Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #26 Skrevet 22. september 2017 Så hvis jeg hører med nav og forklarer situasjonen, så kan det hende det tillater det? (i forhold til linken) Ellers må jeg jo be om sosialhjelp den måneden uansett... Hva gjør man i slike situasjoner? Anonymkode: 6240a...068
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #27 Skrevet 22. september 2017 Det er ikke lov nei. Anonymkode: e41d1...80d
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #28 Skrevet 22. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvis jeg hører med nav og forklarer situasjonen, så kan det hende det tillater det? (i forhold til linken) Ellers må jeg jo be om sosialhjelp den måneden uansett... Hva gjør man i slike situasjoner? Anonymkode: 6240a...068 Nei de vil ikke tillate det i din situasjon. Har du ingen sparepenger for uforutsette situasjoner? Ikke ungene heller? Om du ikke har det må du nok søke sosialhjelp. Anonymkode: 9cd5c...759
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #29 Skrevet 22. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvis jeg hører med nav og forklarer situasjonen, så kan det hende det tillater det? (i forhold til linken) Ellers må jeg jo be om sosialhjelp den måneden uansett... Hva gjør man i slike situasjoner? Anonymkode: 6240a...068 Dette er jo ikke uforutsett, men noe du vet på forhånd, da forsøker de fleste å spare litt på forhånd for å dekke opp denne måneden. Det er også lurt å ha en buffer til slikt og uforutsette ting som dukker opp. Personlig synes jeg terskelen din for å skulle be om sosialhjelp er litt lav når dette er noe som bør la seg løse med litt planlegging og redusering av forbruk en kort periode. Anonymkode: 14f66...4be
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #30 Skrevet 22. september 2017 Skatteetaten, nav sine utbetalingssystemer og nav aa-registeret krysskobles etter at edag ble innført, og jukset ditt vil oppdages veldig fort. Din nye arbeidsgiver er pålagt å registrere deg i aa-registeret fra den dagen du begynner å jobbe og det går automatisk vie lønnssystrmet, og uansett hvordan du tenker å argumentere i forhold til utbetaling så spiller ikke det noen rolle. Jobbet du i november kan du ikke få sykepenger i november, så enkelt er det. Anonymkode: 183f6...358
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #31 Skrevet 22. september 2017 Jeg skjønner ikke at dette er noe du trenger å spørre om. Det du beskriver er trygdesvindel. Rett og slett. Synes du trygdesvindel er ok? Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor late og bedritne folk kan være. Jobb for pengene din slask! Anonymkode: 4c376...9c5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #32 Skrevet 22. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg sykemelder meg ofte på den ene jobben og tar ekstravakter på den andre. Aldri fått noe trøbbel med det Anonymkode: 89743...783 Håper virkelig du ikke sykemelder deg FOR å jobbe i jobb nummer 2... Anonymkode: 5a10d...a81
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #33 Skrevet 22. september 2017 1 time siden, ostepop123 skrev: Utbetalingsdato er helt likegyldig - lønn for november er lønn for november. Jeg har hatt et lignende problem ved jobb-bytte en gang, altså ikke at jeg var sykemeldt, men at det ble lenge mellom lønningene grunnet forskudds- og etterskuddsbetaling. Det er kjipt, men sånn er det. Jeg snylter ikke på staten av den grunn. Og som mange har sagt før - det er ikke lov å jobbe når man er 100% sykemeldt. Det er ikke moralen som snakker, det er loven, og jeg tror du skjønner det om du tenker etter. Her kan du lese hva Arbeidstilsynet sier: https://www.ung.no/oss/lovogrett/50942.html Det er ikke helt korrekt. Jeg har flere ganger vært 100% sykemeldt og likevel fått jobbe. (Offentlig) Sykemeldt betyr ikke at man skal holde seg vekke fra jobb. Anonymkode: 5a10d...a81
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #34 Skrevet 22. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke helt korrekt. Jeg har flere ganger vært 100% sykemeldt og likevel fått jobbe. (Offentlig) Sykemeldt betyr ikke at man skal holde seg vekke fra jobb. Anonymkode: 5a10d...a81 Men du kan ikke motta 100% sykepenger og samtidig jobbe i en annen jobb slik at du har dobbel utbetaling. Om du er sykemeldt fra jobben, men likevel klarer å jobbe litt får du jo ikke 100 % sykepenger + lønn. Du får vanlig utbetaling. Anonymkode: 4c376...9c5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #35 Skrevet 22. september 2017 Men om gamlejobben hadde hatt etterskudd utbetaling og nye jobben forskudd, så ville jeg ha hatt to utbetalinger samme måneden.. Og da ville jo ikke nav ha reagert på det!? Anonymkode: 6240a...068
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #36 Skrevet 22. september 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du kan ikke motta 100% sykepenger og samtidig jobbe i en annen jobb slik at du har dobbel utbetaling. Om du er sykemeldt fra jobben, men likevel klarer å jobbe litt får du jo ikke 100 % sykepenger + lønn. Du får vanlig utbetaling. Anonymkode: 4c376...9c5 Det finnes dem som har flere jobber i utgangspunktet. De skal jo ikke tape noe på å være syk i ene jobben. Antar jo da at det er ganske ulike jobber man da har. Jobbe under sykemelding blir ført på del D. Anonymkode: 5a10d...a81
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #37 Skrevet 22. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kommer ikke til å motta noe dobbel lønn akkurat, klarer ikke å se på det som svindel, fordi ved å gjøre det på denne måten gjør kun at slipper å gå i 1,5 mnd uten lønn. Dette er kun snakk om en måned med overgang, så jeg klarer å betale regningene mine. Er det moralen deres som påvirker svarene? Isåfall skjønner jeg det, men lurte på om noen kan henvise til noen lover eventuelt..? Anonymkode: 6240a...068 Som regel så har man ikke lov til jobbe hos ny arbeidsgiver, mens man er i oppsigelsestid hos gammel arbeidsgiver. Du kan herller ikke være 100 % sykmeldt og jobbe 100 %. Du er jo sykmeldt fra den jobben du har, når du er sykmeldt, altså den nye jobben Og, jo du får jo dobbel lønn hvis du skal ha lønn fra ny jobb, samtidig som du skal ha sykepenger fra gammel jobb Og den overgangen, sånn er det for de fleste. Man svindler ikke fordi om Anonymkode: 26c47...42c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #38 Skrevet 22. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men om gamlejobben hadde hatt etterskudd utbetaling og nye jobben forskudd, så ville jeg ha hatt to utbetalinger samme måneden.. Og da ville jo ikke nav ha reagert på det!? Anonymkode: 6240a...068 NAV reagerer ikke når det ikke er de som betaler. Det er ikke ulovlig å motta lønn fra flere arbeidsgivere. Anonymkode: 90962...f4b
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #39 Skrevet 22. september 2017 Har ikke finlest alle svarene, men du er altså 50 prosent sykmeldt nå og lurer på om du skal bli 100 prosent sykmeldt før du begynner i den nye jobben. Legen din må ha en medisinsk grunn for å øke sykmeldingen din. Er du så dårlig at du bør bli 100 prosent sykmeldt, kan du jo ikke starte i ny jobb. Og er du frisk, kan du jo ikke få utvidet sykmelding. Anonymkode: c39cd...8a0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #40 Skrevet 22. september 2017 Du har lov til å ha to jobber. 100% i en og 50% i den andre. Du kan sykemeldes i en av jobbene og arbeide i den andre. Du kan ikke være ansatt 200%. Hvor lovlig det er å sykemelde seg på falsk grunnlag er en annen sak. Anonymkode: 3a144...ba2
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #41 Skrevet 22. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har lov til å ha to jobber. 100% i en og 50% i den andre. Du kan sykemeldes i en av jobbene og arbeide i den andre. Du kan ikke være ansatt 200%. Hvor lovlig det er å sykemelde seg på falsk grunnlag er en annen sak. Anonymkode: 3a144...ba2 Jeg var 100% sykemeldt i min 50% stilling. Fikk ny jobb på 100% i tillegg til den jeg hadde, har nå altså 150% stilling til sammen på to forskjellige steder. Fortsatte som sykemeldt i gamleklubben og hevet sykepenger og lønn I 2-3 måneder. Fullt lovlig. Dette avklart med nav. Ble anbefalt av legen min å gjøre det på denne måten. Anonymkode: 3a144...ba2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #42 Skrevet 23. september 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har lov til å ha to jobber. 100% i en og 50% i den andre. Du kan sykemeldes i en av jobbene og arbeide i den andre. Du kan ikke være ansatt 200%. Hvor lovlig det er å sykemelde seg på falsk grunnlag er en annen sak. Anonymkode: 3a144...ba2 Det er jo ikke snakk om å sykmelde seg på falsk grunnlag. Sykmeldingen er reel. Anonymkode: 6240a...068
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #43 Skrevet 23. september 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke snakk om å sykmelde seg på falsk grunnlag. Sykmeldingen er reel. Anonymkode: 6240a...068 Hvor reel kan den være når du kan jobbe 100% hos ny arbeidsgiver for å ikke tape penger? Anonymkode: 26c47...42c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #44 Skrevet 23. september 2017 Ei jeg kjenner er sykemeldt i oppsigelsestiden og fått ny jobb. Den nye jobben trenger henne med en gang. Hun er sykemeldt på grunn av trakassering på den gamle arbeidsplassen. Hun har nå fått arbeidsrettet tiltak via NAV, der hun jobber for sykepengene på den nye arbeidsplassen mens oppsigelsestiden på en gamle arbeidsplassen løper. For så å gå over til ordinær ansatt når oppsigelsestiden og sykemeldingen går ut. Snakk med NAV og hør om du kan få en lignende avtale. Anonymkode: 3e8b9...3b5
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #45 Skrevet 23. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ei jeg kjenner er sykemeldt i oppsigelsestiden og fått ny jobb. Den nye jobben trenger henne med en gang. Hun er sykemeldt på grunn av trakassering på den gamle arbeidsplassen. Hun har nå fått arbeidsrettet tiltak via NAV, der hun jobber for sykepengene på den nye arbeidsplassen mens oppsigelsestiden på en gamle arbeidsplassen løper. For så å gå over til ordinær ansatt når oppsigelsestiden og sykemeldingen går ut. Snakk med NAV og hør om du kan få en lignende avtale. Anonymkode: 3e8b9...3b5 Utnytte nav sine ytelser fordi man vil ha mer penger? Jeg håper den ytelsen der er for folk som har virkelige problemer i forhold til gammel arbeidsgiver, ikke for folk som vil bedrive trygdejuks Anonymkode: 26c47...42c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2017 #46 Skrevet 25. september 2017 På 23.9.2017 den 17.56, Anonym bruker skrev: Hvor reel kan den være når du kan jobbe 100% hos ny arbeidsgiver for å ikke tape penger? Anonymkode: 26c47...42c Den nye jobben er ikke krevende på samme måte.. Gamlejobben gjør at jeg uansett må være sykmeldt. Anonymkode: 6240a...068
Anonym bruker Skrevet 25. september 2017 #47 Skrevet 25. september 2017 Her er det jo ikke snakk om å utnytte eller svindle.. Det er snakk å benytte seg av systemet for å klare seg i ÉN overgangsmåned.. Anonymkode: 6240a...068
Mostly Harmless Skrevet 25. september 2017 #48 Skrevet 25. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Her er det jo ikke snakk om å utnytte eller svindle.. Det er snakk å benytte seg av systemet for å klare seg i ÉN overgangsmåned.. Anonymkode: 6240a...068 Uansett hvordan en snur og vender på det, kan man ikke motta både 100% lønn og 100% sykepenger for samme måneden. TS må heller kontakte NAV med den reelle problemstillingen, som er at økonomien hennes er så knapp at hun ikke klarer seg i november når hun går fra en jobb som betaler forskuddsvis til en jobb som betaler etterskuddsvis. For de fleste av oss ville dette bare bety at vi måtte "legge ut" selv, og så eventuelt få dobbelt inn på konto ved en senere anledning dersom vi skiftet fra etterskuddsbetalt til forskuddsbetalt jobb igjen. Er økonomien for knapp til det, kan TS vurderes for sosialhjelp denne måneden. Det hun ikke kan gjøre, er å både motta sykepenger og lønn.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2017 #49 Skrevet 25. september 2017 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det jo ikke snakk om å utnytte eller svindle.. Det er snakk å benytte seg av systemet for å klare seg i ÉN overgangsmåned.. Anonymkode: 6240a...068 Det er jo det, det har ikke noe å si om det er en mnd eller fem, hvis det er ulovlig er det like mye svindel uansett tidsperspektiv og uansett hvor mye du rettferdiggjør det for deg selv! Anonymkode: 14f66...4be
Anonym bruker Skrevet 25. september 2017 #50 Skrevet 25. september 2017 For at du skal slippe å havne i en situasjon der NAV krever erstatning for den måneden du fikk dobbelt opp, foreslår de fleste her at du kontakter NAV. Det er nok det beste å gjøre. I verste fall, kan det jo kanksje være mulig å spørre den nye jobben om du kan få noe forskudd? Det kan jo la seg gjøre.. Anonymkode: 9a8e5...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå