Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #26 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg liker ikke om noen blir tvunget eller presset til å gå med plagg de ikke ønsker og vil gjerne ha en lov som forbyr tvang, men jeg mener mennesker bør få lov til å skjule det meste av kroppen sin om de ønsker det. Anonymkode: de81b...16b Joda, det er kulturelle forskjeller, vi oppfører oss o tråd med de sosiale reglene i vår kultur. De med hijab oppfører seg, kler seg i tråd med de reglene og tradisjonene som råder i sin kultur. Her er en vesentlig forskjell, vi risikerer ikke straff, pryl og piskeslag. Syreangrep og steining om vi kler oss feil. Dette vet vi at et saken for kvinner som nekter å bruke hijab. Da er det lett å velge det kulturen har bestemt er «riktig». Da snakker vi tvang. Anonymkode: 35815...451
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #27 Skrevet 3. oktober 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er kulturelle forskjeller, vi oppfører oss o tråd med de sosiale reglene i vår kultur. De med hijab oppfører seg, kler seg i tråd med de reglene og tradisjonene som råder i sin kultur. Her er en vesentlig forskjell, vi risikerer ikke straff, pryl og piskeslag. Syreangrep og steining om vi kler oss feil. Dette vet vi at et saken for kvinner som nekter å bruke hijab. Da er det lett å velge det kulturen har bestemt er «riktig». Da snakker vi tvang. Anonymkode: 35815...451 Vi risikerer faktisk utvisning fra skole, bøter og fengsel for ikke å dekke oss godt nok til på offentlig sted, i tillegg til at vi blir stemplet som useriøse, horete og lette på tråden. Anonymkode: de81b...16b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #28 Skrevet 3. oktober 2017 Ironisk nok så har det f.eks. i land som Tyrkia vært forbudt med hijab i skolen frem til for 3-4 år siden. Anonymkode: a8f92...fc5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #29 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg mener at barn bør slippe å gå med hijab. Hvilket barn vil egentlig det, av egen fri vilje? Alt skal være med måte. På lik linje som at voksne må selv få velge hvilke plagg de skal gå med innen rimelighetens grenser, må barn få lov til å være fri og uhemmet i lek og samspill. F.eks er jeg motstander av at en person skal gå med sånn plagg som dekker hele ansiktet og jobbe i politi. Synes ikke slike plagg har noe med det yrket å gjøre, det fremmer ikke akkurat tillit å dekke til ansiktet. Så da bør de som ønsker å gå i slike plagg velge andre yrker etter min mening (er mange andre yrker å ta av). Synes heller ikke noe om mennesker som ikke "innretter seg" etter norsk skikk og bruk, og f.eks nekter å håndhilse på det motsatte kjønn. Det er dårlig integrering, det motsatte hadde ikke fungert i mange andre land. Så her mener jeg må balanseres med måte. Man skal heller ikke undertrykke vår nye landsmenn, og mener at så lenge deres tro og religion ikke skjemmer/fornærmer andre så bør de så langt det går få lov til å være akkurat den de er Men barn og hijab er å trekke ting litt vel langt. Jeg ville ikke ha lue på som liten, fordi det var en plage! La unger få være unger, sier nå bare jeg! Anonymkode: 0fe70...5e7
ulenissen Skrevet 3. oktober 2017 #30 Skrevet 3. oktober 2017 Ser det er noen her som mener at de små jentene umulig kan ønske å bruke hijab selv. Vel mange vil faktisk det, fordi de ser mor, tanter, eldre søstre osv bruker plagget. På damme måte som små jenter vil ha øredobber, høyr heler og sminke som store jenter og kvinner i sin omgangskrets. Og desverre får noen småjenter både ørepynt, litt sminke og annet som hører voksenlivet til på damme måte som noen småjenter forlov å bruke hijab. Det finnes selvsagt de jentene som også frå tidlig alder blir påtvunget hijab, men de fleste gjør ikke dette! usnsett tror jeg ikke forbud er veien å gå! Det fører til større segregering- det blir heller viktig at skole og barnehage er sitt ansvar og samfunnsmandat bevist, og tar en samtale med både barn og foreldre dersom de skulle møte barn med hijab.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #31 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, ulenissen skrev: Ser det er noen her som mener at de små jentene umulig kan ønske å bruke hijab selv. Vel mange vil faktisk det, fordi de ser mor, tanter, eldre søstre osv bruker plagget. På damme måte som små jenter vil ha øredobber, høyr heler og sminke som store jenter og kvinner i sin omgangskrets. Og desverre får noen småjenter både ørepynt, litt sminke og annet som hører voksenlivet til på damme måte som noen småjenter forlov å bruke hijab. Det finnes selvsagt de jentene som også frå tidlig alder blir påtvunget hijab, men de fleste gjør ikke dette! usnsett tror jeg ikke forbud er veien å gå! Det fører til større segregering- det blir heller viktig at skole og barnehage er sitt ansvar og samfunnsmandat bevist, og tar en samtale med både barn og foreldre dersom de skulle møte barn med hijab. Forskjellen er jo at mine jenter ikke får bruke den type plagg som feks sminke, bh, høye hæler osv. Jeg sier faktisk nei. Og jeg kjenner heller ingen som lar småjentene sine få bruke sånt. Anonymkode: 87e20...3a8
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #32 Skrevet 3. oktober 2017 14 minutter siden, ulenissen skrev: Ser det er noen her som mener at de små jentene umulig kan ønske å bruke hijab selv. Vel mange vil faktisk det, fordi de ser mor, tanter, eldre søstre osv bruker plagget. På damme måte som små jenter vil ha øredobber, høyr heler og sminke som store jenter og kvinner i sin omgangskrets. Og desverre får noen småjenter både ørepynt, litt sminke og annet som hører voksenlivet til på damme måte som noen småjenter forlov å bruke hijab. Det finnes selvsagt de jentene som også frå tidlig alder blir påtvunget hijab, men de fleste gjør ikke dette! usnsett tror jeg ikke forbud er veien å gå! Det fører til større segregering- det blir heller viktig at skole og barnehage er sitt ansvar og samfunnsmandat bevist, og tar en samtale med både barn og foreldre dersom de skulle møte barn med hijab. Tar en samtale med barn og foreldre? Jaha. På skolebildet til vårt ene barn i første klasse så hadde 70 % av jentene hijab. De er 6 år. Anonymkode: 2a7ff...a6b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #33 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tar en samtale med barn og foreldre? Jaha. På skolebildet til vårt ene barn i første klasse så hadde 70 % av jentene hijab. De er 6 år. Anonymkode: 2a7ff...a6b Og jeg er altså for et multikulturelt samfunn, for innvandring og for trosfrihet for voksne. Anonymkode: 2a7ff...a6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå