Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 I en årrekke har jeg jobbet med barn med spesielle behov. jeg  har stor respekt for familier som har barn med spesielle behov bare så det er sagt. En ting som derimot både skremmer meg og gjør meg sint er foreldrepar i nær slekt som får barn. Dvs f.eks søskenbarn som får barn. Ikke rent sjelden får disse barna alt fra mild til alvorlig psykiskutviklingshemming. Andre ganger er de misdannet alt fra mild til alvorlig grad her også. Når familier får både fire og fem barn hvor alle barna blir født med ulike skader burde foreldrene for lengst blitt sterilisert. Jeg ser den smerten disse barna går igjennom. Jeg ser hvilken hverdag de har som følge av at foreldrene som er nært beslektet har fått barn. De er klar over risikoen de tar men velger likevell å få barn etter barn. Helt uforståelig i mine øyne!!  Når dette er sagt. Dette er ingen kritikk til foreldre som har ett barn med psykisk utviklingshemming eller som har fått flere barn med diagnoser uten åpenlys årsak. Dette er kun rettet til foreldre i nær slekt som er klar over risikoen da de velger å få barn sammen. Anonymkode: 94a5b...141
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: I en årrekke har jeg jobbet med barn med spesielle behov. jeg  har stor respekt for familier som har barn med spesielle behov bare så det er sagt. En ting som derimot både skremmer meg og gjør meg sint er foreldrepar i nær slekt som får barn. Dvs f.eks søskenbarn som får barn. Ikke rent sjelden får disse barna alt fra mild til alvorlig psykiskutviklingshemming. Andre ganger er de misdannet alt fra mild til alvorlig grad her også. Når familier får både fire og fem barn hvor alle barna blir født med ulike skader burde foreldrene for lengst blitt sterilisert. Jeg ser den smerten disse barna går igjennom. Jeg ser hvilken hverdag de har som følge av at foreldrene som er nært beslektet har fått barn. De er klar over risikoen de tar men velger likevell å få barn etter barn. Helt uforståelig i mine øyne!!  Når dette er sagt. Dette er ingen kritikk til foreldre som har ett barn med psykisk utviklingshemming eller som har fått flere barn med diagnoser uten åpenlys årsak. Dette er kun rettet til foreldre i nær slekt som er klar over risikoen da de velger å få barn sammen. Anonymkode: 94a5b...141 Du er bare... enkel? Anonymkode: 45064...64a
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 Enig. Jeg synes det er utrolig trist å møte barn med skader som er oppstått grunnet foreldrenes familiebånd. At de velger med viten og vilje å få 3-4-5 barn, er ufattelig. Anonymkode: e66a5...f28
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er bare... enkel? Anonymkode: 45064...64a  Du ser ikke problemet? Anonymkode: e66a5...f28
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 Til en viss grad enig at de ikke burde få barn når de har fått bekreftet at det første barnet med diagnose har det pga at de har samme genfeil som slå ut hos barna. Men det er vel veldig sjeldent at foreldrepar som vet at de har genfeil som vil ramme barna velger å få barn. Anonymkode: 2eecf...fbe
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 Men man kan ha et godt liv selvom man er utviklingshemmet. Et menneske som har en psykisk utviklingshemning får ikke automatisk et jævlig liv full av smerter. Har selv et utviklingshemmet barn og hun har det like godt som meg og deg. Anonymkode: 2eecf...fbe
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 Helt enig med deg hi! Både jeg og mannen har «litt av hvert» på begge sider. Vi har derfor valgt å ikke få flere barn sammen. Anonymkode: 6cc45...a51
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #8 Skrevet 4. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men man kan ha et godt liv selvom man er utviklingshemmet. Et menneske som har en psykisk utviklingshemning får ikke automatisk et jævlig liv full av smerter. Har selv et utviklingshemmet barn og hun har det like godt som meg og deg. Anonymkode: 2eecf...fbe Men er barnet ditt utviklingshemmet som følge av at du er i slekt med faren? Anonymkode: 4a1a3...c76
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #9 Skrevet 4. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men man kan ha et godt liv selvom man er utviklingshemmet. Et menneske som har en psykisk utviklingshemning får ikke automatisk et jævlig liv full av smerter. Har selv et utviklingshemmet barn og hun har det like godt som meg og deg. Anonymkode: 2eecf...fbe Mange barn kan helt klart ha ett fantastisk liv likevell. Men når man har tre-fire-fem pleietrengende barn skal man være supermann for å kunne ta seg av de, følge opp alle utfordringene, møter med bhg, skole, nav, fysio, ergo, logopeder osv til alle ungene. Ofte ser jeg at det er kun mor som står for 90% av jobben å det krever sinnsykt med ressurser. Ikke er det lett heller når mor kanskje snakker minimalt med norsk/engelsk selv. Det er heller ikke uvanlig at mor ikke kjører bil. Noen misdannelser er smertefulle og ungene må gjennom kirurgi. Noen barn er svært misdannet nedentil og det er store utfordringer knyttet til noe så enkelt som å tisse/bæsje. Det er krevende å skulle mate 5stk med enten sonde eller at de fysisk må mates. Det er krevende å ha mange barn du skal dusje, bære, stelle., Du kjenner helt sikkert til endel av dette. Jeg beundrere dere for den jobben dere gjør. Likevell kan jeg ikke forstå disse foreldrene som velger å avle frem barn etter barn som er syke. Anonymkode: 94a5b...141
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #10 Skrevet 4. oktober 2017 Studie/kile på søskenbarnforhold som gir større sannsynlighet for misdannelser og skjevutvikling? Anonymkode: fa54e...a6b
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #11 Skrevet 4. oktober 2017 https://nhi.no/familie/barn/barn-av-soskenbarn/ Anonymkode: 51f36...910
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #12 Skrevet 4. oktober 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Studie/kile på søskenbarnforhold som gir større sannsynlighet for misdannelser og skjevutvikling? Anonymkode: fa54e...a6b https://nhi.no/familie/graviditet/risikofylt-a-fa-barn-med-slektninger/ Anonymkode: 51f36...910
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #13 Skrevet 4. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Mange barn kan helt klart ha ett fantastisk liv likevell. Men når man har tre-fire-fem pleietrengende barn skal man være supermann for å kunne ta seg av de, følge opp alle utfordringene, møter med bhg, skole, nav, fysio, ergo, logopeder osv til alle ungene. Ofte ser jeg at det er kun mor som står for 90% av jobben å det krever sinnsykt med ressurser. Ikke er det lett heller når mor kanskje snakker minimalt med norsk/engelsk selv. Det er heller ikke uvanlig at mor ikke kjører bil. Noen misdannelser er smertefulle og ungene må gjennom kirurgi. Noen barn er svært misdannet nedentil og det er store utfordringer knyttet til noe så enkelt som å tisse/bæsje. Det er krevende å skulle mate 5stk med enten sonde eller at de fysisk må mates. Det er krevende å ha mange barn du skal dusje, bære, stelle., Du kjenner helt sikkert til endel av dette. Jeg beundrere dere for den jobben dere gjør. Likevell kan jeg ikke forstå disse foreldrene som velger å avle frem barn etter barn som er syke. Anonymkode: 94a5b...141 Jeg er helt enig at det er uansvarlig og helt feil å få barn når de vet at det er stor sannsynlighet for at barnet deres vil kreve mye mer enn andre og gjerne ha smerter, når de allerede har barn fra før som har en utviklingshemning eller annet. Jeg svarte som jeg gjorde fordi det virket som om du mente at alle psykisk utviklingshemmede har et smertefult liv eller et liv uten mening. Anonymkode: 2eecf...fbe
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #14 Skrevet 4. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men er barnet ditt utviklingshemmet som følge av at du er i slekt med faren? Anonymkode: 4a1a3...c76 Nei, er genetisk her og, men jeg og far er ikke i familie. Men det skjer hos de som ikke er i familie også. Anonymkode: 2eecf...fbe
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #15 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg synes ikke tvangssterilisering er veien å gå, jeg tror heller det bør bli ulovlig å være gift med sine søskenbarn i Norge. Det er et faktum at de dette i all hovedsak gjelder er innvandrere som kommer fra kulturer hvor det å gifte seg med søskenbarn er en utbredt praksis. Problemet er at det kan gå greit en generasjon eller to, men jo flere generasjoner bakover som er gift med slektninger, jo større er risikoen for å få barn med misdannelser og andre utviklingshemminger. Og ofte blir også misdannelsene svært alvorlig. Dette fører til store lidelser for disse barna, som aldri kan få et godt liv (nå snakker jeg ikke om mindre misdannelser eller psykisk utviklingshemminger for de kan absolutt ha et godt liv). Disse barna er omtrent helt usynlig i samfunnet, også delvis kulturelt betinget at de ikke tas ut. Dermed ser vi ikke omfanget, og vi ser heller ikke hvor alvorlig syke disse barna er. Mange av dem lever i et smertehelvete fra de er født. Kun fordi foreldrene skal følge tradisjonen. Det tragiske er jo at ofte har foreldrene ikke hatt et reelt valg når det kom til ektefelle. Flere blir også presset av storfamilien, for neeeste barn blir sikkert friskt... Nei, gjør det heller ulovlig å være gift med søskenbarn i Norge. Og driv opplysning om risikoen ved å få barn med søskenbarn i de landene som fremdeles praktiserer det. Anonymkode: 905e0...2f9
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #16 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke tvangssterilisering er veien å gå, jeg tror heller det bør bli ulovlig å være gift med sine søskenbarn i Norge. Det er et faktum at de dette i all hovedsak gjelder er innvandrere som kommer fra kulturer hvor det å gifte seg med søskenbarn er en utbredt praksis. Problemet er at det kan gå greit en generasjon eller to, men jo flere generasjoner bakover som er gift med slektninger, jo større er risikoen for å få barn med misdannelser og andre utviklingshemminger. Og ofte blir også misdannelsene svært alvorlig. Dette fører til store lidelser for disse barna, som aldri kan få et godt liv (nå snakker jeg ikke om mindre misdannelser eller psykisk utviklingshemminger for de kan absolutt ha et godt liv). Disse barna er omtrent helt usynlig i samfunnet, også delvis kulturelt betinget at de ikke tas ut. Dermed ser vi ikke omfanget, og vi ser heller ikke hvor alvorlig syke disse barna er. Mange av dem lever i et smertehelvete fra de er født. Kun fordi foreldrene skal følge tradisjonen. Det tragiske er jo at ofte har foreldrene ikke hatt et reelt valg når det kom til ektefelle. Flere blir også presset av storfamilien, for neeeste barn blir sikkert friskt... Nei, gjør det heller ulovlig å være gift med søskenbarn i Norge. Og driv opplysning om risikoen ved å få barn med søskenbarn i de landene som fremdeles praktiserer det. Anonymkode: 905e0...2f9 Helt enig i det du skriver. Vet om et tilfelle der mor og far er søskenbarn og begge barna er psykis utviklingshemmet. Ene barnet er hardere rammet enn det andre. Men barna er så tette i alder at eldste var ikke under utredning når yngste ble født. De har valgt å ikke få flere barn, siden det er genetisk og sjanse er 25% for at tredjemann også blir utviklingshemmet.  Anonymkode: 2eecf...fbe
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #17 Skrevet 4. oktober 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://nhi.no/familie/graviditet/risikofylt-a-fa-barn-med-slektninger/ Anonymkode: 51f36...910 Njaaa, i ekte universitetsånd må jeg si at den holder ikke helt mål for norske forhold. De skriver om pakistanske innvandrere, ikke generelt etniske norske som inngår ekteskap hvor ekteparet er søskenbarn. Om det er en korrelasjon mellom at de faktisk er søskenbarn, pakistanere eller hvor mange søskenbarn som har giftet seg i generasjoner opplyses ikke om. Man kan heller ikke legge under en stol at visse etnisiteten er i utgangspunktet mer disponibel for diverse sykdommer. Sånn, da har jeg ødelagt den nyhetsartikkelen.  Anonymkode: fa54e...a6b
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #18 Skrevet 4. oktober 2017 Det er jo så liten sannsynlighet for misdannelser pga at søskenbarn får barn sammen at det ikke er grunn til å forby det. Anonymkode: 752d5...df5
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #19 Skrevet 4. oktober 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo så liten sannsynlighet for misdannelser pga at søskenbarn får barn sammen at det ikke er grunn til å forby det. Anonymkode: 752d5...df5 Det du sier stemmer forsåvidt når søskenbarn som er første generasjon som gifter seg med søskenbarn. Da er det sjelden alvorlige problemer hos barna de får. Problemet er at i visse kulturer er det tradisjon at man gifter seg med søskenbarn slik at det er mange generasjoner med søskenbarnekteskap. For hver generasjon søskenbarnekteskap blir det mer og mer "innavl" og til slutt er de for nært beslektet, da vil misdannelsene ofte forekomme hyppigere og hyppigere (noen kan ikke lage friske barn sammen en gang) og dessverre så blir misdannelsene ofte da også større og større. Tro meg, har du sett lidelsene mange av disse barna lever med så er det all grunn til å forby det! Anonymkode: 905e0...2f9
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #20 Skrevet 4. oktober 2017 Mine besteforeldre var søskenbarn, og etnisk norske. Alle deres barn hadde handicap, og etterkommerne etter disse barna har hatt fysiske problemer som kan knyttes til «grunnhandicapet». Det er snakk om en arvelig tilstand som også finnes i andre deler av slekta, men som er mye kraftigere tilstede i disse søskenbarnbarna. Mine besteforeldre var sikkert ikke klar over risikoen, så de kan neppe klandres. Men det har vært tungt å vokse opp i en familie med så mye handicap. Anonymkode: c289b...c70
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #21 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mine besteforeldre var søskenbarn, og etnisk norske. Alle deres barn hadde handicap, og etterkommerne etter disse barna har hatt fysiske problemer som kan knyttes til «grunnhandicapet». Det er snakk om en arvelig tilstand som også finnes i andre deler av slekta, men som er mye kraftigere tilstede i disse søskenbarnbarna. Mine besteforeldre var sikkert ikke klar over risikoen, så de kan neppe klandres. Men det har vært tungt å vokse opp i en familie med så mye handicap. Anonymkode: c289b...c70 Kjenner også til en slik familie, foreldrene var søskenbarn og begge barna ble syke. Gutten døde i tenårene og jenta lever med store smerter Anonymkode: 51f36...910
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #22 Skrevet 4. oktober 2017 Før i tiden så var det faktisk også ganske vanlig i Norge at søskenbarn/tremeninger eller firemenninger giftet seg. Min bestefars søster er gift med sitt søskenbarn, min tippoldemor var gift med sitt søskenbarn  Holder på med slektsforskning nå og datt nesten av stolen når jeg så dette. Det er jo heldigvis ikke vanlig nå lengre men har hørt om de som finner ut at de er (firmenninger eller enda lengre ut) fordi de blir invitert til samme slektstreff Må være litt av et sjokk det da. Anonymkode: 22d87...01b
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #23 Skrevet 4. oktober 2017 Innavl leder til misdannelser enten det gjelder mennesker, planter eller dyr. Alle er bærere av div. karaktertrekk, sykdommer osv. I en familie vil gjerne flere være bærere av det samme, så når de formerer seg er det større sjans for at en sykdom som trenger to bærere får utslag, og/eller at karaktertrekk blir forsterket. Det samme fenomenet kan ses i Amish-miljøene i USA. Jeg tenker også at hvis folk ble ansvarlige for å forsørge barna sine selv med helsehjelp utover det grunnleggende, så ville de kanskje måtte planlegge litt bedre. Anonymkode: 93f87...996
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #24 Skrevet 4. oktober 2017 Helt enig med deg. Stakkars mennesker som blir født til denne jord, av egoistiske mennesker som setter Allah og kulturen sin foran alt.  Anonymkode: 02524...079
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #25 Skrevet 4. oktober 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: I en årrekke har jeg jobbet med barn med spesielle behov. jeg  har stor respekt for familier som har barn med spesielle behov bare så det er sagt. En ting som derimot både skremmer meg og gjør meg sint er foreldrepar i nær slekt som får barn. Dvs f.eks søskenbarn som får barn. Ikke rent sjelden får disse barna alt fra mild til alvorlig psykiskutviklingshemming. Andre ganger er de misdannet alt fra mild til alvorlig grad her også. Når familier får både fire og fem barn hvor alle barna blir født med ulike skader burde foreldrene for lengst blitt sterilisert. Jeg ser den smerten disse barna går igjennom. Jeg ser hvilken hverdag de har som følge av at foreldrene som er nært beslektet har fått barn. De er klar over risikoen de tar men velger likevell å få barn etter barn. Helt uforståelig i mine øyne!!  Når dette er sagt. Dette er ingen kritikk til foreldre som har ett barn med psykisk utviklingshemming eller som har fått flere barn med diagnoser uten åpenlys årsak. Dette er kun rettet til foreldre i nær slekt som er klar over risikoen da de velger å få barn sammen. Anonymkode: 94a5b...141 Dette er bare vås. Det er ikke vanlig at foreldre som er søskenbarn får barn med psykisk utviklingshemming. Les deg opp på biologi! Anonymkode: 8a88e...5c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå