Gå til innhold

Uføretrygd ved god inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan regnes uføretrygd ut, jeg synes det er så vanskelig å finne frem selv, vil bare være litt forberedt. Har fått en skade som kanskje fører til at jeg ikke greier å komme i arbeid igjen, og da venter etterhvert uiføretrygd, men er redd vi ikke kommer til å klare oss da. Jeg har tjent ca 800000 i året, men hadde en permisjon med 80% lønn for to år siden.

Hva kommer jeg til å få i uføretrygd? Er det slik at de kutter av over en viss G, slik at jeg ikke "får igjen" for at jeg har tjent bra? 

Anonymkode: b46d0...8a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan regnes uføretrygd ut, jeg synes det er så vanskelig å finne frem selv, vil bare være litt forberedt. Har fått en skade som kanskje fører til at jeg ikke greier å komme i arbeid igjen, og da venter etterhvert uiføretrygd, men er redd vi ikke kommer til å klare oss da. Jeg har tjent ca 800000 i året, men hadde en permisjon med 80% lønn for to år siden.

Hva kommer jeg til å få i uføretrygd? Er det slik at de kutter av over en viss G, slik at jeg ikke "får igjen" for at jeg har tjent bra? 

Det er en maksutbetaling, ja.. Nettavisen sier at maks utbetaling pr år er 363.290kr/året. Mulig noe høyere i 2017. 

Anonymkode: abd2b...f02

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en maksutbetaling, ja.. Nettavisen sier at maks utbetaling pr år er 363.290kr/året. Mulig noe høyere i 2017. 

Er det før skatt eller netto?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det før skatt eller netto?

Brutto, tenker jeg. Betaler 8% i skatt?

Skrevet

Inntekten begrenses til 6 G. Uføre mener jeg er 66%, mens aap er 60%. Så beløpet over her er nok ganske nære. Det er brutto, før skatt. Har du forsikring? En god personforsikring gir deg engangsutbetaling ved alvorlig sykdom og et visst beløp PR mnd etter første året med sykepenger er over. 

Anonymkode: 9706b...4d1

Skrevet

Som nevnt her ja, 6G er taket så er det prosentsats ut i fra det. Men med så høy lønning er det jo ekstremt viktig å ha forsikring, så regner med at du har det. Da vil du enten få engangsutbetaling eller engangsutbetaling og en utbetaling i måneden for å dekke inntektstap. Dette spørs på forsikringen din.

Anonymkode: 5cfb7...fd6

Skrevet

Med så høy inntekts har dere vel spart mye? Synes ikke synd på deg

Anonymkode: 84b50...53f

Skrevet

Max utbetaling er 66% av 6G

Er du alene eller har du en mann? 

De legger sammen din og mannens inntekt når de beregner barnetillegg, kommer dere da over en viss sum får du det ikke. 

Jeg har 400,000 i året i uføretrygd pluss litt barnetillegg. Får ikke fullt barnetillegg for da blir summen for høy 

Anonymkode: 34b7b...fb1

Skrevet

Du må betale vanlig skatte prosent også.slutt på lav skattetrekk 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, alle som har høy inntekt fortjener en skade som gjør at de ikke fungerer mer..? Du skjønner vel at man gjerne har et forbruk etter inntekt? Hus, bil osv koster og også området en bor i koster, og ikke bare å rive løs barna fra alt dette heller. 

Ikke alle som tjener mye sitter bare og sparer pengene de tjener, de fleste blir ikke uføre, og da kan de kose seg med økonomien sin. Ingen "vits" å tjene penger om man ikke kan unne seg å bruke dem om man har råd vel?

Nå har jeg vært uheldig, og lurer på hva jeg kan forvente meg framover. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, alle som har høy inntekt fortjener en skade som gjør at de ikke fungerer mer..? Du skjønner vel at man gjerne har et forbruk etter inntekt? Hus, bil osv koster og også området en bor i koster, og ikke bare å rive løs barna fra alt dette heller. 

Ikke alle som tjener mye sitter bare og sparer pengene de tjener, de fleste blir ikke uføre, og da kan de kose seg med økonomien sin. Ingen "vits" å tjene penger om man ikke kan unne seg å bruke dem om man har råd vel?

Ring 55553333 og be om å få en serviceberegning uføretrygd. Det tar 2 min.

Anonymkode: 2b4e3...96c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi du tror at hvis du selv hadde hatt høy inntekt så hadde du bodd i en rønne, aldri dratt på ferie og levd på brød og vann? 

Skinnhellig, heter det. 

Og i tillegg mener du at en som faktisk har brukt tid, penger og ekstra innsats på å utdanne seg, skaffe seg en god jobb og bidra med mer skatt enn du noen gang kan drømme om (men skattepenger du gjerne vil nyte godt av), ikke fortjener sympati hvis hun blir ufør og mister inntekt. 

Men du hadde selvsagt ikke fortjent et slikt inntektstap, hadde du vel?

Anonymkode: 1bd9a...4f5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da må du bo i mye mindre bolig, i damme område. Evt rive de løs ja, det er da ingen menneskerett å ikke flytte på seg gjennom hele oppveksten!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da må du bo i mye mindre bolig, i damme område. Evt rive de løs ja, det er da ingen menneskerett å ikke flytte på seg gjennom hele oppveksten!

For ei hurpe du er! 

Gjør som anonym over sier. Ring NAV og få en servicebergning. Dere får sannsynligvis ikke barnetillegg dersom mannen din også tjener godt. Du har kanskje en uføreforsikring? 

Skrevet
6 minutter siden, Eris skrev:

For ei hurpe du er! 

Gjør som anonym over sier. Ring NAV og få en servicebergning. Dere får sannsynligvis ikke barnetillegg dersom mannen din også tjener godt. Du har kanskje en uføreforsikring? 

Hurpe!? Fordi jeg er helt enig at hi ikke skal få mer enn 66% av 800000kr! Puh, da får jeg være ei hurpe da, lever fint med det  

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hurpe!? Fordi jeg er helt enig at hi ikke skal få mer enn 66% av 800000kr! Puh, da får jeg være ei hurpe da, lever fint med det  

Nei, fordi du presterer å si at det ikke er synd i hi som har fått en skade som muligens gjør henne ufør. Normale mennesker har empati.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun får ikke 66% av 800 000 kr, hun får 66% av 6G (6G = 561 800 kr), noe som utgjør 370 800 kr. Det vil si under halvparten av det hun nå tjener. 

Klart det blir vanskelig for dem. Og HI er derfor smart som forsøker å sette seg inn i dette på forhånd når hun ser hvor det går. 

Du, derimot, er bare ute etter å spre kvalme åpenbart. Sjarmere. 

Anonymkode: aa443...79e

Skrevet
4 minutter siden, Eris skrev:

Nei, fordi du presterer å si at det ikke er synd i hi som har fått en skade som muligens gjør henne ufør. Normale mennesker har empati.

For enkelte er empati forbeholdt de som er mindre "vellykkede" enn dem selv i utgangspunktet. Mindreverdighetskompleks kalles det. 

Anonymkode: 5c8ce...ad1

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For enkelte er empati forbeholdt de som er mindre "vellykkede" enn dem selv i utgangspunktet. Mindreverdighetskompleks kalles det. 

Anonymkode: 5c8ce...ad1

Dessverre helt sant.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun får ikke 66% av 800 000 kr, hun får 66% av 6G (6G = 561 800 kr), noe som utgjør 370 800 kr. Det vil si under halvparten av det hun nå tjener. 

Klart det blir vanskelig for dem. Og HI er derfor smart som forsøker å sette seg inn i dette på forhånd når hun ser hvor det går. 

Du, derimot, er bare ute etter å spre kvalme åpenbart. Sjarmere. 

Gikk fort i svingene, selvfølgelig 66% av 6G og ikke av inntekt (tenk om de skulle fått 66% av millioninntekter..). 

Synd ikke synd i at hun går ned i inntekt, har da ikke nevnt noe om skaden...!?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gikk fort i svingene, selvfølgelig 66% av 6G og ikke av inntekt (tenk om de skulle fått 66% av millioninntekter..). 

Synd ikke synd i at hun går ned i inntekt, har da ikke nevnt noe om skaden...!?

Og HI har aldri bedt om din sympati heller. Hun har bedt om informasjon. Dine meninger om hennes økonomi er det absolutt ingen som bryr seg om. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Brutto, tenker jeg. Betaler 8% i skatt?

Åh nei ;) uføre skatten er høy, mannen har 24000 brutto og utbetalt 16300

Anonymkode: a0ef1...433

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du fortjener iallfall ikke at din «mann» rimmer deg aldri igjen....

Anonymkode: 0a649...54b

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh nei ;) uføre skatten er høy, mannen har 24000 brutto og utbetalt 16300

Anonymkode: a0ef1...433

Det er ikke noe som heter uføreskatt, man betaler akkurat det samme som om det skulle vært ordinær inntekt. 

Spiller ingen rolle om du tjener pengene som barnehageassistent eller om det er uføretrygd, man skatter etter de samme reglene.

Men i "gamle dager", før den nye uførereformen hadde man et særfradrag på skatten for uføre, det har de fjernet.

Anonymkode: 34b7b...fb1

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fortjener iallfall ikke at din «mann» rimmer deg aldri igjen....

Anonymkode: 0a649...54b

Atte, hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...