Gå til innhold

161cm og 85 kg - sykelig overvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke tungt :) Merker ingenting til det. Hadde det vært så forferdelig hadde færre vært så feite :P 

Men skjønner at du, som ikke har hatt den vekten selv, synes det virker litt uforståelig. Jeg har pleid å veie 48-50 kilo, men da er jeg helt skrapa (da mener jeg skrapa altså!). Kraftig bygget, brede skuldre, aktiv med mye muskler. Husker jeg ble ertet på ungdomsskolen for at jeg hadde så brede skuldre :(

Men jeg veier jo som sagt 85 kilo idag, og kan fint være svært aktiv. Er med og aker om vinteren, går lange turer. Bærer tungt.

Men det er vanskelig å finne klær. Dét er veldig kjipt! 

Anonymkode: a02b0...cde

Det er mulig... men jeg syntes så mange feite (som du kaller det) klager over vondter både her og der til stadighet jeg?! 

Ser den at man er bygget forskjellig altså, var bare at jeg så for meg 30kg ekstra på meg selv og da hadde jeg sett ut som en ompa lompa... Når jeg er veltrent, med mye muskler, er jeg maks 56kg. 

Men for all del, har du ikke livsstilssykdommer og legen sier du er innafor så er det vel bra da 😊

Anonymkode: f9d50...c0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig... men jeg syntes så mange feite (som du kaller det) klager over vondter både her og der til stadighet jeg?! 

Ser den at man er bygget forskjellig altså, var bare at jeg så for meg 30kg ekstra på meg selv og da hadde jeg sett ut som en ompa lompa... Når jeg er veltrent, med mye muskler, er jeg maks 56kg. 

Men for all del, har du ikke livsstilssykdommer og legen sier du er innafor så er det vel bra da 😊

Nei, det hører jeg ingenting om. Men jeg kjenner kanskje ikke like mange feite som det du gjør :) 

Neida.. største problemet mitt er vel egentlig at buksene mine glir ned

Skrevet

Tja hva skal jeg si det er akkurat det jeg veier nå. Etter graviditet Nr3. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har vert i bedre form en nå. Trener hardt to ganger i uken og går lange turer med babyen og hunden daglig. Jeg har perfekt blodtrykk og perfekt blodsukker. Klærne bruker jeg str 42-44 som under del og m-l til overdel. Har dog time glass fasong og omtrent ingenting på magen. Har enorme pupper som jeg tror veier en god del da av den vekten spesielt nå som jeg ammer har str 75 G-h  så da kan dere jo se at jeg ikke er så bred rundt ryggen når 80 blir for stort. Hadde absolutt ikke kalt meg sykelig overvektig. 

Anonymkode: 154a2...51c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det hører jeg ingenting om. Men jeg kjenner kanskje ikke like mange feite som det du gjør :) 

Neida.. største problemet mitt er vel egentlig at buksene mine glir ned

Får bruke bukseseler da 🤓👍

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får bruke bukseseler da 🤓👍

Nei, tror det hadde sett passe dumt ut ;) Er jo mange damer som bruker str 42 + som har bukser som sitter så skal nok finne noen 

Skrevet

Ikke ta det så tungt du HI. Jeg er 163 og veier 20 kg mer enn deg. Jeg har ikke høyt blodsukker, diabetes eller noe annet galt. Går en tur i uka og spiser salat til lunsj hver dag. Godteri kun på lørdager, men blir nok for store middagsporsjoner og lite aktivitet (kontorjobb og småbarnsmor). Spiller ingen rolle hvor mye du veier såfremt du er fornøyd selv. Er ikke noe galt om du er small eller xxl- viktigste er at du har det bra.

Til deg som sa at du var 65 og sykelig overvektig: prøv å benytte hjernecellene dine bittelitt. Man er ikke sykelig overvektig med 65 kg såfremt man er en voksen dame og ikke et barn...

Anonymkode: abbd8...364

Skrevet

Nå følte jeg meg plutselig både overvektig, feit og stygg etter å ha lest denne tråden....

Jeg er 165 cm. Har i alle år veid 70 kg. Nå etter 2 barn så er vekta oppe i 78 kg. Men har ikke følt meg verken feit eller overvektig før nå... :-|

Har timeglassform da så vet ikke om det har noe å si. Bruker størrelse 42 i klær. Synes ikke det er tungt å gå og er i god form. Ikke noe diabetes eller tull.

Men skal ned til 70 kg igjen.. Etter dette siste barnet:-)

Anonymkode: 1acf5...809

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå følte jeg meg plutselig både overvektig, feit og stygg etter å ha lest denne tråden....

Jeg er 165 cm. Har i alle år veid 70 kg. Nå etter 2 barn så er vekta oppe i 78 kg. Men har ikke følt meg verken feit eller overvektig før nå... :-|

Har timeglassform da så vet ikke om det har noe å si. Bruker størrelse 42 i klær. Synes ikke det er tungt å gå og er i god form. Ikke noe diabetes eller tull.

Det hjelper jo på at du har timeglassfigur :) Legger du på deg sånn som meg, kun på overkroppen, så er ikke det bra. Til sammenligning bruker jeg str 44 i overdeler (er helt flatbrystet, men rund rygg og svær mage), fra knærne og ned er jeg 34, mens fra knærne til livet er jeg 38. Fra livet/hoften og opp er jeg 44. Å finne en bukse som passer min figur er ikke mulig...Er jeg som skrev tidligere her at jeg er sykelig overvektig. Jeg har pådratt meg livsstilsykdommer som følge av vekten som kun er 65 kg. Har skjønt at definisjonen sykelig overvekt ikke ligger ved min bmi. Helt greit, men overvekten min har gjort meg syk likevel.

Anonymkode: cae46...76f

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

😳

Jeg er 160 og veier 50kg, når jeg er i barsel har vekten vært ca 60-65kg og da er jeg stor... Og komme opp i 80kg + må jo være kjempe tungt. At dere orker?! 

Veier 84kg. Trener hver dag og er ellers aktiv. Ingen som helst helseplager. Mange voksne som veier 80 kg. Mener du man skulle være sengeliggende eller sitte i rullestol 😂😂.

Bruker 42 i størrelse. Det er vel en svært vanlig klæsstørrelse.

kan jeg spørre hvor gammel du er?

Anonymkode: 81232...3ba

Skrevet

Det handler også om hvordan man bærer kiloene. BMI er ikke en fasit for riktig vekt, viner bygd forskjellig. Om du er fornøyd på 70 og ikke plages med det så er vel ikke dette noe å henge seg opp i. På 70 er du akkurat innenfor overvekt, men som sagt så ikke BMI en fasit. Når du er 78 så ligger du i øvre del av overvekt, og da kan det nok være lurt å ta noen grep for helsa sin del. Tre kilo opp og du havner på middels fedme.

Anonymkode: 5a427...f00

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler også om hvordan man bærer kiloene. BMI er ikke en fasit for riktig vekt, viner bygd forskjellig. Om du er fornøyd på 70 og ikke plages med det så er vel ikke dette noe å henge seg opp i. På 70 er du akkurat innenfor overvekt, men som sagt så ikke BMI en fasit. Når du er 78 så ligger du i øvre del av overvekt, og da kan det nok være lurt å ta noen grep for helsa sin del. Tre kilo opp og du havner på middels fedme.

BMI er egentlig bare tull, da. Tar overhodet ikke høyde for muskelmasse, eller benbygning. En svært spedbygget person på 160cm og 90 kg er mye mer overvektig enn en svært bredbygget person på 160cm og 90kg, men ifølge BMI er de "like overvektige", noe som ikke stemmer... 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

BMI er egentlig bare tull, da. Tar overhodet ikke høyde for muskelmasse, eller benbygning. En svært spedbygget person på 160cm og 90 kg er mye mer overvektig enn en svært bredbygget person på 160cm og 90kg, men ifølge BMI er de "like overvektige", noe som ikke stemmer... 

BMI er ikke bare tull, nei. Men den passer ikke for alle, den er ikke en fasit. Den gir indikasjoner, og passer for de fleste, men som sagt, ikke alle.

Skrevet

Jeg har svart tidligere i tråden, men synes det er forstemmende å lese at så mange som er overvektige bagatelliserer det med en begrunnelse av at de er friske. Forstår dere samme at dere mest trolig vil få større helseproblemer på sikt. Kanskje ikke i dag eller i morgen eller neste år, men om 5-10-15 år... det er ikke snakk om om det vil skje, men når...

Det positive er jo at man kan gjøre noe med det, man må ikke påføre seg selv alle mulige livsstilssykdommer (som nå er dødsårsak nr. en i Norge, og også det som koster helsevesenet og trolig trygdesystemet mest).

Anonymkode: e4935...49c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veier 84kg. Trener hver dag og er ellers aktiv. Ingen som helst helseplager. Mange voksne som veier 80 kg. Mener du man skulle være sengeliggende eller sitte i rullestol 😂😂.

Bruker 42 i størrelse. Det er vel en svært vanlig klæsstørrelse.

kan jeg spørre hvor gammel du er?

Jeg er 36år :) 

Høygravid nå, med kjempe stor mage pga høyden og bh str 80E, og akkurat bikket ca 62kg. (Går alltid opp runny 20kg under svangerskapene 😅) Bruker klær str 40nå, og det er jo ganske stort...

ser min mor på 175cm bruker str 42 i klær...og hun er ikke akkurat slank. 

Skrevet

Høygravid nå, med kjempe stor mage pga høyden og bh str 80E, og akkurat bikket ca 62kg. (Går alltid opp runny 20kg under svangerskapene 😅) Bruker klær str 40nå, og det er jo ganske stort...

Okej trodde du var mye yngre og mer uvitende siden du faktisk ikke tror det går å leve normalt om man veier 80 kg. Men du var visstnok bare uvitende.

Helt enig i at størrelse 42 ikke er å være slank. Ingen som har sagt det.

Skrevet

Men du jeg veier 85 kg og jeg bruker 75 rundt i bh str altså er jeg slankere på ryggen en det du er. Har brede skuldre store pupper og en svær rumpe men flat mage. Jeg dør nok ikke av vekten min og er utrolig sunn og frisk. Spiser sunt og trener mye. Fødte selv for 5 måneder siden. 

Skrevet

Det er så morsomt hver gang. Alle tjukkisene er såååå sunne og slanke og tipp topp form 😂😂😂😂😂

Jaja, man ser det hva man vil se. Spesielt morsomt med de med timeglassform. De tror jo at det ikke synes. Har en kollega som er akkurat som mange er her. Tror det ikke synes der hun kommer vaggende med den låvedøra. Men du kan tro ingen har bedre helse enn henne selv. 

Ah, digger tråder som dette. Er så morsom lesning!

Anonymkode: 755da...aa2

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så morsomt hver gang. Alle tjukkisene er såååå sunne og slanke og tipp topp form 😂😂😂😂😂

Jaja, man ser det hva man vil se. Spesielt morsomt med de med timeglassform. De tror jo at det ikke synes. Har en kollega som er akkurat som mange er her. Tror det ikke synes der hun kommer vaggende med den låvedøra. Men du kan tro ingen har bedre helse enn henne selv. 

Ah, digger tråder som dette. Er så morsom lesning!

Anonymkode: 755da...aa2

Men altså det kan jo faktisk tenke seg 😉 Eller er det ensbetydende at de med stor rompe ikke gjør noe som helst. Og vaggende som en låvedør er jo gjerne litt tyngre en 80-85 kg klassen

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du jeg veier 85 kg og jeg bruker 75 rundt i bh str altså er jeg slankere på ryggen en det du er. Har brede skuldre store pupper og en svær rumpe men flat mage. Jeg dør nok ikke av vekten min og er utrolig sunn og frisk. Spiser sunt og trener mye. Fødte selv for 5 måneder siden. 

Jeg er høygravid (uke 38) nå da, og pga magen så må jeg opp i 75-80 (DD/E) rundt bh kanten for ikke å føle at toppen av magen blir "klemt". 😊

Normalt sett bruker jeg 65 B , har et barn fra før og tilbake i normal bh str etter ca et år. Fikk ikke beholde se store , fine puppene desverre 😏 

Skrevet

Okej trodde du var mye yngre og mer uvitende siden du faktisk ikke tror det går å leve normalt om man veier 80 kg. Men du var visstnok bare uvitende.

Helt enig i at størrelse 42 ikke er å være slank. Ingen som har sagt det.

At man ikke kan leve normalt og veie 80kg har jeg aldri sagt noe på. At man er 160cm høy og veier 80kg derimot, det har jeg stilt spm ved om ikke må være ulidelig tungt. Det er over 10kg mer en hva jeg veier nå, gravid i uke 38 og "stor", og 30kg mer en min normalvekt -Og for meg virker det ratioet på høyde og vekt ganske skjevt. Og ja, jeg har tatt høyde for Evt muskelmasse (veier mer en fett), men med mindre dere driver med fitness hele gjengen så tror jeg ikke det er hovedgrunnen til vekten. 

Morsomt hvordan man automatisk er uvitende for den som føler seg krenket... Tenkt på at det kanskje nettopp er tvert om?! 

Skrevet

Jeg er 161 og veier 57/58kg. Jeg trener mye, har litt ekstra her og der. Jeg legger på meg på en måte som gjør at folk ikke tror jeg veier så mye som jeg veier. Men hadde jeg veid 85 😱 Orker ikke tanken en gang. Hadde slanket meg, selv om jeg ikke syns jeg trengte det. Rett og slett fordi den kroppen gjerne skal virke når man bikker både 60, 70 og 80. Min bestemor er en stor dame i omkrets - og har alltid vært det. Alltid orket mye, vært aktiv osv. Men siste 10-15 årene eller så.. sukk.. det er trist. Hun er helt mentalt oppegående, men kroppen klarer ikke noe. Hun er rett og slett fanget i sin egen kropp..

Anonymkode: 12ee0...5eb

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At man ikke kan leve normalt og veie 80kg har jeg aldri sagt noe på. At man er 160cm høy og veier 80kg derimot, det har jeg stilt spm ved om ikke må være ulidelig tungt. Det er over 10kg mer en hva jeg veier nå, gravid i uke 38 og "stor", og 30kg mer en min normalvekt -Og for meg virker det ratioet på høyde og vekt ganske skjevt. Og ja, jeg har tatt høyde for Evt muskelmasse (veier mer en fett), men med mindre dere driver med fitness hele gjengen så tror jeg ikke det er hovedgrunnen til vekten. 

Morsomt hvordan man automatisk er uvitende for den som føler seg krenket... Tenkt på at det kanskje nettopp er tvert om?! 

Men jeg er mye høyre enn 160cm og veier mye mindre enn 80 kg så jeg føler meg ikke krenket. Men for meg blir det litt dumt å jmf det å være høygravid med å veie 80kg, (uten å være gravid.) Det er liksom langt ifra densamme følelsen. Tungt for å puste pga barnet trykker på, mye vann i kroppen osv. Derfor fremstår du som litt dum for meg.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tungt, jeg tror ikke på de som sier at det ikke er det, og at kroppen ikke er påvirket av det. Jeg er 176 og veier 95 kilo, og det er kjempetungt. 160 og 80 kilo er veldig overvektig

Anonymkode: a5faf...cb3

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg er mye høyre enn 160cm og veier mye mindre enn 80 kg så jeg føler meg ikke krenket. Men for meg blir det litt dumt å jmf det å være høygravid med å veie 80kg, (uten å være gravid.) Det er liksom langt ifra densamme følelsen. Tungt for å puste pga barnet trykker på, mye vann i kroppen osv. Derfor fremstår du som litt dum for meg.

🤦🏻‍♀️

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du er 42 kilo til vanlig?

Anonymkode: 22206...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...