Gå til innhold

Dårligst stilt - alenemødre

Anbefalte innlegg

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun fikk aldri tatt utdannelse eller fikk seg god jobb selv?

Og pøh...Alle som kjøpte bolig før år 2000 er mangemillionærer i dag. 

Anonymkode: b5eef...269

Med jobbing og mye svette, så jobbet hun seg opp uten utdannelse, men med kunnskap.

og hvis du tror boligmarkedet er like dramatisk endret alle steder i landet i 2000, så kan du litt lite om boligkjøp. Mamma kjøpte huset sitt i 1996 og verdien på det i dag er doblet siden den gang. Men hun var allerede da millionær, så har aldri hatt gjeld på huset. 

Anonymkode: f8d81...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er helt på jordet, dette regnestykket stemmer ikke. 

Anonymkode: b5eef...269

Dette stemmer. Jeg har sittet og sett slike regnestykker rimelig ofte

Skrevet

Det er forskjell på alenemødre, akkurat som det er forskjell på eldre mennesker, som noen trakk fram her. 

Feks har mine svigerforeldre to pensjoner etter å ha jobbet fullt, og de har arvet en del penger. De er i stand til å reise mye ol.

Moren min er enke, har aldri jobbet fullt, har måttet bruke mye av sparepengene på nødvendige, uforutsette utgifter. Hun har allikevel så hun greier seg, og har ikke noe behov for å reise på utenlandsturer.

Så ingen av disse føler seg som «dårlig stilt». Jeg kan tenke meg at en pensjonist som leier leilighet der leia har økt mye og er mye syk, og ikke har god pensjon kan slite økonomisk.

Det samme gjelder alenemødre. Noen av dem tjener 800 000 og har mye hjelp fra familie og venner. Andre er arbeidsledige og har lite nettverk.

I sum er det flere alenemødre som sliter enn eldre mennesker som har problemer med å få endene til å møtes.

Jeg husker forresten den tida da Carl I. Hagen, mens FRP var et mindre parti, gikk ganske hardt ut mot alenemødre. De utnyttet virkelig systemet, i følge ham, og jeg satt igjen med inntrykket at alenemødre var ganske umoralske. 

Anonymkode: be6d7...415

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med jobbing og mye svette, så jobbet hun seg opp uten utdannelse, men med kunnskap.

og hvis du tror boligmarkedet er like dramatisk endret alle steder i landet i 2000, så kan du litt lite om boligkjøp. Mamma kjøpte huset sitt i 1996 og verdien på det i dag er doblet siden den gang. Men hun var allerede da millionær, så har aldri hatt gjeld på huset. 

Hatten av for mammaen din som var flink og dyktig og ikke ga seg!

Det hjelper med en god holdning og innsats, det er jeg enig i. 

Det er allikevel ikke slik at det bare er å jobbe hardt, så ordner alt seg automatisk. Noen jobber hardt uten å bli mangemillionær. Noen er ikke kunnskapsrike nok til å jobbe seg oppover til bedre stillinger. Noen blir syke, kanskje pga det harde arbeidet.

Jeg digger historiene om de som har klart seg mot alle odds, men vi kan ikke forvente at alle klarer det samme.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er allikevel ikke slik at det bare er å jobbe hardt, så ordner alt seg automatisk. Noen jobber hardt uten å bli mangemillionær. Noen er ikke kunnskapsrike nok til å jobbe seg oppover til bedre stillinger. Noen blir syke, kanskje pga det harde arbeidet.

Jeg digger historiene om de som har klart seg mot alle odds, men vi kan ikke forvente at alle klarer det samme.

Selvsagt er vi alle forskjellige og det å jobbe seg opp til millionær er ofte bare en drøm. Men denne tråden handler om at alenemødre er vanskeligere stilt og jeg Mener at de jeg kjenner som er alene ikke er vanskeligere stilt. Men noen av de eier ikke økonomisk sans og unner seg selv mange ting og da flyr pengene da..

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. For meg ble det oppskriften på katastrofe. Jeg hadde 5 års høyere utdannelse og fikk en vikarstilling som kunne forlenges dersom jeg jobbet hardt. Arbeidsmengden tilsvarte 150% stiling og jeg var livredd for å ikke klare arbeidsoppgavene mine. I tillegg var jeg ny og fikk lite opplæring, så jeg måtte finne ut av det meste selv, som tok tid. Enden på visa var at jeg ble kronisk syk og flere vikariater fikk jeg ikke. Nå sitter jeg her dårligere stilt enn noen gang fordi jeg ofret helsa mi for en arbeidsgiver som bare tuppa meg ut når jeg ikke kunne fortsette i det samme tempoet. Og det har vært umulig å finne ny jobb. Hvem vil ha en kronisk syk arbeidstaker som har fravær i dårlige perioder og som i tillegg er alenemor?  

Anonymkode: c1217...c95

Skrevet

er alenemor,men økonomien er grei ,klarer meg godt

Skrevet

Det er klart at for mange som er alene er det tøft å få det til å gå rundt økonomisk. Er jo stor forskjell på å ha to inntekter, enn å ha en inntekt med de samme utgiftene.

Selv hadde jeg ikke kunnet beholde leiligheten da vi ble skilt om jeg ikke hadde fått hjelp til å ta opp lån av min familie. Jeg klarer meg greit økonomisk, men det er jo mange ting som er annerledes enn da jeg var gift, for eksempel muligheten til å ta uforutsette utgifter på strak arm, unne seg "luksus" som kjøpekaffe, restaurantbesøk, utenlandsferier osv. Men vi mangler jo ingenting selv om vi ikke har råd til disse tingene.

Anonymkode: bde74...93e

Skrevet

Jeg vil få det verre den dagen minste barnet blir 18 år. Dette fordi jeg har blitt syk, går nå på AAP og det blir nok ufør på meg. Da laveste sats, da jeg studerte de siste årene, for å kunne tjene mer.

Nå får jeg bostøtte, får en god del i bidrag og barnetrygd. Men den dagen minste er 18 år, så vil jeg bare ha ca 15 000 kr utbetalt i måneden. Og det skal jeg leve av. Betale for å bo, strøm, telefon, medisiner, lege, behandling, mat, klær osv. Jeg vil aldri ha råd til noe ekstra da. Er ikke det at jeg har mye nå, men nå har jeg råd til litt ekstra, både til meg og barna. Og jeg har ikke bil, bor billig. Prøver å leve så billig som mulig, så vi kan ha litt ekstra.

Anonymkode: 509cd...69e

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker forresten den tida da Carl I. Hagen, mens FRP var et mindre parti, gikk ganske hardt ut mot alenemødre. De utnyttet virkelig systemet, i følge ham, og jeg satt igjen med inntrykket at alenemødre var ganske umoralske. 

Han sa vel noe i den duren som "alenemødre og annet pakk"! Moren snakket om dette i flere år etterpå, ved valgtider. 

Skrevet
På 14. oktober 2017 den 1.14, Anonym bruker skrev:

Har dere lest samme artikkel? At alendemødre er de som er dårligst stilt i hele landet? Og hva mener dere om det?

Det var mtt spørsmål. Blir glad om noen finner artikkelen. Hilsen Hi. 

Anonymkode: c044b...285

Skrevet
På 14.10.2017 den 1.04, Anonym bruker skrev:

Er du ufør, så kan du få opp til 3000,- i mnd per barn du forsørger. Har du 4 barn, så har du 12 000,-, har du 5, så har du 15 000,- har du 10, så har du 30 000,-. Og dette er i tillegg til uføretrygden. Så kan man få bostøtte, for barnetillegget teller ikke som inntekt visstnok. Og man kan få lån på nesten 3 mill fra husbanken som ufør med inntekt på 34 000,- i mnd. De første 3 årene får man også overgangsstønad. Den blir lavere jo høyere inntekt man har. Og man får bidrag fra far eller fra nav. Som ufør får man som regel maks-beløp.

så la oss si en alenemor som er ufør. 

Trygd på 15 000, 4 barn 12 000, barnetrygd ca 5000, bidrag fra nav ca 5000,-. Overgangsstønad i 3 år ca 3000,- dette utgjør faktisk ganske mye penger det. 

Og PS: v orfor i alle dager skulle jeg nevne søsteren min om hun ikke var aleneforsørger? Det hadde ikke hatt noen relevans om hun ikke var det

Oi, du er virkelig ute å kjører. Man kan ikke bare få en uføretrygd selvom man er alenemor. Man må være alvorlig syk/handikappet og ute av stand til å jobbe.

Ikke dra den gruppen inn i en diskusjon om alenemødre! 

Anonymkode: 2b7e4...902

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, du er virkelig ute å kjører. Man kan ikke bare få en uføretrygd selvom man er alenemor. Man må være alvorlig syk/handikappet og ute av stand til å jobbe.

Ikke dra den gruppen inn i en diskusjon om alenemødre! 

Anonymkode: 2b7e4...902

Du har enkelt alenemødre som jobber hardt for å få uføre (kjenner et par stykker)

Anonymkode: 72743...d92

Skrevet
På 14.10.2017 den 1.04, Anonym bruker skrev:

Er du ufør, så kan du få opp til 3000,- i mnd per barn du forsørger. Har du 4 barn, så har du 12 000,-, har du 5, så har du 15 000,- har du 10, så har du 30 000,-. Og dette er i tillegg til uføretrygden. Så kan man få bostøtte, for barnetillegget teller ikke som inntekt visstnok. Og man kan få lån på nesten 3 mill fra husbanken som ufør med inntekt på 34 000,- i mnd. De første 3 årene får man også overgangsstønad. Den blir lavere jo høyere inntekt man har. Og man får bidrag fra far eller fra nav. Som ufør får man som regel maks-beløp.

så la oss si en alenemor som er ufør. 

Trygd på 15 000, 4 barn 12 000, barnetrygd ca 5000, bidrag fra nav ca 5000,-. Overgangsstønad i 3 år ca 3000,- dette utgjør faktisk ganske mye penger det. 

Og PS: v orfor i alle dager skulle jeg nevne søsteren min om hun ikke var aleneforsørger? Det hadde ikke hatt noen relevans om hun ikke var det

Mange barn er mer penger inn men også mye større utgifter. Nå har de vel kuttet kraftig litt barnetillegget så det stemmer hvert fall ikke. Etter ett år er det tvingende aktivitetsplikt på os. Hvordan funker det når man er ufør?

Anonymkode: 6cfef...571

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...