Gå til innhold

161cm og 85 kg - sykelig overvekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fedme klasse II.

Anonymkode: e4935...49c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fedme klasse II.

Jeg bruker str 44 i klær. Bør kanskje gå ned litt :D

Anonymkode: a02b0...cde

Skrevet

Jeg er 161 cm og 65 kg. Jeg er sykelig overvektig, dvs at jeg har pådratt meg flere helseproblemer som følge av overvekten. Kan legge til at de ekstra kiloene (15 kg mer enn det jeg har veid hele mitt voksne liv) ligger plassert på magen. Jeg har problemer med knær og ankler(har veldig tynne ben og er spinkelt bygd) så de tåler ikke overvekten. Jeg har fått høy hvilepuls (120) og høyt blodtrykk - dårlig kondis. Puster og peser etter å ha gått opp noen trappetrinn. Ligger i grenseland for diabetes og har også fått problemer med fordøyelsen. Og er smådeprimert fordi jeg ikke orker det som jeg orket for bare halvannet år siden. Hadde jeg veid 20 kg mer hadde jeg vært veldig veldig veldig sykelig overvektig.

Anonymkode: cae46...76f

Skrevet

Jeg er 167, veier 72 kg og kan klassifiseres som overvektig. Jeg ser ikke overvektig ut, heldigvis. Det ekstra jeg har er jevnt fordelt på lår, rumpe, litt på mage og pupper. Men er fullt klar over at jeg godt kunne veid 6-10 kilo mindre.

Anonymkode: 5a427...f00

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 161 cm og 65 kg. Jeg er sykelig overvektig, dvs at jeg har pådratt meg flere helseproblemer som følge av overvekten. Kan legge til at de ekstra kiloene (15 kg mer enn det jeg har veid hele mitt voksne liv) ligger plassert på magen. Jeg har problemer med knær og ankler(har veldig tynne ben og er spinkelt bygd) så de tåler ikke overvekten. Jeg har fått høy hvilepuls (120) og høyt blodtrykk - dårlig kondis. Puster og peser etter å ha gått opp noen trappetrinn. Ligger i grenseland for diabetes og har også fått problemer med fordøyelsen. Og er smådeprimert fordi jeg ikke orker det som jeg orket for bare halvannet år siden. Hadde jeg veid 20 kg mer hadde jeg vært veldig veldig veldig sykelig overvektig.

Du forstår tydeligvis ikke forskjellen på overvekt og sykelig overvekt. Du har såvidt bikket over i overvekt. Normalvekt for en på 161 cm er bmi opp til 24,9, du har 25,08. Det er ikke sykelig overvekt (fedme), det er såvidt overvekt. At du er 15 kg mer enn du var før du ble syk, eller at du er syk betyr ikke at du er sykelig overvektig. Du kan likevel ha pådratt deg flere helseproblemer pga. vekten din, spesielt siden du sier at det meste av overvekten har lagt seg på magen.

Ta fatt i kostholdet ditt, da kan du kontrollere vekten og også tilbøyeligheten for diabetes. Ang. fysisk aktivitet, legg listen mtp. hva du greier nå og ikke sammenlign det med hvor aktiv du var da du var frisk. Ha som et utgangspunkt at du skal bli frisk igjen, man at du aksepterer formen slik den er, og så gjør du det du greier innenfor de grensene du har pr. i dag :)

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh nei... Du har BMI på rett over 25 som vil si rett over normalvekt. Sykelig overvektig er man først ved BMI over 35 og spesielt over 40.. 

Jeg kan godt tro på at du føler ubehag ved å veie mer enn vanlig, men med 15 kg mindre er du i nedre område av normalvektig... Du er altså IKKE sykelig overvektig - ikke bruk begrepet om deg selv i respekt for de som faktisk ER sykelig overvektig.. For hva er de som veier 30-40 kg OVER normalvekt da?? 

Anonymkode: fb12f...078

Skrevet

Du er feit ja. Men ikke mer enn det . Jeg var 165 og 82 kilo. Var jo tjukkas, men i god form. Nå er jeg 75 kilo og fremdeles småtykk. Men ikke sykelig feit 

Anonymkode: f5474...19b

Skrevet

Jeg er 163 og veier 72 kg. Kiloene legger store begrensninger for min helse. Kontra når jeg veide 60 kg. Jeg er mer overvektig enn det er bra for min helse!

Anonymkode: 0beac...872

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow! Og min overvekt har ikke gjort meg syk i det hele tatt, så kanskje jeg ikke er sykelig overvektig ;)

Skrevet

Jeg er 163 og veier 90 kg. Veide 55 for 10 år siden, og har ikke vært overvektig som barn/ung voksen. Kiloene kom plutselig med en sykdomsperiode med mye annet stress også. Jeg føler meg ikke så mye tyngre enn den gang, men ser det selvsagt på klærne og i speilet. Jeg ønsker absolutt å klare å gå ned til "sunn" vekt igjen, men ikke fordi jeg føler meg sykelig tung. Det er mest pga klær og fordi det ser ut som jeg er gravid.

Anonymkode: 704ef...9e7

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 167, veier 72 kg og kan klassifiseres som overvektig. Jeg ser ikke overvektig ut, heldigvis. Det ekstra jeg har er jevnt fordelt på lår, rumpe, litt på mage og pupper. Men er fullt klar over at jeg godt kunne veid 6-10 kilo mindre.

Anonymkode: 5a427...f00

Nei, ikke jeg heller! De ekstra jeg har er fordelt på muskler, mage, rumpe. Jeg tror jeg kanskje ser ut som jeg veier 70kg.

Skrevet

Du er feit ja. Men ikke mer enn det . Jeg var 165 og 82 kilo. Var jo tjukkas, men i god form. Nå er jeg 75 kilo og fremdeles småtykk. Men ikke sykelig feit 

Anonymkode: f5474...19b

Jeg tror jeg lider av "omvendt anoreksia", dvs at jeg synes ikke jeg ser feit ut hehe. Men jeg gjør kanskje det? 

Bruker 42-44, mest 44 tenker jeg. Men det er mye hud på magen som er trøbbelet. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 163 og veier 72 kg. Kiloene legger store begrensninger for min helse. Kontra når jeg veide 60 kg. Jeg er mer overvektig enn det er bra for min helse!

Anonymkode: 0beac...872

Det er jo ikke noe gøy da :( Hva slags begrensninger opplever du? Her er jeg i god form.

Skrevet

😳

Jeg er 160 og veier 50kg, når jeg er i barsel har vekten vært ca 60-65kg og da er jeg stor... Og komme opp i 80kg + må jo være kjempe tungt. At dere orker?! 

Anonymkode: f9d50...c0b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😳

Jeg er 160 og veier 50kg, når jeg er i barsel har vekten vært ca 60-65kg og da er jeg stor... Og komme opp i 80kg + må jo være kjempe tungt. At dere orker?! 

Anonymkode: f9d50...c0b

Nei, det er ikke tungt :) Merker ingenting til det. Hadde det vært så forferdelig hadde færre vært så feite :P 

Men skjønner at du, som ikke har hatt den vekten selv, synes det virker litt uforståelig. Jeg har pleid å veie 48-50 kilo, men da er jeg helt skrapa (da mener jeg skrapa altså!). Kraftig bygget, brede skuldre, aktiv med mye muskler. Husker jeg ble ertet på ungdomsskolen for at jeg hadde så brede skuldre :(

Men jeg veier jo som sagt 85 kilo idag, og kan fint være svært aktiv. Er med og aker om vinteren, går lange turer. Bærer tungt.

Men det er vanskelig å finne klær. Dét er veldig kjipt! 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke tungt :) Merker ingenting til det. Hadde det vært så forferdelig hadde færre vært så feite :P 

Men skjønner at du, som ikke har hatt den vekten selv, synes det virker litt uforståelig. Jeg har pleid å veie 48-50 kilo, men da er jeg helt skrapa (da mener jeg skrapa altså!). Kraftig bygget, brede skuldre, aktiv med mye muskler. Husker jeg ble ertet på ungdomsskolen for at jeg hadde så brede skuldre :(

Men jeg veier jo som sagt 85 kilo idag, og kan fint være svært aktiv. Er med og aker om vinteren, går lange turer. Bærer tungt.

Men det er vanskelig å finne klær. Dét er veldig kjipt! 

"Hadde det vært så forferdelig hadde færre vært så feite"

Så enkelt er det jo ikke. Jeg nekter å tro at det ikke er tungt, jeg tror bare du er blitt så vant til det.

Anonymkode: a5faf...cb3

Skrevet

Så enkelt er det jo ikke. Jeg nekter å tro at det ikke er tungt, jeg tror bare du er blitt så vant til det.

Trykket litt fort

Og ja, det er sykelig overvekt, du er nesten i fedmekategori 2

Skrevet

Du kan jo tro akkurat hva du vil! :) Er det som er så fint. 

Skrevet

Du kan jo tro akkurat hva du vil! :) Er det som er så fint. 

Så klart det er fint å lure deg selv

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så klart det er fint å lure deg selv

Lure seg selv til at man har lov til å tro hva man vil? :nigo:Nei, det er helt sant! Jeg lover! 

Skrevet

Jeg vil tro du er ganske stor da ja. Men det kommer jo sikkert an på hvor vekten har lagt seg? Og det viktigste er jo hvordan helsen din er. Men det høres ut som en god del kilo for mye?
Jeg er 186cm, er gravid i 7mnd og veier 87kg. Har gått opp ca 6kg ifm svangerskapet.

Anonymkode: 21ac1...bfd

Skrevet

jeg er 163 og 48kg (det er for lite så vil opp litt). da jeg var høygravid med nr 1 var jeg 72kg og knærene mine tålte bare ikke vekten.  var en lettese å føde, da kom jeg meg ned i 64kg og kunne endelig bevege meg og gå tur.

Folk er forskjellige - noen har fysikk til mer vekt, jeg har ikke det.

Anonymkode: 60450...8fb

Skrevet

jeg er 163 og 48kg (det er for lite så vil opp litt). da jeg var høygravid med nr 1 var jeg 72kg og knærene mine tålte bare ikke vekten.  var en lettese å føde, da kom jeg meg ned i 64kg og kunne endelig bevege meg og gå tur.

Folk er forskjellige - noen har fysikk til mer vekt, jeg har ikke det.

Anonymkode: 60450...8fb

Nei, jeg har et familiemedlem som er spedbygget (får spede barn også), og hun tåler heller ikke å veie så og så mye - får rett og slett vondt i kroppen! Er på en måte "hell i uhell" at jeg har fysikk til å veie såpass, slipper i hvert fall skjelettplager og så videre... Men skjønner godt at ikke alle er så heldige :) Man må virkelig høre på kroppen sin

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tro du er ganske stor da ja. Men det kommer jo sikkert an på hvor vekten har lagt seg? Og det viktigste er jo hvordan helsen din er. Men det høres ut som en god del kilo for mye?
Jeg er 186cm, er gravid i 7mnd og veier 87kg. Har gått opp ca 6kg ifm svangerskapet.

Anonymkode: 21ac1...bfd

Jeg tror det er ganske jevnt fordelt egentlig, men jeg har alltid hatt tynne legger, nå ser de mer proporsjonerte ut i forhold til kroppen :P Så vil tro endel ligger på leggene også. Har absolutt endel kilo for mye! Vært mye junkfood + medisin, dårlig kombo ;) Heldigvis har jeg gått ned i svangerskapet (er ikke gravid nå), så ble ikke verre av det i hvert fall. Men bør absolutt gå ned ca 20 kg! Minst... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...