Gå til innhold

merkelig oppførsel.. muslimske kvinner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for et samfunn der alle lever i respekt for hverandre - uansett rase, tro eller ikke tro.

Jeg ønsker å ta opp noe som jeg ikke forstår og som irriterer meg. Hver gang jeg er på butikker og treffer på muslimske kvinner som bærer burka eller hijab føler jeg de oppfører seg på en litt freidig måte. Normalt sett hvis en passerer et annet menneske går vi vel litt til side begge to slik at ikke en av oss må hope til siden. Dette gjør ikke disse kvinnene jeg snakker om. De går litt sånn: "jeg går rett frem, samme hva jeg støter på".

I går toppet det seg da jeg var innom en butikk. Det var i midtgangen på en butikk og god plass for to personer å passere. I det jeg skal gå forbi damen som ikke plasserer seg litt mer til ene siden men fortsetter midt i - tar hun liksom og løfter ut armene sine litt utover slik at det kun blir plass til henne og jeg må stanse opp og trekke meg inn til siden for at hun kan passere.

Jeg skjønner ikke hvorfor de gjør dette.. Er det kun jeg som opplever dette? 

Anonymkode: a5a91...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier det har jeg faktisk også opplevd det noen få ganger. Det er kanskje "trygt" fordi ingen likevel ser hvem de er?

Heldigvis er de fleste ikke sånn :)

Anonymkode: 8a596...25e

Skrevet

Kanskje de ikke ser så godt i dette ansiktsplagget?

Det er jo de færreste muslimske kvinner som tar på seg niqab, og det er jo mulig at noen av de er litt spesielle.

Det er også mulig at du ser de samme hver gang, og at akkurat de er sære i oppførselen.

De damene jeg har sett har ikke oppført seg slik du beskriver, men det er nok mye de samme jeg ser hver gang(jeg bor et sted med mange innvandrere)

Anonymkode: 7fa47...4b4

Skrevet

Ja, jo, kanskje...

Anonymkode: 31f3f...847

Skrevet

Dette blir for sært for meg. Du skriver muslimske kvinner, og så viser det seg at du mener de få maskerte utskuddene.

Det blir som om jeg skulle lage en tråd om kristne kvinner og skrive om de to jeg har møtt med lilla hår.

Provosert muslim

Anonymkode: 8510b...a83

Skrevet

Jeg er enig med deg. Og det er ikke kun de med niqab, men også de afrikanske muslimene med vanlig hijab og store skjørt. Opplever det ikke i samme grad med pakistanere, så antar det er kulturelt betinget.

Anonymkode: 7e648...204

Skrevet

Jeg har også lagt merke til at mange utenlandske (vet ikke om de er muslimske, det går vel mer på kultur - men de er vel gjerne fra midtøsten) mennesker ofte tar mindre hensyn til at de står i veien, er høylytte, gjerne sniker i køen og tar generelt stor plass. Faktisk var jeg nettopp i sentrum en tur og opplevde det der. Vet ikke om de egentlig tenker over det selv - de er vel vant til at det er flere mennesker og at man ikke kan ta så mye hensyn da, kanskje? Men irriterende er det ja! 

Anonymkode: b165c...f22

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir for sært for meg. Du skriver muslimske kvinner, og så viser det seg at du mener de få maskerte utskuddene.

Det blir som om jeg skulle lage en tråd om kristne kvinner og skrive om de to jeg har møtt med lilla hår.

Provosert muslim

Jeg trodde jeg var tydelig i innlegget mitt der jeg nevnte hijab og burka - ikke den lille andelen som bruker niqab (dette har jeg aldri sett utenom på tv).

Hijab er etter min mening mer utbredt enn det du vil ha det til.

Hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde jeg var tydelig i innlegget mitt der jeg nevnte hijab og burka - ikke den lille andelen som bruker niqab (dette har jeg aldri sett utenom på tv).

Hi

Jeg må rette på meg selv.. 

Jeg tror kanskje jeg har tenkt hijab er hodeplagg, mens hvis en har heldekkende men viser ansikt så er det burka. Googlet nå og så jeg tok feil.. Burka viser ingenting og niqab viser øyne bak slør.. Beklager..

Da er det i tilfelle muslimer med hijab jeg mener som jeg opplever oppfører seg på en freidig måte.. 

Skrevet

Dette er ikke merkbart for meg så langt. Men det er bare en annen utdanning. Jeg tror det må også respekteres

Skrevet
6 minutter siden, Timber skrev:

Dette er ikke merkbart for meg så langt. Men det er bare en annen utdanning. Jeg tror det må også respekteres

Hvorfor skal vi som er høflige respektere de som ikke eier oppførsel? 🤔

Anonymkode: 2ff4b...1bb

Skrevet
8 minutter siden, Timber skrev:

Nei, man skal ikke respektere dårlig oppførsel

Anonymkode: 5251e...1e4

Skrevet

Det er fordi de ser på oss som mindre verd, på likt nivå som hunder. Har hørt det selv fra en (liberal) muslimsk bekjent at det er det vanlige tankesettet blant våre kjære nye landsmenn

Anonymkode: dcb9b...210

Skrevet

Jobber med en muslimsk dame! Hun tror hun vet alt, alle andre er idioter! Hun skryter så av seg selv, vi holder på å spy av henne alle sammen på jobb. Jeg og gruppeleder har snakket med henne, sagt hun må høre på hva andre og har å si. Men nei, hun har høy utdannelse fra hjemlandet, og hun mener selv hun rett og slett vet bedre enn oss andre. Hun mener og hun burde vært gruppeleder. 

MEN, kjenner kun henne som er muslim. Så kan ikke ta alle over en kam! 

Anonymkode: 5134e...9fb

Skrevet

Har aldri opplevd noe som ligner dette. Har kun en kollega/venn som er muslim, hun er det snilleste og mest omtenksomme mennesket jeg kjenner. Tror det har mest med personlighet å gjøre...

Anonymkode: db431...66e

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber med en muslimsk dame! Hun tror hun vet alt, alle andre er idioter! Hun skryter så av seg selv, vi holder på å spy av henne alle sammen på jobb. Jeg og gruppeleder har snakket med henne, sagt hun må høre på hva andre og har å si. Men nei, hun har høy utdannelse fra hjemlandet, og hun mener selv hun rett og slett vet bedre enn oss andre. Hun mener og hun burde vært gruppeleder. 

MEN, kjenner kun henne som er muslim. Så kan ikke ta alle over en kam! 

Anonymkode: 5134e...9fb

Og jeg kjenner ei kristen dame som er slik.

Skrevet

Vet du...det er ikke sjeldent jeg er i et kjøpesenter og tenker hva det er galt med folk fordi de går rett på deg, selv med barnevogn eller barn i følge. Ofte er det nordmenn, men utlendinger også.

Tror du det står i koranen at de skal breie seg og nekte ikke-troende forbi? Hva skal det være godt for? 

Anonymkode: 5b4b2...fc3

Skrevet

Etter 12 år på Tøyen har jeg ikke opplevd dette . Og har sikkert handlet på trange mega mange hundre ganger.

Kanskje du fortjener å bli tråkket på? Bare en tanke 

Anonymkode: 6faf9...053

Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd, og her er det mange muslimer. 

Anonymkode: 7fa47...4b4

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter 12 år på Tøyen har jeg ikke opplevd dette . Og har sikkert handlet på trange mega mange hundre ganger.

Kanskje du fortjener å bli tråkket på? Bare en tanke 

Kanskje du bare er vant til dette? Du ser det rett og slett ikke lengre. Kanskje du rett og slett er vant til å bli tråkket på (fortjent).

Jeg vil minne om at ulike kulturer har ulik grense for hva som føles for nærgående oppførsel. Mulig HI har rett i sin observasjon men jeg har lært at nordmenn trenger 40 cm armlengde for ikke å føle at man blir tråkket på. Med ulike kulturer, opplever jeg hele tiden at denne grensen ikke overholdes. Jeg kan gå i en ganske tom gate og allikevel må disse utlendingene tråkke 20 cm bak meg. Uavhengig av klesplagg!

Anonymkode: 4173f...581

Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg deler din opplevelse.

Men, men liker gjerne å få sine teorier bekreftet, og du husker den ene som gjorde dette her om dagen tusen ganger bedre enn de fem som ikke oppførte seg slik. 

Anonymkode: 3b997...e28

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Kanskje du bare er vant til dette? Du ser det rett og slett ikke lengre. Kanskje du rett og slett er vant til å bli tråkket på (fortjent).

Jeg vil minne om at ulike kulturer har ulik grense for hva som føles for nærgående oppførsel. Mulig HI har rett i sin observasjon men jeg har lært at nordmenn trenger 40 cm armlengde for ikke å føle at man blir tråkket på. Med ulike kulturer, opplever jeg hele tiden at denne grensen ikke overholdes. Jeg kan gå i en ganske tom gate og allikevel må disse utlendingene tråkke 20 cm bak meg. Uavhengig av klesplagg!

Jeg tror heller det handler om at jeg er et mer reflektert menneske enn deg, og ikke har paranoide forfølgelsestanker om muslimer.

Skrevet

Har aldri opplevd dette. Heller aldri opplevd dette: "at mange utenlandske (vet ikke om de er muslimske, det går vel mer på kultur - men de er vel gjerne fra midtøsten) mennesker ofte tar mindre hensyn til at de står i veien, er høylytte, gjerne sniker i køen og tar generelt stor plass. " Snarere tvert imot. Syns ofte at "utenlandske" er mye mer smidige, høflige, lavmælte og hensynfulle enn nordmenn.

Anonymkode: e57ad...d40

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror heller det handler om at jeg er et mer reflektert menneske enn deg, og ikke har paranoide forfølgelsestanker om muslimer.

Gratulerer!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Burka? Altså dette her?

image.jpg

Anonymkode: 98571...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...