Gå til innhold

Gjør døren lav og porten trang - hos Humanetisk Forbund er det ikke mye toleranse å spore


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg diskriminerer ikke deg på bakgrunn av hva du tror på. Det er religionsutøvelsen i seg selv som er diskriminerende. Det er ingen kristne som følger alle bibelens oppfordringer og påbud, så hvorfor opprettholder de da diskrimineringen av homofile, mens de velger bort at man skal steines til døde hvis man har sex under mensen?

Det så utrolig mange bestialske og voldelige leveregler i bibelen at det i seg selv burde ha forkastet hele boken. Når man likevel velger å forholde seg til et utdrag av denne tilfeldige sammensetningen av tekster som leveregler skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke bare velger bort alt som diskriminerer, rangerer og forskjellsbehandler mennesker. 

Anonymkode: a1e4e...f93

Les svaret mitt lenger ned i saken. 

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg som skrev du du referer til over, jeg er ikke helt enig i påstanden, men enig i at bibelen må tolkes, og hvilken sammenheng det står i har mye å si. Eksempelvis Står det at kvinner skal tie i forsamlingen, dette går  mange helt av skaftet av når de får høre. Men, dette var en regel de satte i en bestemt menighet fordi kvinnene satt på galleriet og ropte ned til mennene sine under prekener og spurte Om hva det betydde , hvorfor sier han sånn, osv. Det er ikke dermed sagt at Gud mener at kvinner skal tie i en forsamling. Ang homofili er jo det noe som står i bibelen at er feil, dersom man er kristen, tror man jo på det. Er man ikke kristen, tror man ikke på det, enkelt og greit. Mange eldre være seg kristne eller ikke er jo oppvokst med at homofili er helt utenkelig , det pluss at man er troende gjør nok det å godta homofili veldig vanskelig. Jeg sier ikke at det er riktig av kristne eldre og tenke sånn, men igjen, vi er ikke feilfrie. Og jeg som omgås mange kristne har tilgode å høre noen spesielle uttalelser om det. Vi sitter ikke å diskuterer hva som er rett og galt utifra hva vi synes og tror egentlig. Vi har alle våre forskjellige meninger også som kristne uten at det gjør den ene eller den andre noe mindre kristen. Å si at alle kristne er i mot homofili er som å si at alle muslimer synes at terror er en god idé. Uten sammenligning forøvrig.

 

Anonymkode: b961d...c3d

Men det det står jo ikke i bibelen at homofili er feil. Du illustrerer faktisk poenget mitt svært godt. Du mener at noen vers bør tolkes ut fra datidens levesett og utfordringer, mens andre bør tas mer bokstavelig.  

Anonymkode: 6b95e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det det står jo ikke i bibelen at homofili er feil. Du illustrerer faktisk poenget mitt svært godt. Du mener at noen vers bør tolkes ut fra datidens levesett og utfordringer, mens andre bør tas mer bokstavelig.  

Anonymkode: 6b95e...ba9

Gjør det ikke det? Les gjerne denne linken: 

https://wol.jw.org/no/wol/b/r3/lp-n/nwtsty/N/2018/46/6#v=46:6:9-46:6:10

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gjør det ikke det? Les gjerne denne linken: 

https://wol.jw.org/no/wol/b/r3/lp-n/nwtsty/N/2018/46/6#v=46:6:9-46:6:10

Anonymkode: b961d...c3d

Og ja, du har helt rett, man må tolke bibelen. Det har kristne gjort i alle år, det finnes noe som heter studiebibler, der står det ofte tolkninger av diverse ting. 

 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det det står jo ikke i bibelen at homofili er feil. Du illustrerer faktisk poenget mitt svært godt. Du mener at noen vers bør tolkes ut fra datidens levesett og utfordringer, mens andre bør tas mer bokstavelig.  

Anonymkode: 6b95e...ba9

Det handler nok mer om at du som ikke troende er at du er av den oppfattning at kristne MÅ leve sånn og sånn, de skal ikke gjøre ditten og datter, kan ikke, får ikke, synd osv. Ikke rart mange er av den oppfatningen, det har vært mye rart som har kommet frem i media og personer som har erfaringer med kristne miljøer. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det nok dessverre alltid til å være.

Jeg som kristen opplever derimot  ikke et liv fylt av begrensinger og lover, ting jeg ikke kan og ting jeg må gjøre bare fordi jeg er kristen. 

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke slik at homofile mottas og vies i den norske kirke på lik linje med heterofile. Mange prester og mange kristne er tydelige på at likekjønnede ekteskap er synd. Selv om det finnes hederlige unntak er ikke kirken og kristendommen inkluderende.

Jeg vet ikke hvilke vitenskapelige argumenter du har hørt mot homofili. Siden homofili finnes hos flere ulike arter anses det som naturlig variasjon. Men vitenskapen er heldigvis slik at man selv benytter refleksjon og kritisk tenking, og siler ut hva man støtter. I motsetning til bibelen hvor man i teorien burde bifalle alt som står der.

Spørsmålet mitt er hvorfor og hvordan kristne kan sile ut de reglene de synes er praktiske i bibelen, og utelukke andre? Hvem har makt til å foreta denne utsilingen? Hvorfor ikke like godt forkaste hele boka når man ikke tror på det som står der?

 

Anonymkode: a1e4e...f93

Poenget er at du trenger ikke bibelen for å være kristen. Spørsmålet er om du tror på Gud. Disiplene hadde ikke bibelen. De var likevell kristne.

De som tror på evolusjonsteorien kan oppdage at deler av det som står i "om artenes opprinnelse" er feil. Likevel forkaster man jo ikke den grunnleggende teorien.

 

Angående motstand mot likekjønnet ekteskap hører jeg argumenter som at det er "unaturlig", at det "må en  mann og en dame til for å lage barn", at det har "fungert i tusenvis av år" ol oftere enn at det er galt fordi det "står i bibelen" eler fordi "Gud sier det".

Anonymkode: efa55...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og ja, du har helt rett, man må tolke bibelen. Det har kristne gjort i alle år, det finnes noe som heter studiebibler, der står det ofte tolkninger av diverse ting. 

 

Det handler nok mer om at du som ikke troende er at du er av den oppfattning at kristne MÅ leve sånn og sånn, de skal ikke gjøre ditten og datter, kan ikke, får ikke, synd osv. Ikke rart mange er av den oppfatningen, det har vært mye rart som har kommet frem i media og personer som har erfaringer med kristne miljøer. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det nok dessverre alltid til å være.

Jeg som kristen opplever derimot  ikke et liv fylt av begrensinger og lover, ting jeg ikke kan og ting jeg må gjøre bare fordi jeg er kristen. 

Anonymkode: b961d...c3d

Jeg har overhodet ingen forventninger til hvordan kristne bør leve, men ingen av dere svarer på spørsmålet. Hvorfor ser dere ikke homofili i lys av den tiden det ble skrevet? I det samme verset du linket til, står det også listet opp en rekke andre forbud, som svært mange kristne ser mer lettvint på. 

Anonymkode: 6b95e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke hele bibelen på rams, tro det eller ei, kan nesten ikke kalle meg kristen kanskje ? Sjekket opp flere av bibelversene, de stammer fra GT, det som er så fint med NT er at det opphever GT, GT var en lovisk tid, en grusom tid. Jesus kom ned til jorden for å oppfylle alle lovene i GT, derfor kan jeg faktisk sove både inne under mens og jaggu kan jeg spise svin æv! Det er rasende festlig at ikke troende skal ha troende til å være mer loviske og religiøse enn hva kristne faktisk selv er. Men ja, det finnes motpoler i alle retninger. Man har de som ikke spiser svin som kalles adventister, jøder tror ikke NT fant sted, noen synes homofili er helt feil, andre er kristne og homofile selv. I bibelen står det også at : den som tror med sitt hjerte og bekjenner med sinn munn han skal Ha evig liv. Så det spiller ingen rolle hva Pastoren, presten , ateisten Johnsen eller hva jeg eller du synes, Det er helt likegyldig faktisk. Behandle hverandre med respekt og fei for egen dør, så hadde vi sluppet å sløse bort tiden på å diskutere ting man ikke nødvendigvis trengs å eniges om på et forum.

Anonymkode: b961d...c3d

Men du skriver at «Jeg legger ikke vekt på noen forbud og ser bort ifra andre». 

Men det gjør du jo, så? Gamle Testamentet er jo en del av Bibelen. Og GT er jo ikke opphevet? De 10 bud er i GT, men det hadde du kanskje glemt?

P.S

Jeg har ikke sagt hvilken trosretning jeg tilhører 😉 

Anonymkode: 5e959...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er da så mange kristne mot homofili?

Anonymkode: 6b95e...ba9

Kjenner da like mange som ikke er kristne som er homofober, men det er så herlig for ikke kristne å tilegne kristne hvilke syn og verdier de har slik at de kan dømmes opp i mente. Men for all del er jooo bare kristne som har fordommer, for det har nok alt med troen å gjøre ikke at man som menneske rett og slett kan være nokså fordomsfull uavhengig av livsyn?

Anonymkode: 723da...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du skriver at «Jeg legger ikke vekt på noen forbud og ser bort ifra andre». 

Men det gjør du jo, så? Gamle Testamentet er jo en del av Bibelen. Og GT er jo ikke opphevet? De 10 bud er i GT, men det hadde du kanskje glemt?

P.S

Jeg har ikke sagt hvilken trosretning jeg tilhører 😉 

Anonymkode: 5e959...e45

Du har  nok ikke samme trosretning som meg iallefall, for da hadde du vist at vi ikke er under loven. Jeg vet vel at de 10 bud er i GT😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har overhodet ingen forventninger til hvordan kristne bør leve, men ingen av dere svarer på spørsmålet. Hvorfor ser dere ikke homofili i lys av den tiden det ble skrevet? I det samme verset du linket til, står det også listet opp en rekke andre forbud, som svært mange kristne ser mer lettvint på. 

Anonymkode: 6b95e...ba9

Hva mener du at jeg ikke ser homofili i lyset av tiden det ble skrevet ? Og hva mener du jeg event velger å se bort i fra som jeg tydligvis må gjøre ? Må jeg begynne å sove ute for at det skal være greit at jeg er enig i det bibelen sier om homofili? Enda min mening om homofili i seg selv er at det er helt greit, for det går på ingen måte utover hva jeg tror på? Eneste jeg ikke kan forstå er hvorfor homofile absolutt skal gifte seg i kirken, men det skjønner jeg heller ikke at ikke troende vil, for de tror jo ikke på det som sies i kirken, de tror ikke på de står å lover er sant en gang. Å det samme gjelder ikke troende som døper. Som Kristen har man tydligvis ikke rett på å ha noen meninger som samfunnet ellers er uenig om en i, for da er man bare trangsynt, dømmende eller teit. Det er ikke bedre den veien spør du meg.

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du at jeg ikke ser homofili i lyset av tiden det ble skrevet ? Og hva mener du jeg event velger å se bort i fra som jeg tydligvis må gjøre ? Må jeg begynne å sove ute for at det skal være greit at jeg er enig i det bibelen sier om homofili? Enda min mening om homofili i seg selv er at det er helt greit, for det går på ingen måte utover hva jeg tror på? Eneste jeg ikke kan forstå er hvorfor homofile absolutt skal gifte seg i kirken, men det skjønner jeg heller ikke at ikke troende vil, for de tror jo ikke på det som sies i kirken, de tror ikke på de står å lover er sant en gang. Å det samme gjelder ikke troende som døper. Som Kristen har man tydligvis ikke rett på å ha noen meninger som samfunnet ellers er uenig om en i, for da er man bare trangsynt, dømmende eller teit. Det er ikke bedre den veien spør du meg.

Anonymkode: b961d...c3d

"Vet dere ikke at de som gjør det som er urett, ikke skal arve Guds rike?+ Bli ikke villedet.* De som praktiserer seksuell umoral,*+ de som tilber avguder,+ de som er utro mot ektefellen sin,*+ menn som praktiserer homoseksuelle handlinger*+ eller lar seg bruke til dette,+ 10 tyver, grådige mennesker,+ drankere,+ de som håner andre,* og de som presser andre for penger, skal ikke arve Guds rike"

Er alle syndene ovenfor å anse som likeverdige? Eller er noen av dem verre enn andre?

Anonymkode: 6b95e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Vet dere ikke at de som gjør det som er urett, ikke skal arve Guds rike?+ Bli ikke villedet.* De som praktiserer seksuell umoral,*+ de som tilber avguder,+ de som er utro mot ektefellen sin,*+ menn som praktiserer homoseksuelle handlinger*+ eller lar seg bruke til dette,+ 10 tyver, grådige mennesker,+ drankere,+ de som håner andre,* og de som presser andre for penger, skal ikke arve Guds rike"

Er alle syndene ovenfor å anse som likeverdige? Eller er noen av dem verre enn andre?

Anonymkode: 6b95e...ba9

All synd er lik synd.. hva er poenget ?

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

All synd er lik synd.. hva er poenget ?

Anonymkode: b961d...c3d

Fordi de kristne selv er mye mer opptatt av homofili enn f eks grådighet. Homofile har endog blitt nektet å bli viet i kirken.

Anonymkode: 6b95e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de kristne selv er mye mer opptatt av homofili enn f eks grådighet. Homofile har endog blitt nektet å bli viet i kirken.

Anonymkode: 6b95e...ba9

Åja, skjønner. Men du, da sier vi det sånn, ALLE kristne er noen grådige homofober som dømmer alle som gjør «feil» nord og ned. Å du er tydeligvis IKKE fordomsfull😂

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åja, skjønner. Men du, da sier vi det sånn, ALLE kristne er noen grådige homofober som dømmer alle som gjør «feil» nord og ned. Å du er tydeligvis IKKE fordomsfull😂

Anonymkode: b961d...c3d

For ikke å snakke om at frem til 2009 ble homofile nektet å vie seg borgerlig også.

Anonymkode: efa55...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2017 den 18.28, Optatium skrev:

Velsignelsen er standard i gudstjenester, også de såkalte skolegudstjenestene. 

Nå høres du litt ut som kalven i «geitekillingen som kunne telle til ti» 

Anonymkode: ba5dc...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For ikke å snakke om at frem til 2009 ble homofile nektet å vie seg borgerlig også.

Anonymkode: efa55...5ad

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: b961d...c3d

Å det er de kristene sin skyld det også da eller? Jaja, jeg får ta med meg dyna mi ut i natt jeg da, og kaste svinet jeg har i kjøleskapet, så jeg har rett til å ytre en mening om noe her i livet. 

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Åja, skjønner. Men du, da sier vi det sånn, ALLE kristne er noen grådige homofober som dømmer alle som gjør «feil» nord og ned. Å du er tydeligvis IKKE fordomsfull😂

Anonymkode: b961d...c3d

Ethvert livssyn/ religion bør tåle kritiske spørsmål. Det er ingen grunn til å svare usaklig.

Anonymkode: 6b95e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ethvert livssyn/ religion bør tåle kritiske spørsmål. Det er ingen grunn til å svare usaklig.

Anonymkode: 6b95e...ba9

Jeg føler jeg har tålt ganske mye, og tåler enda mer jeg altså, men føler det her bare går en vei ;)

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg føler jeg har tålt ganske mye, og tåler enda mer jeg altså, men føler det her bare går en vei ;)

Anonymkode: b961d...c3d

Synes det er gøy å diskutere litt sånne ting, og har diskutert samme sak i dag med en homofil faktisk. Vi var enige vi ;) 

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er gøy å diskutere litt sånne ting, og har diskutert samme sak i dag med en homofil faktisk. Vi var enige vi ;) 

Anonymkode: b961d...c3d

Altså, jeg har svart deg ganske utfyllende, og eneste du har prøvd å få meg til å innse er at jeg ikke har rett til å mene noe om homofili fordi jeg etter dine tolkninger av bibelen ikke lever sånn bibelen sier jeg skal leve, fordi jeg ikke sover ute under mens, eller spiser svin, klipper håret( som forøvrig bare gjaldt menn om du ikke viste det ;)) ikke bruker jeg perleøredobber lenger heller æ gitt 😱

Vi er helt uenige, derfor ble jeg litt usakelig. 

Anonymkode: b961d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg har svart deg ganske utfyllende, og eneste du har prøvd å få meg til å innse er at jeg ikke har rett til å mene noe om homofili fordi jeg etter dine tolkninger av bibelen ikke lever sånn bibelen sier jeg skal leve, fordi jeg ikke sover ute under mens, eller spiser svin, klipper håret( som forøvrig bare gjaldt menn om du ikke viste det ;)) ikke bruker jeg perleøredobber lenger heller æ gitt 😱

Vi er helt uenige, derfor ble jeg litt usakelig. 

Anonymkode: b961d...c3d

Du burde følge med på anonymkodene. Nå blander du sammen brukerne

Anonymkode: 5e959...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...