Gå til innhold

Hvem vs hvilken

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ikke stemme. Jeg har bodd i Drammen hele mitt liv, og stort sett alle bruker hvem i stedet for hvilken. Unge, gamle, rike og fattige. 

Jeg er så ufattelig lei av folk som skal rakke ned på de som bruker hvem når det burde være hvilken. Jeg kjenner piloter, lærere og leger som gjør det, og ikke kom her og fortell at de er "umodne." 

Ostepop123 over her kom med et godt og reflektert innlegg, og jeg er mye enig med henne. Likevel ser jeg fra tid til annen her inne folk som kaller dem dumme, umodne og mindre intelligente. Selv pirker jeg på barna mine når de sier hvem, men føler det er en kamp, og jeg vet ærlig talt ikke om det har noen hensikt. (Annet enn at jeg irriterer dem grenseløst.) Det er greit at man skal gjøre en innsats i å snakke korrekt, men i og med at språket hele tiden er i utvikling/endring begynner jeg å miste trua. Og de voksne i barnehagen kan jeg jo ikke rette på, så da kan jeg egentlig bare kaste inn årene... Samme med læreren til sønnen min i 1. klasse som ikke engang kan særskrivingsreglene. 

Er det noen vits?

HI

Anonymkode: 941ea...97c

Det kan ikke stemme?!

Så det vil si: jeg er ikke fra Drammen og kjenner ingen som snakker korrekt norsk? 

Du vet at du snakker østlandsdialekt? 

Anonymkode: 14e88...4ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare noen uker siden det ble påstått at Drammensfolk og de i området rundt nettopp IKKE hadde dialekt. De snakket bokmål, og bokmål var ikke en dialekt. Så nei, jeg ser ikke på meg selv som en person som snakker dialekt. Jeg er ganske standard bokmål. Hva er det som er så irriterende med det, egentlig?

HI

Anonymkode: 941ea...97c

Hadde du snakket standard bokmål, så hadde det aldri vært i tankene dine å bruke hvem i stedet for hvilken. Selvfølgelig snakker Drammensere dialekt

Anonymkode: b92b9...85e

Skrevet

Men herregud HI,problemet er ikke at du SIER «hvem bil»,problemet oppstår når du SKRIVER det.Hvor vanskelig kan det egentlig være???

Anonymkode: 46837...7ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...