Gå til innhold

Mann som nekter at barnet blir meldt opp til ppt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på snart fem år som er litt ukonsentrert og rastløs i settinger som samlingsstund osv. Han er motorisk veldig sterk og for seg for alderen, men har ingen/liten interesse for finmotorisk lek. Han kan sitte i ro kjempelenge hvis han ser tv eller blir lest for. Han leker også veldig selvstendig, både inne og ute  

Språket er heller ikke helt på plass. Han har de fleste (alle?) lyder inne, men har laget seg uvaner med å ikke si r, k og g når de er første bokstav. 

Barnehagen og helsesøster mener at vi skal melde han opp hos ppt, både for å få hjelp og råd, og for at barnehagen skal få ekstra ressurser. 

Dette har mannen min låst seg helt på. Vi har dårlig erfaring med ppt fra et av våre andre barn, men jeg mener at dette er en ny situasjon og nye ansatte. Vi bør få på plass ev tiltak før skolestart neste år mener jeg. 

Hvordan skal jeg få overtalt han til å signere papirene? Han går rett i forsvar og minner om at han også var umoden ved skolestart og nå er ingeniør med toppkarakterer - dette er gutters vis, ifølge han. 

Holder det at bare jeg signerer på papirene til ppt? Jeg er så redd for at vi om noen år ser tilbake og angrer på at vi ikke tok tak tidligere, selv om jeg også inners inne tror at han bare er litt sen og at det kommer seg etterhvert. 

Han blir ikke 5 før i desember så han er jo en ung førskolegutt. 

Anonymkode: 4b3e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ppt er jo en hjelp for barnet og bhg kan få ekstra resurser slik at barnet får mer hjelp, er det ikke nok barnet sliter med så får ikke bhg resurser med de og dere får tips, veiledning og råd om hvordan de og dere kan øve med barnet.

Her ville jeg presset det gjennom, hvertfall fått en utredning med eller uten mannens samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke begynne å utrede ett barn uten at far skriver under,prøvde det selv når ikke far ville skrive under men kom ingen vei uten at han skrev under. Han fikk ikke gå til barnepsykolog engang uten at far skrev under. Helt sykt når vi faktisk bare prøver å gjøre det beste for barnet.

Anonymkode: 12ccf...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plussiden ved henvisning:

man kan finne ut mer om barnets fungering og få hjelp til å tenke tiltak

BHG får veiledning til å skape en bedre bhg.hverdag for gutten deres

Det er frivillig og skulle det være noe mannen din reagerer på underveis kan dere når som helst be PPT trekke seg ut

PPT kan gi råd om det er behov for logoped, om bhg bør gjøre endringer/noe annerledes/dere finner ut hvordan han egentlig ligger an språklig, generelt evnenivå etc. sammenlignet med jevnaldrende

HVA er egentlig risikoen? Hva tror han kan skje som er negativt for barnet?

På den andre siden kan sen hjelp ved evt. vansker gjøre livet til gutten deres verre. Han kan få følgevansker som lav selvtillitt, unngåelse, bli mer ukonsentrert, legge til seg flere uvaner osv osv.

Anonymkode: c36b7...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror begge foreldre MÅ skrive under når det gjelder henvisning til spesialisthelsetjenesten (BUP) men tror den med daglig omsorg kan henvise barnet til PPT alene. Men høres ut som du og far bor sammen, så da er det nok ikke så lett å gjøre uten hans samtykke. Du kan jo ringe PPT, forklare situasjonen å høre om dere kan få et uformelt avklaringsmøte som kanskje kan trygge far?

Anonymkode: c36b7...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far må også signere papirene så lenge dere har delt foreldreansvar.

Vet far at å nekte henvisning til ppt kan utløse en bekymringsmelding til barnevernet?

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan vel faktisk skole / barnehagen melde barn opp til ppt, selv om foreldrene blånekter. Mener det er komt nye regler. 

Ta en telefon til ppt for å forhøre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 3 i april skrev:

Nå kan vel faktisk skole / barnehagen melde barn opp til ppt, selv om foreldrene blånekter. Mener det er komt nye regler. 

Ta en telefon til ppt for å forhøre deg.

Der tror jeg ikke stemmer. Men foreldrene kan si nei til henvisning, men det vil, som en over skriver, i ytterste konsekvens kunne medføre en bekymringsmelding til bv. 

 

Men greit å ringe ppt i din kommune å høre med dem.

Anonymkode: c36b7...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 3 i april skrev:

Nå kan vel faktisk skole / barnehagen melde barn opp til ppt, selv om foreldrene blånekter. Mener det er komt nye regler. 

Ta en telefon til ppt for å forhøre deg.

Nei, det kan de ikke. Foreldre med foreldreansvar må samtykke til henvisning til ppt.

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, 3 i april skrev:

Leder i vår barnehage, sa at de kunne det. Gjelder ikke vårt barn ( men bare på generelt grunnlag). 

Ppt kan ikke utarbeide sakkyndig vurdering uten samtykke fra foreldrene. Kun i saker hvor barnevernstjenesten har overtatt omsorgen kan dette gå utenom foreldrenes samtykke. Barnehagen har ikke opplysningsplikt ovenfor ppt, kun sosialetjenesten, kommunale helse- og omsorgstjenester og barnevernstjenesten.

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han heller vil ha bv på nakken, så må han jo kjøre på å nekte. Det går muligens kun utover han selv og litt barnet da, som ikke får hjelp tidlig nok. 

Jeg har også barn med en ingeniørmann, skjønt det er slutt mellom oss for lengst, vi hadde også barn som skulle henvises for videre hjelp,  hvorpå far nektet, av samme årsaker som din, nemlig fordi han mente problemet ville gå over av seg selv..

kort fortalt, far måtte flytte ut, fikk samvær med tilsyn og barnet fikk den behandlingen det trengte..

Anonymkode: 27403...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringene er nok ikke så store at bv vil bli innblandet. Vi er en stabil og ressurssterk familie og dette er vårt yngste barn. Problemene er ikke store - enda! Men både barnehagen og jeg tenker at det er best å ta tak tidlig  

Jeg tror det bunner i frykt for stigmatisering av gutten, at de andre barna skal merke at han trenger ekstra hjelp. Det er jo bare tull, ev tiltak vil jo bli satt inn i grupper og på en måte som blir umulig for barna å oppdage at det er han som får ekstra fokus. 

Vi er innkalt til foreldresamtale og jeg gruer meg for at han avviser all bekymring fordi vi skal ordne opp i dette selv. Han er ikke typen man trumfer noe gjennom med. Han er ufattelig sta iblant. 

Anonymkode: 4b3e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utfordringene er nok ikke så store at bv vil bli innblandet. Vi er en stabil og ressurssterk familie og dette er vårt yngste barn. Problemene er ikke store - enda! Men både barnehagen og jeg tenker at det er best å ta tak tidlig  

Jeg tror det bunner i frykt for stigmatisering av gutten, at de andre barna skal merke at han trenger ekstra hjelp. Det er jo bare tull, ev tiltak vil jo bli satt inn i grupper og på en måte som blir umulig for barna å oppdage at det er han som får ekstra fokus. 

Vi er innkalt til foreldresamtale og jeg gruer meg for at han avviser all bekymring fordi vi skal ordne opp i dette selv. Han er ikke typen man trumfer noe gjennom med. Han er ufattelig sta iblant. 

Anonymkode: 4b3e3...908

Kan høres ut som om du har overtatt eksen min ;) 

Anonymkode: 27403...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han heller vil ha bv på nakken, så må han jo kjøre på å nekte. Det går muligens kun utover han selv og litt barnet da, som ikke får hjelp tidlig nok. 

Jeg har også barn med en ingeniørmann, skjønt det er slutt mellom oss for lengst, vi hadde også barn som skulle henvises for videre hjelp,  hvorpå far nektet, av samme årsaker som din, nemlig fordi han mente problemet ville gå over av seg selv..

kort fortalt, far måtte flytte ut, fikk samvær med tilsyn og barnet fikk den behandlingen det trengte..

Anonymkode: 27403...5b3

Det kommer ikke til å skje her. Han er en flott far som har fått en fiks ide. Og uansett om vi er sammen eller ikke vil han jo alltid være pappa og ha delt foreldrerett.

Jeg tipper at en skilsmisse vil gjøre større skade enn manglende oppfølging. 

Hi

Anonymkode: 4b3e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utfordringene er nok ikke så store at bv vil bli innblandet. Vi er en stabil og ressurssterk familie og dette er vårt yngste barn. Problemene er ikke store - enda! Men både barnehagen og jeg tenker at det er best å ta tak tidlig  

Jeg tror det bunner i frykt for stigmatisering av gutten, at de andre barna skal merke at han trenger ekstra hjelp. Det er jo bare tull, ev tiltak vil jo bli satt inn i grupper og på en måte som blir umulig for barna å oppdage at det er han som får ekstra fokus. 

Vi er innkalt til foreldresamtale og jeg gruer meg for at han avviser all bekymring fordi vi skal ordne opp i dette selv. Han er ikke typen man trumfer noe gjennom med. Han er ufattelig sta iblant. 

Anonymkode: 4b3e3...908

Dere gjør veldig lurt å ta taki det som fort som mulig! Her ble dessverre ingenting gjort før barnet gikk siste året i barnehagen å det angrer så bittert på nå.

Anonymkode: 12ccf...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere gjør veldig lurt å ta taki det som fort som mulig! Her ble dessverre ingenting gjort før barnet gikk siste året i barnehagen å det angrer så bittert på nå.

Anonymkode: 12ccf...2dd

Det er det jeg vil! Men hvem har veto her? Han kan bare si nei og jeg har ingenting jeg skulle sagt? 

Så frustrert!

Anonymkode: 4b3e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve å ta tak i problemet uten ppt. De kan bli skikkelig ulver etterhvert. Jeg støtter far. Legg opp et løp selv først. Om det ikke funker så kanskje far modner med tanken. 

Anonymkode: 4dd30...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje prøve å ta tak i problemet uten ppt. De kan bli skikkelig ulver etterhvert. Jeg støtter far. Legg opp et løp selv først. Om det ikke funker så kanskje far modner med tanken. 

Anonymkode: 4dd30...7cf

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje prøve å ta tak i problemet uten ppt. De kan bli skikkelig ulver etterhvert. Jeg støtter far. Legg opp et løp selv først. Om det ikke funker så kanskje far modner med tanken. 

Anonymkode: 4dd30...7cf

Latterlig svar! Jeg har gode erfaringer med PPT de gjør en viktig jobb. Å anbefale å ikke kontakte fagpersoner må være dagens dårligste råd! 

Hi håper du ikke hører på dette svaret her å skaffer hjelp fra fagfolk,jo før jo bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, me_87 skrev:

Latterlig svar! Jeg har gode erfaringer med PPT de gjør en viktig jobb. Å anbefale å ikke kontakte fagpersoner må være dagens dårligste råd! 

Hi håper du ikke hører på dette svaret her å skaffer hjelp fra fagfolk,jo før jo bedre!

Hun har jo selv hatt dårlig erfaring med de. Det er jo en GRUNN TIL DET. Finn i hvertfall riktige fagfolk. Utifra dine beskrivelser så finnes det mange flinke pedagoger som kan hjelpe sønnen din. ppt er ikke alltid det smarteste første valg og det står jeg ved! Noen ganger må man faktisk høre på mannen sin. De har også noe de skulle ha sagt. Synes din mann virker fornuftig. Vi fant andre alternativer enn ppt og vår jente er a+ student uten ppt "fagfolka"...

Anonymkode: 4dd30...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også unnskyld meg men barnehagen vil ha mere ressurser så de bruker din sønn som en målskive. Er det bare jeg som reagerer på dette? Sønnen din høres ut som en typisk gutt på hans alder. Hjelpes. Han kan ikke sitte i ro eller jo om han får en bok. Så han kan sitte i ro om noen leser for han. Men det orker de vel ikke. Nei hadde blitt forbanna på den barnehagen. Språket må øves på. Vi fikk henvisning til en spesialist på dette og vips hun kan nå si r osv... dette er vikitg å ta tidlig men synes barnehagen er raske her. Ressurs mangel!! Jaja

Anonymkode: 4dd30...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo selv hatt dårlig erfaring med de. Det er jo en GRUNN TIL DET. Finn i hvertfall riktige fagfolk. Utifra dine beskrivelser så finnes det mange flinke pedagoger som kan hjelpe sønnen din. ppt er ikke alltid det smarteste første valg og det står jeg ved! Noen ganger må man faktisk høre på mannen sin. De har også noe de skulle ha sagt. Synes din mann virker fornuftig. Vi fant andre alternativer enn ppt og vår jente er a+ student uten ppt "fagfolka"...

Anonymkode: 4dd30...7cf

Skulle likt å høre begge sidene av denne saken...

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, me_87 skrev:

Latterlig svar! Jeg har gode erfaringer med PPT de gjør en viktig jobb. Å anbefale å ikke kontakte fagpersoner må være dagens dårligste råd! 

Hi håper du ikke hører på dette svaret her å skaffer hjelp fra fagfolk,jo før jo bedre!

Problemet her er jo at vi ikke kommer noen vei når far nekter. 

Vi har dessverre dårlig erfaring med at ppt nærmest konstruerte problemer med et eldre barn, noe som rant ut i sanden da vi stoppet oppfølgingen. Det viser seg i ettertid at det barnet hadde evner som kan få han langt (han er 21 år nå), men som ble sett på som bekymringsfullt fordi han ikke helt fulgte A4 malen. 

Det er dette som er skrekken til far, og litt min bekymring også, men jeg ser at dette barnet faktisk kan komme til å slite med sine utfordringer mtp konsentrasjonen og språk. 

Hi

Anonymkode: 4b3e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Også unnskyld meg men barnehagen vil ha mere ressurser så de bruker din sønn som en målskive. Er det bare jeg som reagerer på dette? Sønnen din høres ut som en typisk gutt på hans alder. Hjelpes. Han kan ikke sitte i ro eller jo om han får en bok. Så han kan sitte i ro om noen leser for han. Men det orker de vel ikke. Nei hadde blitt forbanna på den barnehagen. Språket må øves på. Vi fikk henvisning til en spesialist på dette og vips hun kan nå si r osv... dette er vikitg å ta tidlig men synes barnehagen er raske her. Ressurs mangel!! Jaja

Anonymkode: 4dd30...7cf

Spesialist, tenker du på logoped? 

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...