Gå til innhold

Reaksjon på amming av baby 17 mnd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde heller ikke sagt noe på det, ammet min i 2 år men da sa jeg stopp.. Utover 2 år mener jeg personlig at hvis man fortsatt ønsker å gi de mm kan de få i kopp.

Anonymkode: 34d0c...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammet min til h*n var over to år gammel. Morsmelk inneholder antistoffer og celler som bekjemper infeksjoner. Det var særlig viktig for meg å amme småen da h*n begynte i barnehagen. Og gjett hva, ungen min var mye mindre syk enn de andre barna. Kanskje tilfeldig men også kanskje nettopp morsmelk. Barn nr 2 skal også ammes minst to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, MammantilNurket said:

Det er ingen baby, men et barn på nesten 1,5 år. En liten person som har tenner, kan gå på bena sine, snakke og spise brødskiver ...

Jeg forstår faktisk at folk reagerer. Selv blir jeg litt i stuss, og tenker at behovet kanskje

Hvorfor klemmer du barnet ditt? Selv blir jeg litt i stuss, og tenker at behovet kanskje ligger mer hos mor enn hos barnet. Tilknytning, behov for å oppleve at noen trenger en eller liknende.

Anonymkode: ad93d...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg hadde vært en av de som rynker på nesen.Helsegevinsten har barnet allerede fått,ingen forskning sier at ett barn som er så gammelt får noe utav å amme.Å at du tror at det er derfor barnet har holdt seg friskt er vel bare tilfeldigheter.

 Å amme 4 åringer synes jeg er langt over grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Jeg ammet min til h*n var over to år gammel. Morsmelk inneholder antistoffer og celler som bekjemper infeksjoner. Det var særlig viktig for meg å amme småen da h*n begynte i barnehagen. Og gjett hva, ungen min var mye mindre syk enn de andre barna. Kanskje tilfeldig men også kanskje nettopp morsmelk. Barn nr 2 skal også ammes minst to år.

Høres jo bra ut at han var lite syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, klipp/kopier feil der altså... Poenget var å vise at mammantilnurkets argumentasjon er hull i hodet og kan brukes til å mistenkliggjøre alle typer omsorg.

I riktig gamle dager skulle man ikke vise at man var glad i barna sine nemlig, det hadde ikke barna godt av ble det sagt, for autoritetene hadde bestemt at det å uttrykke kjærlighet kun var et behov hos mødrene og slettes ikke gagnet barna. Et ekko av denne argumentasjonen klinger altså fremdeles her.

Anonymkode: ad93d...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vet dere at mødre som ammer etter at barnet fyller ett år minsker risiko for brystkreft????

amme så lenge du vil.!!!

Jeg ammer min på 16 mnd og er stolt at jeg gjør det. Min unge har ikke vært syk siden han startet i bhg og vi alle sammen er veldig fornøyde

Anonymkode: 01707...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym10000 skrev:

Alle må få leve livet syns no jeg om barnet e 1mnd eller 4år når de amme har vel ikke så mye å si. Mener jeg da

Leve livet? 🤔 

Jeg, som alle andre her, må påpeke at barnet ditt er ikke en baby lenger. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være behov for å amme så mye lenger enn til barnet er året. På dette tidspunktet spiser barnet normalt og får i seg alt av næring det har behov for gjennom maten. Når det gjelder nærhet til barnet kan man knytte dette på en andre måter. Trenger vel ikke å amme for å føle kos og nærhet hos barnet?

Jeg sluttet å amme datteren min når hun var 10 måneder. Nå er hun 15 måneder og har vært syk 1 gang siden da. Da var det bare snakk om to dager med litt feber.

Jeg har mer troa på å gi ungene tran, enn å amme frem til det er langt over året...

Anonymkode: 1c7e2...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leve livet? 🤔 

Jeg, som alle andre her, må påpeke at barnet ditt er ikke en baby lenger. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være behov for å amme så mye lenger enn til barnet er året. På dette tidspunktet spiser barnet normalt og får i seg alt av næring det har behov for gjennom maten. Når det gjelder nærhet til barnet kan man knytte dette på en andre måter. Trenger vel ikke å amme for å føle kos og nærhet hos barnet?

Jeg sluttet å amme datteren min når hun var 10 måneder. Nå er hun 15 måneder og har vært syk 1 gang siden da. Da var det bare snakk om to dager med litt feber.

Jeg har mer troa på å gi ungene tran, enn å amme frem til det er langt over året...

Anonymkode: 1c7e2...d52

forklaring på hvorfor det er BRA for barnet å bli ammet lenge:

http://www.tv2.no/a/5832826/

Anonymkode: 01707...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det aldri er noen av disse "amme til skolealder"- mødrene som kan forklare at om morsmelk er så bra og viktig, hvorfor kan ikke barnet få det i en kopp? Ja, for et barn over ett år er ikke en baby,men et barn som kan drikke i egen kopp og spise mat med bestikk.

Jeg har også en unge på 1,5 år og ammet da hun var baby,men for meg er det sært at et barn som kan snakke,løpe og gjøre masse "store" ting skal supe pupp.

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart det aldri er noen av disse "amme til skolealder"- mødrene som kan forklare at om morsmelk er så bra og viktig, hvorfor kan ikke barnet få det i en kopp? Ja, for et barn over ett år er ikke en baby,men et barn som kan drikke i egen kopp og spise mat med bestikk.

Jeg har også en unge på 1,5 år og ammet da hun var baby,men for meg er det sært at et barn som kan snakke,løpe og gjøre masse "store" ting skal supe pupp.

Anonymkode: 5bf6e...9b7

jeg forsvarer ikke mødre som ammer til barnet blir 6 år, men brn får så mye nærhet, varme og tryghet av som mor når de blir ammet.. det finnes forskning at de barna som blir ammet lenge, har det lettere følelsesmessig senere...

Anonymkode: 01707...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg forsvarer ikke mødre som ammer til barnet blir 6 år, men brn får så mye nærhet, varme og tryghet av som mor når de blir ammet.. det finnes forskning at de barna som blir ammet lenge, har det lettere følelsesmessig senere...

Anonymkode: 01707...b6a

Eller blir traumatisert og mobbet, da hele skoleklassen husker den som "den som ble ammet i barnehagen". 

Nærhet og varme kan en få på andre måter enn å sutte på en pupp

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller blir traumatisert og mobbet, da hele skoleklassen husker den som "den som ble ammet i barnehagen". 

Nærhet og varme kan en få på andre måter enn å sutte på en pupp

Anonymkode: 5bf6e...9b7

du velger selv hvor pesimistisk du vil se på dette. kanskje du ble mobba selv at du kommer på sånne tanker?

ingen i bhg trenger å vite at barn blir ammet...og som jeg sa, jeg forsvarer ikke dem som ammer barn til de fyller 6, men opp til 2,5 år er helt ok.. 

hva blir det neste?..at barn blir mobba fordi de går med bleie til de er 3-4 år?????

Anonymkode: 01707...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart det aldri er noen av disse "amme til skolealder"- mødrene som kan forklare at om morsmelk er så bra og viktig, hvorfor kan ikke barnet få det i en kopp? Ja, for et barn over ett år er ikke en baby,men et barn som kan drikke i egen kopp og spise mat med bestikk.

Jeg har også en unge på 1,5 år og ammet da hun var baby,men for meg er det sært at et barn som kan snakke,løpe og gjøre masse "store" ting skal supe pupp.

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Barnet KAN få i kopp, men hvorfor ikke få pupp og kos og trygghet i samme slengen? Jeg hadde ikke giddet å pumpe for å gi et stort barn i kopp, altså. 

Og du som ammer 4-åring: du er sikkert vant med reaksjoner, og her fikk du et knippe skikkelig ekle. Har bare lyst å si at JEG lett hadde ammet 4-åringen min hvis det ga henne trygghet og glede. Hun selvavvente da hun var to. Jeg syns du er tøff som lytter til barnet, og lar det styre avvenningen, på tross av alle de dømmende holdningene som finnes rundt forbi! 💕

Anonymkode: 984b7...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pobie skrev:

Helt opptil en selv hvor lenge man vil amme. Jeg ville ikke tenkt noe over at man ammer et barn på 17 mnd.

Amming beskytter imidlertid ikke mot forkjølelse og influensa o.l. Antistoffene fra melka går ikke over i blodet til barnet, de blir liggende i tarmen for å beskytte mot sykdommer i tarmen (f eks matforgiftning), og når barnet i tillegg spiser annen mat er effekten av disse minimal.

Melka er næringsrik, men beskytter ikke barnet mot sykdom.

Oi, du igjen.. du driver stadig og uttaler deg bastant om ting som du tydeligvis ikke har peiling på. Slutt med det! Folk kan jo tro på det du sier, og det er jo dumt da når det ikke er sant. 

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi, klipp/kopier feil der altså... Poenget var å vise at mammantilnurkets argumentasjon er hull i hodet og kan brukes til å mistenkliggjøre alle typer omsorg.

I riktig gamle dager skulle man ikke vise at man var glad i barna sine nemlig, det hadde ikke barna godt av ble det sagt, for autoritetene hadde bestemt at det å uttrykke kjærlighet kun var et behov hos mødrene og slettes ikke gagnet barna. Et ekko av denne argumentasjonen klinger altså fremdeles her.

Anonymkode: ad93d...b19

Du ser vel forskjellen på å klemme, man klemmer jo alle man er glad i, og det å la noen suge på puppene? Ville du latt andre suge på puppene? 

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

du velger selv hvor pesimistisk du vil se på dette. kanskje du ble mobba selv at du kommer på sånne tanker?

ingen i bhg trenger å vite at barn blir ammet...og som jeg sa, jeg forsvarer ikke dem som ammer barn til de fyller 6, men opp til 2,5 år er helt ok.. 

hva blir det neste?..at barn blir mobba fordi de går med bleie til de er 3-4 år?????

Anonymkode: 01707...b6a

Hva er greia med alle spørsmålstegna på siste setning? Som om tanken var totalt latterlig,når det faktisk er temmelig teit å se en stor 4-åring løpe rundt med bleierumpe. Ingen skal selvsagt bli mobbet og ertet,men opplever selv at de som bruker bleie på stor avdeling blir omtalt som baby av de andre. ( og nei,ikke mine barn jeg har hørt si det og at jeg synes store unger ammer og bruker bleie er spess sier jeg ikke det til ungene.) 

Flertallet synes unger som ammes er ekkelt eller sært så om en ikke vil ha reaksjoner bør en kanskje holde det for seg selv

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å amme barnet så lenge og det er ikke vanlig å omtale et såpass stort barn som baby.  Jeg har likevel aldri møtt på noen som viser avsky eller synes det er ekkelt. De fleste blir bare overasket. Tipper det er den reaksjonen du har feiltolket hos dine kollegaer også.

Anonymkode: 515b6...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Flertallet synes unger som ammes er ekkelt eller sært så om en ikke vil ha reaksjoner bør en kanskje holde det for seg selv

Anonymkode: 5bf6e...9b7

 he? 

dette var drøyt...

Anonymkode: 01707...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Du ser vel forskjellen på å klemme, man klemmer jo alle man er glad i, og det å la noen suge på puppene? Ville du latt andre suge på puppene? 

Anonymkode: e9d4b...21b

Ja jeg ser forskjellen, men ser du likheten? Det er begge to naturlige former for morskjærlighet. 

Forøvrig artig med alle som sier «jeg ammet til ungen min var X år gammel, men etter X år gammelt er det skikkelig ekkelt». Så fint at du kan være målestokken resten av oss skal få måle oss etter! (Siste setning er ironisk ja.)

Anonymkode: ad93d...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det er verken unormalt eller ekkelt å amme (Jeg ammer forøvrig fortsatt 4-åringen min.).

Anonymkode: cc32d...d62

For real...? 😮

Anonymkode: 63138...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ser forskjellen, men ser du likheten? Det er begge to naturlige former for morskjærlighet. 

Forøvrig artig med alle som sier «jeg ammet til ungen min var X år gammel, men etter X år gammelt er det skikkelig ekkelt». Så fint at du kan være målestokken resten av oss skal få måle oss etter! (Siste setning er ironisk ja.)

Anonymkode: ad93d...b19

Det er vel ikke naturlig uansett? Det er naturlig å amme en baby for det er melk den spiser. Det er ikke naturlig å amme et stort barn som spiser mat. Er det greit å amme en 12 åring også da? Evt hvorfor ikke? 

Når barna blir større er det andre måter å vise morskjærligheten og nærhet på. Men akkurat den misser visst enkelte mødre.?

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om dem. Fatter ikke at folk blander seg i sånne ting. Jeg forteller ikke folk hva de skal gjøre med puppene sine, så hvorfor skal folk kommentere hva jeg gjør med mine?

Det er ikke ekkelt og unaturlig. Og folk som begynner å synse på hvorfor man velger å amme lengre, de har issues.

Jeg ammet min til han var 2. Og folk som hadde meninger om det, fikk beskjed om å slutte å blande seg.

Anonymkode: 26a28...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...