Gå til innhold

Hvorfor går folk med hijab?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gå med hijab? Det er veldig mange muslimer som ikke går med hijab, og mange som går med det. Det er jo tydeligvis ikke noe alle muslimer MÅ gå med. 

Så er det noen som går med hijab helt frivillig, så er det noen kvinner som tvinges til å gå med hijab av sin familie. 

Om noen blir tvunget/presset til å gå med hijab er det fælt! Da blir de sikkert tvunget/presset til alt mulig annet også. 

Det jeg da ikke forstår meg på er de som går med hijab helt frivillig, hvorfor de prioriterer sin frihet til å velge hodeplagg selv, i stedet for å velge solidaritet med sine medsøstre som ikke har samme valg. 

En er i en situasjon der en kan ta et prinsipielt valg, hjelpe og tydeliggjøre frihet for kvinner som er undertrykket, så velger en å la være å gjøre nettopp dette, men heller velge å presisere og demonstrere sin egen frihet? Det forstår jeg meg ikke på!

Så har en jo dette at mange hijab kledde visst nok uttaler at de ser ned på oss vestlige, ikke hijab kledde, at flere hijab kledde uttaler rasisme mot de ikke hijab kledde. Hvorfor ønsker en da å kle seg som en rasist? Hvorfor tenke at jeg er ikke rasist, men jeg skal allikevel gå med det som disse rasistene har gjort til sin uniform, for det er min rett å bruke hijab, og den skal jeg benytte meg av. 

Forstår ikke hvorfor det er så viktig? Særlig dette med å vise solidaritet med de som ikke er fri, la det bli enklere for det offentlige å identifisere kvinner og barn som blir utsatt for tvang, vise solidaritet må da være viktig for de fleste mennesker! 

Anonymkode: e8138...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du. Jeg er faktisk enig med deg. 

Anonymkode: d8445...0d1

Skrevet

For min del, for å føle meg påkledd. Jeg har også friheten til å gå uten bukse, men vil ikke gå bukseløs av den grunn. Jeg er ikke religiøs en gang.

Anonymkode: bf96e...adb

Skrevet

Av damme grunn som de fleste dekker til puppene.

Anonymkode: bdda8...950

Skrevet
35 minutter siden, skjotta skrev:

Hvorfor bruker kvinner bh?

Jeg kan bare svare for meg selv, og for meg er bh et nødvendig onde for å holde puppene sånn nogenlunde i riktig høyde. Uten bh henger de ned på magen, og i en eventuell løpesituasjon føler jeg at jeg snubler i dem. 

Skrevet

Skjønner det heller ikke. Og de som sammenlikner det med bukse eller bh viser vel bare at det virkelig ikke ligger mye logikk bak valget. 

Anonymkode: 255d5...66b

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, og for meg er bh et nødvendig onde for å holde puppene sånn nogenlunde i riktig høyde. Uten bh henger de ned på magen, og i en eventuell løpesituasjon føler jeg at jeg snubler i dem. 

Så du bruker bh fordi du føler deg mere komfortabel med enn uten?

Men det er helt uforståelig at en kvinne i en annen kultur bruker hijab av samme grunn? At hun er mere komfortabel med enn uten?

Hva om du tar en ferietur til Afrika og besøker er stamme der kvinnene går med bar overkropp, vil komfortsonen din endre seg?

Hijab handler i stor grad om kultur. De har vokst opp i et samfunn der hijab er like naturlig som bh er i vårt.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner det heller ikke. Og de som sammenlikner det med bukse eller bh viser vel bare at det virkelig ikke ligger mye logikk bak valget. 

Anonymkode: 255d5...66b

Jeg hater å gå med ny. Det gjør jeg nesten aldri, men selv om det hadde vært deilig går jeg sjelden med bar overkropp. Samfunnet ville ikke godtatt det og jeg dekker meg heller til enn å bli så fordømt av samfunnet som jeg  ikke blitt om jeg gikk naken på offentlig sted.

Anonymkode: bdda8...950

Skrevet
41 minutter siden, skjotta skrev:

Så du bruker bh fordi du føler deg mere komfortabel med enn uten?

Men det er helt uforståelig at en kvinne i en annen kultur bruker hijab av samme grunn? At hun er mere komfortabel med enn uten?

Hva om du tar en ferietur til Afrika og besøker er stamme der kvinnene går med bar overkropp, vil komfortsonen din endre seg?

Hijab handler i stor grad om kultur. De har vokst opp i et samfunn der hijab er like naturlig som bh er i vårt.

Bruk av hijab øker i Europa så vel som i muslimske land. Du kan Google selv så finner du bekreftelse på at det stemmer. Det er allment kjent. Eksperter ser det i sammenheng med utvikling generelt i islam, mot mer streng tolkning. Akkurat som den økte ekstremisme er del av det hele. 

Det betyr jo at det er mange individer som nå bruker, som før ikke brukte. Som har endret sin vane. Mange under tvang. Leste om kvinner i Egypt som ikke var tilhenger av utviklingen, og husker godt når de hadde mer frihet. 

Leste iranske kvinners apell til medsøstre i det frie vesten. Om at det var lettere for de som er her. Hjelpe til i kampen mot hijab og for frihet, som ikke må jobbe mot styresmaktene og risikere straff. 

Det er ikke bare en kulturell ting, det er et symbol på at en er utsatt for tvang og press.

Skrevet

De kvinnene som jeg kjenner,går med hijab av egen vilje. Det er ett hodeplagg,de føler seg bra når de går med det. Du tenker feil når du mener at de bør ta det av fordi mange kvinner noen steder i verden er undertrykt pga hijab. Det er feil,mener jeg. Hijab har ingenting med det å gjøre. De ville vært undertrykt selv uten hijab. Mange norske kvinner er også undertrykt og de lever i i forhold som er undertrykkende. De har også sammeklær som du har. 

Anonymkode: 041a7...87c

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kvinnene som jeg kjenner,går med hijab av egen vilje. Det er ett hodeplagg,de føler seg bra når de går med det. Du tenker feil når du mener at de bør ta det av fordi mange kvinner noen steder i verden er undertrykt pga hijab. Det er feil,mener jeg. Hijab har ingenting med det å gjøre. De ville vært undertrykt selv uten hijab. Mange norske kvinner er også undertrykt og de lever i i forhold som er undertrykkende. De har også sammeklær som du har. 

Så fordi "alle og ingen" er undertrykte skal vi ikke forsøke å vise solidaritet med noen av dem? Og da tenker du vi får bukt med problemet...????

Anonymkode: 07add...8a5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fordi "alle og ingen" er undertrykte skal vi ikke forsøke å vise solidaritet med noen av dem? Og da tenker du vi får bukt med problemet...????

Du får ikke akkurat fremhevet solidaritet o kampen mot undertrykkelse ved å "forby" et klesplagg. å si til kvinnene som velger å gå med hijab at de velger feil og burde velge noe annet er bare en annen form for undertrykkelse. 

Frihet bør være total. Altså bør alle få velge om de vil gå med eller uten.

Skrevet

Hadde jeg tatt på meg hijab så hadde mannen gått.

Men, ingen fare jeg er kristen han muslim.

Anonymkode: 30891...e71

Skrevet

Hvorfor bry seg om en hijab? Det er enkelt og greit et skaut på hodet. Hvorfor går man ut fra at alle er påtvunget å gå med det, og hvorfor har alle norske en stor trang til å tvinge det av? Hijaben er ikke farlig, men disse fordømmende holdninger som blir dyttet på en gruppe som har 1000 forskjellige grunner til å gå med eller gå uten hijab, er farlig. Vi kan være enige om at tvang over kvinner ikke er greit. Men det er ikke slik at alle muslimske kvinner lever under tvang. Det finnes utrolig mange norske  kvinner som lever under tvang, og trusler også, men det betyr ikke at alle norske jenter gjør det. Det interessante er at ofte så er det disse mannfolka som sprer fremmedgjøring, og såkalt skal redde disse muslimske damene fra sine hodeplagg er også ofte de som tuter sinee egne  damer. Hilsen norsk

Anonymkode: 00556...ace

Skrevet

Vel min mann skilte seg da hans eks begynte med hijab. Er muslim han også.

Hilsen nok ei norsk jente.

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble sendt til Pakistan på ferie. Min mann giftet seg på ny, tok med ny kone til Norge på gjenforening men siden han hadde skilt fra seg fikk jeg ikke komme til Norge. Jeg må dekke meg til for ellers min mann ikke sende penger til meg og mine barn. 

Anonymkode: 4d375...6d6

Skrevet
8 timer siden, skjotta skrev:

Du får ikke akkurat fremhevet solidaritet o kampen mot undertrykkelse ved å "forby" et klesplagg. å si til kvinnene som velger å gå med hijab at de velger feil og burde velge noe annet er bare en annen form for undertrykkelse. 

Frihet bør være total. Altså bør alle få velge om de vil gå med eller uten.

Frihet er vårt utgangspunkt, skal noens frihet begrenses må det ha hjemmel i lov. Det er da helt fullstendig klokkeklart at friheten ikke kan være total når man lever med andre. 

Jeg tror ikke jeg har sagt det bør forbys ved lov. 

Jeg bare lurer på hvorfor de som insisterer på å bruke hijab gjør det. Er de helt uten integritet eller solidaritet? At de ønsker å bli identifisert som enten undertrykt eller rasist forstår jeg ikke. 

Hva en velger å ha på seg sender et uttrykk om hvem vi er til andre. Om jeg skal integreres inn i en kultur, så vil jeg nok ha tenkt litt som «når i Roma». Jeg. ville ikke akkurat ha insistert på «Marius genser» og selskinnssko. Jeg ville i alle fall ikke insistert på selskinssko i et område der det folk var motstander av selfangst. 

I Norge er mange motstandere av kvinneundertrykkelse. Vi vet at der er MYE kvinneundertrykkelse i land styrt av islam, og vi vet at der er mye rasisme. Hvorfor ikke bryter med dette? Prise friheten? Sende signal til det en har rømt fra, at en er fri. Sende signal til oss som en ønsker å bli del av, jeg forsøker å tilpasse meg dere. 

Det er ikke behagelig!? Er da ikke sånn at vi her på berget ikke vet hva dom skjer når en går med lue. Det er greit å nappe den av, av og til. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor begynte hun med hijab? 

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor begynte hun med hijab? 

Hun og barna ble troende muslimer, noe han ikke taklet.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble sendt til Pakistan på ferie. Min mann giftet seg på ny, tok med ny kone til Norge på gjenforening men siden han hadde skilt fra seg fikk jeg ikke komme til Norge. Jeg må dekke meg til for ellers min mann ikke sende penger til meg og mine barn. 

Anonymkode: 4d375...6d6

Bullshit

Anonymkode: 51df7...f3f

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal du da gå naken fordi det er mange i skjorte som er undertrykt? Det er ikke skjorte sin feil at noen i den er undertrykt. Vi skal ikke få bukt med problemet med undertrykkelse ved å ta av hijab,det er kjernen i problemet. 

Problemet ditt er at du går ikke mer i dybden av undertrykkelse. Bare til hijab. Det er veldig overflatisk. Hijab er ikke symbol på noen som helst problem,det er bare en tekstil en tar på hodet,ikke mer.

Undertrykkelse er noe helt annet, mye mer komplisert og krever veldig mye energi og engasjement. Så mye at få ønsker å ta fatt i roten av problemet. Om du er så interessert i problemet,få da asiatiske land til å forby fysisk avstraffing ved lov. Forby ved lov barneekteskap. Da må du jobbe med lokalsamfunnet for endringer i holdningene deres,du må forandre deres holdninger på familielivet,gi kvinnene styrke,opplæring,få dem i arbeid,lage arbeidsplasser. Jobb med barna slik at de også lager en annen familiemønster når de blir voksne. Osv osv. Vanskelig,ikke sant? Hijab har ingenting med problemet å gjøre,for hijab i seg selv er ikke problem. Samfunnet må forandres. 

Skrevet

Fordi det er politisk.  Litt som palestinaskjerf

Anonymkode: 49b50...14a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er politisk.  Litt som palestinaskjerf

Anonymkode: 49b50...14a

Det er ikke politisk. Det ville vært alt for politisk,om du dømte millioner av kvinner for det de har på seg. Men det er typisk kvinner ihvertfall. Kvinner dømmer kvinner hardest. Så mange terrorsaker i disse dager,de fleste ble begått av menn,feks menn med skjegg. Likevel var det i mote med skjegg. Ingen gjorde politisk sak ut av skjegg. Ikke var det symbol på terror heller. Hele skylda ble lagt på hodeplagg og kvinner,selv om de var ikke del av terror. 

Skrevet

For å markere at de føler seg moralsk overlegne

Anonymkode: b163b...890

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...