Gå til innhold

Uføretrygd ved god inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ikke annet håper jeg disse trådene får folk til å forstå hvor viktig det er med en uføreforsikring. Skade, ulykke og sykdom rammer veldig tilfeldig, og skal du ha et godt liv også etter noe sånt må du ha en god forsikring.

Anonymkode: 34b7b...fb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan regnes uføretrygd ut, jeg synes det er så vanskelig å finne frem selv, vil bare være litt forberedt. Har fått en skade som kanskje fører til at jeg ikke greier å komme i arbeid igjen, og da venter etterhvert uiføretrygd, men er redd vi ikke kommer til å klare oss da. Jeg har tjent ca 800000 i året, men hadde en permisjon med 80% lønn for to år siden.

Hva kommer jeg til å få i uføretrygd? Er det slik at de kutter av over en viss G, slik at jeg ikke "får igjen" for at jeg har tjent bra? 

Anonymkode: b46d0...8a2

Det ligger flere uførekalkulatorer på nett, der får du et ca svar. Lurer på om det ikke ligger en på nettsiden til nav også jeg, om du logger inn på mitt nav?

Her er et eks:

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1631-uforetrygdkalkulator

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inntekten begrenses til 6 G. Uføre mener jeg er 66%, mens aap er 60%. Så beløpet over her er nok ganske nære. Det er brutto, før skatt. Har du forsikring? En god personforsikring gir deg engangsutbetaling ved alvorlig sykdom og et visst beløp PR mnd etter første året med sykepenger er over. 

Anonymkode: 9706b...4d1

aap er 66 %

Anonymkode: 38c93...998

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og HI har aldri bedt om din sympati heller. Hun har bedt om informasjon. Dine meninger om hennes økonomi er det absolutt ingen som bryr seg om. 

Anonymkode: aa443...79e

Jeg synes det var ganske mange her jeg, som brydde seg veldig mye om hennes mening

Anonymkode: 38c93...998

Skrevet

Er det ikke 66% av det man hadde før man ble uføretrygdet så sant man tjente under 6 G, og tjente man over 6 G, er det 66% av 6 G.

G = kr 93.634,-
6 G = kr 561.804,-

66% av 6 G blir da kr 370.790,-

Anonymkode: 183c7...cf3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke 66% av det man hadde før man ble uføretrygdet så sant man tjente under 6 G, og tjente man over 6 G, er det 66% av 6 G.

G = kr 93.634,-
6 G = kr 561.804,-

66% av 6 G blir da kr 370.790,-

Anonymkode: 183c7...cf3

Pluss litt barnetillegg, men det regnestykket kan man ikke ta uten å vite om hi er alene eller har samboer/ektemann og hvor mange barn hun har.

Skrevet

Vi betaler 11% av arbeidsinntekt i folketrygdavgift. 11% av skatten vår er øremerket folketrygden. Det er faktisk en vanvittig forsikring. 

Det er skammelig at vi må ha privat forsiktig på toppen for å kunne leve. 

Skal en ha en offentlig forsikring må den være tilstrekkelig for å kunne fungere. Om ikke bør en avskaffe hele greia og hå for hel privat system. 

Det funker ikke som en halvhjertet ordning. 

Anonymkode: cda14...c52

Skrevet

Men hvor skal grensen gå? Min mann tjener 2 mill i året. Synes ikke det blir riktig at han skulle fått 2 mill i året av folketrygden om han ble ufør.

Dersom man mister mye inntekt må man jo vurdere å nedgradere bolig, bil osv. Man kan ikke ha samme forbruk som ved høy inntekt. Ingen menneskerett å bo i samme hus hele barndommen.

Anonymkode: 49f46...db3

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor skal grensen gå? Min mann tjener 2 mill i året. Synes ikke det blir riktig at han skulle fått 2 mill i året av folketrygden om han ble ufør.

Dersom man mister mye inntekt må man jo vurdere å nedgradere bolig, bil osv. Man kan ikke ha samme forbruk som ved høy inntekt. Ingen menneskerett å bo i samme hus hele barndommen.

Grensen bør gå der den går og alle bør ha en uføreforsikring.

Selv om jeg ikke syns utbetalingen bør være høyere, så føler jeg med hi og andre i samme situasjon.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi betaler 11% av arbeidsinntekt i folketrygdavgift. 11% av skatten vår er øremerket folketrygden. Det er faktisk en vanvittig forsikring. 

Skal en ha en offentlig forsikring må den være tilstrekkelig for å kunne fungere. Om ikke bør en avskaffe hele greia og hå for hel privat system. 

Man må ikke ha en privat forsikring for å kunne leve, det går helt fint å leve på 370.000 i året. Men om man har tjent mye mer og ønsker beholde den levestandarden man hadde før man evt ble syk, da må man ha en forsikring på toppen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eh, man får jo 370 000kr/ året, så skjønner ikke hva du klager over?

Anonymkode: 84b50...53f

Skrevet
2 minutter siden, Eris skrev:

Grensen bør gå der den går og alle bør ha en uføreforsikring.

Selv om jeg ikke syns utbetalingen bør være høyere, så føler jeg med hi og andre i samme situasjon.

Alle bør kanskje ha en uføreforsikring, men slett ikke alle får det... Søsteren min f.eks, som fikk en rytmeforstyrrelse på hjertet i tenårene er det ingen forsikringsselskap som vil ha, hun får avslag på forsikring selv om de aldri fant noe galt med hjertet hennes.

Det gjelder mange som har hatt eller fått en eller annen diagnose i barndom/ungdomstid, de får rett og slett ikke uføreforsikring.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Alle bør kanskje ha en uføreforsikring, men slett ikke alle får det... Søsteren min f.eks, som fikk en rytmeforstyrrelse på hjertet i tenårene er det ingen forsikringsselskap som vil ha, hun får avslag på forsikring selv om de aldri fant noe galt med hjertet hennes.

Det gjelder mange som har hatt eller fått en eller annen diagnose i barndom/ungdomstid, de får rett og slett ikke uføreforsikring.

Derfor er jeg faktisk litt forsiktig med å kontakte lege for allting. Er heldig og jobber i helsevesenet selv, så har sneket inn på mann og barn for tester, uten at det er blitt journalført. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Derfor er jeg faktisk litt forsiktig med å kontakte lege for allting. Er heldig og jobber i helsevesenet selv, så har sneket inn på mann og barn for tester, uten at det er blitt journalført. 

Og jeg har tegnet en uføreforsikring til mine barn som kan videreføres uten ny helseattest når de blir voksne, så vi kan gå til legen så ofte vi vil og få allverdens diagnoser uten at de noen gang kan bli nektet forsikring, den ble tegnet når de var babyer og varer så lenge den blir betalt. Jeg kommer til å betale den for dem så lenge de går på skole/studerer, og når de kommer seg i jobb skal jeg nok få fortalt dem hvor viktig det er at de selv tar over og fortsetter betale den.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Max utbetaling er 66% av 6G

Er du alene eller har du en mann? 

De legger sammen din og mannens inntekt når de beregner barnetillegg, kommer dere da over en viss sum får du det ikke. 

Jeg har 400,000 i året i uføretrygd pluss litt barnetillegg. Får ikke fullt barnetillegg for da blir summen for høy 

Hvordan kan du ha 400.000,- i året i uføretrygd når max beløpet du kan få er ca 370.000,-???

Anonymkode: 43a39...b23

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du ha 400.000,- i året i uføretrygd når max beløpet du kan få er ca 370.000,-???

Anonymkode: 43a39...b23

Barnetillegget kommer i tillegg 

Skrevet

Det er svært sjelden man blir ufør av en skade. Som regel kan man omskolere seg til andre yrker.

det kan ta veldig mange år å bli ufør, man må på aap først noe som og gjør mam går ned i inntekt og denne perioden kan være lenge.

har du vært på aap, arbeidsitprlvibg osv eller er du ennå sykemeldt fra jobb?

Anonymkode: 1c1e1...4c0

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fungerer vel bedre enn i de fleste andre land. Neste hver fjerde nordmann lever av trygd og nyter godt av folketrygden.

Skrevet
54 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det fungerer vel bedre enn i de fleste andre land. Neste hver fjerde nordmann lever av trygd og nyter godt av folketrygden.

Nyter godt av? Jeg "tjener" 13 000 kr i mnd på aap. Og er sinnsykt fattig, synes jeg selv. Ufør hadde det ikke vært mye mer

Anonymkode: abd2b...f02

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nyter godt av? Jeg "tjener" 13 000 kr i mnd på aap. Og er sinnsykt fattig, synes jeg selv. Ufør hadde det ikke vært mye mer

Ja jeg ser den. Men om alternativet var at du ikke fikk noe fra staten så hadde det vært enda dårligere. Det er faktisk slik at i mange land må uføre/syke og gamle leve på familien sin.

Skrevet

Du får 13 000kr hver måned uten å gjøre en dritt? Og klager? Gratulerer!!

Skrevet

Hvis meg det landet i verden der det er bedre å være syk enn arbeidsfør og hvor du ville kommet bedre ut enn du gjør her i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...