Gå til innhold

Er det greit å sende sms om fravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er dårlig å skal ikke på skolen imorgen.Er det greit å sende en sms om at han ikke kommer imorgen? Nummeret hennes står på ukeplanen. Eller kan jeg sende en mail? Eller er det sånn at jeg må ringe imorgen tidlig å si det? Å ringer jeg skolen eller læreren hans da?

Anonymkode: 1780f...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke fått noen infor om hvordan man melder fravær??

Her bruker vi mobilskole. Alle beskjeder gis der. Meldingen går da til kontoret og til den aktuelle lærer. Vi brukes aldri lærerens privat nummer til å melde fravær. Og personlig brukes jeg aldri lærerens nummer i helgene med mkndre det hadde oppstått en eller annen krise.

MEN; ulike skoler har ulike rutiner. Noen bruker meldingsboka, noen sender mail osv.

Anonymkode: 3ebb7...0cd

Skrevet

Dette er forskjellig fra skole til skole, har dere ikke fått noe info på foreldremøte?

Her registrerer vi fravær i Visma, er det ikke registrert blir barnet "etterlyst". Dette gjelder alle klassetrinn fra 1. til 10. klasse.

Før vi fikk Visma ville noen lærere ha mail, noen ville ha sms og noen ville ikke ha noen ting annet enn en mld i meldingsboka når barnet kom på skolen igjen. Nå er det heldigvis like regler for alle i hele kommunen, alle skal bruke visma og alt fravær skal meldes ifra på forhånd.

Anonymkode: 474d9...e86

Skrevet

Dersom lærers mobilnummer står på ukeplanen, ville jeg glatt brukt det og sendt melding på. Selv har jeg alltid ringt skolen og gitt beskjed, men har ikke lærers telefonnummer tilgjengelig. Har også sendt mail faktisk.

Anonymkode: 25e18...1de

Skrevet

Det er sikkert en jobbtelefon regner jeg med. Jeg fikk dessverre ikke gått på foreldremøte så de tok sikkert opp sånne ting der.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dersom lærers mobilnummer står på ukeplanen, ville jeg glatt brukt det og sendt melding på. Selv har jeg alltid ringt skolen og gitt beskjed, men har ikke lærers telefonnummer tilgjengelig. Har også sendt mail faktisk.

Anonymkode: 25e18...1de

Bare tenker at mailen leser hun ofte helt på slutten av dagen å det blir kanskje litt sent at hun ikke har fått beskjeden før.

Skrevet

Jeg tror det er veldig forskjellige rutiner på de forskjellige skolene og iblant fra lærer til lærer.

Skolen vår praktiserer at man skal skrive i meldeboka første dag barnet er tilbake på skolen igjen. Jeg har alltid tenkt at det ikke virker greit med tanke på at det ikke fanges opp med en gang om et barn faktisk mangler. Da tenker læreren bare at "X er syk i dag". Uansett. De første par årene med den eldste hadde vi ikke noe valg for vi fikk ikke noe telefonnr til læreren og kontoret var ikke interessert i å ta imot beskjed. Heldigvis fikk hun ny lærer i fjor og da fikk vi telefonnr med en gang og beskjed på å sende en melding om det var noe. Lillebrors lærer har vi epostadresse til, så da bruker jeg å skrive melding dit ved sykdom. 

Er du i tvil så ring skolens kontor og spør. De kan i alle fall opplyse om skolens rutiner.

Anonymkode: 2484d...471

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er sikkert en jobbtelefon regner jeg med. Jeg fikk dessverre ikke gått på foreldremøte så de tok sikkert opp sånne ting der.

Da ville jeg sendt en sms i morgen tidlig, ikke på søndag kveld. Ville også skrevet at siden du ikke var på foreldremøtet og ikke har fått noe referat er litt usikker på hvordan fravær skal meldes så hun/han må bare si ifra om det skal meldes på annen måte enn sms.

Anonymkode: 474d9...e86

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha, det er INGEN lærere som har jobbtelefon 😂 Vi har ikke telefon på arbeidsrommet en gang. Men har hun skrevet nummeret på ukeplanen, så sender du en sms. Mail er også fint, hun leser nok den før skolen starter i morgen. 

Anonymkode: fe859...760

Skrevet

Ha ha, det er INGEN lærere som har jobbtelefon 😂 Vi har ikke telefon på arbeidsrommet en gang. Men har hun skrevet nummeret på ukeplanen, så sender du en sms. Mail er også fint, hun leser nok den før skolen starter i morgen. 

Det hadde alle i barnehagen hvertfall men er kanskje annerledes på skolen

Skrevet

Det hadde alle i barnehagen hvertfall men er kanskje annerledes på skolen

Jeg tviler sterkt på at alle i barnehagen hadde egen jobbtelefon. Det var sikkert en telefon pr avdeling

Anonymkode: c8e17...74c

Skrevet

Du sender SMS i morgen tidlig. Du sender ikke sms søndag kveld på hennes private mobil. I kveld er hun sammen med sin egen familie. Holder i massevis at du sender beskjed i morgen når du står opp.

Anonymkode: 285ef...e23

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sender SMS i morgen tidlig. Du sender ikke sms søndag kveld på hennes private mobil. I kveld er hun sammen med sin egen familie. Holder i massevis at du sender beskjed i morgen når du står opp.

Sa jo ikke at jeg skulle gjøre idag,gjør det imorgen tidlig når jeg uansett på ringe jobben min.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sa jo ikke at jeg skulle gjøre idag,gjør det imorgen tidlig når jeg uansett på ringe jobben min.

Da er det ok

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er i hvert fall bare tull. Jeg kjenner flere lærere med jobbtelefon, så det er slettes ikke helt uvanlig (felles for dem alle er at de jobber i Osloskolen. Det gjør jeg også, men vi har heldigvis ikke egne jobbtelefoner). 

Jeg ville sendt sms. 

Anonymkode: bb1fb...4a3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenk å være så bombastisk i uttalelsene sine. 

Her har hver klasse egen telefon. Denne ligger på skolen da, så vi ser beskjeder om morgenen. Ved viktige beskjeder kan vi nås på privat telefon, men det er meget sjelden jeg kontaktes der.  

Anonymkode: d6a44...ef2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

På skolen her har alle lærerene egen jobbtelefon og vi sender melding på den om fravær. Læreren til egne barnet har gitt beskjed om at den alltid ligger igjen på skolen, så vi kan sende meldinger når vi vil, men hun ser dem kun på jobb. 

Anonymkode: 401fb...f21

Skrevet

Vi bruker meldeboka. Kan annbefale andre kommuner å bruke det.

Anonymkode: d6dc5...041

Skrevet

Vi bruker meldeboka. Kan annbefale andre kommuner å bruke det.

Anonymkode: d6dc5...041

hjelper jo ikke når han ikke skal på skolen imorgen

Skrevet

På skolen her har alle lærerene egen jobbtelefon og vi sender melding på den om fravær. Læreren til egne barnet har gitt beskjed om at den alltid ligger igjen på skolen, så vi kan sende meldinger når vi vil, men hun ser dem kun på jobb. 

Anonymkode: 401fb...f21

Okei, skjønner at jeg må legge meg paddeflat. Dette er bare så absurd langt unna min egen lærerhverdag på Vestlandet, både i kommune og fylkeskommune. Vi har, som sagt, ikke engang telefon på arbeidsrommet. Må ringe fra våre private mobiler når vi skal kontakte foreldre. 

Men får ofte SMS om fravær, og syns både det og e-post er veldig greit. 

Skrevet

Har ikke skolen faste rutiner for dette??? 😱😱😱 Her må vi sende sms før kl. 0810. Dersom barnet ikke dukker opp på skolen og skolen ikke har fått noen beskjed, etterlyser skolen barnet. Ting kan jo f.eks. skje på skoleveien. Rutinene står også på hver eneste ukeplan, og dette er likt for hele skolen. 

Anonymkode: e02b6...96b

Skrevet

Her har alle kontaktlærerene jobbtelefon, det og mailadr står på alle ukeplanene vi får hjem, vi sender sms når vi vet at barnet ikke kommer på skolen, lærerne skjekker den før skolestart hver dag.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke skolen faste rutiner for dette??? 😱😱😱 Her må vi sende sms før kl. 0810. Dersom barnet ikke dukker opp på skolen og skolen ikke har fått noen beskjed, etterlyser skolen barnet. Ting kan jo f.eks. skje på skoleveien. Rutinene står også på hver eneste ukeplan, og dette er likt for hele skolen. 

Anonymkode: e02b6...96b

Det er godt mulig de har men fikk ikke gått på foreldremøtet fordi barnevakten avlyste i siste liten.Å har bare ikke kommet på å spørre læreren om dette før nå når vi står i den situasjonen.Men skal definivt ta det opp med læreren å spørre hvordan hun vil vi skal gjøre det.Hadde vært veldig greit om vi bare kunne sende en sms. På ukeplanen står det kun om hva som skal skje i neste uke,ingenting om fravær. Står bare hilsen "Ola" tlf: xxxxx mail:  xxxx

Skrevet
8 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Her har alle kontaktlærerene jobbtelefon, det og mailadr står på alle ukeplanene vi får hjem, vi sender sms når vi vet at barnet ikke kommer på skolen, lærerne skjekker den før skolestart hver dag.

Her står det også mailadresse og sms på alle timeplanene så håper det er jobbtelefon som ligger på skolen for da det jo veldig lett å bare sende en sms så fort du merker at barnet er syk selv om det skulle vært midt på natten.

Skrevet

Meldeboka er en digital tjeneste. Vi har en app på telefonen. All kontakt mellom skole og foreldre foregår der.

Vi må melde fravær før et gitt tidspunkt på morgenen. Er barnet borte og fravær ikke meldt tar skolen kontakt med foreldre for å finne ut hvor barnet er.

Anonymkode: dbe4f...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...