Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 5-klassing. Kommer daglig på døren og vil leke med min 2-klassing. Vil gjerne ha åpent hus og være inkluderende. Syns det er bra at barnet mitt lærer å inkludere. Men så er det hvor ofte? Dette barnet har dårlig språk og er ikke flink å leke. Det er krevende for oss voksne som da må styre leken og følge med, og det er krevende for barnet mitt som da skal leke med et barn som er på et helt annen nivå. Hva gjør man i en slik situasjon. Jeg tenker at ca. to ganger i uken er nok. Barnet mitt trenger også tid alene og sammen med jevnaldrende. Er jeg eklskluderende som halvparten av gangene sier at det ikke passer at dette barnet kommer inn? Ute krever jeg at alle inkluderes. Anonymkode: ac803...38a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Om barnet ditt også syns det er slitsomt syns jeg absolutt du kan begrense det. Man skal ikke være ekskluderende, men ansvaret for å sosialisere og underholde et annet barn skal ikke falle kun på ditt barn. Bare svar ærlig. "Idag har Frida lyst til å slappe av, men du må gjerne komme innom en annen dag" Anonymkode: 20ef3...bd4
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Takk for svar. Hva sier jeg dersom barnet mitt allerede har besøk av andre da? Som begrunnelse for at det ikke passer med mer besøk? Det er den jeg syns er mest vanskelig. Men ofte løser leken seg raskt opp når dette barnet kommer og det barnet som var her først går hjem. hi Anonymkode: ac803...38a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Tenker at du kanskje bør ta en prat med foreldrene til barnet, slik at de kan være med på å begrense besøkene litt og kanskje avtale mer når det passer. Anonymkode: 2c0b9...8a9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker at du kanskje bør ta en prat med foreldrene til barnet, slik at de kan være med på å begrense besøkene litt og kanskje avtale mer når det passer. Anonymkode: 2c0b9...8a9 Jeg kjenner dem ikke i det hele tatt. Aldri snakket med dem faktisk. Stort boligfelt dette. hi Anonymkode: ac803...38a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner dem ikke i det hele tatt. Aldri snakket med dem faktisk. Stort boligfelt dette. hi Anonymkode: ac803...38a Da har du muligheten til det. Jeg tenker at de sitt barn og tjener på at dere lager litt faste rammer. For sånn som det er nå, så kan dere risikere at barnet ditt ikke ønsker å leke med han i det hele tatt etterhvert, og det hadde vært veldig synd.. Anonymkode: f004e...6c8
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 Så foreldrene til dette barnet lar det besøke dere uten at dere kjenner hverandre? Jeg hadde forventet mer oppfølging fra deres side. Anonymkode: 089a8...618
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #8 Skrevet 11. oktober 2017 Snakk med foreldrene. Det er jo ikke greit at dere blir brukt som barnevakt, psykisk utviklingshemming eller ei. Anonymkode: 2c174...79c
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #9 Skrevet 11. oktober 2017 To ganger i uka er mer enn nok! Dette høres jo ut som dårlig omsorg fra foreldrene og de bruker tydeligvis dere som barnevakt. Du MÅ snakke med foreldrene. Fordi barnet selv kan ha problemer med å håndtere en beskjed fra dere. Det er helt uakseptabelt fra foreldrenes side. Anonymkode: 34a4c...8c8
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #10 Skrevet 11. oktober 2017 De andre barna i nabolaget går jo også rundt på dørene og ser etter noen å leke med. Tenker ikke at det er uforsvarlig av foreldrene. Men nå blir det altså litt mye. Kall meg gjerne konfliktsky, men jeg orker ikke snakke med foreldrene. Tenker det er belastende for dem og de virker som de gjør så godt de kan. Kan ikke engang forestille meg hvor tøft det må være å ha et barn som ikke utvikler seg som andre. Om de trenger avlasting bidrar jeg gjerne, men jeg må også ta hensyn til eget barn. Det er det som er vanskelig. hi Anonymkode: ac803...38a
PinkPeon Skrevet 11. oktober 2017 #11 Skrevet 11. oktober 2017 Syns det er helt ok å vennlig si at det ikke passer. Man trenger ikke forklare hvorfor. Dette gjelder alle barn, ikke bare de med spesielle behov. Gjør det på ditt barns premisser og ønsk vennlig tilbake en annen gang. Så lenge det ikke er snakk om total ekskludering tenker jeg dette går fint.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #12 Skrevet 11. oktober 2017 Foreldrene vet nok ikke at barnet deres går til dere hver gang. Om det var mitt barn ville jeg ønsket å vite det. Da har jeg mulighet til å følge med slik at barnet mitt ikke er for stor belastning for andre slik at barnet ender opp uten lekekamerater der også foreldrene til lekekameraten blir for belastet. Om barnet er velfungerende nok til å kunne forstå det ville jeg som forelder til dette barnet også hatt en samtale med barnet om det. Det er mye sosial læring i å lære at der også er grenser man må overholde for å holde på venner. Kanskje foreldrene vet om andre naboer eller barn andre steder som det passer for barnet å leke med noen av dagene og som kanskje er mer på likt nivå som dette barnet Anonymkode: bd26c...52b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #13 Skrevet 11. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: De andre barna i nabolaget går jo også rundt på dørene og ser etter noen å leke med. Tenker ikke at det er uforsvarlig av foreldrene. Men nå blir det altså litt mye. Kall meg gjerne konfliktsky, men jeg orker ikke snakke med foreldrene. Tenker det er belastende for dem og de virker som de gjør så godt de kan. Kan ikke engang forestille meg hvor tøft det må være å ha et barn som ikke utvikler seg som andre. Om de trenger avlasting bidrar jeg gjerne, men jeg må også ta hensyn til eget barn. Det er det som er vanskelig. hi Anonymkode: ac803...38a Men det er jo mye mer fair av deg å si det som det er, enn å la foreldrene kanskje føle at du utestenger deres barn. For hvor vondt er ikke det? Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe bedre for de, men selvfølgelig, det er jo enklere for deg Anonymkode: f004e...6c8
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #14 Skrevet 11. oktober 2017 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner dem ikke i det hele tatt. Aldri snakket med dem faktisk. Stort boligfelt dette. hi Anonymkode: ac803...38a Sender de sitt psykisk utviklingshemmede barn og på besøk til noen de aldri har snakket med? Det hadde aldri jeg gjort. Det gjør jeg ikke med mine barn som ikke har utviklingshemming heller. Og uansett aldri mange ganger i uka til samme familie. Her bør du virkelig ta en prat med foreldrene. Anonymkode: d96fb...07a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #15 Skrevet 11. oktober 2017 Hva slags psykisk utviklingshemmelse er det snakk om? Klarer barnet seg ute i boligfeltet på egenhånd, eller trenger det generelt støtte i sosiale situasjoner med andre? Jeg synes at det er flott at dere er så inkluderende, og tenker at kanskje dette barnet føler det trygt hos dere og derfor kommer ofte. Men ser jo at det blir en belastning både for dere og for barnet deres. Jeg tror jeg ville tatt en prat med foreldrene til barnet, si at dere setter pris på besøk, men at det kan bli litt mye og at dere kanskje kan samarbeide om at det ikke blir for mye. Anonymkode: be52e...7d7
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #16 Skrevet 11. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner dem ikke i det hele tatt. Aldri snakket med dem faktisk. Stort boligfelt dette. hi Anonymkode: ac803...38a Hvis du ikke kjenner foreldrene hvordan vet du om diagnosen til barnet?😂 Anonymkode: 566ed...073
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #17 Skrevet 11. oktober 2017 Det er en flott erfaring for barnet ditt å oppleve at dere som familie er så inkluderende og tar litt vare på dette barnet som er litt annerledes. Men samtidig kan du ikke pålegge ditt barn å være støttekontakten til nabobarnet, så du må finne en balanse. Jeg synes 1-2 ganger i uke høres helt flott ut, avvis på en hyggelig måte, selv om det er andre på besøk i huset kan du fint si at i dag passer det ikke så godt for vi har noen andre avtaler, men kom gjerne igjen i morgen f.eks Anonymkode: 99b62...af3
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #18 Skrevet 11. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke kjenner foreldrene hvordan vet du om diagnosen til barnet?😂 Anonymkode: 566ed...073 Psykisk utviklingshemming er mye forskjellig, men ved moderat til alvorlig grad er det ikke akkurat vanskelig å oppdage. Anonymkode: ac803...38a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #19 Skrevet 11. oktober 2017 Hadde begrenset det jeg. Jeg ser ingen problem i å si at det ikke passer med besøk? Det har jeg gjort mye til mange unger! Anonymkode: 2ad82...81a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #20 Skrevet 11. oktober 2017 Hvis han er såpass redusert at han nesten ikke har språk er det veldig spesielt at foreldrene bare slipper gan ut uten å vite hvor han går Anonymkode: 5889c...5ae
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #21 Skrevet 11. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis han er såpass redusert at han nesten ikke har språk er det veldig spesielt at foreldrene bare slipper gan ut uten å vite hvor han går Anonymkode: 5889c...5ae Kanskje feil å si at barnet ikke har språk, men det er veldig vanskelig å tyde ordene. Slik jeg vurderer barnet fungerer det som en 5-åring. Anonymkode: ac803...38a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #22 Skrevet 11. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis han er såpass redusert at han nesten ikke har språk er det veldig spesielt at foreldrene bare slipper gan ut uten å vite hvor han går Anonymkode: 5889c...5ae Jeg finner det mer spesielt at en person som verken har pratet med foreldrene, kjenner familien eller har på annet vis et forhold til dette barnet klarer å diagnostisere det som psykisk utviklingshemmet... Anonymkode: df893...1b7
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #23 Skrevet 11. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg finner det mer spesielt at en person som verken har pratet med foreldrene, kjenner familien eller har på annet vis et forhold til dette barnet klarer å diagnostisere det som psykisk utviklingshemmet... Anonymkode: df893...1b7 Er du helt fjern? Psykisk utviklingshemming er ikke akkurat en skjult "sykdom" når graden er moderat til alvorlig. Blir som å si at jeg ikke burde kunne se at en hårløs mann manglet hår. Anonymkode: ac803...38a
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #24 Skrevet 12. oktober 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du helt fjern? Psykisk utviklingshemming er ikke akkurat en skjult "sykdom" når graden er moderat til alvorlig. Blir som å si at jeg ikke burde kunne se at en hårløs mann manglet hår. Anonymkode: ac803...38a Nei, den personen du svarer er ikke helt fjern. Dette blir ikke det samme som at alle kan se at en hårløs mann ikke har hår. Alle kan se at mannen mangler hår, men de kan ikke uten videre se hvorfor (naturlig hårtap, barbert, kreft, annen sykdom). På samme måte kan Hi se at barnet har en del utfordringer, blant annet språklig, men hun kan ikke se hvorfor. Barnet trenger ikke være psykisk utviklingshemet, det kan ligge andre diagnoser bak. Anonymkode: e08a8...2b9
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #25 Skrevet 12. oktober 2017 Dersom barnets foreldre hadde vært mine venner, hadde det vært greit om barnet var innom et par dager i uka. Om jeg ikke hadde kjent dem, hadde jeg ikke sett noen grunn til å tvinge mitt barn å være sammen med et barn han ikke er venn med. Jeg synes du er raus, HI. Anonymkode: d0ca6...296
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå