Gå til innhold

Er dette lov??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper noen kan hjelpe meg - usikker på om jeg er i ferd å gjøre noe ulovlig. I så tilfelle, gjør jeg det selvsagt ikke.  Nå snakker vi heller ikke om moral og samvittighet, men norske lover altså :-) :-) 

Jeg har vært ansatt i en bedrift i 3 år, de siste 2 mnd har jeg vært 50% sykmeldt. For en måned siden fikk vi beskjed om at bedriften vår skal nedlegges og alle blir oppsagt. Vi har jobb ut november. 

Jeg har funnet meg ny jobb og tenker på å begynne i den, mens jeg er/blir 100% sykmeldt fra gamle jobben ut oppsigelsestiden.. og lurer på om det er noe i loven som tilsier at jeg ikke kan gjøre det. Det blir en overgang på en måned. Ønsker å gjøre det på denne måten for å slippe en måned uten lønn. I jobben jeg har nå er det forskuddsbetaling mens i nye jobben er det etterskudd. 

Er det ikke lov å ha to jobber og være sykmeldt i kun en av de? 

Anonymkode: 6240a...068

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er syk, kan du jo ikke jobbe.  

Anonymkode: 8b340...f8b

Skrevet

Nei det er ikke lov.

Du kan ikke være sykemeldt og ansatt ett sted og begynne i ny jobb.

Det tror jeg faktisk du forstår selv også.

Anonymkode: 9cd5c...759

Skrevet

Du kan ikke ha 2 100%jobber og være sykemeldt fra den ene i oppsigelstiden samtidig som du begynner å jobbe i den andre. Du er selvsagt ikke syk dersom du er i stand til å jobbe 100% og kan du jobbe noe har nåværende jobb forrang før ny jobb 

Anonymkode: 90962...f4b

Skrevet

Ta ut ferien din isteden, eller perm uten lønn, i gamle jobben.

Anonymkode: 08bd4...a83

Skrevet

Haha det er vel gjerne dette som kalles trygdeavindel

Anonymkode: a4cc5...734

Skrevet

Jeg kommer ikke til å motta noe dobbel lønn akkurat, klarer ikke å se på det som svindel, fordi ved å gjøre det på denne måten gjør kun at slipper å gå i 1,5 mnd uten lønn. Dette er kun snakk om en måned med overgang, så jeg klarer å betale regningene mine. 

Er det moralen deres som påvirker svarene? Isåfall skjønner jeg det, men lurte på om noen kan henvise til noen lover eventuelt..? 

Skrevet

Hvis du er 100% sykemeldt vil det si det samme som at du ikke kan jobbe.om du da velger og jobbe 100% i tillegg er det svindel.at de to forskjellige jobbene har ulikt lønnssystem blir nok dit problem

Skrevet

Man kan lovlig være sykmeldt fra en jobb, men alikevel være på jobb i en annen jobb, hvis man har to jobber. 

Anonymkode: 831a0...e1e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan lovlig være sykmeldt fra en jobb, men alikevel være på jobb i en annen jobb, hvis man har to jobber. 

Denne gjelder da derfor ikke hi.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo men ikke 100% i begge

Skrevet

Jeg sykemelder meg ofte på den ene jobben og tar ekstravakter på den andre. Aldri fått noe trøbbel med det

Anonymkode: 89743...783

Skrevet

Men er ikke det lov å ha to jobber og være sykmeldt i bare en av de? Min bror har to jobber og jobber tilsammen over 100% stilling. Da han fikk ryggplager, ble han sykmeldt fra den ene fysisk tungt krevende jobben, mens den andre kunne han fortsette å jobbe i, siden den ikke gikk utover helsen... Er ikke det noe der? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det beror på om arbeidet er av samme art. Feks. brekker man benet og jobber som gymlærer kan man bli sykemeldt fra den jobben, men fortsatt jobbe som telefonselger. Er begge jobbene telefonsalg kan arbeidegiver fra jobb nr.1 kreve at man kun jobber der eller at den ansatte jobber begge steder. 

Skrevet

Jeg sykemelder meg ofte på den ene jobben og tar ekstravakter på den andre. Aldri fått noe trøbbel med det

Anonymkode: 89743...783

Det kan komme når du minst venter det. Hjulene snurrer sakte hos nav.

Skrevet

Men er ikke det lov å ha to jobber og være sykmeldt i bare en av de? Min bror har to jobber og jobber tilsammen over 100% stilling. Da han fikk ryggplager, ble han sykmeldt fra den ene fysisk tungt krevende jobben, mens den andre kunne han fortsette å jobbe i, siden den ikke gikk utover helsen... Er ikke det noe der? 

Jo men igjen dette gjelder ikke hi.

Hun kan ikke begynne i en NY 100% stilling mens hun er ansatt og 100% sykemeldt fra den jobben.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer ikke til å motta noe dobbel lønn akkurat, klarer ikke å se på det som svindel, fordi ved å gjøre det på denne måten gjør kun at slipper å gå i 1,5 mnd uten lønn. Dette er kun snakk om en måned med overgang, så jeg klarer å betale regningene mine. 

Er det moralen deres som påvirker svarene? Isåfall skjønner jeg det, men lurte på om noen kan henvise til noen lover eventuelt..? 

Du tenkte da ikke å få sykepenger ut november og begynne i ny jobb f.eks 1 november og få lønn også for den i november?

Skrevet

Det blir og kanskje vanskelig å kunne oppdage, siden det aldri blir noe dobbel utbetaling noe sted? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du tenkte da ikke å få sykepenger ut november og begynne i ny jobb f.eks 1 november og få lønn også for den i november?

Jo, det stemmer forsåvidt, men det blir allikevel 29 dager mellom utbetalingene... 

Skrevet

Jo, det stemmer forsåvidt, men det blir allikevel 29 dager mellom utbetalingene... 

Spiller ingen rolle. Det er for samme mnd. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikkehvis man er 100% sykmeldt. Da kan man ikke jobbe.

Anonymkode: 9804a...27a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir og kanskje vanskelig å kunne oppdage, siden det aldri blir noe dobbel utbetaling noe sted? 

NAV har tilgang på arbeidstakerregisterer og vil kunne se at HI har flere arbeidsforhold. Da vil de kunne sjekke om hun mottar både lønn og sykepenger mens hun er 100% sykemeldt

'Dersom en ellers går på 100% sykepenger og jobber i tillegg, er dette ikke lov og forbundet med erstatningsansvar og straffansvar.

Med hilsen
Svartjenesten i Arbeidstilsynet 
i samarbeid med Ung.no' (sitat)

Skrevet

Du har tenkt å heve to fulle lønner for same månaden?  Det kan då ikkje vere lov.  Du får ta ut ferie eller ulønna permisjon i den gamle jobben.

Skrevet

Nei da hadde jeg heller hørt om jeg slapp oppsigelsestiden og startet i ny jobb med ryggen bar for bekymringer, NAV oppdager slikt og du kan få en kjemperegning om noen mnd.

Skrevet

Utbetalingsdato er helt likegyldig - lønn for november er lønn for november. Jeg har hatt et lignende problem ved jobb-bytte en gang, altså ikke at jeg var sykemeldt, men at det ble lenge mellom lønningene grunnet forskudds- og etterskuddsbetaling. Det er kjipt, men sånn er det. Jeg snylter ikke på staten av den grunn. Og som mange har sagt før - det er ikke lov å jobbe når man er 100% sykemeldt. Det er ikke moralen som snakker, det er loven, og jeg tror du skjønner det om du tenker etter.

Her kan du lese hva Arbeidstilsynet sier: https://www.ung.no/oss/lovogrett/50942.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...