Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Synes det er viktig at dere leser dette innlegget. Det gjorde inntrykk på meg: http://www.kk.no/meninger/jeg-er-forbanna-68737418#_ga=2.253945546.334997548.1506408673-664296990.1462826908 Anonymkode: c8995...955
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 Jeg synes det er på høy tid at det innføres forbud mot hijab på skoler (og barnehage!). Anonymkode: a19c2...96a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 En vesentlig grunn til at det skri rå om kjønnsteriotypisering med klær og andre produkter og ikke om barnehijan er nok at mange av oss nor steder der vi aldri ser jenter i hijab, mens vi ser mye av det andre. Det nærmeste vi kommer barnehijan her er gutter med "lommetørkle" på hodet før de får turban (Jeg vet ikke hva det heter). I tillegg er det naturligå protestere mot det som plager oss. Hverken jeg eller mine føtter føler noe press om å gå med hijab. Dermed er det ikke en sak som engasjerer oss. Anonymkode: de81b...16b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 Hmmm. Interessant at kvinner skal dekke sin skjønnhet, de dekker til håret. Altså er det kun håret og ikke ansiktet som regnes som skjønnhet.. Er helt enig i alt det hun skriver. Ja til forbud mot hijab og disse andre muslimske hode/ansiktsplaggene. Men det er bare min mening da. Anonymkode: 787a8...be5
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 Jeg synes det er galt å pålegge noen å dekke seg til. Et forbud mot å presse noen til å bruke hijab er jeg for, men å forby spesielle plagg synes jeg er problematisk. Jeg synes også det er hyklersk å kreve at jenter og kvinner (eller menn for den del) tar av seg et plagg mens vi pålegger dem å bruke andre. I Norge er det ulovlig for kvinner å vise frem brystene på offentlig sted og hverken menn eller kvinner har lov til å gå nakne. Går en jente med når overkropp eller nære bar mage og kort skjørt på skolen blir hun bedt om å dekke seg til. Det går ut over guttenes konsentrasjon og det sømmer seg ikke. Hva er egentlig forskjellen? Anonymkode: de81b...16b
Merdee Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 Jeg er tilhenger av at hijab skal være valgfritt hos voksne, men samtidig tilhenger av et forbud mot hijab i barnehage og småskole (Generelt er jeg i mot at små barn som ikke har forutsetninger til å velge selv enda, påtvinges skikker, og dette gjelder da også dåp i barnealder med mer)
the amazing spidermamma Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Det er veldig bra at det kommer frem andre stemmer i denne diskusjonen enn de generaliserende islamofobe som ofte skriker høyest. Det er en vanskelig balanseøvelse, for så fort man kritiserer f.eks kontrollregimet i enkelte f.eks pakistanske miljøer, så får de verste rasistene vann på mølla, og man ender opp med å være med på å skape en større avstand til alle muslimer, selv om man kun ønsket å kritisere praksis hos en gruppe. Og så ender man opp i en skyttergrav man ikke ønsker å være i. Jeg tror det er derfor det er vanskelig å bli med i denne diskusjonen. For den blir kuppet av de som kun tenker svart/hvitt (bokstavelig talt). Jeg ser at flere feministiske organisasjoner nå har engasjert seg mot æresdrap, og de løfter også fram 'de skamløse' jentene. Det er kjempebra! Men vi trenger flere stemmer som ser hele bildet, uten den massive generaliserende skrikingen fra ytre høyre. Jeg har tvilt meg fram til at jeg synes at barnehijab ikke har noe å gjøre på skolen. Og etter dette innlegget er jeg mer overbevist.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 Enig med kronikken! Finnes ingen god grunn til å tillate hijab i barnehage og barneskole. Anonymkode: 3f6eb...4be
the amazing spidermamma Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 (endret) Dobbeltpost, slettet Endret 29. september 2017 av the amazing spidermamma
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 Veldig enig!! Anonymkode: 73dd3...af9
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 Jeg synes ikke hijab har noe å gjøre på barn, men er usikker på om forbud er veien å gå. Kan ikke det medføre at de små jentene da ikke får begynne i barnehagen? Kan det kanskje medføre at de blir enda mer isolerte fra det norske samfunnet? Og hvordan skal man administrere et slikt forbud? Hvor går grensen for hva slags hodeplagg barn kan ha? Jeg vet om en jente i småskolen som har en sykdom som gjør ar hun mister hår i perioder. Da har hun på seg skaut eller 'turban'. Er det greit siden det ikke er et religiøst plagg? Vil ikke det være diskriminering? Jeg tror veien å gå er informasjon og holdningsendring i bøtter og spann. Det er ikke fort gjort å endre holdninger som er så innbanket, men det er kanskje mer effektivt enn å forby småjenter å komme i barnehagen og skolen med hijab. Vanskelig dilemma, og det opprører meg kraftig å tenke på signalene man gir de små uskyldige barna som vokser opp med visshet om at de må skjule seg. Anonymkode: 69503...23b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 Jeg er muslim og er imot hijab. Særlig på små jenter, og det skjærer i hjertet mitt at kusina mi blir tvunget til å ha på hijab så fort hun bikker 8 år.Hun vil det ikke selv.. Anonymkode: a285b...81d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2017 #13 Skrevet 2. oktober 2017 På 29.9.2017 den 18.09, Anonym bruker skrev: Jeg er muslim og er imot hijab. Særlig på små jenter, og det skjærer i hjertet mitt at kusina mi blir tvunget til å ha på hijab så fort hun bikker 8 år.Hun vil det ikke selv.. Anonymkode: a285b...81d Det er bare trist ❤ Anonymkode: c8995...955
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2017 #14 Skrevet 2. oktober 2017 Det er jo typisk da. At det må være innvandrere selv som fronter anti-hijab holdninger. Norsk-fødte som gjør det samme stemples som rasister, så vi stikker heller hodet i sanden. Akkurat slik som artikkelforfatteren påpeker. Anonymkode: 87e20...3a8
Cersei Lannister Skrevet 2. oktober 2017 #15 Skrevet 2. oktober 2017 Er enig i artikkelen i linken. Men ser også det kan skape en del hindringer i praksis, da det er de som bruker pga hår tap ol. Også problemet der jenter kan nektes å gå på skolen pga at de ikke får bruke hijaben. Så lenge jentene får delta på skolen og får utdanningen de trenger og har krav på, er egentlig fornøyd, men mener de burde forby hijab for barn opp til ungdomskolen.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2017 #16 Skrevet 2. oktober 2017 Bør også leses: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/vaavj/Mobbing_-sosial-ekskludering-og-press-dytter-vare-ungdommer-mot-religiositet--Walid-al-Kubaisi Anonymkode: 89b7f...719
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2017 #17 Skrevet 2. oktober 2017 Det er ikke vanskelig. Vi bør bare skjeldent se slike plagg. Like unntaksvis som vi ser nonner. En må lytte til budskapet, samme hvem som sier det. En kan fint argumentere mot synspunktene og verdiene til de på det ytre høyre, som en er uenig med. Det ytre høyre deler nok storsamfunnet sine synspunkter når det gjelder mange ting. Vi må ikke slette verdien av disse felles synspunktene, bare fordi de blir ytret av noen vi ikke liker. Det blir jo for dumt å drive å argumentere for barne hijab, noe det ferreste kan være for, bare fordi nynazister deler vår mening om det, og ytrer den. Anonymkode: 35815...451
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #18 Skrevet 3. oktober 2017 På 29.09.2017 den 9.57, the amazing spidermamma skrev: Det er veldig bra at det kommer frem andre stemmer i denne diskusjonen enn de generaliserende islamofobe som ofte skriker høyest. Det er en vanskelig balanseøvelse, for så fort man kritiserer f.eks kontrollregimet i enkelte f.eks pakistanske miljøer, så får de verste rasistene vann på mølla, og man ender opp med å være med på å skape en større avstand til alle muslimer, selv om man kun ønsket å kritisere praksis hos en gruppe. Og så ender man opp i en skyttergrav man ikke ønsker å være i. Jeg tror det er derfor det er vanskelig å bli med i denne diskusjonen. For den blir kuppet av de som kun tenker svart/hvitt (bokstavelig talt). Jeg ser at flere feministiske organisasjoner nå har engasjert seg mot æresdrap, og de løfter også fram 'de skamløse' jentene. Det er kjempebra! Men vi trenger flere stemmer som ser hele bildet, uten den massive generaliserende skrikingen fra ytre høyre. Jeg har tvilt meg fram til at jeg synes at barnehijab ikke har noe å gjøre på skolen. Og etter dette innlegget er jeg mer overbevist. Men det ER jo svart/hvitt. Hijab er oppfunnet for at kvinner skal dekke til håret, halsen og skuldrene for å ikke friste menn seksuelt. Det blir derfor sykt når mødre påtvinger eller tillater sine barn å bruke hijab - det er indikasjon på at småjenter kan friste voksne menn seksuelt og må dekke seg til. En syk tanke i dagens Norge. Anonymkode: 4fe8d...e7b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #19 Skrevet 3. oktober 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke vanskelig. Vi bør bare skjeldent se slike plagg. Like unntaksvis som vi ser nonner. En må lytte til budskapet, samme hvem som sier det. En kan fint argumentere mot synspunktene og verdiene til de på det ytre høyre, som en er uenig med. Det ytre høyre deler nok storsamfunnet sine synspunkter når det gjelder mange ting. Vi må ikke slette verdien av disse felles synspunktene, bare fordi de blir ytret av noen vi ikke liker. Det blir jo for dumt å drive å argumentere for barne hijab, noe det ferreste kan være for, bare fordi nynazister deler vår mening om det, og ytrer den. Anonymkode: 35815...451 Signerer. En annen ting - jeg diskuterer en del på nett, blant annet om hijab og niqab. Jeg har møtt flere som mener at jeg er helt syk som ser på hijab/niqab som seksualisering av kvinner og kvinnefiendtlig plagg. Jeg har gang på gang spurt disse hvorfor MENN ikke må dekke seg til på samme måte, hvis plagget er kjønnsnøytralt. Foreløpig har jeg ikke fått noe svar. Rart det der. Anonymkode: 4fe8d...e7b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #20 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg tenker at forbud er veien å gå. Vi har mange forbud som de fleste av oss unnlater å gjøre fordi vi greier å tenke selv, så har vi noen som ikke evner å tenke selv, og som kun handler korrekt fordi det er påbudt, eller forbudt. Hvor man slenger fra seg bilen er et banalt eksempel. Bruk av ild i perioder med skogbrann fare er et annet. Anonymkode: 35815...451
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #21 Skrevet 3. oktober 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det ER jo svart/hvitt. Hijab er oppfunnet for at kvinner skal dekke til håret, halsen og skuldrene for å ikke friste menn seksuelt. Det blir derfor sykt når mødre påtvinger eller tillater sine barn å bruke hijab - det er indikasjon på at småjenter kan friste voksne menn seksuelt og må dekke seg til. En syk tanke i dagens Norge. Anonymkode: 4fe8d...e7b Akkurat som bikini er oppfunnet for at kvinner skal dekke til puppene for ikke å friste menn seksuelt. Anonymkode: de81b...16b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #22 Skrevet 3. oktober 2017 På 29.9.2017 den 9.48, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er galt å pålegge noen å dekke seg til. Et forbud mot å presse noen til å bruke hijab er jeg for, men å forby spesielle plagg synes jeg er problematisk. Jeg synes også det er hyklersk å kreve at jenter og kvinner (eller menn for den del) tar av seg et plagg mens vi pålegger dem å bruke andre. I Norge er det ulovlig for kvinner å vise frem brystene på offentlig sted og hverken menn eller kvinner har lov til å gå nakne. Går en jente med når overkropp eller nære bar mage og kort skjørt på skolen blir hun bedt om å dekke seg til. Det går ut over guttenes konsentrasjon og det sømmer seg ikke. Hva er egentlig forskjellen? Anonymkode: de81b...16b Men om du ser en 4-åring løpe rundt i kun shorts så tenker man jo ikke at hun burde ha på seg en bikini overdel. Anonymkode: a8f92...fc5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #23 Skrevet 3. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men om du ser en 4-åring løpe rundt i kun shorts så tenker man jo ikke at hun burde ha på seg en bikini overdel. Anonymkode: a8f92...fc5 Det er veldig sjelden jenter ned i fireårsalder går med hijab, men jeg har da møtt mødre som ikke vil la sine føtter i barnehageåret gå nakne eller i bar overkropp på stranda i redsel for pedofile. Problemstillingen blir tydeligere fra skolealder. På ungdomsskolen får jenter beskjed om å dekke seg til fra skuldrene til magen og ha skjørt eller bukser minst 10cm nedenfor rumpa, for at guttene skal kunne konsentrere seg. I svømmetimene på barneskolen er det ikke lov for jentene å gå i bar overkropp og det er uaktuelt å la jentene gå på skolen i for kort skjørt eller uten noe på overkroppen. Anonymkode: de81b...16b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #24 Skrevet 3. oktober 2017 Det er faktisk ikke det samme å gå med klær, som det er å gå med hijab. Har en sønn og en gutt i barneskolealder. De må gå med klær på seg begge to. Ikke for å dekke seg til, for ikke å vekke seksuell lyst hos pedofile, men fordi vi går med klær. Det er ingen kjønnsforskjell her. Det er begrunnet i kultur, praktiske årsaker, og i hygiene. Hvilken norsk ungdomsskole har forbud mot magetopper? Eller hotpants? Begrunnet i guttebarnad konsentrasjonsproblemer? Det hadde jeg som mor aldri støttet skolen i. Det er jo helt blåst. Anonymkode: 35815...451
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #25 Skrevet 3. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk ikke det samme å gå med klær, som det er å gå med hijab. Har en sønn og en gutt i barneskolealder. De må gå med klær på seg begge to. Ikke for å dekke seg til, for ikke å vekke seksuell lyst hos pedofile, men fordi vi går med klær. Det er ingen kjønnsforskjell her. Det er begrunnet i kultur, praktiske årsaker, og i hygiene. Hvilken norsk ungdomsskole har forbud mot magetopper? Eller hotpants? Begrunnet i guttebarnad konsentrasjonsproblemer? Det hadde jeg som mor aldri støttet skolen i. Det er jo helt blåst. Anonymkode: 35815...451 Vi går med klær fordi det er vår tradisjon (og at det ofte hadde vært kaldt uten), men i tillegg har vi kulturelle regler for hvordan klærne skal være. Hvor ofte leser du ikke her inne for eksempel at noe ser horete ut? Vi er også redde for å legge ut bilder av barn med lite klær fordi vi er redde for at noen skal tenne på dem seksuelt og fordi vi er redde for fordømmelse fra samfunnet ved å vise seg med mindre klær enn det som er "sømmelig". Det er akkurat den samme problematikken som med hijaben. Kulturen og hva som ansees som "sømmelig" er bare en annen. Jeg liker ikke om noen blir tvunget eller presset til å gå med plagg de ikke ønsker og vil gjerne ha en lov som forbyr tvang, men jeg mener mennesker bør få lov til å skjule det meste av kroppen sin om de ønsker det. Anonymkode: de81b...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå