Gå til innhold

BARNEHAGETANTE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo "ikke lov til å si barnehagetante" mer, selv om det heter det, for det er et så forferdelig stygt ord! Da er man rasist, anti-feminist, muslimhater, nynazist og andre ord venstresiden ønsker å dikte opp for å "føle seg støtt" (alle ordene betyr: "Jeg liker deg ikke, buhu").

Hva sier man om søppelmannen, da? Det må jo havne i samme gate som barnehagetante. "Avfallsarbeider"? "Sorteringsformann"? "Avfallskassebehandler"? :) Er det et fancy, ikke-diskriminerende ord, man kan bruke for å unngå at alle snowflakene i 2017 blir støtt av det man sier? 

Anonymkode: bbb0f...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter gjennvinningsoperatør...

Anonymkode: 71f68...9fc

Skrevet

Renovasjonsarbeider. :) 

Anonymkode: d06e1...348

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det heter gjennvinningsoperatør...

Anonymkode: 71f68...9fc

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Renovasjonsarbeider. :) 

Anonymkode: d06e1...348

Nei, nå må dere bestemme dere, daaa.... 

Skrevet

Jeg synes til og med lærerinne er et helt greit ord å bruke, det viser bare at læreren er kvinne, det er ingen degradering av hennes lærerstatus. Barnehagetante har jeg alltid sett på som en flott tittel - tenk å ha så mye tillit at man får lov å ta seg av det kjæreste folk har hele dagene! Med og uten utdannelse er de like viktige uansett.

Og søppelmann - er det noen jeg har respekt for, så er det de. Har bodd mange steder og overalt har de som jobber med søppel alltid vært blide og smilende, gjort jobben effektivt og alltid med et smil. Å ha en så slitsom jobb med alle de ekstrabelastningene som følger og ha slike holdninger, det er flott å se. Det er dessuten en av de viktigste jobbene som er for å holde vårt moderne samfunn igang - nå som de færreste kan brenne eller grave ned eget avfall ville det blitt kaos og sykdommer ville blomstret opp. Det som derimot ER dårlig, det er de dib-damene som omtaler den mannen de selv har valgt å leve med for søppelmann. Det er dårlig gjort overfor mannen, og det er dårlig gjort å bruke et ord som i mange, mange tiår har blitt brukt på en hel yrkesgruppe som et skjellsord.

Anonymkode: b82f3...9da

Skrevet

Hva med helsesøster?

Anonymkode: 740ce...dfd

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med helsesøster?

Anonymkode: 740ce...dfd

Helsesøster er en tittel på lik linje med jordmor og brukes på begge kjønn.

Barnehagetante har jeg ikke hørt noen under 70 år bruke.

Anonymkode: 91224...d3a

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo "ikke lov til å si barnehagetante" mer, selv om det heter det, for det er et så forferdelig stygt ord! Da er man rasist, anti-feminist, muslimhater, nynazist og andre ord venstresiden ønsker å dikte opp for å "føle seg støtt" (alle ordene betyr: "Jeg liker deg ikke, buhu").

Hva sier man om søppelmannen, da? Det må jo havne i samme gate som barnehagetante. "Avfallsarbeider"? "Sorteringsformann"? "Avfallskassebehandler"? :) Er det et fancy, ikke-diskriminerende ord, man kan bruke for å unngå at alle snowflakene i 2017 blir støtt av det man sier? 

Barnehagetante er ingen yrkestittel, det er heller ikke søppelmann

Anonymkode: 23b49...2db

Skrevet

Helsesøster er lov, men ikke sykesøster, det heter sykepleier ;)

Men akkurat barnehagetante kan jeg på en måte skjønne at de vil vekk fra, det henger igjen fra den gangen ingen som jobbet i park og barnehage hadde utdannelse, sånn er det jo ikke lenger. Når noen sier barnehagetante tenker jeg på husmødrene som jobbet i parken jeg gikk i på 70-tallet....

Jeg personlig liker heller ikke "kassadame", du er langt mer enn en som sitter i kassa når du jobber i butikk.

Anonymkode: 6ff73...ab7

Skrevet

Skulle jeg blitt krenket hver gang jeg ble titulert som "ambulansesjåfør" da hadde jeg ikke gjort annet en å være krenket ;) Men jeg forsøker å bruke "barnehageansatt" feks fremfor "tante", rett og slett av respekt for de. Selv om jeg selv velger å ikke bry meg om tittel så forventer jeg ikke at andre skal ha samme tanke som meg. :)

(sånn for ordens skyld så er min yrkestittel "ambulansearbeider" (beskyttet tittel), og/eller "Paramedic" (ikke beskyttet tittel i Norge, da heter det "bachelorstudier i prehospitalt arbeid") . Vi er ikke mer "sjåfører" en en "politibil sjåfør" eller "brannbil sjåfør"...dvs 4ukers påbygningskurs på førekortet. Sammenlignet med de 4årene med skole så er liksom sjåfør delen av jobben ganske så liten :) )  

Anonymkode: 19f48...690

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skulle jeg blitt krenket hver gang jeg ble titulert som "ambulansesjåfør" da hadde jeg ikke gjort annet en å være krenket ;) Men jeg forsøker å bruke "barnehageansatt" feks fremfor "tante", rett og slett av respekt for de. Selv om jeg selv velger å ikke bry meg om tittel så forventer jeg ikke at andre skal ha samme tanke som meg. :)

(sånn for ordens skyld så er min yrkestittel "ambulansearbeider" (beskyttet tittel), og/eller "Paramedic" (ikke beskyttet tittel i Norge, da heter det "bachelorstudier i prehospitalt arbeid") . Vi er ikke mer "sjåfører" en en "politibil sjåfør" eller "brannbil sjåfør"...dvs 4ukers påbygningskurs på førekortet. Sammenlignet med de 4årene med skole så er liksom sjåfør delen av jobben ganske så liten :) )  

Så hvorfor skal folk la seg krenkes, da? 
Er virkelig folk i Norge idag så inni granskauen opptatt av å føle seg verdifulle ved å late som at arbeidet kan gi deg verdi? Jeg mener, hvor verdifull man er, kommer an på hva man gjør. Du kan være advokat, men verdens sureste menneske...

Eller arbeidsløs, og verdens snilleste og mest gavmilde menneske. Folk kjenner seg krenket fordi de tror at det å "ha en tittel" har noe med respekt å gjøre. De har helt feil verdier i livet! Det provoserer meg. 

Skrevet

BarnehageTANTE hinter et slektsforhold som ikke finnes. Kunne aldri falt meg inn å si det. Her kalles dem barnehageansatte, og snakker jeg med barnet sier jeg "de voksne i barnehage" eller navnet til enkelperson.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er virkelig folk i Norge idag så inni granskauen opptatt av å føle seg verdifulle ved å late som at arbeidet kan gi deg verdi? Jeg mener, hvor verdifull man er, kommer an på hva man gjør. Du kan være advokat, men verdens sureste menneske...

Eller arbeidsløs, og verdens snilleste og mest gavmilde menneske. Folk kjenner seg krenket fordi de tror at det å "ha en tittel" har noe med respekt å gjøre. De har helt feil verdier i livet! Det provoserer meg. 

Selvfølgelig kan man ha verdi ut fra yrket man har, men jobben blir ikke mer eller mindre verdifull avhengig av hva man kaller den. 

Anonymkode: 4f020...3c7

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja nei, si det... Personlig så tenker jeg (av erfaring) at en yrkestittel er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel , og jeg vet at kompetansen og verdiene mine ikke sitter i klaffene jeg har på skuldrene.
Men for noen er det vel viktig da , uansett yrke. De mener vel at det sier noe om de, kanskje en form for steriotyp? Tror for de fleste så rubber det bort etter noen år og erfaring. Ser det veldig godt på studenter og nyutdannede innen mitt yrke (leger, sykepleiere etc etc) de er veldig opptatt av å bli titulert korrekt. Men på en annen side så har man kanskje jobbet hardt for å oppnå nettopp den tittelen da , og føler det kanskje litt undervurdert når andre snakker det "ned" (sykesøster (ja, vet at det er beskyttet tittel), doktor (tro meg, noen reagerer på å bli kalt det), barnehagetante (tante har min sønn bare tre av, og ingen av de jobber i bhg hans i alle fall) etc etc ) 

Skrevet

Det handler ikke om lettkrenkede barnehageansatte. Det handler om en systematisk nedvurdering av yrket og en manglende respekt for barnehagen som en pedagogisk institusjon. 

Betegnelsen "barnehagetante" mer enn antyder at de voksne i barnehagen er bare noen kvinner som passer barn og leker litt i sandkassa mellom kaffekoppene de drikker og sladderen de utveksler. Det trenger man jo hverken utdannelse eller særlig med lønn for å gjøre. Hvem som helst kan jo klare det.

Sannheten er at arbeidsvilkårene for de ansatte i barnehager blir stadig tøffere. Jeg jobbet i barnehage for omtrent 30 år siden. Siden den gang har antall barn pr voksen økt (og det er selvsagt ikke en lovpålagt norm) og åpningstidene økt slik at de voksne må spres stadig tynnere utover dagen. Samtidig som kravene til læring og planer og kartlegging og dokumentasjon har økt.

Lønnen er selvsagt ikke noe å skryte av. Men det er jo et typisk kvinneyrke. Så la oss fortsette å nedvurdere dem. Drit i at de er utdannede pedagoger og barne-og ungdomsarbeidere. Kall dem tanter, for de fortjener jo ikke å bli hørt når de forsøker å fortelle oss hvorfor de ikke vil kalles det. Så kan mannfolkene som sitter på pengesekken med god samvittighet snøre den igjen når tantene desperat forsøker å fortelle at de trenger en vikar for tante Bjørg som har brukket benet og er sykmeldt i seks uker. Ingen grunn til å finansiere det. To tanter er nesten like bra som en.

Sitt på din lille tue du, hi, og fortsett å nedvurdere de barnehageansatte. Og så kan du jo lure på hvorfor det etter hvert blir stadig større mangel på barnehagelærere og stadig større gjennomtrekk av ansatte i barnehagen der barna dine går.

Skrevet

Barnehagetante og barnehageonkel 😍

Anonymkode: c7fe1...303

Skrevet

Barna mine er forøvrig fullstendig klar over at de ikke er i slekt 😂

"Tante/onkel" i barnehagesetting vitner om tillit og respekt ;) 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja, rent formelt er det vel renovasjonsarbeider, så bossmann er et "barneord". Men du sier vel kanskje "jobbemann" til alle som bygger noe/ graver i veien osv, slik som alle småbarna sier,hi?

Men jeg skal si til min søster med master i barneutvikling at jeg skal begynne å kalle henne barnepike, da blir hun nok blid.

Anonymkode: 80827...ab1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du 80 år ganmel eller??

Det heter faktisk ikke barnehagetante lenger, og søppelmann heter det iallfall ikke! 😂

Anonymkode: eeb5a...5ac

Skrevet

Mennesker som ikke evner å forstå hvorfor man ikke sier barnehagetante er rett og slett litt begrenset i toppetasjen.

Anonymkode: dee2f...ff1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mennesker som ikke evner å forstå hvorfor man ikke sier barnehagetante er rett og slett litt begrenset i toppetasjen.

Sosialister, m.a.o? Tihi

Skrevet

Kaller du revisoren din for tallonkel? Regnskapsonkel? Regnskapstante?

de i banken for bankonkel? Banktante?

hva jobber du selv som?

Anonymkode: 0f2e6...c14

Skrevet

Barnehagetante er en betegnelse som undergaver førskolelærere/barnehagelærernes utdannelse og yrke.

Før i tiden var de ansatte i barnehagen litt eldre damer, gjerne nærmere pensjonsalder, som passet ungene. Det var ikke krav til verken utdannelse, pedagogisk opplegg eller planarbeid i barnehagene. Det var "tantene" i bygda som hadde tid og ork. De passet ungene. Barnehage var utstrukturert lek og oppbevaring.

I dag er barnehage så mye mye mer. Det er en arena for sosialisering, læring, utvikling mm. under forsvarlige og pedagogiske forhold.

Å holde fast på tante-tittelen er gammeldags og en undegravig av de ansattes utdannelse og yrke. Det er ikke lengre tanter som jobber i barnehagene. Det er stort sett mennesker med god utdannelse og erfaring i yrket sitt.

Anonymkode: 8a41d...66d

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sosialister, m.a.o? Tihi

Da er du vel glad for at det er svært få sosialister i Norge?

Skrevet

"Pedagogisk leder Ola", "barne- og ungdomsarbeider Kari" og "ufaglærte Lisa".. 

Det er vel eneste rette terminologi. Da blir man jo også kreditert for utdannelsen.

Det er få yrker man er mer hårsåre i.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...