Gå til innhold

Hvorfor går folk med hijab?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal du da gå naken fordi det er mange i skjorte som er undertrykt? Det er ikke skjorte sin feil at noen i den er undertrykt. Vi skal ikke få bukt med problemet med undertrykkelse ved å ta av hijab,det er kjernen i problemet. 

Problemet ditt er at du går ikke mer i dybden av undertrykkelse. Bare til hijab. Det er veldig overflatisk. Hijab er ikke symbol på noen som helst problem,det er bare en tekstil en tar på hodet,ikke mer.

Undertrykkelse er noe helt annet, mye mer komplisert og krever veldig mye energi og engasjement. Så mye at få ønsker å ta fatt i roten av problemet. Om du er så interessert i problemet,få da asiatiske land til å forby fysisk avstraffing ved lov. Forby ved lov barneekteskap. Da må du jobbe med lokalsamfunnet for endringer i holdningene deres,du må forandre deres holdninger på familielivet,gi kvinnene styrke,opplæring,få dem i arbeid,lage arbeidsplasser. Jobb med barna slik at de også lager en annen familiemønster når de blir voksne. Osv osv. Vanskelig,ikke sant? Hijab har ingenting med problemet å gjøre,for hijab i seg selv er ikke problem. Samfunnet må forandres. 

Anonymkode: 041a7...87c

Ha ha!!! 😂 Sammenlikningen din med skjorte var hysterisk morsom! Aner du hvor dum du fremstår?

Anonymkode: 07add...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha!!! 😂 Sammenlikningen din med skjorte var hysterisk morsom! Aner du hvor dum du fremstår?

Og for å forklare i tilfelle du ikke forstår: 

småjenter på 2-3 år går med bikinitopp. Vi sier at det er seksualisering av småjenter. Så sier du: nei, problemet er ikke bikinitopp. Fordi alle jenter også bruker genser kan vi ikke laste genseren for denne seksualiseringen...

Logisk...???? Nei! 😂

Skrevet

Ofte utføres ikke tvangen av nærmeste familie men folk rundt. Forsiktige kommentarer og blikk er ofte nok til at hijaben føles som eneste alternativ. Ofte kan også familien presses til å presse sine jenter. Det er en hel ukultur egentlig.

Anonymkode: 127ac...44d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ofte utføres ikke tvangen av nærmeste familie men folk rundt. Forsiktige kommentarer og blikk er ofte nok til at hijaben føles som eneste alternativ. Ofte kan også familien presses til å presse sine jenter. Det er en hel ukultur egentlig.

Anonymkode: 127ac...44d

Helt enig! Det er snakk om kultur. Den må forandres men ingen vil ikke ta fatt på det. Kvinner er alt for uviktige for at noen orker å forandre mennenes væremåte. 

Anonymkode: 041a7...87c

Skrevet

Fordi de ikke har fint hår...

Anonymkode: b6fd2...0e7

Skrevet

Jeg kjenner flere unge muslimske jenter. 

En gang hadde jeg en samtale med 3 av dem.

Den ene er født i Norge, men foreldrene er innvandret fra Somalia. Hun bruker hijab, lange skjørter (aldri bukser), og lang-armede gensere. Minst mulig hud skal vises og klærne er som regel en mørk farge.

Den andre er født i Tanzania, men kom til Norge som barn. Bruker hijab, men ellers relativt vestlig kledd.

Den siste kommer fra Tyrkia, og bruker ikke hijab.

Ved spørsmål om hvorfor de bruker eller ikke bruker hijab var svarene følgende: 

Somalia: "Det var min mor som sa jeg skulle begynne da jeg ble 15 år. Da var jeg kvinne, og måtte dekke meg mer til så jeg skulle slippe uønsket oppmerksomhet"

Tanzania: "Jeg begynte først å bruke hijab da jeg var 18. Min bestemor ville ikke slutte å mase på meg. Det var det rette å gjøre. Familien min snakker mye om at vi jenter skal ivareta og beskytte vår skjønnhet og uskyld"

Tyrkia: "Det ville ikke vært naturlig for meg. Jeg er muslim, men mitt forhold til Gud avhenger ikke av hva jeg har på hodet."

Ja det kan handle om personlig valg, men familien har mye å si. Og det handler ofte om at jenter skal tildekkes. Og DET er grunnen til at jeg har et problem med det. 

Anonymkode: a44f2...aae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...