Gå til innhold

Gravid: Velge navnet som ei venninne vil ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt fra før. For flere år tilbake har jeg hatt et navn på "jentelisten" som jeg liker SÅ godt.. Har aldri sagt det til noen :) Så kommer ei annen venninne og sier at hun har et navn hun SKAL ha hvis hun noen gang får en jente (hun er ikke gravid). Jeg spør hva det er og da sier hun det til slutt. Jeg smiler og sier at det har jeg på topplisten min. Hun blir bare rar og sier at det navnet skal hun ha uansett. 

Nå er jeg gravid. Vet ikke kjønn enda. HVIS det er en jente, blir det helt feil av meg å kalle barnet dette navnet? Hvorfor skal hu få "eie" et navn. Det hadde på en måte vært noe annet hvis vi begge var gravide. Da hadde det ikke falt meg inn å kalle barnet det samme. Vi er nære venninner forresten.

Anonymkode: eb3ae...8d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er ikke gravid en gang. 

Ingen eier et navn. 

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig droppet det, og funnet et annet navn .

Greit nok at man ikke kan eie et navn, men her har din venninne vært først ute med å nevne et navn hun ønsker seg og da bør du holde deg unna.  

Skrevet

Jeg og ei venninne har hver vår Jakob

Jeg ser ikke problemet med det. 

Anonymkode: 56790...a63

Skrevet

Bruk navnet 😊

Anonymkode: 3430f...d96

Skrevet

Jeg kom i litt samme situasjon. Jeg valgte å gjøre en liten vri på navnet. Som feks hvis navnet var Tine valgte jeg Tina. Hvis navnet var Ana valgte jeg Ane osv. Da endte vi opp med nesten like navn, men en liten vri.

Anonymkode: 21040...9d0

Skrevet

Du bruker selvsagt navnet. Noe så tåpelig og barnslig som å "eie" navnet!

Anonymkode: 4f0b5...fe7

Skrevet

Bruk navnet du. Ingen som eier navn. Om du tror hun blir sur, så si til henne at du har tenkt på henne, men at du ikke ser problemet med at begge evnt får barn med samme navn.

Dessuten er det du som er gravid nå. Enn om hun aldri får jente? Jeg har bare gutter for eksempel, handler ikke om at jeg ikke ville ha jente. 

Anonymkode: 67959...9ae

Skrevet

Et barn har du for alltid men ikke en venninne. Tenk om du velger bort navnet og så flytter hun om 6 mnd uansett? En ting om hun hadde vakgt et svært skjeldent navn som du stjal etter hun sa det,men om begge på hver sin kant har tenk på navnet har begge like stor rett på det.

Men vent til du ser om du får jente, ikke vits å lage bråk før

Anonymkode: 82a89...881

Skrevet

Klart du kan bruke det navnet om du får jente.

Skrevet

Nei, ingen eier et navn. Men jeg hadde nok ikke valgt samme navnet som en av mine nærmeste venninner tydelig har sagt at de ønsker seg. Jeg hadde forstått om noen av de hadde irritert seg over meg om jeg hadde gjort det. Jeg hadde vært bekymret for vennskapet, spesielt om dere er en gjeng hvor man liksom ender opp med å velge en side.

Anonymkode: 26c6a...10a

Skrevet

Om hun hadde vært gravid med jente så ville jeg kanskje valgt noe annet, men hun er ikke engang gravid og blir hun det en gang så er det ikke sikkert at hun får jente. Så jeg ville brukt navnet 👍🏻😊

Anonymkode: c85b2...a31

Skrevet

Bruk det navnet du vil, ingen eier navn og ingen tar skade av om to venninner har barn med samme navn heller om det skulle bli sånn. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen eier et navn. Men jeg hadde nok ikke valgt samme navnet som en av mine nærmeste venninner tydelig har sagt at de ønsker seg. Jeg hadde forstått om noen av de hadde irritert seg over meg om jeg hadde gjort det. Jeg hadde vært bekymret for vennskapet, spesielt om dere er en gjeng hvor man liksom ender opp med å velge en side.

Hadde en av mine nærmeste venninner vært gravid, med ei jente, og kommet med et navn hun skulle bruke, så hadde jeg styrt unna navnet selv om jeg hadde det samme på min liste. 

Mens her så er verken venninnen gravid elller det er langt fra sikkert at hun får en jente en gang.

Hi burde snakke med henne, forklart at hun også har navnet på sin liste. Venninnen kan ikke gi henne forbud mot å bruke navnet, men hun vil kanskje forstå. 

Problem løst.

Skrevet

For det første så er hun ikke gravid engang :) For det andre så er hun en venninne. At venner har samme navn på sine barn syntes jeg at ikke er noe rart...hadde det vært nær familie derimot (søster, svigerinne etc) så stiller det seg anderledes. Uansett, igjen, hun er ikke gravid og det er du -du har ingen plikt til å "gi" henne navnet :) 

Anonymkode: a5018...a6b

Skrevet

Jeg har et jentenavn som står skrevet i sement...sånn er det😆 Hadde jeg noen gang fått en jente (har bare gutter) hadde jenta blitt kalt det navnet uansett hva. Hadde min bestevenninne kalt sitt barn det, eller en av mine søstre. Hadde uansett kalt mitt barn det :-) jeg dropper ikke et navn jeg elsker p.g.a noen andre.

Anonymkode: 21054...a7a

Skrevet

Du bruker selvfølgelig navnet. Hadde hun vært gravid og ventet en jente ville det vært litt mer kinkig men dere er venner og ikke søstre så dere kunne uansett brukt samme navn om hun fikk ei jente. Hun er uansett ikke gravid, du vet jo ikke engang om hun får barn og du risikerer og hun kun får gutter og ingen bruker navnet. Ingen eier navn og jeg får spader av damer som tror de gjør det om de sier selve navnet først. Bruk det!

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et jentenavn som står skrevet i sement...sånn er det😆 Hadde jeg noen gang fått en jente (har bare gutter) hadde jenta blitt kalt det navnet uansett hva. Hadde min bestevenninne kalt sitt barn det, eller en av mine søstre. Hadde uansett kalt mitt barn det :-) jeg dropper ikke et navn jeg elsker p.g.a noen andre.

Anonymkode: 21054...a7a

Hva er navnet?

Anonymkode: a54ba...ed5

Skrevet

Hvorfor presset du henne til å fortelle navnet når du burde vist at det kunne være ett av de du hadde på listen din? 

Nå når du gjorde det slik burde du virkelig ikke bruke det navnet. Ta ett av de andre fra listen og ikke press andre til å oppgi ting de egentlig ikke vil. Du er en dårlig venninne.

Anonymkode: 9629b...4a7

Skrevet

Hehe nei Hi du er ikke en dårlig veninne. Om noen er dårlig veninne er det hun andre uten baby om hun skulle bli furten.

Skrevet
Akkurat nå, Englenemine skrev:

Hehe nei Hi du er ikke en dårlig veninne. Om noen er dårlig veninne er det hun andre uten baby om hun skulle bli furten.

Hvordan kan du mene det? Hi presset sin venninne til å si navnet for så å ta det selv.

Jeg kunne ikke stolt på en person som oppførte seg slik. 

Anonymkode: 9629b...4a7

Skrevet
25 minutter siden, Mrs Smith skrev:

Hadde en av mine nærmeste venninner vært gravid, med ei jente, og kommet med et navn hun skulle bruke, så hadde jeg styrt unna navnet selv om jeg hadde det samme på min liste. 

Mens her så er verken venninnen gravid elller det er langt fra sikkert at hun får en jente en gang.

Hi burde snakke med henne, forklart at hun også har navnet på sin liste. Venninnen kan ikke gi henne forbud mot å bruke navnet, men hun vil kanskje forstå. 

Problem løst.

Hi har presset henne til å si navnet, da burde hun vise såpass respekt at hun ikke velger akkurat det navnet. Venninnen ville egentlig ikke si det? Da hadde det vært bedre om de begge hadde holdt det for seg selv, så en ble uvitende førstemann. 

Skrevet

Her ville jeg selvsagt brukt navnet. At noen sier hun "sa det først" teller da virkelig ikke. Du hadde jo på listen din allerede, du har ønsket det lenge du også. Heldigvis så sa du det til henne at du har det som favoritt. Hun har ingen eierrett på det. Kjør på 😄

Anonymkode: 40b59...f62

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde vært bekymret for vennskapet, spesielt om dere er en gjeng hvor man liksom ender opp med å velge en side.

Hadde jeg vært "medlem" av en slik jentegjeng, hadde jeg heller konsentrert meg om å finne nye venner.

Anonymkode: f962d...b19

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg vært "medlem" av en slik jentegjeng, hadde jeg heller konsentrert meg om å finne nye venner.

Anonymkode: f962d...b19

Ja, mulig at det blir mer reelt for hi. Når hun presset venninna til å si navnet, for så å ta det selv. Ikke usannsynlig at hun ikke blir førstevalg om det kommer til stykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...