Gå til innhold

Hvem vs hvilken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle dere som HATER når folk bytter ut hvilken med hvem; hvorfor er det greit at de med dialekt gjør det (f.eks Solveig Barstad i Tv2 Hjelper Deg), men hvis jeg som kommer fra Drammen gjør det, så er jeg tilbakestående og dum?

Har også lagt merke til f.eks at Wenche i God Morgen Norge bruker hvem i steden for hvilken. Men hun er kanskje mindre smart hun og? Bare lurer.

Anonymkode: 941ea...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke sammenligne det å snakke dialekt med å skrive norsk. 

Anonymkode: bc299...a3e

Skrevet

Det er vel forskjell på hva man skriver og hva man sier.

Anonymkode: 4ad30...b6f

Skrevet

Solveig Brastad sier ikke «Hvem kjøttdeig er best?», hun sier «Ka (slags) kjøttdeig er best?». Ev «Kas kjøttdeig er best?» Wenche vet jeg ingenting om da jeg ikke ser på GMN. 

Forskjellen her er uansett det å snakke dialekt og det å skrive norsk skriftspråk. Enkelt og greit. 

Anonymkode: e64c8...12f

Skrevet

Man må være ganske dum og ikke klare å høre selv når man skal bruke hvem og hvilken!

Anonymkode: fc186...283

Skrevet (endret)

Svaret finner du her: http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hvem-flere-hvilke-flere/

"I skrifttradisjonen har hvem sjelden vært brukt om annet enn mennesker, mens hvilken har vært benyttet om både mennesker og ting: Hvem er det som banker? Hun spurte hvem det var. Hvilke ungdommer er det du tenker på? Hun spurte hvilke tanker jeg gjorde meg. Men i talemålet særlig på Østlandet brukes hvem også om ting og foran substantiv omtrent som hvilken i skrifttradisjonen: Hvem hus bor du i? Dette er ikke vanlig i skriftspråket."

Endret av ostepop123
Tilføyelse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man må være ganske dum og ikke klare å høre selv når man skal bruke hvem og hvilken!

Anonymkode: fc186...283

Man må være ganske dum for å ha et behov for å påpeke at andre er dumme... eller? 

Anonymkode: 8517f...ebe

Skrevet

Synes ikke det er greit hverken i skrift eller tale. Magen vrenger seg hver gang jeg hører noen bruke hvem feil. Spiller ingen rolle hvem som sier det. Man fremstår som dum uansett. 

Anonymkode: efd46...579

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Solveig Brastad sier ikke «Hvem kjøttdeig er best?», hun sier «Ka (slags) kjøttdeig er best?». Ev «Kas kjøttdeig er best?» Wenche vet jeg ingenting om da jeg ikke ser på GMN. 

Forskjellen her er uansett det å snakke dialekt og det å skrive norsk skriftspråk. Enkelt og greit. 

Nei, Solveig sier: "Kven kjøttdeig er best?" 

Og Wenche spurte Vår Staude: "Hvem chips vil du smake på?" 

Poenget mitt er: Gjør det noe? Betyr det så mye? 

HI

Skrevet

En av de verste skrivefeilene jeg ser. Grøss!!

Og ja, jeg vet det er dialekt, grøsser når jeg hører noen si det også.

Anonymkode: d2b96...5df

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En av de verste skrivefeilene jeg ser. Grøss!!

Og ja, jeg vet det er dialekt, grøsser når jeg hører noen si det også.

Anonymkode: d2b96...5df

Næh, ikke enig. Da syns jeg shøtt og shino for kjøtt og kino er verre. 

HI

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, Solveig sier: "Kven kjøttdeig er best?" 

Og Wenche spurte Vår Staude: "Hvem chips vil du smake på?" 

Poenget mitt er: Gjør det noe? Betyr det så mye? 

HI

Og som jeg har sagt tidligere: det er greit å si det, når man snakker dialekten sin. Det er noe helt annet å la det norske skriftspråket forvitre. Det er ikke greit i mine øyne. 

Skrevet (endret)

Poenget er at talemål og skriftspråk er to ulike ting - selvom skriftspråket er utledet av tale. Vi lever i et ekstremt tekstbasert samfunn, og er avhengig av et standardisert skriftspråk med noenlunde forutsigbarhet for å sikre forståelse på tvers av dialekter og geografi. Derfor er det ikke ok å skrive "skjøtt" når man mener "kjøtt" (jeg synes også det høres forferdelig ut, HI!), det er ikke greit å stave ord fonetisk etter eget forgodtbefinnende (vi skriver "design" og ikke "disajn", selv om man antagelig vil kunne gjøre seg forstått også slik) - og det å skrive på dialekt er heller ikke akseptert (nynorsk er også standardisert, så det er ok).

Bruken av "hvem" i stedet for "hvilken" er en del av dette, det vil si: det samsvarer ikke med den allmenne normen for skriftspråket vårt. Også kan man tolke manglende beherskelse av skriftspråk-normen som man vil, jeg vil ikke si at det er et tegn på dumhet eller manglende intelligens, men det tiltaler meg heller ikke noe særlig.

Endret av ostepop123
Skrevet

Jeg synes at det høres teit ut i muntlig språk også, men det er sikkert ting jeg sier på min dialekt også som høres teit ut. Det er likevel forskjell på skriftlig og muntlig. Jeg synes at det er fint at det er lov å bruke dialekter på tv og i radio, men tenker også at man kanskje kunne "vanne ut" de mest "gale" måtene å snakke på, spesielt om man prater til barn, og kanskje i andre seriøse programmer også. Jeg har en del litt merkelige ting i min dialekt, men jeg velger mine ord i forhold til hvem jeg snakker med noen ganger. 

Skrevet

Jeg er også fra Drammen og har aldri byttet ut hvilken med hvem. Det er ikke dialekt her, det er talefeil og jeg har ikke hørt noen gang at andre enn de som generelt snakker "umodent" og sleng benytter seg av hvem i stedet for hvilken. 

Anonymkode: 14e88...4ef

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også fra Drammen og har aldri byttet ut hvilken med hvem. Det er ikke dialekt her, det er talefeil og jeg har ikke hørt noen gang at andre enn de som generelt snakker "umodent" og sleng benytter seg av hvem i stedet for hvilken. 

Anonymkode: 14e88...4ef

Det kan ikke stemme. Jeg har bodd i Drammen hele mitt liv, og stort sett alle bruker hvem i stedet for hvilken. Unge, gamle, rike og fattige. 

Jeg er så ufattelig lei av folk som skal rakke ned på de som bruker hvem når det burde være hvilken. Jeg kjenner piloter, lærere og leger som gjør det, og ikke kom her og fortell at de er "umodne." 

Ostepop123 over her kom med et godt og reflektert innlegg, og jeg er mye enig med henne. Likevel ser jeg fra tid til annen her inne folk som kaller dem dumme, umodne og mindre intelligente. Selv pirker jeg på barna mine når de sier hvem, men føler det er en kamp, og jeg vet ærlig talt ikke om det har noen hensikt. (Annet enn at jeg irriterer dem grenseløst.) Det er greit at man skal gjøre en innsats i å snakke korrekt, men i og med at språket hele tiden er i utvikling/endring begynner jeg å miste trua. Og de voksne i barnehagen kan jeg jo ikke rette på, så da kan jeg egentlig bare kaste inn årene... Samme med læreren til sønnen min i 1. klasse som ikke engang kan særskrivingsreglene. 

Er det noen vits?

HI

Skrevet

Jeg må bryte sammen og tilstå at jeg fort kan si "Hvem vil du ha?" selv når det skulle være hvilken. Men  Hvem bolle vil du ha, eller hvem bil skal vi ta, kunne ikke falle meg inn å si. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle dere som HATER når folk bytter ut hvilken med hvem; hvorfor er det greit at de med dialekt gjør det (f.eks Solveig Barstad i Tv2 Hjelper Deg), men hvis jeg som kommer fra Drammen gjør det, så er jeg tilbakestående og dum?

Har også lagt merke til f.eks at Wenche i God Morgen Norge bruker hvem i steden for hvilken. Men hun er kanskje mindre smart hun og? Bare lurer.

De med dialekt? Har du ikke dialekt du da? Mer irriterende når folk i en viss radius fra Oslo mener at de ikke har dialekt. 

Anonymkode: ec9e2...22c

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du fra Drammen har ikke dialekt du da?

Anonymkode: b92b9...85e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De med dialekt? Har du ikke dialekt du da? Mer irriterende når folk i en viss radius fra Oslo mener at de ikke har dialekt. 

Ja! 🤣🤣🤣 Vet ikke om jeg synes det er så irriterende, men det er i alle fall jævlig artig. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare noen uker siden det ble påstått at Drammensfolk og de i området rundt nettopp IKKE hadde dialekt. De snakket bokmål, og bokmål var ikke en dialekt. Så nei, jeg ser ikke på meg selv som en person som snakker dialekt. Jeg er ganske standard bokmål. Hva er det som er så irriterende med det, egentlig?

HI

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja! 🤣🤣🤣 Vet ikke om jeg synes det er så irriterende, men det er i alle fall jævlig artig. 

Jøss. Var det så gøy? Tre stk "jeg-ler-så-jeg-griner-smileys"? Godt jeg kunne glede noen, da.

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare noen uker siden det ble påstått at Drammensfolk og de i området rundt nettopp IKKE hadde dialekt. De snakket bokmål, og bokmål var ikke en dialekt. Så nei, jeg ser ikke på meg selv som en person som snakker dialekt. Jeg er ganske standard bokmål. Hva er det som er så irriterende med det, egentlig?

HI

Det stedet i Norge hvor man har en dialekt som er nærmest bokmål er faktisk i Finnmark... 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Var det så gøy? Tre stk "jeg-ler-så-jeg-griner-smileys"? Godt jeg kunne glede noen, da.

HI

Ja, det er SÅ gøy. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...