GÃ¥ til innhold

De burde tvangssteriliseres!😡

Anbefalte innlegg

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare vås. Det er ikke vanlig at foreldre som er søskenbarn får barn med psykisk utviklingshemming. Les deg opp på biologi!

Anonymkode: 8a88e...5c4

Studier viser at det er en økt risiko for "uspesifikk psykisk utviklingshemning"

Anonymkode: 51f36...910

Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare vås. Det er ikke vanlig at foreldre som er søskenbarn får barn med psykisk utviklingshemming. Les deg opp på biologi!

Det Hi snakker om er flergenerasjons søskenbarnekteskap, det gir betydelig økt risiko for misdannelser og andre utviklingsavvik hos barn. Kanskje det er du som bør lese deg opp på biologien? Alternativt burde du vært innom noen av landets nyfødtintensiver og barneavdelinger, for der vil du nesten alltid finne de barna Hi snakker om - dessverre.

Anonymkode: 905e0...2f9

Skrevet

Dette med økt risiko er grundig undersøkt, og det er ikke funnet noe som tilsier forbud mot søskenbarnekteskap, ikke engang generell fraråding.

Risiko øker, ja. Men den øker ikke fra lav til høy. Om en risiko f eks dobles går den  gjerne fra mikroskopisk til høyst ubetydelig. Det er bare de tilfeller hvor det er arvelige sykdommer i slekta man bør unngå inngifte.

De aller fleste avvik som fører til utviklingshemming oppstår spontant, og risikoen er størst blant de yngste og eldste mødrene. Skal man virkelig gjøre noe med problemet bør man innføre tvungen prevensjon blant tenåringer og tvangssterilisering ved 35 år eller deromkring. Men det er mer ubehagelig å foreslå latterlige tiltak som rammer en selv og folk man kjenner.

Anonymkode: d5e6b...48f

Skrevet

Vet om et søskenbarnpar som fikk barn. Gutten er lett psykiskutviklingshemmed og jentene (tvillinger) må ha tilsyn døgnet rundt. Trist, mulig det hadde skjedd om de ikke var i slekt også, men man kan jo lure.

Anonymkode: 9bb11...537

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vås. Mitt ene barn er psykisk utviklingshemmet. Vi var på frambu(senter for sjeldne diagnoser) og møtte mennesker med barn med lik diagnose. Vi voksne var på en del forelesninger om ulike ting. Ene dagen hadde vi en genetiker som foreleste og han fortalte at alle mennesker har et par alvorlige genfeil og hvis man treffer en person med samme genfeil og får barn er sjansen 25%( eller 50% husker ikke nøyaktig) for ar barnet blir født med denne genfeilen. Og søskenbarn har større sjanse siden de ofte har samme genfeil siden de er i familie. Og er det foreldre, besteforeldre, oldeforeldre også søskenbarn øker sjansen for å få et sykt barn fordi man da blir bærer av flere syke gener.

Anonymkode: 2eecf...fbe

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det Hi snakker om er flergenerasjons søskenbarnekteskap, det gir betydelig økt risiko for misdannelser og andre utviklingsavvik hos barn. Kanskje det er du som bør lese deg opp på biologien? Alternativt burde du vært innom noen av landets nyfødtintensiver og barneavdelinger, for der vil du nesten alltid finne de barna Hi snakker om - dessverre.

Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om :)

Kongen vår er forresten et resultat av flergenerasjons søskenbarnekteskap.

Skrevet

For oss som jobber med nyfødte, er dette en kjent sak. I mange muslimske kulturer gifter søskenbarn seg med søskenbarn i generasjon etter generasjon. Dette fortsetter de med etter at de kommer til Norge, siden vi har så ufattelig naive regler for "familiegjenforening". Det er godt dokumentert at denne praksisen gir økning i alvorlige misdannelser hos avkommet. 

Anonymkode: 82964...e6f

Skrevet

Det er sykt kvalmt å få barn med et søskenbarn uansett så det burde forbys! Insest! 

Anonymkode: 6cc45...a51

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og nettopp derfor trenger kongefamilien nytt blod. At det har gått greit hittil betyr ikke at det går greit i neste generasjon.

Om du virkelig visste mye om problemstillingen Hi snakker om ville du ikke brukt energi på å bagatellisere den og gi inntrykk av at den ikke finnes. På nyfødtintensier og barneavdelinger og på Frambu ser de resultatene av disse søskenbarnekteskapene fra ørtende generasjon søskenbarn som gifter seg med hverandre - og resultatene er hjerteskjærende. For noen av barna det gjelder er det så stor lidelse at man innimellom bør spørre seg om det er etisk riktig å stadig redde dem hver gang det oppstår kriser i deres fysiske tilstand. Hverdagen deres er altfor ofte preget av store smerter, minimal funksjon og dessverre også for mange isolasjon. Hadde flere sett hva mange av disse barna går gjennom ville dette vært en større sak både for vanlige folk og for politikerne, for virkeligheten for mange av disse barna er på grensen til grusom, selv når de får den beste pleien og oppfølgingen mulig. For de som har flere slike barn er det umulig å følge dem tett nok, da lever barna på et eksistensminimum, ikke fordi foreldrene ikke vil eller ikke bryr seg, men fordi det ikke er fysisk mulig for to foreldre (ofte bare mor) å følge opp flere så pleietrengende barn.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leste denne folkehelse instituttet linken. 

Det er kanskje ikke det mest vanlige, men det er ikke helt uvanlig heller. Eller bestrider du forskningen? 

Anonymkode: 9e2b6...e39

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Njaaa, i ekte universitetsånd må jeg si at den holder ikke helt mål for norske forhold. De skriver om pakistanske innvandrere, ikke generelt etniske norske som inngår ekteskap hvor ekteparet er søskenbarn. Om det er en korrelasjon mellom at de faktisk er søskenbarn, pakistanere eller hvor mange søskenbarn som har giftet seg i generasjoner opplyses ikke om. Man kan heller ikke legge under en stol at visse etnisiteten er i utgangspunktet mer disponibel for diverse sykdommer. Sånn, da har jeg ødelagt den nyhetsartikkelen.  

Anonymkode: fa54e...a6b

Da vil jeg i medisinsk ånd si at ulike etnisiteter alle er disponert for genetiske sykdommer dog ulike genetiske sykdommer. Altså ser man ulik hyppighet av diverse sykdommer hos europeere enn hos asiater, men begge grupper er disponert for genetiske sykdommer.

Og i rettskrivingensånd; uttrykket er "stikke under en stol" ikke "legge under en stol".

Sånn, da har jeg ødelagt innlegget ditt.

Anonymkode: 060a3...e85

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nettopp derfor mener man det var bra at Sonja kom inn i bildet.

Uttrykket «blått blod» kommer av mange kongelige fikk blødersykdom pga innavl. Den siste Tsaren i Russland sleit veldig med å få sønner (han som levde var bløder).

Jeg kjenner folk fra der jeg kommer fra der alle guttene døde pga folk hadde gifter seg i generasjoner. Døtrene ble helt fine, men de fant ut at de måtte holde seg unna søskenbarn.

Her forleden leste jeg om mormonerne som driver med flerkoneri (ikke alle av dem gjør det) Der har mange genetiske sykdommer som de har sport tilbake til en av grunnleggerne eller den første kona hans som var bærere av et sykdomsgen. Det er nok en del inngifte i dette miljøet.

Når det er sagt, så tror jeg ikke tvangssterilisering er tingen, men å opplyse folk og opplyse om konsekvensene.

Et og annet søskenbarnekteskap tror jeg går bra, men man bør lete etter make utenfor slekta.

Anonymkode: 72edf...72a

Skrevet

Inavl er ikke bra. Vet om et tilfelle hvor den ene foresatte er norsk og den andre er fra et område hvor det er vanlig praksis med inngifte. Barnet deres er PU.

Anonymkode: a92c4...ebb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nettopp derfor mener man det var bra at Sonja kom inn i bildet.

Uttrykket «blått blod» kommer av mange kongelige fikk blødersykdom pga innavl. Den siste Tsaren i Russland sleit veldig med å få sønner (han som levde var bløder).

Jeg kjenner folk fra der jeg kommer fra der alle guttene døde pga folk hadde gifter seg i generasjoner. Døtrene ble helt fine, men de fant ut at de måtte holde seg unna søskenbarn.

Her forleden leste jeg om mormonerne som driver med flerkoneri (ikke alle av dem gjør det) Der har mange genetiske sykdommer som de har sport tilbake til en av grunnleggerne eller den første kona hans som var bærere av et sykdomsgen. Det er nok en del inngifte i dette miljøet.

Når det er sagt, så tror jeg ikke tvangssterilisering er tingen, men å opplyse folk og opplyse om konsekvensene.

Et og annet søskenbarnekteskap tror jeg går bra, men man bør lete etter make utenfor slekta.

Anonymkode: 72edf...72a

Innavl har lenge vært en ting blant kongelige og adel. Jeg er direkte ane av flere konger i europa, og slektstreet mitt har flere veier til samme konge fordi de giftet seg med andre "adelige" som de også var i slekt med. Jeg kan si deg at flere av disse "adelige" er i slektstreet mitt 4 ganger via forskjellige personer og jeg er ENDA ikke ferdig med treet. Den ene kongen har 8 veier som leder til han, og IGJEN jeg er ikke ferdig :ler:  Det kompliserer også treet en hel del. 

Dette er jo heldigvis tilbake til 1300-1500 tallet da, så de viste vel ikke bedre. Dette er noe jeg ser i de adelige delene av familien, ellers "ikke adelig" familie holdt ikke på sånn.  Så vi burde virkelig være glad for at adelen er avskaffet i Norge. En av den siste adelen på den ene siden av slekta mistet sin tittel fordi han giftet seg med en "ikke adelig" person. Det er jo bare idiotisk men også temmelig sykt da det ellers mest sannsynlig hadde betydd at han giftet seg inn i innavl. Den som var tiltenkt han var i hans familie via flere ledd :kvalm:

Kleopatra hadde kun 6 tipp-tipp oldeforeldre som fyllte plassen til egentlige 16 personer. INGEN snakker om det når de snakker om Kleopatra. 

Charles den II av spania (1661-1700) er en annen trist skjebne som også var sterkt preget av dårlig helse pga. innavl i flere generasjoner. Han var mentalt tilbakestående og med store missdannelser han hadde store problemer med å tygge og had han siklet. Hans tunge var  for stor for munnen hans slik at han hadde vanskeligheter med å snakke og folk hadde problemer med å forstå han. Forferdelig trist historie :( 

Anonymkode: 22d87...01b

Skrevet

Hvorfor skal en ikke ha forbud mot innavl. 

Ofte skaper jo forbud i livsform nye holdninger og ny adferd. 

Ta dette med sikkerhetsseler for eksempel. Det forbudet har endret handlingene til er helt folk. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal en ikke ha forbud mot innavl. 

Ofte skaper jo forbud i livsform nye holdninger og ny adferd. 

Ta dette med sikkerhetsseler for eksempel. Det forbudet har endret handlingene til er helt folk. 

50% av muslimer er innavl. I 55% av pakistanerne i storbritania gifter seg med søskenbarn. 

Vet ikke hvor mye av det på linken som stemmer. Men er helt enig i at å gifte seg med søskenbarn bør ikke være lov, det er barna som blir skadelidende. Syk praksis som bør avskaffes. Jeg er egentlig imot moralske lover og regler, men her gjelder det å beskytte barna. 

Jeg lo da det på gravid skjema til jordmor ble spurt om foreldrene er i slekt :hakeslepp: Men det må jo være et problem når det faktisk trykkes på et skjema. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

50% av muslimer er innavl. I 55% av pakistanerne i storbritania gifter seg med søskenbarn. 

Vet ikke hvor mye av det på linken som stemmer. Men er helt enig i at å gifte seg med søskenbarn bør ikke være lov, det er barna som blir skadelidende. Syk praksis som bør avskaffes. Jeg er egentlig imot moralske lover og regler, men her gjelder det å beskytte barna. 

Jeg lo da det på gravid skjema til jordmor ble spurt om foreldrene er i slekt :hakeslepp: Men det må jo være et problem når det faktisk trykkes på et skjema. 

50% av muslimene er ikke innavl. Vis meg skikkelig dokumentasjon på det.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes faktisk veldig mye rundt dette temaet:

https://wikiislam.net/wiki/Cousin_Marriage_in_Islam

https://pjmedia.com/blog/the-problem-of-inbreeding-in-islam/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1394119/Its-time-confront-taboo-First-cousin-marriages-Muslim-communities-putting-hundreds-children-risk.html

Det betyr IKKE kun søskenbarn men det kan også gjelde tre og firemenninger. Men det er jo uansett innavl det også. 

Skrevet

For å ta fram noen "høydepunkter"

Britiske pakistanere står kun for 3.4 % av alle fødsler i storbritania, men enda så står de for 30% av alle britiske barn som fikk missdannelser og en mye høyere forekomst av spedbarnsdød. Pga. disse bevisene så vil labor party i storbritania gjøre ekteskap mellom søskenbarn forbudt. 

Vel, dette var faktisk nytt for meg. Hvor lenge skal dem vente før dem gjør dette forbudt? Dette er jo ganske sykt, stakkars barn :sur:

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tviler du på dette? 

Vi vet jo at det er vanlig, bare at vi kanskje ikke helt har forstått verken omfang eller konsekvenser. 

Når det er et kjent fakta at det er vanlig med innavl, og en får det satt i et slikt perspektiv. Da er det for meg naturlig å tenke at dette bør forbys. Dette er oroblemer barna, familiene og samfunnet ikke trenger.

Du får det samme presentert, og du trekker det i tvil. Hvorfor det? 

Skrevet
PÃ¥ 4.10.2017 den 17.42, Anonym bruker skrev:

Kjenner også til en slik familie, foreldrene var søskenbarn og begge barna ble syke. Gutten døde i tenårene og jenta lever med store smerter 

Anonymkode: 51f36...910

Kjenner også en familie, hvor foreldrene ikke er i slekt. Alle tre barna fikk alvorlige misdannelser hvor de enda som voksne er inn og ut av sykehus...

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner også en familie, hvor foreldrene ikke er i slekt. Alle tre barna fikk alvorlige misdannelser hvor de enda som voksne er inn og ut av sykehus...

Jeg kjenner også noen voksne som ikke er i slekt, men som har fått barn med svært store genetiske sykdommer. Det dreier seg om to ektepar, de har for så vidt ingenting med hverandre å gjøre, de bor i ulike land. 
Det ene ekteparet fikk eneggede tvillinger med en eller annen sjelden og forferdelig syndrom. De valgte å få flere barn, men da ble de testet og fikk svangerskapsdiagnostikk, og tilbud om tidlig abort om de skulle vært uheldig igjen. De fikk regnet ut noen odds om hvor sannsynlig det ville være for at det skulle skje igjen, før de tok det valget. 
Det andre ekteparret som fikk et svært sykt barn, som ikke bor i Norge, men i et annet vesteuropeisk land, fikk også oppfølging av en eller annen form for genetisk avdeling, for sannsynlighetsvurdering, og for fosterdiagnostikk. Da de ikke ville greie påkjenningen med å ha to barn som kommer til å dø i tenårene. 

Begge ekteparene har bare gått for å få et friskt barn, og sjansene for at de skulle få syke barn flere ganger ble beregnet til svært små. Sannsynligvis kunne de fått flere friske barn, men påkjenningen var helt enorm. Det var i begge tilellene snakk om veldig alvorlige sykdommer, misdannelser etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...