke noe galt med men det sugde restene av energien. En uke sykemelding hjelper der og da for å få hodet over vann men det vil jo ikke endre noe på sikt. Her må du ta tak og ta ansvar for eget liv. Dere må avklare ansvarsområder hjemme. Greier du ikke full jobb i tillegg til å være kone/mamma/svigerdatter etc så bør du vurdere å redusere stillingen din. Man skal ikke sykmelde seg fordi man må hjelpe svigerforeldrene som er syke. Ta deg et par egenmeldingsdager, sov ut og legg en plan for hvordan hverdagen bør se ut. Selv om mannen er deprimert så må han også ta tak i både sin egen helse og i hjemmet. Lykke til! Anonymkode: 6255a...766
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #13 Skrevet 19. oktober 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg går mot strømmen her og mener det er hverdagen din som er problemet, ikke jobb. En uke sykmelding fikser vel ingneting på sikt. Her må du ta tak i hverdagen din og få ting til å endres slik at familielivet fungerer. Jeg var også utslitt og gjorde det meste hjemme. Men det er jo fordi jeg lot det bli sånn. Jobben var det ikke noe galt med men det sugde restene av energien. En uke sykemelding hjelper der og da for å få hodet over vann men det vil jo ikke endre noe på sikt. Her må du ta tak og ta ansvar for eget liv. Dere må avklare ansvarsområder hjemme. Greier du ikke full jobb i tillegg til å være kone/mamma/svigerdatter etc så bør du vurdere å redusere stillingen din. Man skal ikke sykmelde seg fordi man må hjelpe svigerforeldrene som er syke. Ta deg et par egenmeldingsdager, sov ut og legg en plan for hvordan hverdagen bør se ut. Selv om mannen er deprimert så må han også ta tak i både sin egen helse og i hjemmet. Lykke til! Anonymkode: 6255a...766 Jeg skjønner hva du mener, jeg har virkelig jobbet for å få flere i dette huset til å ta grep. Dessverre er nok også jobben endel av problemet, men det har kommet i bakgrunn tom for meg. Jeg har søkt og søkt og søkt på andre jobber. Men siden jeg ønsker meg bort fra sykehuset så er jeg som regel ikke kvalifisert. Eller det er 100 andre søkere med mer relevant erfaring enn meg. Min utdanning og erfaring tilsier at jeg er attraktiv som sykepleier på helsesenter/hjemmesykepleie i kommunen om jeg ikke fortsetter på sykehuset, det ønsker jeg ikke og blir derfor der jeg er. Har tatt tilleggsutdanning uten at det har hjulpet det grann. MEN jeg forstår hva du mener, og er nok enig. Selv om jeg ikke ser at jeg orker mase mer hjemme, for det stjeler også energi. Jeg er rett og slett møkk lei. Av alt prakket. Både på jobb og privat😔 takk for svar alle sammen❤️ Anonymkode: dd21b...229
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #14 Skrevet 19. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Han har bestillt time til legen, heldigvis. Hva slags annen hjelp tenker du? Akkurat nå hadde bare vært godt med en ukes pause fra jobb og frykt for å gjøre feil og ikke strekke til. Få puste. Kanskje... Avviser ikke det du skriver altså, for er ikke sikker selv heller, på at sm er det beste. Redd andre forventninger om tilgjengelighet vil ta over da. Må lære meg å sette ned foten, men samtidig... å stille opp for barna er ikke et valg? Anonymkode: dd21b...229 Venninnen min var gjennom noe liknende for en tid siden. Hun fikk først sykmelding og ikke noe annet. Det gjorde alt værre for henne. Det som hjalp var da hun ble henvist til psykiater og fikk hjelp til hvordan hun konkret skulle gripe tak i problemene samt at hun fikk "trening på grønn resept". En periode jobbet hun redusert for å kunne bruke tid på trening og mentale øvelser, men hun kom ganske raskt i full jobb. Det fungerte best for henne. Anonymkode: 276d6...cef
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #15 Skrevet 19. oktober 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Venninnen min var gjennom noe liknende for en tid siden. Hun fikk først sykmelding og ikke noe annet. Det gjorde alt værre for henne. Det som hjalp var da hun ble henvist til psykiater og fikk hjelp til hvordan hun konkret skulle gripe tak i problemene samt at hun fikk "trening på grønn resept". En periode jobbet hun redusert for å kunne bruke tid på trening og mentale øvelser, men hun kom ganske raskt i full jobb. Det fungerte best for henne. Anonymkode: 276d6...cef Det hørtes veldig greit ut! Men er det ikke fryktelig lang ventetid på sånt? Anonymkode: dd21b...229
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #16 Skrevet 19. oktober 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg går mot strømmen her og mener det er hverdagen din som er problemet, ikke jobb. En uke sykmelding fikser vel ingneting på sikt. Her må du ta tak i hverdagen din og få ting til å endres slik at familielivet fungerer. Jeg var også utslitt og gjorde det meste hjemme. Men det er jo fordi jeg lot det bli sånn. Jobben var det ikke noe galt med men det sugde restene av energien. En uke sykemelding hjelper der og da for å få hodet over vann men det vil jo ikke endre noe på sikt. Her må du ta tak og ta ansvar for eget liv. Dere må avklare ansvarsområder hjemme. Greier du ikke full jobb i tillegg til å være kone/mamma/svigerdatter etc så bør du vurdere å redusere stillingen din. Man skal ikke sykmelde seg fordi man må hjelpe svigerforeldrene som er syke. Ta deg et par egenmeldingsdager, sov ut og legg en plan for hvordan hverdagen bør se ut. Selv om mannen er deprimert så må han også ta tak i både sin egen helse og i hjemmet. Lykke til! Anonymkode: 6255a...766 Problemet er jo at det er pasientene som vil måtte ta støyten for at HI ikke fungerer på jobb. Man blir sykmeldt når man ikke klarer å utføre jobben sin forsvarlig. Det er særlig viktige for slike yrkesgrupper som sykepleiere, leger og lignende. De færreste sykdommene skyldes jobb. Skal man bare få sykmelding for arbeidsrelaterte skader og sykdommer mener du? Anonymkode: dbb96...95b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #17 Skrevet 19. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hørtes veldig greit ut! Men er det ikke fryktelig lang ventetid på sånt? Anonymkode: dd21b...229 Jeg opplevde å måtte vente i to år på offentlig godkjent psykolog. Anonymkode: dbb96...95b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #18 Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det hørtes veldig greit ut! Men er det ikke fryktelig lang ventetid på sånt? Anonymkode: dd21b...229 Legen advarte mot at det unne være lang ventetid i det offentlige, men det går an å ta det privat. Min venninne gjorde det. Da fikk hun time dagen etter at jeg ringte. Det koster litt, men det var ikke så dyrt som jeg trodde og hun trengte ikke så veldig mange timer før det hjalp enormt. Fest gikk hun en gang i uka i 3 uker. Etterpå reduserte de til en gang pr mnd tror jeg. Nå var nok min venninne sykere enn det du er. For henne var det nummeret før innleggelse, men med riktig hjelp ble hun veldig raskt bedre. Anonymkode: 276d6...cef
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #19 Skrevet 19. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg går mot strømmen her og mener det er hverdagen din som er problemet, ikke jobb. En uke sykmelding fikser vel ingneting på sikt. Her må du ta tak i hverdagen din og få ting til å endres slik at familielivet fungerer. Jeg var også utslitt og gjorde det meste hjemme. Men det er jo fordi jeg lot det bli sånn. Jobben var det ikke noe galt med men det sugde restene av energien. En uke sykemelding hjelper der og da for å få hodet over vann men det vil jo ikke endre noe på sikt. Her må du ta tak og ta ansvar for eget liv. Dere må avklare ansvarsområder hjemme. Greier du ikke full jobb i tillegg til å være kone/mamma/svigerdatter etc så bør du vurdere å redusere stillingen din. Man skal ikke sykmelde seg fordi man må hjelpe svigerforeldrene som er syke. Ta deg et par egenmeldingsdager, sov ut og legg en plan for hvordan hverdagen bør se ut. Selv om mannen er deprimert så må han også ta tak i både sin egen helse og i hjemmet. Lykke til! Anonymkode: 6255a...766 Det er forskjell på å jobbe som sykepleier og bananskreller på Banosfabrikken altså. Hi har all grunn til å be om sykmelding. Anonymkode: 5923c...1e0
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #20 Skrevet 20. oktober 2017 Da blir det til at jeg biter sammen tennene, klistrer på meg et smil og stiller på jobb i helga. Tørr ikke ringe legen, tørr ikke melde sykefravær på jobb. Det blir tøft, men jeg bruker den tiden jeg må på å dobbeltkontrollere meg selv. Så får jeg sa hva det blir til over helga. Anonymkode: dd21b...229
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #21 Skrevet 20. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da blir det til at jeg biter sammen tennene, klistrer på meg et smil og stiller på jobb i helga. Tørr ikke ringe legen, tørr ikke melde sykefravær på jobb. Det blir tøft, men jeg bruker den tiden jeg må på å dobbeltkontrollere meg selv. Så får jeg sa hva det blir til over helga. Anonymkode: dd21b...229 Bestill i det minste en time hos legen. Du kan ikke holde på slik lenge. Jeg er en av dem som ikke lyttet til kroppen. Møtte veggen for sju å siden og har ikke klart å komme tilbake i full jobb ennå. Kom deg til legen før det går for langt. Skulle ønske jeg hadde lyttet til kroppen før det var for sent. Sender deg en god klem! Anonymkode: 5923c...1e0
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #22 Skrevet 20. oktober 2017 På 19.10.2017 den 10.43, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner hva du mener, jeg har virkelig jobbet for å få flere i dette huset til å ta grep. Dessverre er nok også jobben endel av problemet, men det har kommet i bakgrunn tom for meg. Jeg har søkt og søkt og søkt på andre jobber. Men siden jeg ønsker meg bort fra sykehuset så er jeg som regel ikke kvalifisert. Eller det er 100 andre søkere med mer relevant erfaring enn meg. Min utdanning og erfaring tilsier at jeg er attraktiv som sykepleier på helsesenter/hjemmesykepleie i kommunen om jeg ikke fortsetter på sykehuset, det ønsker jeg ikke og blir derfor der jeg er. Har tatt tilleggsutdanning uten at det har hjulpet det grann. MEN jeg forstår hva du mener, og er nok enig. Selv om jeg ikke ser at jeg orker mase mer hjemme, for det stjeler også energi. Jeg er rett og slett møkk lei. Av alt prakket. Både på jobb og privat😔 takk for svar alle sammen❤️ Anonymkode: dd21b...229 Vi har det veldig likt som dere. Vi trenger en pause fra alt. Sykdom.jobb. småbarn. Vi tar en ferieuke på en leiehytte ved Lillehammer. Se noe annet. Stoppe opp. ❤ Anonymkode: 54012...5dd
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #23 Skrevet 20. oktober 2017 På 19/10/2017 den 9.28, Anonym bruker skrev: Jeg fikk det mye bedre i livet og på jobben av å innføre "mental sykedag" Dvs. å gi meg selv rom for at hodet også kan være "sykt" innimellom. Tar ut to slike dager nå selv. Lykke til! <3 Anonymkode: 7947d...117 Det har jeg også gjort flere ganger de siste årene, og jeg tror det har reddet meg fra langtidssygemelding. En dag en sjelden gang hvor jeg bare er hjemme alene og ingen stiller krav, er gull verdt - og helt nødvendig. Anonymkode: f0d7d...ab5
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #24 Skrevet 20. oktober 2017 nei det er ingen grunn og sykemelde seg pga du er sliten. sorry Anonymkode: 412cb...682
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #25 Skrevet 20. oktober 2017 Ikke for å skremme deg altså, menige har jobbet mange år med tilsynssaker mot helsepersonell. Helsepersonell som gjør alvorlige feil i yrkesutøvelsen og "påberoper" seg at de var syke/slitne etc høres ikke med det, nettopp fordi de plikter å be om sykmelding dersom de føler at de ikke strekker til på jobb. Så ja, min mening er at du absolutt bør snakke med legen din. Og det er jo ikke sikkert det skal mer til enn litt sykmelding noen dager/uker før du er oppe og går igjen for full maskin:-) Lykke til! Anonymkode: cd098...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå