Gå til innhold

Dilemma til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har et dilemma denne julen som jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med. 

Denne julen skal vi for første gang feire julen hjemme og det gleder vi oss veldig til. Min mor og far skal og komme. (Deres tur). Vi tenkte det ikke ville være noe problem så vi inviterte min mann sine foreldre (da de egentlig skulle være alene), samt søsteren til min mann og deres to barn. 

Problemet mitt er at min mor ikke vil komme hvis min svigerfamilie kommer. De har en god tone, men sier hun ikke orker å være tilstede hvis de kommer. 

Synes situasjonen er ganske vanskelig da jeg gjerne vil gjøre alle fornøyde. 

Blir og vanskelig å trekke tilbake en invitasjon til min svigerfamilie. Men hvis de kommer kommer ikke mine foreldre. 

Noen som har noe tips på hva man kan gjøre?

Anonymkode: e1fe6...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør ingenting. Dette er din mor sitt valg.

Anonymkode: 2ab8a...c4d

Skrevet

Hva er grunnen til at din mor ikke vil komme om de andre kommer om de har en god tone?

Anonymkode: 75c9b...c75

Skrevet

De som ikke kan oppføre seg og omgås resten av familien får finne på noe annet å gjøre.

Anonymkode: 09ddb...333

Skrevet

Hvis svigers takker ja, så sier du til dine foreldre at da får de heller sin tur neste år, siden du ikke visste om at moren din hadde noe imot å feire jul med svigers. Du kan ikke trekke tilbake invitasjonen bare fordi moren din er sær.

Anonymkode: 9287b...19b

Skrevet

Dere har invitert. De som ikke vil komme får la være. Dvs. dine foreldre får bli hjemme hos seg hvis de ikke vil være der når det er flere der. At din mor sier at hun ikke orker å komme om din manns familie er der, da synes jeg det er dårlig gjort, for da ligger det under at hun egentlig ønsker å komme, og kanskje vil at du skal av-invitere din manns familie. Det er dårlig av din mor - hun har mest sannsynlig oppdratt deg til å bli langt mer høflig. Dette får hun og din far ta på egen kappe, de får feire jul hos seg selv.

Dette er ikke noe dilemma, Hi. Du sier bare til en mor at hvis de ikke vil komme så er det greit.

Anonymkode: 89bc4...274

Skrevet

All the drama😩

Anonymkode: f01b9...e76

Skrevet

Min mor lider av div sykdommer, tror det er derfor hun ikke orker «ukjente». Ser at vi kan bli mange, men det er jo familien min alle sammen. 

Synes det er veldig vanskelig....

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min mor lider av div sykdommer, tror det er derfor hun ikke orker «ukjente». Ser at vi kan bli mange, men det er jo familien min alle sammen. 

Synes det er veldig vanskelig....

Da må hun i så fall si det til deg. Denne julen må hun enten takle det, eller feire hjemme hos seg, så får dere heller ta hensyn til henne en annen jul - men da må dere kommunisere om det.

Anonymkode: 89bc4...274

Skrevet

Ja, ser den. Tror bare ikke hun ser seg selv oppe i alt. Hun har alltid vært litt manipulerende, og kan bli veldig sår hvis det ikke går hennes vei.

Skrevet

Jeg syns ikke du kan trekke invitasjonen tilbake for dine svigers. Klarer din mor ikke feire med dem i hus, ja da må hun feire et annet sted. Du burde egentlig nå som sist gi beskjed at det ikke blir min/din families jul lengre, men at far nå av er alle velkommen som vil komme. Sett folk i jobb slik at ikke alt faller på dere og dere får fantastiske julefeiringer fremover.

Anonymkode: 3d953...f05

Skrevet

Jeg synes faktisk dette er din skyld hi, du inviterte først dine foreldre og så, uten å snakke med dem først, inviterer du masse andre. 

Kanskje dine foreldre så for seg en rolig julaften mens det nå blir folkefest og ørten gaver, kanskje den "gode tonen" de har med svigers bare er tull, kanskje de synes ungene til svigersøsteren din er drittunger osv.

Tåpelig å true med å ikke komme,ja,men dette kunne du ungått ved å snakke med foreldrene dine i forkant.

Anonymkode: 98e3a...e02

Skrevet

Men om det var din side av familien sin jul hvorfor inviterte du svigers og? 

Anonymkode: eff2b...af4

Skrevet

Herregud, det er da vel snakk om voksne folk? Be dem ta et valg, enten tar de seg sammen og oppfører seg, eller så får de finne på noe annet. Sånt fjas finner jeg meg ikke i av voksne folk. 

Anonymkode: f6fda...157

Skrevet

La hespetreet sitte hjemme. Hennes valg.

Anonymkode: 0a4e9...41f

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ser den. Tror bare ikke hun ser seg selv oppe i alt. Hun har alltid vært litt manipulerende, og kan bli veldig sår hvis det ikke går hennes vei.

Du skriver hun har div sykdommer og så kaller du henne manipulerende. Kan det ikke tenkes at det blir for mye i forhold til sykdommene?

Syns det er rart at du ikke klarer ta hennsyn til din egen mor. Gjorde du dette kanskje med vilje?

Anonymkode: 608fe...1de

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La hespetreet sitte hjemme. Hennes valg.

Dette var da en unødvendig kommentar om en syk mor? Vi vet ingenting om svigerfamilien til hi, kanskje er de bråkete, høylytte og den rolige julefeiringen med noen få folk i nær familie blir et mas uten like med unger som roper og skriker og svigerfar som synger slagere fra danskebåten. Eller kanskje de bare har møtt hverandre noen få ganger og føler at når din mor er syk så kan hun ikke slappe godt nok av.

Hi, jeg sier igjen at denne situasjonen er din egen skyld, du burde snakket med foreldrene dine først før du inviterte ørten andre. Det kalles høflighet og hensyn til de du inviterte først.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver hun har div sykdommer og så kaller du henne manipulerende. Kan det ikke tenkes at det blir for mye i forhold til sykdommene?

Syns det er rart at du ikke klarer ta hennsyn til din egen mor. Gjorde du dette kanskje med vilje?

Oioioi nei gjorde ikke dette med vilje. Men som skrevet over skulle egentlig svigers være alene. Dette var min mor og far inneforstått med og det var greit for dem at de kom. Men så ble det skutt med kjæresten til søsteren til mannen min og da ble situasjonen en helt annnen. 

Jeg skrev ikke dette innlegget for å få tyn, og dere vet ingenting om dette. 

Skrevet

Nå er svigerfamilien invitert, og da må de få komme. Men jeg synes det var dumt av deg å ikke høre med foreldrene dine før du inviterte flere. Da hadde foreldrene dine fått turen sin, og ikke endt opp med å virke uhøflige og barnslige. Nå er det kanskje det de er, men de hadde nok gledet seg til en jul med dere på egenhånd. 

Anonymkode: 733b7...0e4

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oioioi nei gjorde ikke dette med vilje. Men som skrevet over skulle egentlig svigers være alene. Dette var min mor og far inneforstått med og det var greit for dem at de kom. Men så ble det skutt med kjæresten til søsteren til mannen min og da ble situasjonen en helt annnen. 

Jeg skrev ikke dette innlegget for å få tyn, og dere vet ingenting om dette. 

Og da kunne hun og ungene ferier med foreldrene hennes og de hadde  ikke trengt komme til dere mer for da hadde de flere å feire med.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var da en unødvendig kommentar om en syk mor? Vi vet ingenting om svigerfamilien til hi, kanskje er de bråkete, høylytte og den rolige julefeiringen med noen få folk i nær familie blir et mas uten like med unger som roper og skriker og svigerfar som synger slagere fra danskebåten. Eller kanskje de bare har møtt hverandre noen få ganger og føler at når din mor er syk så kan hun ikke slappe godt nok av.

Hi, jeg sier igjen at denne situasjonen er din egen skyld, du burde snakket med foreldrene dine først før du inviterte ørten andre. Det kalles høflighet og hensyn til de du inviterte først.

Nå er vi mange som er syke, og som sliter med mangt. Men ikke alle starter julekabalen med «hvem skal vi ekskludere i år?» Grinebitere sitter alene, så kan resten samles. Slik får alle som ønsker å feire sammen mulighet til det, og furteren får furte i fred.

Det er jo ikke snakk om utenforstående, men familien til HI og mannen. Det ville ikke falle meg inn å ikke invitere alle. Den julen jeg på grunn av særdeles dårlig form sa fra meg ansvaret for julefeiring, ble mine foreldre og ugifte bror med oss til svigers. 

HI har tydelig omtanke for HELE familien sin. I motsetning til sin mor, som tydelig har rikelig omtanke for seg selv.

Skrevet (endret)

Si det som det er til svigers, at det ble visst for mange for mor, nå som også Lisa må komme med begge barna. (Regner med at Lisa gikk fra mannen fordi hun hadde en ubrukelig svigerfamilie) 

Endret av Evablaum
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes faktisk dette er din skyld hi, du inviterte først dine foreldre og så, uten å snakke med dem først, inviterer du masse andre. 

Kanskje dine foreldre så for seg en rolig julaften mens det nå blir folkefest og ørten gaver, kanskje den "gode tonen" de har med svigers bare er tull, kanskje de synes ungene til svigersøsteren din er drittunger osv.

Tåpelig å true med å ikke komme,ja,men dette kunne du ungått ved å snakke med foreldrene dine i forkant.

Men om det var din side av familien sin jul hvorfor inviterte du svigers og? 

Anonymkode: eff2b...af4

Dette!

Anonymkode: 461b0...356

Skrevet

For det første; pleier du opplyse alle gjester om hvilke andre gjester som kommer? Det gjør ikke jeg.

For det andre; er det mor som skal trumfe resten av familien?

Vil ikke mor komme får hun sitte alene hjemme. Makan til dusteooppførsel.

Anonymkode: f0b5a...531

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det første; pleier du opplyse alle gjester om hvilke andre gjester som kommer? Det gjør ikke jeg.

For det andre; er det mor som skal trumfe resten av familien?

Vil ikke mor komme får hun sitte alene hjemme. Makan til dusteooppførsel.

Anonymkode: f0b5a...531

Akkurat juleaften er en litt spesiell kveld.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...