sotosmor Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Regjeringen har vedtatt en forandring av pleiepengene fra oktober. Da vil foreldre få 100% lønn i 260 dager, og 1040 dager med 66 %lønn. For noen er dette tilstrekkelig, men for foreldre til de aller sykeste barna, er det for lite. Hvis begge foreldrene må være tilstede for barnet, brukes pleiepengeperioden opp dobbelt så fort. For foreldre til de aller sykeste barna, er det nesten eller helt umulig å kombinere store omsorgsoppgaver i hjemmet, med en jobb. Det gjelder barn med ulike former for kreft, multihandicappede osv.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Det er en tragisk konsekvens av blå politikk. Det er trist å ta fra de som trenger det så sårt! Anonymkode: 1e237...7c3
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Det er den verste lovendring jeg har hørt om. Helt horribelt. Leste et sted at det er under et par hundre mottakere som blir rammet av dette kuttet i hele landet. Dvs at de fremdeles får stønaden, men redusert. De får økonomiske problemer pga reduksjonen, og deres alvorlig syke barn, får dårligere omsorg. Og fellesskapet sparer ingen ting. Dette er så alvorlige syke barn, at de allerede koster felleskassen en formue. Medisiner, behandling, pleie, tilrettelegging, hjelp. Det er helt sinnsvakt å spare disse få millionene dette faktisk utgjør i året. Idiotisk. Å lage et stort problem, ved å rydde opp i et problem som ikke fantes. Anonymkode: 60ff3...bc4
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Alle andre må jo ned til 66% etter ett år,så jeg kan ikke skjønne at det er urettferdig.Jeg har hatt kreft og gikk også ned i lønn,det er ikke mer rettferdig det.Jeg valgte jo ikke å bli syk jeg hellet! Anonymkode: b22fa...553
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Dette er helt forferdelig! Har et barn som ikke er som andre, men vi er heldigvis ikke i den situasjonen at vi trenger pleiepenger. Mange av disse foreldrene som mottar pleiepenger sparer nok samfunnet for mange hundre tusen ved å ha barna hjemme og pleie de selv. Skjønner ikke hva regjeringen har tenkt med når de nå endrer ordningen. La nå disse stakkars barna få ha foreldrene sine i nærheten når de trenger det mest, uten at foreldrene risikerer å gå i minus hver måned. Foreldrene har nok å tenke på, om de ikke skal bekymre seg for det økonomiske i tillegg. Anonymkode: 11c46...edd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 Ser at det er mange som har skrevet til Erna på hennes Facebook side og ikke alle er imot det. Noen takker også for lovendringen som gjør at nettopp de og får pleiepenger. Anonymkode: 686d1...71e
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle andre må jo ned til 66% etter ett år,så jeg kan ikke skjønne at det er urettferdig.Jeg har hatt kreft og gikk også ned i lønn,det er ikke mer rettferdig det.Jeg valgte jo ikke å bli syk jeg hellet! Anonymkode: b22fa...553 Men hva blir alternativet? Å sende barna i fra seg fordi mamma og pappa må jobbe. Tror du ikke det vil koste staten mye mer? Det er jo det som blir konsekvensen når mor og far ikke kan pleie sitt alvorlig syke barn. Da må barna gjerne innlegges på sykehuset, for du vet vel at mange foreldre gjør mange sykepleier oppgaver selv sant og har barna sine hjemme og sparer dermed samfunnet for flere hundre tusen, kanskje flere millioner. Noen barn trenger konstant tilsyn, skal de ha en sykepleier som vakt hjemme mens mor og far er på jobb vil det koste mye mer enn at foreldrene selv passer barnet sitt Anonymkode: 11c46...edd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle andre må jo ned til 66% etter ett år,så jeg kan ikke skjønne at det er urettferdig.Jeg har hatt kreft og gikk også ned i lønn,det er ikke mer rettferdig det.Jeg valgte jo ikke å bli syk jeg hellet! Anonymkode: b22fa...553 Foreldre som pleier sine egne barn under alvorlig sykdom sparer samfunnet for masse penger. Det er vel en viss forskjell på deg og disse foreldrene hvis man ser det i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Anonymkode: 1e237...7c3
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle andre må jo ned til 66% etter ett år,så jeg kan ikke skjønne at det er urettferdig.Jeg har hatt kreft og gikk også ned i lønn,det er ikke mer rettferdig det.Jeg valgte jo ikke å bli syk jeg hellet! Anonymkode: b22fa...553 Men mannen din fikk vel fremdeles full lønn? Her er det snakk om at dersom et barn er så sykt at begge foreldre må være hjemme, så går de etter kort tid ned fra to fulle inntekter til litt bittelitt over en inntekt. Med et sykt barn i hus, og kanskje flere barn. Anonymkode: d4e5e...988
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #10 Skrevet 21. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men mannen din fikk vel fremdeles full lønn? Her er det snakk om at dersom et barn er så sykt at begge foreldre må være hjemme, så går de etter kort tid ned fra to fulle inntekter til litt bittelitt over en inntekt. Med et sykt barn i hus, og kanskje flere barn. Anonymkode: d4e5e...988 Nei,han var faktisk arbeidsledig,så vi hadde ikke så mye å rutte med.Det var faktisk godt å ha han hjemme,for jeg var nesten ikke i stand til å ta vare på meg selv.Var så dårlig! Anonymkode: b22fa...553
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei,han var faktisk arbeidsledig,så vi hadde ikke så mye å rutte med.Det var faktisk godt å ha han hjemme,for jeg var nesten ikke i stand til å ta vare på meg selv.Var så dårlig! Anonymkode: b22fa...553 Det er ingen som betviler at du var syk. Men det er snakk om to forskjellige velferdsordninger som koster samfunnet på to helt forskjellige måter. De er ikke sammenlignbare, slik du forsøker å gjøre. Anonymkode: 1e237...7c3
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 At det kuttes i slike ordninger er til å grine av. Simpelt av regjeringen å kutte for de aller svakeste blant os. Men husk: det er vi selv som har stemt disse blåblå fram til regjeringsmakt. Anonymkode: 1e664...d51
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #13 Skrevet 22. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: At det kuttes i slike ordninger er til å grine av. Simpelt av regjeringen å kutte for de aller svakeste blant os. Men husk: det er vi selv som har stemt disse blåblå fram til regjeringsmakt. Anonymkode: 1e664...d51 Nei ikke "vi". Under 50% av de med stemmerett som faktisk gadd å møte opp stemte på dem.... Anonymkode: 85c86...e82
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #14 Skrevet 22. september 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei ikke "vi". Under 50% av de med stemmerett som faktisk gadd å møte opp stemte på dem.... Anonymkode: 85c86...e82 Nemlig. Noen ganger føles valgsystemet vårt urettferdig, selv om det er et bra system. Anonymkode: d4e5e...988
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #15 Skrevet 22. september 2017 helt riktig Anonymkode: 9da81...e1e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #16 Skrevet 22. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Nemlig. Noen ganger føles valgsystemet vårt urettferdig, selv om det er et bra system. Anonymkode: d4e5e...988 Den rødgrønne regjeringen satt 8 år men hadde mindre enn 50% av stemmene. Bare til informasjon. Anonymkode: 686d1...71e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #17 Skrevet 22. september 2017 Er det ingen forsikringer? Har skjønt i mamma-forum at forsikring på barn er et av stedene foreldre heller dropper ut.. Anonymkode: 36f90...8db
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #18 Skrevet 22. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det ingen forsikringer? Har skjønt i mamma-forum at forsikring på barn er et av stedene foreldre heller dropper ut.. Anonymkode: 36f90...8db Barn som for eksempel har en medfødt sykdom får avslag på forsikring... Anonymkode: 1e237...7c3
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #19 Skrevet 22. september 2017 Det gjelder å forsikre barna mens de ligger i magen. Da er det også gratis. På den måten har hvertfall vi fått full forsikring tross komplikasjoner og sykdom. Men klart, det er lett å si nå Utrolig trist for de foreldre, og barn, dette rammer. Anonymkode: 36f90...8db
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #20 Skrevet 22. september 2017 Gratulerer med valget. Anonymkode: a7728...ab5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #21 Skrevet 22. september 2017 Jeg er enig med Høyre her. Denne lovendringen gir mange flere familier muligheten til å få pleiepenger. Jeg støtter lovendringen fullt ut. Anonymkode: 44a08...e64
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #22 Skrevet 22. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjelder å forsikre barna mens de ligger i magen. Da er det også gratis. På den måten har hvertfall vi fått full forsikring tross komplikasjoner og sykdom. Men klart, det er lett å si nå Utrolig trist for de foreldre, og barn, dette rammer. Anonymkode: 36f90...8db Dette tror jeg du bør sjekke opp litt bedre.. Anonymkode: 0c942...c6e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #23 Skrevet 22. september 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette tror jeg du bør sjekke opp litt bedre.. Anonymkode: 0c942...c6e Hva? Jeg vet hvilke forsikringer mine barn har og hva de dekker Anonymkode: 36f90...8db
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #24 Skrevet 22. september 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjelder å forsikre barna mens de ligger i magen. Da er det også gratis. På den måten har hvertfall vi fått full forsikring tross komplikasjoner og sykdom. Men klart, det er lett å si nå Utrolig trist for de foreldre, og barn, dette rammer. Anonymkode: 36f90...8db Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å forsikre barn i Norge. Uansett så dekker ikke disse forsikringene under graviditet all verden. Enkelte diagnoser kan feks gi en engangsutbetaling på 200 000. Det er ikke all verden hvis man skal leve av det de neste ti årene, eller mer... Anonymkode: 1e237...7c3
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #25 Skrevet 22. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å forsikre barn i Norge. Uansett så dekker ikke disse forsikringene under graviditet all verden. Enkelte diagnoser kan feks gi en engangsutbetaling på 200 000. Det er ikke all verden hvis man skal leve av det de neste ti årene, eller mer... Anonymkode: 1e237...7c3 Men herregud, det jo 200 000,- men lommerusk er vel bare å forakte? Jo, man trenger å forsikre barna i Norge. Vel har vi gode ordninger, om man unner barna sine å leve som minstepensjonist hele livet skulle de mot all formodning bli syke og uføre etterhvert. På/ombygging av hus etc. Anonymkode: 36f90...8db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå