Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Barnet er snart 3år og trassen har startet for fult. Fra å være en snill og rolig gutt har vi nå fått en skikkelig trassunge. -Han løper motsatt vei da jeg sier kom hit. -Når han får beskjed om å kle på seg legger han armene i kors, sier nei og får en kropp laget av gummi. - han har begynt å slå. Han har til og med slått meg med knyttneven i ansiktet noen ganger. - når vi skal spise mat slenger han maten unna, sutrer og sier at han skal leke. Vi sier nei du skal spise og barnet slår. Jeg får seriøst rynker, grått hår, mindre hår og mark i ørene av han. Vi sier nei. Slår han blir vi sint og forteller han at det er vondt, ikke lov, at vi blir lei oss osv. Han blir også sendt i skammekroken. Han har fått fjernet leker pga dårlig oppførsel. Vi prøver å distrahere han men han står på sitt. Hjelp! Den tidligere "engelen" min har blitt ett monster! Hva gjør dere da barna oppfører seg slikt? Anonymkode: 82d64...3f7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Når barnet trasser Da barnet trasset Anonymkode: 064f3...1d4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Her er det så mange feil at jeg blir helt matt 😢 Det heter ikke trass. Det var i gamle dager. Skammekroken? Fjernet leker ? Ta en samtale med barnehagen. De kan hjelpe dere 😊❤ Anonymkode: b456c...3a3
*Miss Marple* Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Han er tre år!!! Skammekrok og fjerning av leker? Dere har faktisk fått akkurat den oppførselen dere fortjener. Er det mulig! Stakkars liten. Og for å svare på spørsmålet, så enten overser vi den slags oppførsel, fjerner fra situasjon (ikke til skammekroken!) eller kler på/forflytter med makt. Klare beskjeder, forutsigbare reaksjoner og avledning altså.
sug lut Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Overstyrer, avbryter, sender vekk fra bordet, bærer med oss en som ikke vil gå, kler på en som ikke vil kles på, i det hele tatt - trass virker ALDRI.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 For noen mennesker det er her... Hun spør om råd. Kjære deg, jeg har ei jente som begynte såvidt å slå da hun var 3 år og byttet fra familiebarnehage til en stor basebarnehage. Fikk da vite og så selv, at det var flere av barna i BHG som slo henne og de andre barna. Jeg sliter fortsatt litt med at hun til tiden ikke klarer å kontrollere seg (hun er nå 5 år). Jeg prøver veldig hardt å overse det. Har sagt klart i fra at det IKKE er greit. Gå vekk fra situasjonen. Ikke gi noe oppmerksomhet på noen som helst måte. Og når det gjelder det andre. La han gå fra bordet, så kommer han nok etterhvert. Det dreier seg om at han vil vite at han har noe han skulle ha sagt han også. Velg kampene dine 😊 Anonymkode: ccb35...90c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 ...og som hun over meg igjen sier, hvis han ikke vil kle på seg, bør han og hold fast mens du kler på. Vil han ikke pusse tenner, hold han fast og puss. Ting som han MÅ gjøre, ting som er viktig altså, må du bare tvinge fysisk 😂 Det har jeg måttet med begge mine. Men som jeg sa i stad, velg kampene. Hva er viktig og hva er ikke så farlig. Anonymkode: ccb35...90c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Her løsna mye når jeg tok meg tid til å sette meg ned sammen med han å anerkjenne følelsene hans. Jeg ser du er sint/lei deg etc. Og jeg skjønner at du vil / ikke vil.... Og det er greit at du er sint/ lei deg etc. Men nå så må vi faktisk... Så finner vi et kompromiss. Mulig jeg har en "one of a kind" unge som det funker å snakke med, men denne teknikken stopper trassen på 5 sek. ( Han ble nettopp 3 år ) Anonymkode: c1ffc...8dd
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Her løsna mye når jeg tok meg tid til å sette meg ned sammen med han å anerkjenne følelsene hans. Jeg ser du er sint/lei deg etc. Og jeg skjønner at du vil / ikke vil.... Og det er greit at du er sint/ lei deg etc. Men nå så må vi faktisk... Så finner vi et kompromiss. Mulig jeg har en "one of a kind" unge som det funker å snakke med, men denne teknikken stopper trassen på 5 sek. ( Han ble nettopp 3 år ) Anonymkode: c1ffc...8dd Vil også legge til at jeg av og til ler litt og sier "nå ser jeg du tøyser" og så ler vi litt sammen etterpå. Men dette funker dog ikke når han er i full følelsesmodus Anonymkode: c1ffc...8dd
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 Synes ordet trass er skikkelig stygt og misvisende. Barn trasser ikke, men tester grenser for å utvikle seg til selvstendige mennesker. Utviklingsalderen burde det heller blitt kalt. Har selv en 3-åring og etter at vi begynte å vise empati og sette oss inn i hennes situasjon går det stort sett veldig bra. Mye handler om hvordan man snakker til barnet, hva man sier etc. Eks når 3-åringen er trøtt og ikke vil stå opp når jeg vekker kan jeg eks si "Jeg skjønner at du er trøtt og det er jeg også, men noen ganger må man gjøre ting man ikke har lyst til. Når du kommer hjem fra barnehagen kan vi gjøre noe hyggelig". Mye bedre start på morgenen nå kontra før da jeg sa noe sånn som "Nå må du stå opp!" Anonymkode: 93513...7af
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her løsna mye når jeg tok meg tid til å sette meg ned sammen med han å anerkjenne følelsene hans. Jeg ser du er sint/lei deg etc. Og jeg skjønner at du vil / ikke vil.... Og det er greit at du er sint/ lei deg etc. Men nå så må vi faktisk... Så finner vi et kompromiss. Mulig jeg har en "one of a kind" unge som det funker å snakke med, men denne teknikken stopper trassen på 5 sek. ( Han ble nettopp 3 år ) Anonymkode: c1ffc...8dd Jeg har ca samme opplevelse 😊 Anonymkode: 93513...7af
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 Hvis vi skal gå hjem fra barnehagen sier jeg: "Vil du leie hånda, eller skal jeg bære deg?". Ofte er svaret: "NEI". Jeg må da tvinge.. lar ikke ungen løpe rundt ved trafikkert vei. Er det mindre ting, ignorerer jeg det. Anonymkode: 0fa15...8a0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #13 Skrevet 16. oktober 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her løsna mye når jeg tok meg tid til å sette meg ned sammen med han å anerkjenne følelsene hans. Jeg ser du er sint/lei deg etc. Og jeg skjønner at du vil / ikke vil.... Og det er greit at du er sint/ lei deg etc. Men nå så må vi faktisk... Så finner vi et kompromiss. Mulig jeg har en "one of a kind" unge som det funker å snakke med, men denne teknikken stopper trassen på 5 sek. ( Han ble nettopp 3 år ) Anonymkode: c1ffc...8dd Hehe. Det funka overhodet ikke på min Hadde trass i 2-års alderen, 3-års alderen og 4-års alderen. Å snakke til henne var som å helle bensin på bålet, uansett hvor ydmyk og pusete man var i stemmen. Eller normal. Eller streng. Anonymkode: 0fa15...8a0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #14 Skrevet 16. oktober 2017 Trasser med å gå, eller løpe i fra ol. opp over skuldra og rett hjem (mister all morroa som var den dagen i samme slengen) Trasset med å så, jeg greip til slutt hånda hennes og så olmt på henne og sa med sammenbitte tenner, det DER gjør du IKKE igjen. Også satte jeg henne på gulvet og gikk litt unna Trass med mat, ja da blir man fri til neste måltid. Vil ikke kle på ol. Da sier jeg i fra, det var ikke et valg, men beskjed. Hører ikke etter så får barnet valget, kle på seg ellers så gjør jeg det. Og da er det ingen dall eller god ord, men stille konkret på kledning. MEN all positive ting belønnes og framsnakkes. Alt av det som kalles Trass, "belønnes" med konkrete beskjeder og avising av slik oppførsel. Anonymkode: aded2...0fe
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #15 Skrevet 16. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Her er det så mange feil at jeg blir helt matt 😢 Det heter ikke trass. Det var i gamle dager. Skammekroken? Fjernet leker ? Ta en samtale med barnehagen. De kan hjelpe dere 😊❤ Anonymkode: b456c...3a3 hva gjør du om barnet trasser ved bordet? Får barnet gå eller må barnet sitte ved bordet? takk for at enkekte av dere svarer på det jeg spør om. ja leker blir fjernet om barnet ikke hører. iPad forsvinner om barnet trasser. Da blir det ikke mer iPad i dag f.eks. Jeg snakker selvfølgelig med barnet, forklarer og roser god oppførsel. Hi Anonymkode: 82d64...3f7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #16 Skrevet 16. oktober 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: hva gjør du om barnet trasser ved bordet? Får barnet gå eller må barnet sitte ved bordet? takk for at enkekte av dere svarer på det jeg spør om. ja leker blir fjernet om barnet ikke hører. iPad forsvinner om barnet trasser. Da blir det ikke mer iPad i dag f.eks. Jeg snakker selvfølgelig med barnet, forklarer og roser god oppførsel. Hi Anonymkode: 82d64...3f7 Blir helt matt av deg. Skammekrok - seriøst? Kan du starte med å legge fra deg ordet TRASS? Barnet ditt er i en utviklingsfase som er kjempeviktig, og som den må igjennom for å bli kjent med seg selv, grenser, følelser osv. Også les deg opp på annerkjennelse! Barnet må annerkjennes! Det betyr IKKE at du godtar alt, men at du ser barnet ditt, du ser hva det vil, tenker og mener. feks barnet vil ikke sitte ved bordet; å, vil du ikke sitte ved bordet? Det forstår jeg, er litt kjedelig å vente. Hva vil du gjøre da? Kanskje vi skal ta å gjøre det når alle har spist, det blir skikkelig gøy! Kanskje du kan fortelle om turen i barnehagen idag, så dere trollet i skogen? Feks, mange infallsvinkler. Her tar du barnets følelser på alvor, samtidig som det er bestemt at vi ventet på de andre. Så snur man samtalen i en positiv retning, at det barnet vil gjøre er viktig og skal gjøres etter mat. Også en liten avledning om dagen. Anonymkode: 1d016...a0e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #17 Skrevet 16. oktober 2017 Tvinger aldri. Respekterer følelsene, og vi finner en løsning. Trass har aldri vært et dilemma hos oss. Vi har fire barn. Anonymkode: 92d69...799
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #18 Skrevet 16. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Her løsna mye når jeg tok meg tid til å sette meg ned sammen med han å anerkjenne følelsene hans. Jeg ser du er sint/lei deg etc. Og jeg skjønner at du vil / ikke vil.... Og det er greit at du er sint/ lei deg etc. Men nå så må vi faktisk... Så finner vi et kompromiss. Mulig jeg har en "one of a kind" unge som det funker å snakke med, men denne teknikken stopper trassen på 5 sek. ( Han ble nettopp 3 år ) Anonymkode: c1ffc...8dd Bra jobba 😃❤👏👏👏 Funker fett her også 😃 Anonymkode: b456c...3a3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #19 Skrevet 16. oktober 2017 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blir helt matt av deg. Skammekrok - seriøst? Kan du starte med å legge fra deg ordet TRASS? Barnet ditt er i en utviklingsfase som er kjempeviktig, og som den må igjennom for å bli kjent med seg selv, grenser, følelser osv. Også les deg opp på annerkjennelse! Barnet må annerkjennes! Det betyr IKKE at du godtar alt, men at du ser barnet ditt, du ser hva det vil, tenker og mener. feks barnet vil ikke sitte ved bordet; å, vil du ikke sitte ved bordet? Det forstår jeg, er litt kjedelig å vente. Hva vil du gjøre da? Kanskje vi skal ta å gjøre det når alle har spist, det blir skikkelig gøy! Kanskje du kan fortelle om turen i barnehagen idag, så dere trollet i skogen? Feks, mange infallsvinkler. Her tar du barnets følelser på alvor, samtidig som det er bestemt at vi ventet på de andre. Så snur man samtalen i en positiv retning, at det barnet vil gjøre er viktig og skal gjøres etter mat. Også en liten avledning om dagen. Anonymkode: 1d016...a0e Takk. Det var slik jeg ville svart også 😊👏 Anonymkode: b456c...3a3
Mamma&Bonusmor Skrevet 16. oktober 2017 #20 Skrevet 16. oktober 2017 Den såkalte "trassalderen" (selvstendighetsfasen som det egentlig burde hett) er nettopp dette. Det å bli selvstendig, få være med på å ta avgjørelser som omhandler en selv! Selvsagt er det ikke dermed sagt at man skal la barnet ta kontroll over alt, men det ville nok hjulpet seg med å la barnet ta del i bestemmelser, som f.eks ha to sett klær klare til valg (hvilken av disse ønsker du gå med) bli med å lage/velge middag osv! Det er en fase alle barn skal gjennom, og det går på det å finne seg selv og sin plass! selvsagt har ingen barn vondt av å oppleve de forskjellige følelseskategoriene man har, men, prøv å beherske dere og ta heller en time out selv (f.eks ved påkledning, om barnet utagerer og slår, forklar barnet at når du slår så får jeg vondt, jeg blir lei meg, så nå trenger mamma litt tid alene før vi forsøker på nytt) eller prøv med synging/rim og regler under f.eks kveldsstell (det fungerer veldig godt her i hus) samt det å sette seg inn i følelsene barnet kjenner på i situasjonen ( f.eks, jeg forstår/skjønner at du ikke syns det var noe greit å skulle kle på seg akkurat nå, men hvis vi ikke får kledd på oss nå så rekker vi jo ikke å handle inn til middag og da vil magene våres bli så veldig lei seg og sinte, for de vil jo ha mat Så det ikke skal bli vondt i de) Velg dine kamper med omhu, det vil komme endel av dem! Og lykke til 💖
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #21 Skrevet 17. oktober 2017 Enig i at det er anerkjennelse av barnets følelser som er rett vei å gå (uten at man behøver å gi etter av den grunn, selv om jeg alltid prøver å minne meg selv på å ikke være mer rigid enn nødvendig). Hvis man ikke er oppdratt slik selv og ikke har gode rollemodeller i nærheten kan det imidlertid være vanskelig å skjønne hvordan man gjør det i praksis. Jeg har aldri vært vant til å prate om følelser på den måten (eller i det hele tatt) men lærte det ved å høre på podcaster av Janet Lansbury (på engelsk riktignok). 10 minutter med henne på øret så husker jeg opplegget hver gang. Ellers så er dette noe barnehagelærere lærer i utdannelsen sin, så jeg har også supplert med endel faglitteratur derfra. Anonymkode: 1eefe...f31
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #22 Skrevet 17. oktober 2017 Trass ift spising er forresten en av veldig få situasjoner der vi som foreldre er maktesløse, barnet styrer sitt eget matinntak. Så hvis barnet ikke vil spise må vi akseptere det, for vi besitter ikke tvangsmidler. Er det bordskikken det trasses over derimot er det selvsagt mange måter å jobbe med det. Anonymkode: 1eefe...f31
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #23 Skrevet 17. oktober 2017 Så HI, ble du sur for svarene? Eller kan du ta en prat med barnehagen ? Hos oss er det foreldresamtaler nå. Jeg har akkurat sittet i 2 timer og blitt mint på ting. Feks det å være mere konsekvent , og det å anerkjenne barnets følelser. Skal ha en ekstra samtale om to uker. Bare sen siste uka har det blitt mere harmonisk her hjemme 😃❤ Anonymkode: b456c...3a3
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #24 Skrevet 17. oktober 2017 Jo mer kaotisk barnet blir jo roligere må du være. Det er ditt ansvar å hjelpe barnet til å takle følelsene sine. Ved å misbruke denne tilliten (skammekroken, inndragelse av leker) vil du bare forsterke problemet. Jeg har tro på naturlige konsekvenser. Vil ikke barnet spise middag er det en naturlig konsekvens å bli sulten. Og det er jo ikke noe gøy. Da må man vente til neste måltid. Trusler om inndragelse av leker eller skammekroken dersom man ikke spiser/sitter ved bordet er ikke en naturlig konsekvens. Enkelte ting må man overstyre, tannpuss er en av de tingene. Jeg strekker meg langt for at det skal gå smidig (jeg pusser først, så barnet, pusse tennene til bamsen osvosv) men nekter ungen må man holde fast. Ikke trusler om inndragelse eller skammekrok, bare forteller med rolig stemme at tennene må pusses. «Du vil ikke pusse tennene nå, men det må vi gjøre.» Jeg tåler protester på det, trikset er å ikke bli revet med. Dersom det er hyl og skrik etter tannpuss møtes barnet på en like rolig måte. Barnet føler seg overkjørt og urettferdig behandlet. De følelsene kan jeg anerkjenne. Vi kan også snakke om det, at vi kan gjøre det annerledes neste gang. «Vi måtte pusse tennene før du skulle sove, og jeg skjønner du ikke syntes det var noe hyggelig måte det ble gjort på. Hvordan kan vi gjøre det annerledes i morgen?» For min del handler det om å ta de kampene som er viktige. Jeg har ingen interesse av å «vinne» over en 3 åring. Jeg vinner uansett hvis jeg går inn for det, men det vil man jo ikke. For det betyr at barnet taper. Anonymkode: 107f2...d0b
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #25 Skrevet 17. oktober 2017 Helt enig med de andre her. Du forsterker bare problemet med måten du håndterer dette på. Du skaper bare mer avstand til barnet og risikerer å skade relasjonen deres. Anonymkode: f74d4...bae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå