Gå til innhold

Reaksjon på amming av baby 17 mnd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det gir også barn trygghet og nærhet å sitte i vogn.. Men jaggu om jeg gjør det til ungen er 10, bare fordi det er trygt og godt. Noen bånd bør kuttes. Hvis ikke får man en stor baby av en tenåring. Det vil ikke jeg ha hvert fall.

Anonymkode: cdb03...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, du igjen.. du driver stadig og uttaler deg bastant om ting som du tydeligvis ikke har peiling på. Slutt med det! Folk kan jo tro på det du sier, og det er jo dumt da når det ikke er sant. 

Anonymkode: e9d4b...21b

http://www.thescientificparent.org/passive-immunity-101-will-breast-milk-protect-my-baby-from-getting-sick/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som reagerer har bare blitt skjermet for det hele livet. Det er ingenting unaturlig ved det i det hele tatt, ærlig talt. De fleste i min familie og omgangskrets ammer så lenge det passer for dem, og at et barn kan gå selv OG få pupp er ikke noe man tenker over en gang. Men ja, vet det er mange som skamfullt holder på hemmeligheten sin om at de enda ammer, og føler seg som eneste mor i verden som ammer noe annet enn et lite spedbarn. Det er interessant hvor mange som står frem når jeg selv sier at jeg ammer mitt barn:p 

Anonymkode: a7d92...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gir også barn trygghet og nærhet å sitte i vogn.. Men jaggu om jeg gjør det til ungen er 10, bare fordi det er trygt og godt. Noen bånd bør kuttes. Hvis ikke får man en stor baby av en tenåring. Det vil ikke jeg ha hvert fall.

Anonymkode: cdb03...92f

Jepp, på samme måte som man ikke samsover med sine 14 år gamle sønner - selv om samsoving gir trygghet, og alle, inkludert voksne, liker best å sove tett inntil noen.

Anonymkode: 803f7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk som reagerer har bare blitt skjermet for det hele livet. Det er ingenting unaturlig ved det i det hele tatt, ærlig talt. De fleste i min familie og omgangskrets ammer så lenge det passer for dem, og at et barn kan gå selv OG få pupp er ikke noe man tenker over en gang. Men ja, vet det er mange som skamfullt holder på hemmeligheten sin om at de enda ammer, og føler seg som eneste mor i verden som ammer noe annet enn et lite spedbarn. Det er interessant hvor mange som står frem når jeg selv sier at jeg ammer mitt barn:p 

Anonymkode: a7d92...c21

Det finnes ingen vitenskapelige bevis for at fireåringer utvikler seg raskere mentalt, får bedre forhold til mor eller helsemessige gevinster av å ammes. I dyreverden bruker dyremoren dytte fra seg innpåslitne puppesuttere etter en viss tid. Hvorfor skal mennesker amme sitt avkom tett på skolestart?

Anonymkode: 803f7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at ungen skal få morsmelk i kopp heller, kan dere forklare hvorfor det er bedre enn å få pupp? Mener dere at når barnet tipper over en viss grense så er det noe seksuelt over det? Går det ann å få så perverse tanker, bare fordi ungen kan gå og snakke? Eller er det noe annet ved dette som forstyrrer dere?

Som sagt, jeg er vant med amming og har aldri blitt skjermet fra det slik jeg vet at mange andre har. Det at noen ser på det som perverst er bare... uforståelig... Hele "gi kopp heller" argumentet tok tid for meg å forstå.... Tanken hadde faktisk ikke streifet meg.

 

Anonymkode: a7d92...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ingen vitenskapelige bevis for at fireåringer utvikler seg raskere mentalt, får bedre forhold til mor eller helsemessige gevinster av å ammes. I dyreverden bruker dyremoren dytte fra seg innpåslitne puppesuttere etter en viss tid. Hvorfor skal mennesker amme sitt avkom tett på skolestart?

Anonymkode: 803f7...a33

Begynner HI sitt barn på skolen som 17 måneder gammel? Det visste jeg ikke!

Uansett bryr jeg meg fint lite om noen ammer en 4-åring eller hvor lenge det behovet skulle være der.

Noen barn er langt tidligere til å løsrive seg fra mor, andre kan bruke lenger tid og trenger den tryggheten lenger. Slike ting kan såklart ikke måles eller forskes på, så det å akseptere at det bare er slik krever kun forståelse og respekt for hverandre, ikke bare vitenskapelige bevis.

Anonymkode: a7d92...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå er det mye som er ekkelt selv om det ikke er seksuelt ment.. Men noen grenser bør vi ha med barna våre. Vi lar dem ikke dra far i tissen, fordi den er rar. Det er ikke seksuelt ment, men grenser bør settes.

Så er det noe med denne morskjærligheten som på en måte bør roes litt ned. Du bærer ikke ungen hjem fra skolen, når det er 6 år, bare fordi det føles godt. Du samsover ikke til de er i tenårene, fordi det gir trygghet. Dere kan vri og vende på det så mye dere vil. Men det er rart.

 

Anonymkode: cdb03...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at ungen skal få morsmelk i kopp heller, kan dere forklare hvorfor det er bedre enn å få pupp? Mener dere at når barnet tipper over en viss grense så er det noe seksuelt over det? Går det ann å få så perverse tanker, bare fordi ungen kan gå og snakke? Eller er det noe annet ved dette som forstyrrer dere?

Som sagt, jeg er vant med amming og har aldri blitt skjermet fra det slik jeg vet at mange andre har. Det at noen ser på det som perverst er bare... uforståelig... Hele "gi kopp heller" argumentet tok tid for meg å forstå.... Tanken hadde faktisk ikke streifet meg.

 

Anonymkode: a7d92...c21

Så for deg kunne man fint ammet en 12 åring? 

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så for deg kunne man fint ammet en 12 åring? 

Anonymkode: e9d4b...21b

Det der er et sånn "what the fuck??" argument:p Jeg tror jeg våger å si at ingen ammer en 12 åring, for det ligger faktisk ikke i en 12 årings natur. Et selvregulert menneske vokser fra ammingen lenge før det. På verdensbasis skjer dette i en alder fra 2-6 år. 6 år er heller sjeldent, og gjennomsnittlig er vel ca 3 år. 

Som 12 åring har man dessuten utviklet en seksuell natur, så da vil påstandene folk har om at pupper er til sex, (og ikke amme barn som gudforby har lært seg å gå) ha en viss gyldighet.

Slike utsagn som det der blir jo bare helt bak mål, for det er faktisk såpass enormt usannsynlig at en 12 åring VIL ha pupp. Det tyder bare på at man ikke har noe som helst forståelse for at barnet faktisk utvikler seg fra det. Det er ikke noe mor bare gjør, det er noe barnet gjør til det er ferdig. Man fortsetter ikke i uendeligheten, det tar faktisk slutt:ler: 

Anonymkode: a7d92...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at ungen skal få morsmelk i kopp heller, kan dere forklare hvorfor det er bedre enn å få pupp? Mener dere at når barnet tipper over en viss grense så er det noe seksuelt over det? Går det ann å få så perverse tanker, bare fordi ungen kan gå og snakke? Eller er det noe annet ved dette som forstyrrer dere?

Som sagt, jeg er vant med amming og har aldri blitt skjermet fra det slik jeg vet at mange andre har. Det at noen ser på det som perverst er bare... uforståelig... Hele "gi kopp heller" argumentet tok tid for meg å forstå.... Tanken hadde faktisk ikke streifet meg.

 

Anonymkode: a7d92...c21

For når de argumenterer at det ikke har med mors trang til nærhet og å beholde barnet som en baby lengst mulig, det er for helsegevinsten, da kan en jo like godt gi i kopp. 

Og det har ikke nødvendigvis med perverse tanker å gjøre, det har nok med avsmaken å se et stort barn gjøre babyting. På samme måte som om Per hadde trøstet seg med smokk fordi han datt i gymmen eller Lise bli trillet i vogn til skolen.

Rart at alle andre barn klarer å finne trygghet ved å sitte inntil mor og far eller gi kos og klemmer, uten å sutte pupp. 

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Det er vel ikke naturlig uansett? Det er naturlig å amme en baby for det er melk den spiser. Det er ikke naturlig å amme et stort barn som spiser mat. Er det greit å amme en 12 åring også da? Evt hvorfor ikke? 

Når barna blir større er det andre måter å vise morskjærligheten og nærhet på. Men akkurat den misser visst enkelte mødre.?

Anonymkode: e9d4b...21b

Du mener altså at hvis du lar være å kritisere mødre som ammer til 3-4 år så risikerer du at ungene fremdeles ammes ved 12-års alder?

Det er noe som heter sugerefleks og den mister man lenge før man blir 12 år. Hos naturfolk er stort sett all amming avsluttet senest ved 7 års alder. 

Anonymkode: ad93d...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For når de argumenterer at det ikke har med mors trang til nærhet og å beholde barnet som en baby lengst mulig, det er for helsegevinsten, da kan en jo like godt gi i kopp. 

Og det har ikke nødvendigvis med perverse tanker å gjøre, det har nok med avsmaken å se et stort barn gjøre babyting. På samme måte som om Per hadde trøstet seg med smokk fordi han datt i gymmen eller Lise bli trillet i vogn til skolen.

Rart at alle andre barn klarer å finne trygghet ved å sitte inntil mor og far eller gi kos og klemmer, uten å sutte pupp. 

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Så det er ifølge din logikk galt at en på 17 mnd bruker smokk, kosefille eller bleie, og andre "babyting"?

Det er jo normalt å bruke smokk og bleia dobbelt så lenge som det. Får du avsmak om det er en 2-3 åring som gjør de tingene? 

Problemet ditt ligger i at det er PUPPEN det er snakk om. Noe som for meg blir å ha en ganske pervers tankegang.

De fleste vet at slike trygghets-ting, eller ting de ikke er klar for å slutte med enda, ikke bare kan fordufte på dagen med en gang andre mennesker ikke finner det akseptabelt lenger.

 

Anonymkode: a7d92...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der er et sånn "what the fuck??" argument:p Jeg tror jeg våger å si at ingen ammer en 12 åring, for det ligger faktisk ikke i en 12 årings natur. Et selvregulert menneske vokser fra ammingen lenge før det. På verdensbasis skjer dette i en alder fra 2-6 år. 6 år er heller sjeldent, og gjennomsnittlig er vel ca 3 år. 

Som 12 åring har man dessuten utviklet en seksuell natur, så da vil påstandene folk har om at pupper er til sex, (og ikke amme barn som gudforby har lært seg å gå) ha en viss gyldighet.

Slike utsagn som det der blir jo bare helt bak mål, for det er faktisk såpass enormt usannsynlig at en 12 åring VIL ha pupp. Det tyder bare på at man ikke har noe som helst forståelse for at barnet faktisk utvikler seg fra det. Det er ikke noe mor bare gjør, det er noe barnet gjør til det er ferdig. Man fortsetter ikke i uendeligheten, det tar faktisk slutt:ler: 

Anonymkode: a7d92...c21

Nei, det viser bare at DU har en annen oppfatning av hvor grensa for når barnet blir for stort til å ammes går. En tolvåring er fortsatt et barn som trenger morskjærlighet. Og i likhet med barn på 2, 3 og 4 så er ikke puppen veien å gi dette på. Puppen er for mat og den tidlige tilknytningen og hudkontakt. 

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du ser vel forskjellen på å klemme, man klemmer jo alle man er glad i, og det å la noen suge på puppene? Ville du latt andre suge på puppene? 

Anonymkode: e9d4b...21b

Du vet vel at vi kvinner kun har bryst fordi de produserer melk til barna vi får sant? Det er eneste grunnen til at kvinner utvikler bryst. At pupper er blitt noe seksuelt er det vi mennesker som står for. 

Anonymkode: edd03...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer fortsatt datteren min som er to år og fem mnd. Hun vil ha, jeg er lei, men hun slapper så godt av og føler seg trygg og rolig når hun får ligge inntil puppen at jeg ikke har hjerte til å nekte. Derfor fortsetter jeg. Nå ser jeg imidlertid at hun stadig sjeldnere etterspør den, og det virker som hun er i ferd med å vokse fra. Jeg gleder meg til hun gjør det, samtidig er jeg veldig glad for at jeg ikke trenger å krangle og nekte henne det hun koser seg mest med. At det går over naturlig. Hun er verdens blideste og tryggeste unge forresten. Amming er det mest naturlige som fins! 

Anonymkode: 4b87f...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet vel at vi kvinner kun har bryst fordi de produserer melk til barna vi får sant? Det er eneste grunnen til at kvinner utvikler bryst. At pupper er blitt noe seksuelt er det vi mennesker som står for. 

Anonymkode: edd03...784

Nei, Gud! Det er det dummeste jeg har hørt på lenge 😂 Vi stimuleres jo på brystvortene som kvinner, de blir også stive og større når vi får orgasme. Så de er helt klart en del av vår seksualitet. Nå må du nok tenke deg om litt.

Anonymkode: cdb03...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du, det hadde nok vært en ide å forstå det du linker til eller i det minste ha lest det? 

Anonymkode: e9d4b...21b

Hah, ditto. Det står klart og tydelig at antistoffer ikke går over i babyens blod, unntatt mens man er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du mener altså at hvis du lar være å kritisere mødre som ammer til 3-4 år så risikerer du at ungene fremdeles ammes ved 12-års alder?

Det er noe som heter sugerefleks og den mister man lenge før man blir 12 år. Hos naturfolk er stort sett all amming avsluttet senest ved 7 års alder. 

Anonymkode: ad93d...b19

Ja, sugerefleksen forsvinner naturlig rundt ettårsalder. Tenk det. Hvorfor det mon tro? 

Det er ikke det at de vil bli ammet til 12 jeg mener. Men noen mener pupp er for babyer, du mener også for smårollinger og argumenterer med at vi som mener babyer har en aldersgrense for pupp. Det har jo du også, bare at din er høyere. 

Å amme en unge som går, snakker og selv finner seg puppen er jo bare helt galt. 

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ammer fortsatt datteren min som er to år og fem mnd. Hun vil ha, jeg er lei, men hun slapper så godt av og føler seg trygg og rolig når hun får ligge inntil puppen at jeg ikke har hjerte til å nekte. Derfor fortsetter jeg. Nå ser jeg imidlertid at hun stadig sjeldnere etterspør den, og det virker som hun er i ferd med å vokse fra. Jeg gleder meg til hun gjør det, samtidig er jeg veldig glad for at jeg ikke trenger å krangle og nekte henne det hun koser seg mest med. At det går over naturlig. Hun er verdens blideste og tryggeste unge forresten. Amming er det mest naturlige som fins! 

Anonymkode: 4b87f...aa5

Ja Gud forby om man skulle si nei til noe ungen vil... dere kunne fint kost på andre måter, men barnet er tydeligvis sjefen der...

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pobie skrev:

Hah, ditto. Det står klart og tydelig at antistoffer ikke går over i babyens blod, unntatt mens man er gravid. 

Og det står også at antistoffene dekker slimhinnene, i tillegg til tarmkanalen, så de beskytter mot veldig mye mer enn matforgiftning?!?  Hehe... Og det vil jo si en ganske god beskyttelse også mot luftveisinfeksjoner da. Men hjelper jo ikke på smitte overført i blodet nei. Herlighet... du linker til noe som motsier dine argumenter. Dette blir jo litt latterlig

 

 

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det står også at antistoffene dekker slimhinnene, i tillegg til tarmkanalen, så de beskytter mot veldig mye mer enn matforgiftning?!?  Hehe... Og det vil jo si en ganske god beskyttelse også mot luftveisinfeksjoner da. Men hjelper jo ikke på smitte overført i blodet nei. Herlighet... du linker til noe som motsier dine argumenter. Dette blir jo litt latterlig

 

 

Anonymkode: e9d4b...21b

Hæ? Jeg sa jo at melka beskytter tarmen. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Ja, sugerefleksen forsvinner naturlig rundt ettårsalder. Tenk det. Hvorfor det mon tro? 

Det er ikke det at de vil bli ammet til 12 jeg mener. Men noen mener pupp er for babyer, du mener også for smårollinger og argumenterer med at vi som mener babyer har en aldersgrense for pupp. Det har jo du også, bare at din er høyere. 

Å amme en unge som går, snakker og selv finner seg puppen er jo bare helt galt. 

Anonymkode: e9d4b...21b

Hm, det er noe annet enn sugerefleksen jeg mente da, kan det være sugeevnen som er riktig begrep? Der jeg refererer til er evnen til å «krølle tunga» og suge med vakuum. Barn mister nemlig gjerne plutselig evnen til å få ut melk «enkelt» etterhvert.

Min aldersgrense er høyere og i tillegg gjelder den bare for meg (og har dessuten blitt utvidet i takt med at barnet mitt har blitt større, så grense og grense fru blom, det blir en slutt etterhvert men jeg har ikke noe panisk grense), jeg stoler 100 % på at andre mødre og barn kan stoppe når det er riktig for dem.

Anonymkode: ad93d...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pobie skrev:

Hæ? Jeg sa jo at melka beskytter tarmen. 

Mot matforgiftning ja, Hehe. Kanskje linke til noe du forstår neste gang?

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...