Gå til innhold

Hjelpes må man opp i 5-6 millioner for en ok bolig i de største byene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For dem er det beliggenhet. De leier i Drammen nå, og har en bil. Den må de ha, da broren min jobber som selger og kjører rundt til kundene. Samboeren hans tar buss til sentrum, og barnehagen ligger i gåavstand. Klart, de kan jo selvsagt kjøpe seg noe lenger unna, som f.eks Skotvedt eller Tyristrand, men da trenger de en bil til, og det koster også penger. I tillegg vil de slite med å rekke barnehagen, da mye av tiden vil gå til transport til og fra Drammen. Jobber er det ikke flust av på bygdene. 

Så da sitter de i det da. Mer eller mindre låst til å leie, eller satse på et oppussingsobjekt. Sistnevnte har de null kunnskap eller erfaring med. 🙄

Anonymkode: 787fa...870

Hva med denne? De har plenty av muligheter, men som sagt må de prioritere litt. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=104856597

Det virker som at du har en offerrolle på vegne av dem. Men de klarer seg helt fint om de faktisk gidder å prøve å se løsninger. Og anerkjenne egne begrensninger uten å synes synd på seg selv.

Anonymkode: f0844...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Førde koster en enebolig 6-7 mill. Vi har råd til det av den enkle grunn at vi har kjøpt og solgt flere ganger og tjent på det. Man må jo begynne et sted. Kan ikke forvente å flytte rett i enebolig. Vi solgte rekkehuse med 1 mill i fortjeneste før vi hadde råd til det med våre gjennomsnittlige inntekter.

Anonymkode: c4f12...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva med denne? De har plenty av muligheter, men som sagt må de prioritere litt. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=104856597

Det virker som at du har en offerrolle på vegne av dem. Men de klarer seg helt fint om de faktisk gidder å prøve å se løsninger. Og anerkjenne egne begrensninger uten å synes synd på seg selv.

Anonymkode: f0844...734

Virkelig ikke meningen å påta meg en offerrolle på vegne av dem altså. Jeg brukte dem som et eksempel på at det kan være vanskelig å komme seg pp boligmarkedet om dagen.

Men for all del, leiligheten du linket til var ok. 

Anonymkode: 787fa...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig ikke meningen å påta meg en offerrolle på vegne av dem altså. Jeg brukte dem som et eksempel på at det kan være vanskelig å komme seg pp boligmarkedet om dagen.

Men for all del, leiligheten du linket til var ok. 

Anonymkode: 787fa...870

Det er jo ingen leilighet, men en tomannsbolig

Anonymkode: b948c...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør nå rett i nærheten av Asker. 

Kjøpe leilighet i Oslo for2.7. Det er 15 år siden. Solgte for 3.4 mill for 11 år siden. Kjøpte 250 kvm enebolig i Asker da for 11 år siden til 5 mill. Pusset opp For 2 mill for to år siden. Verdi er nå satt til 9 mill. 800 kvm tomt. Utleieenhet. 

Anonymkode: fb874...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig ikke meningen å påta meg en offerrolle på vegne av dem altså. Jeg brukte dem som et eksempel på at det kan være vanskelig å komme seg pp boligmarkedet om dagen.

Men for all del, leiligheten du linket til var ok. 

Anonymkode: 787fa...870

Du påberopte deg en offerrolle,  en skikkelig usmakelig en. Svaret på spørsmålet ditt i starten er enkelt.  De gjør som alle oss andre, setter tæring etter næring. Starter med liten leilighet og buss og jobber seg oppover. Dropper syden og dyre møbler og klær og kafé,  og jobber jevnt og trutt. 

Anonymkode: 7fca9...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kunne tenkt meg å flytte til Tromsø, da jeg mistrives sterkt her vi bor.  Men på det jeg har sett av aktuelle boliger så koster det jo fader meg 5-6 millioner å kjøpe noe man ikke må totalrenovere.

Kan man by under prisantydning på nybygg eller har det lite for seg? Noen som vet?

Anonymkode: c6e00...af1

Vårt 50-tallshus i Tromsø er taksert til nesten 6 millioner, det trenger myyyye renovering fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

De må gjøre som oss andre, kjøpe en liten leilighet, pusse opp, vente på verdistigning og spare til egenkapital/oppussing, deretter kjøpe noe større. Må ofte gjentas enda en gang før man har det man ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du påberopte deg en offerrolle,  en skikkelig usmakelig en. Svaret på spørsmålet ditt i starten er enkelt.  De gjør som alle oss andre, setter tæring etter næring. Starter med liten leilighet og buss og jobber seg oppover. Dropper syden og dyre møbler og klær og kafé,  og jobber jevnt og trutt. 

Anonymkode: 7fca9...536

Påberopte jeg meg en usmakelig offerrolle? Hvordan kan du mene det? Jeg brukte de som et eksempel på at det er vanskelig å komme seg på boligmarkedet - noe alle vet. Det er ikke jeg som oppfører meg usmakelig her.

Anonymkode: 787fa...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Påberopte jeg meg en usmakelig offerrolle? Hvordan kan du mene det? Jeg brukte de som et eksempel på at det er vanskelig å komme seg på boligmarkedet - noe alle vet. Det er ikke jeg som oppfører meg usmakelig her.

Anonymkode: 787fa...870

Jeg har jobbet med flyktninger i mange år, ingen av de har fått lån til å kjøpe  leilighet. hvor bor du landet hvor dette skjer, det har jeg aldri hørt om. På hvilken måte gjør flyktninger det vanskelig å komme på boligmarkedet? 

Anonymkode: bc3ae...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Påberopte jeg meg en usmakelig offerrolle? Hvordan kan du mene det? Jeg brukte de som et eksempel på at det er vanskelig å komme seg på boligmarkedet - noe alle vet. Det er ikke jeg som oppfører meg usmakelig her.

Anonymkode: 787fa...870

Du ble usmakelig i det øyeblikket du dro inn flyktninger.  Offerrolle er usmakelig uansett, egentlig.  Det er ikke så ille å komme seg inn om man gjør som de fleste jeg kjenner,  starter i bunnen g bygger forsiktig.  Men det er klart at om de forventer å få stort og sentralt hus på to relativt lave lønninger...?  På tide med realitetsorientering?

Anonymkode: 7fca9...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

350 000 i årslønn er ganske langt unna gjennomsnittslønnen i Norge da. 350 000 er egentlig ikke spesielt godt betalt. 520 000 var gjennomsnittslønnen i 2016. 

Det de fleste andre folk med helt vanlige årslønnen gjør er å begynne "nederst" for så å kjøpe seg oppover i markedet. Man må gjøre noen prioriteringer, kanskje kjøpe i litt lenger ut enn man hadde tenkt, noe mindre eller med behov for oppussing. 

Vi kjøpte akkurat helt nytt rekkehus på litt over 100 kvm til 3,3. I dag brukte jeg 50 minutter med bussen til Oslo i rushen. Så noe landlig, men fortsatt sentrale Østlandet. Vi flyttet hit for noen år siden grunnet boligprisene og har kjøpt oss oppover. Startet med en billig leilighet som vi pusset opp og fikk med 1,2 i prisstigning. Vi kunne kjøpt større hus, men vi ønsket ikke det da. Mannen pendlet til å begynne med og etter noen år fikk han jobb i nærområdet. Jeg satser også på en jobb i nærområdet innen få år. Kjipt å pendle, men ønske om å eie egen bolig med plass nok gikk foran reisevei. Man kan ikke få alt på en gang. Noen ganger må man velge det ene eller det andre.

Anonymkode: 278b3...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

Da får de finne seg et annet sted å bo. I Fredrikstad får du flotte hus for den prisen  =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man finansierer slike lån ved å kjøpe og selge i samme marked en del ganger, gjerne over en periode på 10-15 år. Vi kjøpte leilighet i Oslo i 2006 med noen hundre tusen i egenkapital og nå har vi stort rekkehus i Bærum. Verdistigningen i disse årene har gitt oss en egenkapital i boligen på ca 5 mill.

Hvis man skal bo i dyre strøk i store nyere kan du legge på stor arv eller svært høy inntekt. 

Anonymkode: ac376...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en strøken enebolig i Fredrikstad for 2 år siden for 4,2 mill. 350 kvadrat med godkjent utleie. Dette huset ville sikkert kostet 10 mill i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du mener med en ok bolig og hvilkn by det er snakk om. I min bydel i Oslo må du ut med nærmere 10 mill for et vanlig lite rekkehus. En 4-roms leilighet på 70 kvm koster rett oppunder 6 mill.

Anonymkode: c7206...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

De har  langt under gjennomsnittlig inntekt. Og de fleste satser vel å komme seg inn på boligmarkedet lenge før man får barn, og starter med en liten leilighet og bygger opp egenkapital på den måten. Man kan ikke forvente å kjøpe et hus som førstegangskjøper

Anonymkode: bc3ae...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ble usmakelig i det øyeblikket du dro inn flyktninger.  Offerrolle er usmakelig uansett, egentlig.  Det er ikke så ille å komme seg inn om man gjør som de fleste jeg kjenner,  starter i bunnen g bygger forsiktig.  Men det er klart at om de forventer å få stort og sentralt hus på to relativt lave lønninger...?  På tide med realitetsorientering?

Anonymkode: 7fca9...536

Jeg har ikke sagt et ord om flyktninger! Les tråden før du anklager meg for noe jeg ikke har skrevet. 

Jeg syns også uttalelsen om flyktninger var helt bak mål, men det var ikke meg. Jeg kom bare med et eksempel på at det er vanskelig å komme seg på boligmarkedet for unge i dag.

Anonymkode: 787fa...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ble usmakelig i det øyeblikket du dro inn flyktninger.  Offerrolle er usmakelig uansett, egentlig.  Det er ikke så ille å komme seg inn om man gjør som de fleste jeg kjenner,  starter i bunnen g bygger forsiktig.  Men det er klart at om de forventer å få stort og sentralt hus på to relativt lave lønninger...?  På tide med realitetsorientering?

Anonymkode: 7fca9...536

Den kommentaren om flyktninger var det hi som kom med, ikke den anonyme som du her beskylder for det

Anonymkode: b948c...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig ikke meningen å påta meg en offerrolle på vegne av dem altså. Jeg brukte dem som et eksempel på at det kan være vanskelig å komme seg pp boligmarkedet om dagen.

Men for all del, leiligheten du linket til var ok. 

Anonymkode: 787fa...870

Men de er jo et dårlig eksempel på det du prøver å få frem. Det er fullt mulig for dem å komme seg inn på boligmarkedet, så lenge de som sagt prioriterer. De vil ikke bo mindre sentralt, de vil ikke lære seg å pusse opp (newsflash; nesten ingen kan dette fra før, det er noe man velger å jobbe med eller ikke). Så da må de skaffe seg noe lite. Jeg brukte 5 min på Finn i stad og så mange 3-roms leiligheter til under 3 mill, godt innenfor deres prisnivå. 

Nesten alle må begynne smått i boligmarkedet og jobbe seg oppover. Boligmarkedet er ikke "vanskelig" fordi et par med lavere enn gjennomsnitts lønn med to barn ikke kan gå rett til en sentral, stor, nyoppusset enebolig. Hva er det egentlig de (du?) forventer?

Anonymkode: f0844...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de er jo et dårlig eksempel på det du prøver å få frem. Det er fullt mulig for dem å komme seg inn på boligmarkedet, så lenge de som sagt prioriterer. De vil ikke bo mindre sentralt, de vil ikke lære seg å pusse opp (newsflash; nesten ingen kan dette fra før, det er noe man velger å jobbe med eller ikke). Så da må de skaffe seg noe lite. Jeg brukte 5 min på Finn i stad og så mange 3-roms leiligheter til under 3 mill, godt innenfor deres prisnivå. 

Nesten alle må begynne smått i boligmarkedet og jobbe seg oppover. Boligmarkedet er ikke "vanskelig" fordi et par med lavere enn gjennomsnitts lønn med to barn ikke kan gå rett til en sentral, stor, nyoppusset enebolig. Hva er det egentlig de (du?) forventer?

Anonymkode: f0844...734

Neida, det er kjempelett å komme seg inn på boligmarkedet for unge. *Ironi

https://www.nrk.no/norge/vanskelig-for-unge-a-kjope-bolig-1.8032483

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2016/12/09/195262249/feil-odelegge-unge-pa-boligmarkedet

https://finanssans.no/umulig-a-komme-seg-inn-pa-boligmarkedet

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/nyheter/like-vanskelig-for-nye-boligkjopere/

https://www.dagbladet.no/kultur/unge-sperres-ute/60199792

Si fra hvis du trenger fler.

Anonymkode: 787fa...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ekstra trist er at det har blitt så populært å bo utenfor sentrum, så alle "øde" steder, dog sentrumsnære og fine, har blitt nesten dyrere enn det som ligger enda nærmere sentrum. I oslo og stedene rundt er det stort sett bare de "dårligere" strøkene som har normale priser. Her jeg bor gikk nylig en bolig på 100 kvm for 9,7 mill (veldig populært strøk, og spesielt gate), mens bare 300 meter over hovedveien ligger et strøk det er en del kommunale leiligheter. Her bor det en del ex-misbrukere, men det er fortsatt et "fint" strøk i den forstand, men prisene er halvparten av hva de er her. Alle steder rundt oslo sentrum som ikke er typiske innvandrerstrøk koster flesk. Nå må man virkelig ut i ødemarka for å få noe ålreit til en god pris :( 

Anonymkode: fa66e...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men disse artiklene snakker om egenkapital, det var vel ikke problemet til det eksempelet du kom med tidligere i tråden. Det er vel heller lav inntekt som gjør det vanskelig for dem.

Anonymkode: 278b3...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sagt et ord om flyktninger! Les tråden før du anklager meg for noe jeg ikke har skrevet. 

Jeg syns også uttalelsen om flyktninger var helt bak mål, men det var ikke meg. Jeg kom bare med et eksempel på at det er vanskelig å komme seg på boligmarkedet for unge i dag.

Anonymkode: 787fa...870

Beklager. Jeg glemte annie-kodene. My bad. Men jeg mener likevel det å ikle seg en offerrolle er noe av det verste jeg vet. Og din bror og familien synes jeg virker kravstore.

Anonymkode: 7fca9...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner begynte smått, og jobbet seg oppover.

Første leilighet kjøpt før man fikk barn, gjerne noe gammelt og slitent som kunne oppgraderes. Ingen, virkelig ingen, i min omgangskrets hadde peiling på oppussing før de kastet seg ut i det selv. Man lærer underveis...

Selv kjøpte vi en rimelig gammel leilighet som vi pusset opp litt og solgte med fortjeneste. Så kjøpte vi et hus fra begynnelsen av 50-tallet som det ikke var gjort noe med siden det ble bygd. Vi fikk det ganske billig og gikk på med liv og lyst, pusset opp fra innerst til ytterst over flere år, fikk første barn mens vi holdt på med det huset. Da huset var ferdig fikk vi unge nr to og solgte med god fortjeneste. Da kjøpte vi huset vi bor i nå, det måtte også pusses opp. Med to små barn og fulle jobber begge to pusset vi opp enda et hus..

Nå sitter vi et hus som har doblet verdien sin siden vi kjøpte det, men det har tatt tid, og det har vært et blodslit til tider. Vi er faktisk også lavtlønnet begge to, jeg tjener 400.000 i året og han 440.000 i året. Men er du villig til å ta jobben er det mulig å jobbe seg opp på boligmarkedet, du kan bare ikke forvente at første boligen du kjøper er et ferdig oppusset hus med sentral beliggenhet, man må jobbe mer for det enn som så.

Anonymkode: 5ecb0...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...