Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #26 Skrevet 19. september 2017 7 timer siden, Superdolly skrev: Det handler ikke om lettkrenkede barnehageansatte. Det handler om en systematisk nedvurdering av yrket og en manglende respekt for barnehagen som en pedagogisk institusjon. Betegnelsen "barnehagetante" mer enn antyder at de voksne i barnehagen er bare noen kvinner som passer barn og leker litt i sandkassa mellom kaffekoppene de drikker og sladderen de utveksler. Det trenger man jo hverken utdannelse eller særlig med lønn for å gjøre. Hvem som helst kan jo klare det. Sannheten er at arbeidsvilkårene for de ansatte i barnehager blir stadig tøffere. Jeg jobbet i barnehage for omtrent 30 år siden. Siden den gang har antall barn pr voksen økt (og det er selvsagt ikke en lovpålagt norm) og åpningstidene økt slik at de voksne må spres stadig tynnere utover dagen. Samtidig som kravene til læring og planer og kartlegging og dokumentasjon har økt. Lønnen er selvsagt ikke noe å skryte av. Men det er jo et typisk kvinneyrke. Så la oss fortsette å nedvurdere dem. Drit i at de er utdannede pedagoger og barne-og ungdomsarbeidere. Kall dem tanter, for de fortjener jo ikke å bli hørt når de forsøker å fortelle oss hvorfor de ikke vil kalles det. Så kan mannfolkene som sitter på pengesekken med god samvittighet snøre den igjen når tantene desperat forsøker å fortelle at de trenger en vikar for tante Bjørg som har brukket benet og er sykmeldt i seks uker. Ingen grunn til å finansiere det. To tanter er nesten like bra som en. Sitt på din lille tue du, hi, og fortsett å nedvurdere de barnehageansatte. Og så kan du jo lure på hvorfor det etter hvert blir stadig større mangel på barnehagelærere og stadig større gjennomtrekk av ansatte i barnehagen der barna dine går. Det blir jo ikke større mangel på barnehagelærere og så vidt jeg vet øker ikke gjennomtrekken der mer enn i andre jobber. Hvor har du det fra? Anonymkode: 44d2d...096
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #27 Skrevet 19. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja, rent formelt er det vel renovasjonsarbeider, så bossmann er et "barneord". Men du sier vel kanskje "jobbemann" til alle som bygger noe/ graver i veien osv, slik som alle småbarna sier,hi? Men jeg skal si til min søster med master i barneutvikling at jeg skal begynne å kalle henne barnepike, da blir hun nok blid. Anonymkode: 80827...ab1 Barnepike er et yrke. Master i barneutvinling er en utdanning. Anonymkode: 44d2d...096
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #28 Skrevet 19. september 2017 Sier folk virkelig søppelmann? Jeg hører bare om søppeltømmere. Barnehagetante er undergraving av deres kompetanse. I tillegg så jobber det veldig mange "onkler" i barnehagen også. At jordmor er en tittel kommer av at dette var 100% et kvinneyrke tidligere. Der ble tittelen dessverre hengende igjen. Two wrongs doesn't make one right Anonymkode: de0e1...598
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #29 Skrevet 19. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja, rent formelt er det vel renovasjonsarbeider, så bossmann er et "barneord". Men du sier vel kanskje "jobbemann" til alle som bygger noe/ graver i veien osv, slik som alle småbarna sier,hi? Men jeg skal si til min søster med master i barneutvikling at jeg skal begynne å kalle henne barnepike, da blir hun nok blid. Anonymkode: 80827...ab1 Hva kaller du din søster da? Yrkestittel? Anonymkode: c7fe1...303
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #30 Skrevet 19. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Så hvorfor skal folk la seg krenkes, da? Er virkelig folk i Norge idag så inni granskauen opptatt av å føle seg verdifulle ved å late som at arbeidet kan gi deg verdi? Jeg mener, hvor verdifull man er, kommer an på hva man gjør. Du kan være advokat, men verdens sureste menneske... Eller arbeidsløs, og verdens snilleste og mest gavmilde menneske. Folk kjenner seg krenket fordi de tror at det å "ha en tittel" har noe med respekt å gjøre. De har helt feil verdier i livet! Det provoserer meg. Anonymkode: bbb0f...9a9 Helt enig med deg ! Jobber selv i bank, kall meg gjerne banktante, bare hyggelig det 😀 Anonymkode: 9047d...58b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #31 Skrevet 19. september 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sier folk virkelig søppelmann? Jeg hører bare om søppeltømmere. Barnehagetante er undergraving av deres kompetanse. I tillegg så jobber det veldig mange "onkler" i barnehagen også. At jordmor er en tittel kommer av at dette var 100% et kvinneyrke tidligere. Der ble tittelen dessverre hengende igjen. Two wrongs doesn't make one right Anonymkode: de0e1...598 Det du sier feil. Jordmor har ikke med kjønnet til jordmoren å gjøre. Det henspeiler på den fødende kvinnen; mor. Anonymkode: dee2f...ff1
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #32 Skrevet 19. september 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Pedagogisk leder Ola", "barne- og ungdomsarbeider Kari" og "ufaglærte Lisa".. Det er vel eneste rette terminologi. Da blir man jo også kreditert for utdannelsen. Det er få yrker man er mer hårsåre i.. Anonymkode: c7fe1...303 Hva med; Ola, Kari og Lisa? subsidiært "de voksne" om en skal snakke med barna om de ansatte som gruppe. Om man sier "tantene" vil svært få barn forstå det i 2017, siden ingen barnehagensatte omtaler seg som tante lenger. Jeg er utdannet førskolelærer, og i mine fem år i barnehagen, opplevde jeg at en type foreldre valgte å kalle meg tante. De som ikke gadd å lære seg navnet mitt;) Anonymkode: 8ba51...0ba
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #33 Skrevet 19. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med; Ola, Kari og Lisa? subsidiært "de voksne" om en skal snakke med barna om de ansatte som gruppe. Om man sier "tantene" vil svært få barn forstå det i 2017, siden ingen barnehagensatte omtaler seg som tante lenger. Jeg er utdannet førskolelærer, og i mine fem år i barnehagen, opplevde jeg at en type foreldre valgte å kalle meg tante. De som ikke gadd å lære seg navnet mitt;) Anonymkode: 8ba51...0ba Men det sier jo ingenting om utdannelsen? Er det ikke det som er et av hovedargumentene? Anonymkode: c7fe1...303
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #34 Skrevet 19. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det sier jo ingenting om utdannelsen? Er det ikke det som er et av hovedargumentene? Anonymkode: c7fe1...303 Hovudargumentet går ikke på lærerne sin utdanning, men verdien som tillegges (eller rettere sagt ikke tillegges) barnehageyrkene, uansett om de er ufaglært eller har mastergrad. Jeg har skiftet beite, og selv om jeg jobber i et annet høgskoleyrke dominert av kvinner, opplever jeg ikke at folk ikke respekterer yrket og innsatsen min nå. Det skjedde ofre da jeg jobbet i barnehage. Anonymkode: 8ba51...0ba
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #35 Skrevet 19. september 2017 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnepike er et yrke. Master i barneutvinling er en utdanning. Anonymkode: 44d2d...096 Og hvor er barnepike et yrke? En barnepike er nabojenta på 15 år som passer ungene annenhver onsdag. En førskolelærer er en utdanning og dermed et yrke. Anonymkode: 80827...ab1
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #36 Skrevet 19. september 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hvor er barnepike et yrke? En barnepike er nabojenta på 15 år som passer ungene annenhver onsdag. En førskolelærer er en utdanning og dermed et yrke. Anonymkode: 80827...ab1 Nabojenta ville jeg kalt barnevakt. En barnepike vil jeg si har et større ansvar. Hun (som regel) er gjerne ansatt på fulltid i en familie for å ta seg av barna. Anonymkode: 44d2d...096
Anonym bruker Skrevet 20. september 2017 #37 Skrevet 20. september 2017 På 9/19/2017 den 13.21, Superdolly skrev: Det handler ikke om lettkrenkede barnehageansatte. Det handler om en systematisk nedvurdering av yrket og en manglende respekt for barnehagen som en pedagogisk institusjon. Betegnelsen "barnehagetante" mer enn antyder at de voksne i barnehagen er bare noen kvinner som passer barn og leker litt i sandkassa mellom kaffekoppene de drikker og sladderen de utveksler. Det trenger man jo hverken utdannelse eller særlig med lønn for å gjøre. Hvem som helst kan jo klare det. Sannheten er at arbeidsvilkårene for de ansatte i barnehager blir stadig tøffere. Jeg jobbet i barnehage for omtrent 30 år siden. Siden den gang har antall barn pr voksen økt (og det er selvsagt ikke en lovpålagt norm) og åpningstidene økt slik at de voksne må spres stadig tynnere utover dagen. Samtidig som kravene til læring og planer og kartlegging og dokumentasjon har økt. Lønnen er selvsagt ikke noe å skryte av. Men det er jo et typisk kvinneyrke. Så la oss fortsette å nedvurdere dem. Drit i at de er utdannede pedagoger og barne-og ungdomsarbeidere. Kall dem tanter, for de fortjener jo ikke å bli hørt når de forsøker å fortelle oss hvorfor de ikke vil kalles det. Så kan mannfolkene som sitter på pengesekken med god samvittighet snøre den igjen når tantene desperat forsøker å fortelle at de trenger en vikar for tante Bjørg som har brukket benet og er sykmeldt i seks uker. Ingen grunn til å finansiere det. To tanter er nesten like bra som en. Sitt på din lille tue du, hi, og fortsett å nedvurdere de barnehageansatte. Og så kan du jo lure på hvorfor det etter hvert blir stadig større mangel på barnehagelærere og stadig større gjennomtrekk av ansatte i barnehagen der barna dine går. Anonymkode: 23b49...2db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå