Gå til innhold

Hjelpes må man opp i 5-6 millioner for en ok bolig i de største byene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å flytte til Tromsø, da jeg mistrives sterkt her vi bor.  Men på det jeg har sett av aktuelle boliger så koster det jo fader meg 5-6 millioner å kjøpe noe man ikke må totalrenovere.

Kan man by under prisantydning på nybygg eller har det lite for seg? Noen som vet?

Anonymkode: c6e00...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo det det koster. Vi har kjøpt gammelt og «slitent» på fin . Bygget ut så huset fikk over doblet størrelse, og renovert det opprinnelige ut- og innvendig. Masse jobb og egeninnsats, men investert totalt 4.5 mill i et hus som er verdt 6.5. 

Vi hadde ikke hatt råd til å kjøpe det ferdige resultatet...

Anonymkode: aa496...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....ja, her i Tromsø får du en ikke veldig stor 90 tallsbolig til 6 mill. Nyere, og litt større koster adskillig mer 

Anonymkode: acb24...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Røyken kommune litt utenfor Drammen. Vi hadde takst på huset vår nylig, og den var på 6 mill!!!! Galskap hvordan prisene har steget, og kan bare forestille meg hvor dyrt det er i byene når det er slike priser litt lenger ut.

Anonymkode: e6d91...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må du ha villa og bo i sentrum? Hva med rekkehus eller leilighet? Her i Bergen koster rekkehusene i snitt 3-3,5 millioner, i hvertfall hvis du beveger deg ut i bydelene. Det er vel ikke dyrere i Tromsø?

Anonymkode: 77c58...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke er alene om å ville bo et sted går prisene opp opp og opp. Så finn deg et mindre populært sted. Alle byer har det.

Anonymkode: 7d74d...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare i byene det, nei.. jeg har sett etter hus på landet med 3-4 soverom. Åjada, du er heldig hvis du finner leilighet til under 3 mill

Anonymkode: 7d291...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i Røyken kommune litt utenfor Drammen. Vi hadde takst på huset vår nylig, og den var på 6 mill!!!! Galskap hvordan prisene har steget, og kan bare forestille meg hvor dyrt det er i byene når det er slike priser litt lenger ut.

Anonymkode: e6d91...496

Jeg bor og i Røyken. Vi kjøpte for tre år siden til 4 mill, og det har nå steget til nesten 5. 13 år gammel enebolig på 170 kvm. 

I Oslo og Asker får du knapt noe for den prisen med mindre du snakker totalrenoveringsprosjekt. 

Anonymkode: 787fa...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare byene.. Hi, har vært på leting etter hus i ett år og det på landet.. Hadde sjangs nå om dagen, den var fin og kostet 4.2 mil..på landet altså!! Og den gikk for 4.4mil, vi hadde ikke sjangs å gå opp til 4.4 mil. Så det er jævlig. 

Anonymkode: c18f2...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

De kan kjøpe rekkehus. Her har jeg sett rekkehus til litt over 2 mill. Men de kan ikke bo sentralt ;)

Heldige da, som sitter med 700 000 i samlet inntekt! Det er ganske mye.

Anonymkode: 7d291...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kan kjøpe rekkehus. Her har jeg sett rekkehus til litt over 2 mill. Men de kan ikke bo sentralt ;)

Heldige da, som sitter med 700 000 i samlet inntekt! Det er ganske mye.

Anonymkode: 7d291...287

Vet du vi har feil etnisitet, hadde vi vært flyktninger så hadde ikke bolig vært et problem da kommunen måtte hjulpet til. Men fordi vi er norske borgere så må vi nesten bo i et falleferdig hus eller kjøpe et 6-7 mil fra sivilisasjonen. Sånn er det bare :(

Anonymkode: c6e00...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vet du vi har feil etnisitet, hadde vi vært flyktninger så hadde ikke bolig vært et problem da kommunen måtte hjulpet til. Men fordi vi er norske borgere så må vi nesten bo i et falleferdig hus eller kjøpe et 6-7 mil fra sivilisasjonen. Sånn er det bare :(

Anonymkode: c6e00...af1

Jeg er ikke norsk og jeg får ikke kjøpt hus.

Vi har ca 1.2 mil i egenkapital og vi får ikke mer enn 3 mil i lån, sånn er det bare. Vi har sjangs på et gammelt hus med kjeller, men det makter vi ikke til, pusse opp å greier.

Anonymkode: c18f2...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du vi har feil etnisitet, hadde vi vært flyktninger så hadde ikke bolig vært et problem da kommunen måtte hjulpet til. Men fordi vi er norske borgere så må vi nesten bo i et falleferdig hus eller kjøpe et 6-7 mil fra sivilisasjonen. Sånn er det bare :(

Anonymkode: c6e00...af1

Dette tror du ikke på selv, engang. 

Anonymkode: a7fa4...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

Jeg og samboer hadde ca samme inntekt da vi kjøpte for tre år siden. Leilighet på 80 m2 med tre soverom for 2,5 mill, i Oslo. Det er ikke det største men hverken råttent eller soppbefengt. Det var også i god stand Og vi kunne flytte rett inn.

De klarer seg nok helt fint hvis de klarer å prioritere. Hva er viktigst? Beliggenhet, størrelse, standard?

Anonymkode: f0844...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 3 km unna en liten by i et lite fylke. Huset vårt er helt greit, men ikke etter dagens standard verken på bad eller kjøkken, og det er strietapet på veggene. Det er taksert til 3.8 nå... Så ja. Skal du bo sentralt må du betale. Mye

Anonymkode: ecac3...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du vi har feil etnisitet, hadde vi vært flyktninger så hadde ikke bolig vært et problem da kommunen måtte hjulpet til. Men fordi vi er norske borgere så må vi nesten bo i et falleferdig hus eller kjøpe et 6-7 mil fra sivilisasjonen. Sånn er det bare :(

Anonymkode: c6e00...af1

Ja... det er jo akkurat det samme å ikke få kjøpt eget hus, og i stedet måtte leie, og det å flykte fra krig, tortur og forfølgelse... 

sorry altså, men nå mister du all min sympati. 

Anonymkode: f4f74...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og samboer hadde ca samme inntekt da vi kjøpte for tre år siden. Leilighet på 80 m2 med tre soverom for 2,5 mill, i Oslo. Det er ikke det største men hverken råttent eller soppbefengt. Det var også i god stand Og vi kunne flytte rett inn.

De klarer seg nok helt fint hvis de klarer å prioritere. Hva er viktigst? Beliggenhet, størrelse, standard?

Anonymkode: f0844...734

For dem er det beliggenhet. De leier i Drammen nå, og har en bil. Den må de ha, da broren min jobber som selger og kjører rundt til kundene. Samboeren hans tar buss til sentrum, og barnehagen ligger i gåavstand. Klart, de kan jo selvsagt kjøpe seg noe lenger unna, som f.eks Skotvedt eller Tyristrand, men da trenger de en bil til, og det koster også penger. I tillegg vil de slite med å rekke barnehagen, da mye av tiden vil gå til transport til og fra Drammen. Jobber er det ikke flust av på bygdene. 

Så da sitter de i det da. Mer eller mindre låst til å leie, eller satse på et oppussingsobjekt. Sistnevnte har de null kunnskap eller erfaring med. 🙄

Anonymkode: 787fa...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får folk med helt vanlige jobber kjøpt hus? Jeg mener, når man tjener 350.000 kr (700.000 for et samboerpar), hvordan får man da lån? Broren min og samboeren hans er i den situasjonen. De har to barn og en helt gjennomsnittlig inntekt. De har ca 700.000 kr i ek, og får låne opp til en kjøpesum på max 3,5 mill. Men for 3,5 mill får man ikke mye, og de kan ikke satse på et oppussingsobjekt - det makter de ikke. Så hva da? Er de dømt til å bo i et gammelt, råttent, soppbefengt hus, eller må de leie resten av livet?

Anonymkode: 787fa...870

Hvor bor de da?

Vi bor i en mindre by og det er masse hus til under 3,5 mill her ihvertfall. Det er ingen menneskerett å bo sentralt i norges største byer, og har du et lavtlønnsyrke kan du rett og slett ikke det....

De får flytte hit til Arendal :)

 

Anonymkode: 5ecb0...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ganske sliten leilighet på kun 70 kvm som ligger i en lavblokk. Den er verdt ca 4 mill ifølge markedet og meglere. 

Anonymkode: 5436c...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du vi har feil etnisitet, hadde vi vært flyktninger så hadde ikke bolig vært et problem da kommunen måtte hjulpet til. Men fordi vi er norske borgere så må vi nesten bo i et falleferdig hus eller kjøpe et 6-7 mil fra sivilisasjonen. Sånn er det bare :(

Anonymkode: c6e00...af1

Her jeg bor, så får de med annen etnisitet de minste og styggeste boligene. De norske enslige mødrene, skal ha de store flotte ny oppussede boligene. Og bare klager, alt skal være nytt av møbler. Må jo ha over 100 m2, til seg og ett barn. Så bor de med annen etnisitet, hvor de er 2 voksne og 4 barn på 80 m2, og bare gamle slitte møbler. Og de klager ikke.

Og nå får de bare leie, det er jo ingen som får boligen.

Kjenner og en del innvandrere som har kjøpt seg bolig, men de har gjerne 3 jobber, for å få råd til det.

Anonymkode: a21d5...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må du ha villa og bo i sentrum? Hva med rekkehus eller leilighet? Her i Bergen koster rekkehusene i snitt 3-3,5 millioner, i hvertfall hvis du beveger deg ut i bydelene. Det er vel ikke dyrere i Tromsø?

Anonymkode: 77c58...a28

Et fint rekkehus med litt størrelse koster 6-7 mill i Lørenskog - strømmen område. GALET.

Anonymkode: d487e...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke dyrere i Tromsø?

Anonymkode: 77c58...a28

Jo. Rekkehus på Kvaløya (IKKE sentrum😊) koster 4 millioner.

Anonymkode: 49934...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...